handdator

Visa fullständig version : Nykomling

Tisen
2006-09-20, 12:33
Hejsan. Jag har läst lite här på forumet av och till och har nu registrerat mig för att kunna ta del av era tips mer personligt.

Under det senaste året så har jag gett mig f*n på att jag ska gå ner i vikt, när jag började gymnasiet 2001 så vägde jag 70k, 2005 vägde jag 110kg! nu i våras när jag började på mitt nya jobb med fasta arbetstiden så gick jag snabbt ner till 100kg, bra genom att jag började äta mer regelbundet och fick åtminstone lite motion genom att gå till jobbet varje dag, nu efter 6 månade så väger jag 90kg, och känner att det borde kunna gå att hjälpa på processen genom träning och smartare kosthållning (fram tills nu så har den enda ändringen varit fasta tider och promenad till och från jobbet)

Jag är 174 lång, så ni kan ju själva förstå att det ser lite illa ut med 90 (otränade) kilon på denna kropp.

Jag har funderat på att börja simma 1 timma x 3gg i veckan, då på morgonen innan jobbet (spelar väl ingen större roll när man lägger in träningen?) för att senare gå över till tex styrketräning när jag känner mig redo.

Vad jag egentligen är ute efter är lite mattips, det är det området jag är mest osäker på, vad ska man äta, eller ännu viktigare, vad ska man inte äta? (förutom rent onyttiga saker då förstås, godis, fet mat och dricka öl etc)

Enligt Harris&Benedict-ekvationen, så ligger mitt BEE på 2758, men då är jag ju överviktig så man får ju fuska lite med det, så om man skulle ligga på kanske 2250 för viktminskning, då har jag inte räknat med de 3 timmarnas simning, utan lägger det utöver för att kompensera min övervikt.

Tips och trix mottages gärna, det är därför jag skriver :)

Ps. hoppas jag lade in detta i rätt forum, skyller annars på min okunskap Ds.

Exhale_
2006-09-20, 12:40
Börja läsa igenom Grub´s deffguide, den finns som sticky längst upp här i Deff-forumet. Där står det mesta du behöver veta för en sund, nyttig kosthållning och viktnedgång.

Annars är det att äta nyttiga och oraffinerade livsmedel i lagoma mängder som gäller. Vill du deffa och behålla så mycket muskelmassa som möjligt måste du köra hård styrketräning samtidigt. Men allt detta står i deffguiden.

Läs och lycka till!

Pellefant
2006-09-20, 13:10
Välkommen hit. :)

mats-
2006-09-20, 13:19
Välkommen!

spelar väl ingen större roll när man lägger in träningen?

Du förbränner alltid som bäst på morgonen INNAN frukost. Så du vet.. :)

Tisen
2006-09-20, 13:36
Välkommen!

Håkaj, hade iofs tänkt äta innan simmturen, detta pga att jag kommer till jobbet direkt efteråt, får då inte äta något fören 9.30, då blir jag inge glad *grr27*

dagsplanen ser ut såhär (ätmässigt)

06.30 frukost, Havregrynsgröt
(simning 07.00 tis,ons,tors)

09.30 Morgonkaffe, Frukt/rismål/yoghurt (vad jag känner för)

12.00 Lunch
Dagens lurigaste mål, svårt att hålla koll på kalorierna här, skulle ju iofs kunna fixa mat att ta med, men att gå ut med arbetskamraterna har blivit lite av en tradition, försöker satsa på så nyttig mat som möjligt, inte alltid det lättaste kan jag ju erkänna.

14.30 Eftermiddagskaffe (samma som morgonkaffe)

ca 17.30 Middag, ska försöka satsa mycket på Kyckling/Fisk med potatis eller råris/fullkornspasta + grönsaker (dö'h) enda problemet här är att sambon inte är särskilt förtjust i varken Fisk eller kyckling, men han får lära sig! (bor med min yngre bror)

Kväll, om hungern gör sig allt för påminnd, frukt eller Cashewnötter, jag älskar cashewnötter! Fråga om just cashewnötter, det är ju inte så dumt att äta dessa, men hur mycket sämre blir det om de är saltade? det är ju 10ggr så godare om de är saltade...

King Grub
2006-09-20, 13:38

Spelar ingen roll alls när man gör det och det gör ingen skillnad över dygnet. Så du vet.. :)

Tisen: lägg konditionsträningen när det passar dig bäst och/eller när du har mest energi. Det gör ingen skillnad på förbränningen över dygnet om du äter före eller efter.

