Visa fullständig version : Ni med erfarenhet av Sjukhuswork..
Nu kommer ännu en tråd, men jag gillar att få andra människors ideer och perspektiv.
Jag ska snart göra APU på en akutvårdsavdelning på sjukhuset här. Som undersköterska. Och nu måste ja sätta upp egna mål på saker ja vill lära mig under den praktiken. Och det enda ja kommer på är att en dag följa me ssk (se hennes jobb), och lära sig ta venprov. Sen kommer ja inte på något mer. Vet knappt riktigt va dom gör på AVA.
Så ni som vet ge mig massa ideer på vad jag kan skriva. Sen är det ju inte säkert man kan göra allt. Men man måste ändå skriva det.
Lär dig att sitta och snacka skit om läkarna i kafferummet, klaga på svårförståeliga datorsystem och sucka ljudligt när läkaren ber dig om något som du tycker egentligen inte ingår i dina arbetsuppgifter - det kommer en stor del av din tid som sjuksköterska gå åt till.
Lär dig ignorera dryga jävlar, dem kommer du att stöta på även framgent.
meh, ja kan ju inte skriva det på min "mål-lista" som jag ska ge till handledare. Det e ju redan underförstått,haha.
Ge mig tiiiiiiipssss nurå
Finns det inte fler "hantverksuppgifter" (sådana som man måste öva upp skickligheten i, s.a.s.) än venprov? Det borde det ju göra. Dåligt med inspiration dock eftersom jag tillhörde den kasten som inte får (eller bör) göra så mycket :D ). Kolla igenom någon kursbok, så kanske du får bra idéer?
(Jag skulle f.ö. också vilja kunna ta venprov; oj vad det skulle förenkla min tillvaro att slippa synka med ÄNNU en person schema när vi skall köra försök.)
Finns det inte fler "hantverksuppgifter" (sådana som man måste öva upp skickligheten i, s.a.s.) än venprov? Det borde det ju göra. Dåligt med inspiration dock eftersom jag tillhörde den kasten som inte får (eller bör) göra så mycket :D ). Kolla igenom någon kursbok, så kanske du får bra idéer?
(Jag skulle f.ö. också vilja kunna ta venprov; oj vad det skulle förenkla min tillvaro att slippa synka med ÄNNU en person schema när vi skall köra försök.)
Jag stötte på doktorander från KI som fick ta blodprover och assistera vid biopsider.
Blodtryck, puls, subkutana injektioner, intramuskulära injektioner, dokumentation, patientbemötande, bädda säng, skrika "Don't you die on me, dammit!"...?
Primitivt kanske...men det viktigaste är att när någon patient från psykiatrin är där med vårdare och börjar slåss, så skall du för all del inte försöka hjälpa vårdaren på något sätt, utan bara stänga dörren och springa iväg.
Primitivt kanske...men det viktigaste är att när någon patient från psykiatrin är där med vårdare och börjar slåss, så skall du för all del inte försöka hjälpa vårdaren på något sätt, utan bara stänga dörren och springa iväg.
Lägg sedan skulden på vårdaren!
Målen e knepiga, men om du har möjlighet, så är ett tips att se till att följa med patienter på olika undersökningar/behandlingar på andra avdelningar. Det är endast som student/när du går bredvid som du har möjlighet till sånt. Jag var på en hematolog-avdelning i termin 3 men passade på att se så mycket som möjligt. Fick vara med på allt från PEG-inläggningar på kirurgen, pleuratappningar och bronksköljningar på lungmottagningen till CVK-inläggningar på OP.
Schyte rabblade upp en massa medicintekniska grejjer och visst är det viktigt att kunna sånt, men att kunna bemöta patienter på rätt sätt, informera patienter och anhöriga, samarbeta med andra yrkeskategorier på avdelningen mm är minst lika viktigt (och tar längre tid att bli bra på ). Så glöm inte den biten!
Dom psykiska får dom släppa till PIVA, inte till mig för sjutton.
Hänga med på andra avdelningar och sånt är bra, det vill jag. skulle gärna vilja se en operation.
Tolkia: Varför har du ej fått lära dig det?
Nu känns som man måste passa på att lära sig allt sånt, i skolan tar vi typ blodtryck en gång och sen ska man kunna shiten...
Lär dig att intubera, det är ju hur ballt som helst.
Jag vaknar alltid lika förvånad över att jag har så förbannat ont i halsen efter en intubering. Gillar det faktum att jag har haft något stort som en dildo nedkörd i halsen utan att ha sett det göras.
oh kom på en sak, ta EKG, alltid bra att kunna
Jag vaknar alltid lika förvånad över att jag har så förbannat ont i halsen efter en intubering. Gillar det faktum att jag har haft något stort som en dildo nedkörd i halsen utan att ha sett det göras.
Intubera?! E det inte typ bara IVA- och anestesisyrror som får lov att göra det? Annars måste man väl ha delegering?
Haha.. Vill du verkligen att en halvutbildad USK ska stoppa en dildo i din hals?
Intubera?! E det inte typ bara IVA- och anestesisyrror som får lov att göra det? Annars måste man väl ha delegering?
Jag sa ju just det. Jag är ju aldrig medveten vid intubering.
Jag vet inte vem som levererar, men ballt är det.
Har sett det göras på tv några gånger och gillar att man liksom meckar in skiten med lite våld.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.