Visa fullständig version : Oviktig nyhet: Reinfeldt deffade inför valet
"Lådan kom till i samband med att en av våra kunder, Moderatledaren Fredrik Reinfeldt skulle komma i form till valetspurten 2006."
http://halsahem.se/nyweb/main/speciella_onskemal/index.asp?subcat=blackbox.asp
Aha, så det var därför han vann! :cool:
Ja, visst hade det något att göra med att han ville se bättre ut än Persson och därigenom framstå som ett "bättre" alternativ? :D
Vem kan säga nej till de där ögonen när han spänner dem i en och lyfter det vänstra ögonbrynet mer än det högra? :)
Vem kan säga nej till de där ögonen när han spänner dem i en och lyfter det vänstra ögonbrynet mer än det högra? :)
Can you SMEEEEEEEL what The Reinfelt is cooking? :devil:
Som Rock fast tvärsom :)
http://www.peatbog.net/wp-content/uploads/2006/01/TheRock.JPG
Den karln vill verkligen ha allt serverat..
Hur svårt är det att lära sig lite bas näringskunskap och applicera det när man käkar? Jaja, han har väl vanan inne att slippa tänka själv och låta andra göda honom.. ;)
Synd att det inte syntes på honom förresten, eftersom det kostar några kronor borde man ju få valuta för pengarna..
Nitrometan
2006-09-20, 12:11
"Lådan kom till i samband med att en av våra kunder, Moderatledaren Fredrik Reinfeldt skulle komma i form till valetspurten 2006."
Men det har ju Mela sagt hela tiden. Att "The Fredrik" gick ner 10-15 kg inför spurten i valet.
Idén är väl rätt bra om han ska flänga land och rike runt i en valrörelse. Inte behöva jaga runt och laga mat.
Han har säkert råd att betala.
Can you SMEEEEEEEL what The Reinfelt is cooking? :devil:
Som Rock fast tvärsom :)
http://www.peatbog.net/wp-content/uploads/2006/01/TheRock.JPG
:laugh:
Skulle vara kul om han kom upp på talar stolen, slet av mikrofonen, ställde sig snett lutande över publiken, tittade upp mot skyn och korde en: "Finally, the Reinfelt, has come back, to the swedish Goverment!" och på slutet kört en deluxare som The Rock ibland körde "Do ya smeeeeeeeeeeeeeeeellallalalallalalala(!) what the REINFELT...IS....COOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOKIN'?!
:D
Slartibartfast
2006-09-20, 12:15
Håller med Lellan. Hur ska man kunna styra ett land om man inte ens kan få ihop en egen kostplan??
Hur svårt är det att lära sig lite bas näringskunskap och applicera det när man käkar? Jaja, han har väl vanan inne att slippa tänka själv och låta andra göda honom.. ;)
Synd att det inte syntes på honom förresten, eftersom det kostar några kronor borde man ju få valuta för pengarna..
Det är väl inte underförstått att han inte kan ngt om näringskunskap. Men man kan ju tänka sig att han hade lite att göra i valrörelsen och att han ansåg att det var värt servicen att få klar mat varje dag.
Tycker det är orättvist att säga att det inte syns. Han fick ju bort kulan iaf och enligt Mela motsvarade det 10-15 kg.
Håller med Lellan. Hur ska man kunna styra ett land om man inte ens kan få ihop en egen kostplan??
Alla har ju sin specialitet.
Haha du måste vara den bittraste soussen någonsin.
Prioriteringar?
Det är väl inte underförstått att han inte kan ngt om näringskunskap. Men man kan ju tänka sig att han hade lite att göra i valrörelsen och att han ansåg att det var värt servicen att få klar mat varje dag.
Tycker det är orättvist att säga att det inte syns. Han fick ju bort kulan iaf och enligt Mela motsvarade det 10-15 kg.
Jag kanske var orättvis? Har inte kollat så mycket på karln, så det var dumt att uttala sig. Men det lät bara så typiskt honom att ha folk till allt..;)
Yeah, the man has his priorities straight as a politician.
His mind is set on politics, not on his diet.