Bara havregryn är ingen komplett måltid. Inte frukt eller yoghurt heller. Låter som om du bara har två vettiga måltider: lunchen och middagen. Som middagen bör alla mål vara komponerade. Behöver inte vara "lagad" mat, utan grovbröd går utmärkt som kolhydratkälla, t ex.

Salt på nötterna gör ingenting.

Sniggel
2006-09-20, 13:55
suck...
Om han menade förbränna fett med "förbränna" så är ju påståendet i sig korrekt. Men det är ju missvisande då som King Grub så ofta påpekat att det inte spelar någon roll (på viktnedgång) över dagen mätt då det jämnar ut sig.

mats-
2006-09-20, 13:55
Spelar ingen roll alls när man gör det och det gör ingen skillnad över dygnet. Så du vet.. :)

Va!? Jag har hört massor som sagt det, även sett det i forumet. Men då har jag förståt fel (och även dom).

Tisen
2006-09-20, 14:01

Tisen: lägg konditionsträningen när det passar dig bäst och/eller när du har mest energi. Det gör ingen skillnad på förbränningen över dygnet om du äter före eller efter.

Bara havregryn är ingen komplett måltid. Inte frukt eller yoghurt heller. Låter som om du bara har två vettiga måltider: lunchen och middagen. Som middagen bör alla mål vara komponerade. Behöver inte vara "lagad" mat, utan grovbröd går utmärkt som kolhydratkälla, t ex.

Salt på nötterna gör ingenting.

Tänkte på det där du skrev om komplett måltid direkt jag tryckte på Submit reply knappen faktiskt... blir nog ägg till frukosten också (till havregrynen kommer även lite mjölk och rårörda lingon)

09.30 måltiden så blir det nog en grov macka med skinka eller mjukost (pålägg som är någorluna fettfria och lätt att i jobbets redan fulla kylskåp)

14.30 målet vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på, men det ska jag nog lösa på något sätt, det som känns viktigast för mig är ändå att jag lyckas hålla tiderna, det har varit min stora svaghet de senaste åren.

Funderade också lite på det där med träningen, man ska ju ha vilodagar, funkar det att ha dessa under helgen, så man kan träna alla veckodagar, för en kompis ville gärna börja träna nu också när jag snackat om min "satsning" funderade då på att lägga dessa pass på måndagar och fredagar, efter jobbet, blir nog lättare styrrketräning/redskapsträning (cyklar, steppmaskiner etc etc)

King Grub
2006-09-20, 14:11
Funderade också lite på det där med träningen, man ska ju ha vilodagar, funkar det att ha dessa under helgen, så man kan träna alla veckodagar, för en kompis ville gärna börja träna nu också när jag snackat om min "satsning" funderade då på att lägga dessa pass på måndagar och fredagar, efter jobbet, blir nog lättare styrrketräning/redskapsträning (cyklar, steppmaskiner etc etc)

Det går utmärkt, bara du lyssnar på kroppen och tar en vilodag om den behöver det, även om det skulle råka vara mitt i veckan.

Tisen
2006-09-20, 14:29
Välkommen hit. :)

Spanks

mats-
2006-09-20, 15:09
Man förbränner mer fett under aktiviteten fastande, men det jämnar ut sig fullständigt över dygnet. Förbrukar man mindre fett under aktiviteten, förbränner man mer vid ett annat tillfälle, och tvärtom - förbränner man mer fett under aktiviteten, förbränner man mindre under resten av dygnet. Dygnsförbränningen blir lika stor. Ingen träning, varken konditionsträning eller styrketräning, ökar fettförbränningen över dygnet överhuvudtaget, inte det minsta, jämfört med en fullständig vilodag med matchat energiintag. Om man förbrukar 2000 kcal utan träning och "tränar bort" 1000 kcal, för en total energiförbrukning på 3000 kcal, och äter 2500 kcal det dygnet, får man lika stor fettförbränning som om man stannat hemma och ätit 1500 kcal

PM:ade King Grub och fick klarhet i hur det låg till.

Tisen
2006-09-25, 10:08
Planerna börjar ta fart nu, har delat upp det i 3 månaderspass, eller steg kanske man ska kalla det. Funderar på att lägga up pdet som en träningsdagbok, de verkar ju vara flitigt lästa och kommenterade, men det återstår att se.