Visa fullständig version : Hur stor nytta gör två timmars konditionsträning/vecka?
WheyProtein
2006-09-22, 17:29
Hur stor nytta gör ett tvåtimmars konditionspass per vecka?
Kan man nå sin toppkondition på det sättet eller är det för lite? Det är fö badminton som är själva aktiviteten.
Bitte.
King Grub
2006-09-22, 17:41
Det är oklart. Studier har visat att 2 dagars träning per vecka ger resultat vad gäller förbättringar av maximal syreupptagningsförmåga som är jämförbara med 5 dagars träning per vecka. I andra studier där träningsvolymen totalt sett är lika stor har man inte sett skillnad i VO2Max-förbättringar oavsett träningsfrekvensen på 2 och 4 dagar per vecka eller 3 och 5 dagar per vecka. Mer frekvent träning är dock en fördel om träningens intensitet är låg. Vid högintensiv konditionsträning kan förbättringar i VO2Max ses med träningspass som är 20-30 minuter långa, medan minst 60 minuter oavbruten träning krävs för att åstadkomma en förbättrande effekt om träningens intensitet ligger på under 70% av VO2Max.
kalle_banan
2006-09-22, 18:55
Själv har jag cyklat till och från jobbet sen i juni, 5-6 dagar i veckan, 15-20 min/gång med många varierande backar, två är mycket branta och en är lång och seg (på vägen dit, vice versa hem) jag har märkt en markant förbättring av min kondition.
Jag har aldrig haft bra kondis men nu känner jag skillnaden i hastigheten jag återhämtar mig, även om jag är väldigt anfådd börjar jag andas mindre frekvent så fort jag slutat anstränga mig.
Så enligt min empiriska erfarenhet funkar det om man kör två lätta pass om dagen på 15-20 min med varierande tempo.
funderar att lägga in ett par konditionspass nu även under bulk för förbätttring av kondition då. Det blir säkert också bättre styrketräningspass pga uthålligare osv. Men känns lite meningslöst då jag röker lite då och då. Inte mycket ifs, men blir väl 1 paket i månaden iaf. finns det några studier på just detta? rökning och kondition. Om det är så pass illa som jag befarar, då tror jag jag struntar joggingturerna.
King Grub
2006-09-22, 19:17
Du kanske skulle fundera på att strunta i cigaretterna, inte joggingturerna...
Du kanske skulle fundera på att strunta i cigaretterna, inte joggingturerna...
Ja, helt klart. Men om vi nu säger att jag kommer fortsätta röka, kmr jag kunna förbättra konditionen iaf? Nu har jag väl en 'vanlig' kondition. Idrottar inget förutom styrketräningen. alltså rätt kass med andra ord.
Det tror jag att du kan..Röker själv cirka ett pack om dagen ( marlboro Reds). Förra sommaren gjorde jag väldigt lite konditions träning men röka på som vanligt. Sen när jag skulle sparka boll när plugget börja märkte jag att jag blev helt slut efter 5 minuter. Fast jag körde på ( både cigaretter och footboll) och det blev bättre och bättre. Tillslut spelade jag o mina polare fotboll värje söndag från 3 till 7 och jag hade inga som helst problem.
Så jag tycker att det är altid viktigt att köra konditions träning för kroppens välmående
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.