He lets other people worry about his diet, and you can bet yo ass that there will be alot of people around the man now takin care of him (and all his needs).
Hehe, exakt.
"Hur fan kan han veta hur vi har det om han inte jobbar i gruvan!!!! HAN BORDE JOBBA I GRUVAN OCH INTE ÄTA, DÅ KANSKE HAN FATTAR DEN JÄVELN!!!!!!!!!!!!!"
Haha, jag VEET.. *asg* (sousse?) Men va faan.. inte nog med att de som redan har det svårt får det sämre, jag som hade det rätt bra får det ju också sämre.. Hade inte tänkt så mycket på det innan. Sen började vi inse att det inte var någon fördel direkt med maktbyte för oss som fått vårt första barn och vill skaffa ett till. Då blev jag plötsligt en bitter bitch.. :devil:
Men det går väl över. Får jag spy lite galla här på forumet så kanske det lättar? :D
Prioriteringar?
Nix, kan inte vara det. I så fall borde han ju föra en mer genomtänkt politik? :confused:
(bitter sur sosse bitch..;))
Haha, jag VEET.. *asg* (sousse?) Men va faan.. inte nog med att de som redan har det svårt får det sämre, jag som hade det rätt bra får det ju också sämre.. Hade inte tänkt så mycket på det innan. Sen började vi inse att det inte var någon fördel direkt med maktbyte för oss som fått vårt första barn och vill skaffa ett till. Då blev jag plötsligt en bitter bitch.. :devil:
Men det går väl över. Får jag spy lite galla här på forumet så kanske det lättar? :D
Jag är också sousse men jag har tänkt hålla läppen stängd tills (om) bruna luktsamlingar börjar träffa fläkten. För mig ser det dock ut som om jag får lägre skatt och nya gubbar och kärringar istället för fula gamla gubbar. Det är positivt.
så du menar att din solidaritet sträcker sig så långt så du ser till vad som är bäst för dig och inte för landet? *eg*
måste provocera lite
Men det lät bara så typiskt honom att ha folk till allt..;)
Och vad är det för fel på att låta någon annan fixa maten?
Reinfeldt är politiker, inte kock och/eller dietist. Då är det väl bättre om han ägnar sig åt just politik. Det kallas arbetsdelning. Enda tråkiga är att sånt blir förbaskat dyrt i sousse-sverige.
Med tanke på att Göran tränar på Nautilus så var ju inte valutgången så otippad.
Liten Men Fet
2006-09-20, 12:38
Verkar ju vara ganska svårt med tanke på hur vår förre statsminister Göran P ser ut...
Jag tycker det syns på Fredrik R att han gått ner i vikt, men man måste kanske komma in med under 10 % kroppsfett i en valrörelse för att det ska vara ok?
Med tanke på att Göran tränar på Nautilus så var ju inte valutgången så otippad.
Ouch! Det var ingen vidare bra reklam för Nautilus. :D
Haha! Göran HIT:s it!
MasterChief
2006-09-20, 12:43
Vilket Nautilus?
Nitrometan
2006-09-20, 12:44
Hahahahaha. Nautilus-metoden - för förlorare! :D
Jag tror iof Göran har potential. Han kan nog bli ungefär som Casey Viator, och då lär Raj Raj ligga illa till inför nästa val. ;)
Jag tycker det är ett gott tecken på att han fokuserar på det som är viktigt för honom i hans position.
Nitrometan
2006-09-20, 12:55
Jag tycker det är ett gott tecken på att han fokuserar på det som är viktigt för honom i hans position.
Göran och Nautilus?
Något säger mig att Göran kanske inte var en tillräckligt flitig besökare? Nåväl, jag röstade på den enda pariledaren jag sett på bild med en hantel i handen.
Nitrometan
2006-09-20, 12:58
Något säger mig att Göran kanske inte var en tillräckligt flitig besökare? Nåväl, jag röstade på den enda pariledaren jag sett på bild med en hantel i handen.
Gudrun?
I färd med att svinga stålet mot inte ont anande mansgrisar? Kunde varit.
Något säger mig att Göran kanske inte var en tillräckligt flitig besökare?
