Visa fullständig version : Problem med cardio träning.
flight78
2006-09-23, 16:54
Hej ! vet ej om detta är det rätta forumet att posta detta på.
Huromshelst var ut och joggade i morse innan jag ätit någonting (försökte bränna fett). Gick ingefär en 45 min sen så började jag må riktigt dåligt så skynda mig hem så fort som möjligt.
Väl hemma hade jag ingen matlust måde riktigt piss gick och vila för att se om de skulle bli bättre. Mitt blod pumpa som bara den, hade riktig huvudvärk. Försökte få i mig en banan och lite vatten. Efter ett tag så spydde jag:( riktigt jobbigt.
Mådde lite bättre sen men fortfarande dåligt så vilade ett tag. Gick sen upp och försökte få i mig lite mat denna gång gick det bättre.
Sen vid middag stog och lagade mat så började magen bli dålig igen !:( . Fick lägga mig ner blev bättre efter ett tag, åt sen lite mat.
Nu när jag skriver detta är jag något bättre men magen är fortfarande lite krånglig.
Min fråga är vad gjorde jag för fel???
Varför blev det såhär????
körde puls träning min puls låg mellan 148-165 ibland lite över, så ingen direkt hög puls. Fattar inte detta:confused:
Har någon här något tips vad jag ska göra för det inte ska bli så här igen?? är skit jobbigt !
Alla tips välkommna:)
MVH:Alexander
Slartibartfast
2006-09-23, 17:09
Du har antagligen bara dragit på dig en maginfluensa som triggades av att du sprang. Det går över på en dag eller två. Ligg och ta det lugnt bara.
Hur länge har du tränat konditition?
du vet att du går inte ner mer i vikt för du springer innan frukost. kanske funkar bättre om du kör på dagen, kvällen?
du vet att du går inte ner mer i vikt för du springer innan frukost. kanske funkar bättre om du kör på dagen, kvällen?
Inte?
Inte?
Inte jämfört med annan vald tidpunkt.
Inte jämfört med annan vald tidpunkt.
Är det här nått nytt jag har missat eller? Pratas ju alltid om att morgonpromenad/jogg är bra i fettförbränningssyfte. Vet ju själv att just morgonrundor gjorde susen när jag gick ner några kilon i vintras...
På morgonen innan man käkat kommer väl energin tas direkt från fettet men annars från ATP?
Så länge den totala energibalansen är negativ kommer du gå ner i vikt
flight78
2006-09-23, 18:32
Har gjort ett uppehåll ett tag med konditionen började igen för typ 1 månad sen, så kanske har någonting med det att göra??:confused: .
Hade ingen aning om att de inte hjälper att jogga på morgonen om man vill förbränna?? har alltid hört att det ska vara bättre till och med i fitness tidningar säger dom att det är mycket bättre innan man fått någonting i sig.
Är något övervikt, tycker det är krångligt med kosten vet ej hur mycket KCAL per dag jag ska få i mig ligger väll runt 1500 ungefär per dag lite mindre kanske. Kan detta bero på min kost? är 1500 för lite? eller för mycket?
Tar det nog lite lugnt imorgon och kör igång igen på måndag och hoppas det kommer funka bättre:) .
Tack för alla svar !!
MVH:Alexander
Slartibartfast
2006-09-23, 18:39
Springer man på morgon innan frukost kommer man att använda en större del av energin från fett, men under resten av dagen kommer då kroppen att använda sig av en större del kolhydrater som bränsle. Springer man på kvällen kommer man att använda mera kolhydrater, men resten av dygnet kommer då kroppen att använda mera fett. Under ett dygn kommer resultatet att vara identiska förutsatt att kaloriåtgången är den samma.
Har gjort ett uppehåll ett tag med konditionen började igen för typ 1 månad sen, så kanske har någonting med det att göra??:confused: .
Om du började för hårt med löpningen efter ett uppehåll, så kan det vara normalt att du spydde och blev illamående. Därför är det viktigt att börja lugnt i början efter ett uppehåll för att slippa såna här fall.
Karl_alfred
2006-09-23, 19:17
Det där med att kuta innan frukost på morgonen har jag riktigt dålig erfarenhet av, man har 0-tryck i löpningen och lär göra av med betydligt färre kalorier än om man kan springa på hårt med energi i kroppen.
På morgonen innan man käkat kommer väl energin tas direkt från fettet men annars från ATP?
Så länge den totala energibalansen är negativ kommer du gå ner i vikt
Energin tas alltid direkt från ATP, men sen kan ju ATP resyntetiseras av t ex fett.
Visst förbränner man mer fett vid morgoncardio än annars, men bara under själva aktiviteten.
Säger inte att morgonaktivitet är dåligt, det spar ju på glykogenet till annan aktivitet senare på dagen och dessutom kan det ju få en att gå upp tidigare vilket leder till längre vakenhet och på så vis fler spenderade kalorier.
Energin tas alltid direkt från ATP, men sen kan ju ATP resyntetiseras av t ex fett.
Visst förbränner man mer fett vid morgoncardio än annars, men bara under själva aktiviteten.
Säger inte att morgonaktivitet är dåligt, det spar ju på glykogenet till annan aktivitet senare på dagen och dessutom kan det ju få en att gå upp tidigare vilket leder till längre vakenhet och på så vis fler spenderade kalorier.
...Formulerade mig klantigt och insåg det en stund senare. Det jag menade var snarare att fett kommer omsyntetiseras till ATP om kroppen inte redan har ATP att tillgå från den mat man isf ätit innan träningen. (blev det rätt nu? :P)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.