Enda anledningen till att jag vet att han tränar/tränade där är att han skadade sig för några år sedan, frekvensen på passen har jag ingen aning om.
Med hans nya bostad i åtanke så hoppas jag han blir nöjd med MTV som gym då det ligger närmast, Viking ligger är en bit längre bort.
fanns säkert folk som resonerade att om han lyckades gå ner i vikt har han viljan att lyckas med andra saker.
tycker för övrigt att han ser MKT smalare ut nuförtiden
måste provocera lite
Ja, uppenbarligen eftersom det var precis det motsatta jag skrev (jag röstade på en ideologi som är solidarisk, trodde inte att jag själv skulle påverkas nämnvärt - men blev förvånad över hur alliansens politik slår även om dem som inte har det så illa utan även en medelssvensson som mig.
När det gäller Göran håller jag med om att han inte verkar ha prioriterat sin hälsa att döma av rondören, å andra sidan tror jag en del i Reinfeldts viktnedgång var röstfiske, han är kåt på makten och ville göra sig populär och klarade uppenbarligen inte viktnedgången själv och tog då hjälp utifrån. Gjorde han väl för övrigt rätt i, har inte klagat på att han gick ner i vikt. :)
grabben i skogen
2006-09-20, 15:16
I färd med att svinga stålet mot inte ont anande mansgrisar? Kunde varit.
du låter som en skiva som hakat upp sig.
Liten Men Fet
2006-09-20, 15:20
Ja, uppenbarligen eftersom det var precis det motsatta jag skrev (jag röstade på en ideologi som är solidarisk, trodde inte att jag själv skulle påverkas nämnvärt - men blev förvånad över hur alliansens politik slår även om dem som inte har det så illa utan även en medelssvensson som mig.
När det gäller Göran håller jag med om att han inte verkar ha prioriterat sin hälsa att döma av rondören, å andra sidan tror jag en del i Reinfeldts viktnedgång var röstfiske, han är kåt på makten och ville göra sig populär och klarade uppenbarligen inte viktnedgången själv och tog då hjälp utifrån. Gjorde han väl för övrigt rätt i, har inte klagat på att han gick ner i vikt. :)
Solidaritet är ett ord som har tappat betydelsen för länge sedan så som sossarna har missbrukat det.
men blev förvånad över hur alliansens politik slår även om dem som inte har det så illa utan även en medelssvensson som mig.
Är du lika begåvad som du verkar? Hur kan du bli förvånad över något du omöjligt kan veta något om?
Solidaritet är ett ord som har tappat betydelsen för länge sedan så som sossarna har missbrukat det.
Vet inte om jag ska känna mig träffad, men jag tänkte bara förtydliga att jag endast är sosse utifrån vilket parti jag röstar på i valet. Har gått på ideologi och det som känns som "sunt förnuft - tänk", då blev det dem jag röstade på.
Tänkte bara förtydliga så att ni förstår att jag inte svarar ur sosseperspektiv utan utifrån mina egna personliga åsikter! :)
Förresten är solidaritet ett vackert ord som det inte är fel att agera utifrån..
Är du lika begåvad som du verkar? Hur kan du bli förvånad över något du omöjligt kan veta något om?
Vet inte hur begåvad jag framstår som i dina ögon.. ;) Förtydligar då så att du förstår vad jag menade: Jag blev förvånad över att det i vårt fall blev så konkret att vi fick en annan dagisplats, de ringde från kommunen och sa i princip att "nu har moderaterna tagit över så den plats du ansökte om kommer gå till någon annan eftersom antalet platser inte kommer bli så många nu när moderaterna styr istället för sossarna". Det sa de, så det vet jag om - och blev förvånad över.
Klarare nu? :)
Vet inte hur begåvad jag framstår som i dina ögon.. ;) Förtydligar då så att du förstår vad jag menade: Jag blev förvånad över att det i vårt fall blev så konkret att vi fick en annan dagisplats, de ringde från kommunen och sa i princip att "nu har moderaterna tagit över så den plats du ansökte om kommer gå till någon annan eftersom antalet platser inte kommer bli så många nu när moderaterna styr istället för sossarna". Det sa de, så det vet jag om - och blev förvånad över.
Klarare nu? :)
Alltså, moderaterna lär knappast styra redan. De valdes antagligen typ... nyss? Tror du man byter styre på en femöring?
Alltså, moderaterna lär knappast styra redan. De valdes antagligen typ... nyss? Tror du man byter styre på en femöring?
Sossarna hade planerat utökning av ett dagis vi sökt till. Moderaterna kommer sannolikt inte fullfölja denna planerade utökning, enligt tanten på kommunen. Vad är det du inte förstår? Att lokalpolitiker inte behöver fullfölja det tidigare partiets åtgärder? :MrT:
-> Skaparn el vem som helst som undrar över hur lokalpolitik kan ändras i och med maktskifte:
Om ni är genuint intresserade kan ni väl ringa Bjurhovda i Västerås förskoleplaceringstant (minns ej namnet, fråga i kommunväxeln) om ni vill veta vad hon menade. :)
Lellan för *** du har redan spytt tillräckligt mycket galla över alliansen i din andra tråd om att skaffa ett till barn. Du fick det att låta som en omöjlighet att skaffa barn i ett blått sverige.
Lellan för *** du har redan spytt tillräckligt mycket galla över alliansen i din andra tråd om att skaffa ett till barn. Du fick det att låta som en omöjlighet att skaffa barn i ett blått sverige.
Sluta fråga saker så slutar jag bemöta.. *slap* Spydde väl galla för att det gick upp för mig att maktskiftet medförde ytterligare ett skäl att vänta. Du skulle säkert vara lika go och glad oavsett om din rättmätiga daglliga ersättning mer än halverades, men alla kan inte vara lika överseende med sånt.. Fast jag håller verkligen med om att det stötts och blötts in absurdum! *whatever*
Liten Men Fet
2006-09-20, 20:30
Sossarna hade planerat utökning av ett dagis vi sökt till. Moderaterna kommer sannolikt inte fullfölja denna planerade utökning, enligt tanten på kommunen. Vad är det du inte förstår? Att lokalpolitiker inte behöver fullfölja det tidigare partiets åtgärder? :MrT:
Du kanske ska ta den tanten med en nypa salt, vet hon ens hur moderaternas politik ser ut i detalj nu redan TRE dagar efter valet? Eller kan det vara en bitter S-tant som insett att hon kommer få kicken?
nej, det gör dom inte å andra sidan slår ett maktskifte igenom direkt på så sätt att man stannar upp och inte fullföljer sånt som inte redan är genomfört eftersom man inte vet vad den nya majoriteten vill. Det tycker jag (som tror på demokrati) är fint eftersom tjänstemännen inväntar politiken och anser att det är dom som ska bestämma.
Men det är svårt att ta en sån som Lellas klagomål på allvar då hon bara ser allt utifrån sitt eget perspektiv och anser att det som inte ger just henne mest är dåligt. Vem tjänar på att Lella har det bra om resten av landet ligger i ruiner?
Röda_Lacket
2006-09-20, 20:36
Lars Leijonborg borde deffa lite så det går bättre i nästa val
Du kanske ska ta den tanten med en nypa salt, vet hon ens hur moderaternas politik ser ut i detalj nu redan TRE dagar efter valet? Eller kan det vara en bitter S-tant som insett att hon kommer få kicken?
Inte f*n trodde jag att jag skulle behöva redogöra för ett litet samtal jag fick om dagisplats.. Men ok: JAG tolkar hennes tips om att byta förstahandsval till det närmaste dagiset och ringa och fråga när det blir aktuellt (om 1 år) att vi ska ha plats om den vi helst vill ha är tillgänlig, som ett välment råd när hon insåg att det hon informerat om angående platsval gällde under socialdemokratiskt styre.
Man kan läsa in hur mycket som helst i detta korta samtal, det tror jag säkert. Men nu så slapp vi riskera att stå där om ett år utan plats om moderaterna inte följer sossarnas politik. Däremot så kan man ju tycka att hon kunde informerat om premisserna redan när vi bestämde ordningsföljden av förskolevalen i samråd med henne i april, men huvudsaken är att det rättades till. Jisses vad vår familjesituation ska ältas.. *screwy*
Lars Leijonborg borde deffa lite så det går bättre i nästa val
Han kanske går ner i vikt om han tar bort polyperna? :MrT: *innocent*
Men det är svårt att ta en sån som Lellas klagomål på allvar då hon bara ser allt utifrån sitt eget perspektiv och anser att det som inte ger just henne mest är dåligt. Vem tjänar på att Lella har det bra om resten av landet ligger i ruiner?
Ok, för sista gången nu.. Läs saakta och ordentligt vad jag skriver. ;)
JAG ÄR ETT TALANDE EXEMPEL, JAG TROR PÅ ATT VÄLJA STYRE UTIFRÅN LANDETS OCH FOLKETS VÄL. DET GJORDE JAG. DÄREMOT SÅ BERÄTTAR JAG ÄVEN PERSONLIGA ERFARENHETER OM MAKTSKIFTETS EFFEKT PÅ EN HELT VANLIG SMÅBARNSMORSA. OBS, Jag är INTE den enda småbarnsmorsan i sverige (eller personen som märker av direkta effekter av ett maktskifte i en kommun).
JAG TROR ATT RESTEN AV LANDET SKULLE MÅ BÄTTRE AV ETT RÖTT STYRE ÄN ETT BLÅTT. Jag kan omöjligt vara unik i mina farhågor eftersom socialdemokraterna fortfarande är det enskilda parti svenska folket har störst förtroende för.
Blir helt matt av er förmåga att läsa mig som fan läser bibeln.. :devil:
Liten Men Fet
2006-09-20, 20:51
Inte f*n trodde jag att jag skulle behöva redogöra för ett litet samtal jag fick om dagisplats.. Men ok: JAG tolkar hennes tips om att byta förstahandsval till det närmaste dagiset och ringa och fråga när det blir aktuellt (om 1 år) att vi ska ha plats om den vi helst vill ha är tillgänlig, som ett välment råd när hon insåg att det hon informerat om angående platsval gällde under socialdemokratiskt styre.
Man kan läsa in hur mycket som helst i detta korta samtal, det tror jag säkert. Men nu så slapp vi riskera att stå där om ett år utan plats om moderaterna inte följer sossarnas politik. Däremot så kan man ju tycka att hon kunde informerat om premisserna redan när vi bestämde ordningsföljden av förskolevalen i samråd med henne i april, men huvudsaken är att det rättades till. Jisses vad vår familjesituation ska ältas.. *screwy*
Bra där, nu vet vi ju att det inte var en sur kärring som ringde och spydde galla över moderaterna det visste vi inte. Källkritik är ju oerhört viktigt.
JAG ÄR ETT TALANDE EXEMPEL, JAG TROR PÅ ATT VÄLJA STYRE UTIFRÅN LANDETS OCH FOLKETS VÄL. DET GJORDE JAG. DÄREMOT SÅ BERÄTTAR JAG ÄVEN PERSONLIGA ERFARENHETER OM MAKTSKIFTETS EFFEKT PÅ EN HELT VANLIG SMÅBARNSMORSA. OBS, Jag är INTE den enda småbarnsmorsan i sverige (eller personen som märker av direkta effekter av ett maktskifte i en kommun).
JAG TROR ATT RESTEN AV LANDET SKULLE MÅ BÄTTRE AV ETT RÖTT STYRE ÄN ETT BLÅTT. Jag kan omöjligt vara unik i mina farhågor eftersom socialdemokraterna fortfarande är det enskilda parti svenska folket har störst förtroende för.
sorry, men att det du tar upp endast är utifrån din egen situation gör att det uppfattas som om det är det du är intresserad av och inte samhället som helhet.
Det är nog därför du blir missförstådd men dom där versalerna gjorde allt tydligare *L*
Bra där, nu vet vi ju att det inte var en sur kärring som ringde och spydde galla över moderaterna det visste vi inte. Källkritik är ju oerhört viktigt.
Ja, har fattat nu att allt jag skriver läses det in en väldig massa i - så nästa gång jag ska dra ett exempel får jag väl börja med de gamla grekerna och inte missa detaljer som vad jag åt till frukost för att folk ska "get the big picture".. *rolleyes*
shadowfire
2006-09-20, 20:58
Du är den enda småbarnsmorsan jag känner iaf som dömer ut ett helt landstyre innan vi ens sett vad som komma skall. Vem vet, det kanske går så bra ekonomiskt för landet om 1½ år att det har öppnat 4 nya dagis i din kommun?
Jag blir helt matt av att läsa fördomar.
sorry, men att det du tar upp endast är utifrån din egen situation gör att det uppfattas som om det är det du är intresserad av och inte samhället som helhet.
Det är nog därför du blir missförstådd men dom där versalerna gjorde allt tydligare *L*
Valet var som sagt i SÖNDAGS, jag är mäkta förvånad över att det ens märktes några effekter på individnivå - hade gett andra exempel om jag hört talas om något (tex i tråden om direkta effekter av maktskiftet) men jag är mammaledig och träffar bara mammalediga i princip.. Så du har helt rätt i att min bild inte blir representativ för alla utan för mig och dem jag träffar. Borde nog vara mer samhällsengagerad men får skylla på att bebben slukar all min energi..:)
nej, det gör dom inte å andra sidan slår ett maktskifte igenom direkt på så sätt att man stannar upp och inte fullföljer sånt som inte redan är genomfört eftersom man inte vet vad den nya majoriteten vill. Det tycker jag (som tror på demokrati) är fint eftersom tjänstemännen inväntar politiken och anser att det är dom som ska bestämma.
Sant är att man inte ska underskatta signaleffekter av ett regeringsskifte, men att dra det ända till att fördelningen av dagisplatser helt plötsligt går bananas är väl lite väl magstarkt. Sedan gillar jag formuleringen "de ringde från kommunen", alltid dessa "de" som utgör samhällets grå kit. Om det var någon sorts tjänsteman som uttalade sig på det viset ser jag gärna att denna får byta plats på McDonalds med någon antagligen mer kompetent nyutexaminerad civilekonom.
Jag tar heller inte Lellas klagomål på allvar för fem öre, jag tycker dels inte om ett alltför snävt perspektiv på politik (rösta med börsen-syndromet), dels tycker jag inte Lellas analyser verkar särskilt sansade. Problemet är att någon kanske gör det och att det därför finns en poäng med att möta dessa påståenden med kritiska frågor.
shadowfire
2006-09-20, 21:06
Sant är att man inte ska underskatta signaleffekter av ett regeringsskifte, men att dra det ända till att fördelningen av dagisplatser helt plötsligt går bananas är väl lite väl magstarkt. Sedan gillar jag formuleringen "de ringde från kommunen", alltid dessa "de" som utgör samhällets grå kit. Om det var någon sorts tjänsteman som uttalade sig på det viset ser jag gärna att denna får byta plats på McDonalds med någon antagligen mer kompetent nyutexaminerad civilekonom...
Offtopic så är du fan den bästa på kolo på att formulera dig och uttrycka dig iaf... jwrzd kan slänga sig i väggen i jämförelse. Härligt med lite verbal kompetens. :thumbup:
Offtopic så är du fan den bästa på kolo på att formulera dig och uttrycka dig iaf... jwrzd kan slänga sig i väggen i jämförelse. Härligt med lite verbal kompetens. :thumbup:
En får tacka, men akta dig för att framkalla min kolo-hybris. Då blir jag aldrig tyst.
Ja. skaparn, Bärs, pragmatist och seehnpa(eller hur man nu stavar det) är jäkligt bra på att uttrycka sig. Mer skrift från dessa herrar.
Sant är att man inte ska underskatta signaleffekter av ett regeringsskifte, men att dra det ända till att fördelningen av dagisplatser helt plötsligt går bananas är väl lite väl magstarkt. Sedan gillar jag formuleringen "de ringde från kommunen", alltid dessa "de" som utgör samhällets grå kit. Om det var någon sorts tjänsteman som uttalade sig på det viset ser jag gärna att denna får byta plats på McDonalds med någon antagligen mer kompetent nyutexaminerad civilekonom..
Jag antar att PUL hindrar mig från att nämna hennes namn? Som sagt, om du verkligen vill veta (och jag ursäktar den lata formuleringen "de", var inte medveten om att ordvalet skulle provocera) så ring Västerås kommun och be att få tala med damen som har hand om fördelningen av förskoleplatser (Bjurhovda område). Inte så svårt.. Fördelningen har inte gått bananas, eller har jag missat något? Det var tilltänkta platser som kanske inte kommer skapas. Framgick inte det? Du får väl framföra dina åsikter om att sätta en civilekonom som förskoleplats-fördelare (vet inte hennes titel?) till västerås kommun om ärendet ligger dig varmt om hjärtat.. :)
Jag tar heller inte Lellas klagomål på allvar för fem öre, jag tycker dels inte om ett alltför snävt perspektiv på politik (rösta med börsen-syndromet), dels tycker jag inte Lellas analyser verkar särskilt sansade. Problemet är att någon kanske gör det och att det därför finns en poäng med att möta dessa påståenden med kritiska frågor.
Mitt perspektiv var inte utifrån mig själv, eventuella klagomål jag har på alliansens politik kan grunda sig på såväl världspolitik som enskilda personer - i detta fall blev jag själv ett exempel. Jag har, som jag tidigare sagt, inte röstat med börsen (om det var mig du syftade på) utan på den ideologi som jag tycker låter vettigast. Vi som tycker socialdemokraternas ideologi (förutsatt att övriga i huvudsak röstat utifrån idella skäl) är i majoritet eftersom inget annat parti har så stort förtroende hos svenska folket. Har jag fel?
Slutligen vill jag (som jag nämnt på några ställen om någon missat det) förtydliga att jag INTE ÄR EN REPRESENTANT för socialdemokraterna, jag har inte stenkoll på deras politik och det vore fel att jämställa mina åsikter med att de kommer därifrån då jag skriver ur hjärtat - hur jag tycker och tänker som egen person. Precis som alla andra som inte är medlemmar i något politiskt parti och som röstat utifrån det parti de gillar mest, det finns mycket hos sossarna jag inte gillar och ännu mer jag inte känner till om deras politik. Kan ångra att jag talat om att jag röstat på dem om folk tolkar det jag säger som partipolitik och inte privata åsikter.
Däremot är det alltid självklart att man har rätt att vara kritisk och frågvis, men jag tycker nog att det har varit orimligt stort intresse för de exempel jag drog lite snabbt och sedan har fått utveckla och förklara till förbannelse. :booty:
Sant är att man inte ska underskatta signaleffekter av ett regeringsskifte, men att dra det ända till att fördelningen av dagisplatser helt plötsligt går bananas är väl lite väl magstarkt.
iofs tycker inte jag att det är att gå bananas att man rekomenderar en annan förskola. Det kan mycket väl vara så att dom bedömmer chanserna för den nya förskolan att öppnas som små.
Det kan bero på att det i debatten klart framgick att dåvarande opositionen inte ville ha fler förskolor. Det kan ha att göra med att det kanske inte eg finns en efterfrågan som motiverar fler förskolor. Eftersom tanten från kommunen bedömde det som om dom kunde få plats på en annan förskola så verkar det finnas ett ok utbud.
Rätten till förskola föreskriver just rätten till en plats i förskola inte att alla ska kunna välja sin egen pedagogik.
iofs tycker inte jag att det är att gå bananas att man rekomenderar en annan förskola. Det kan mycket väl vara så att dom bedömmer chanserna för den nya förskolan att öppnas som små.
Det kan bero på att det i debatten klart framgick att dåvarande opositionen inte ville ha fler förskolor. Det kan ha att göra med att det kanske inte eg finns en efterfrågan som motiverar fler förskolor. Eftersom tanten från kommunen bedömde det som om dom kunde få plats på en annan förskola så verkar det finnas ett ok utbud.
Rätten till förskola föreskriver just rätten till en plats i förskola inte att alla ska kunna välja sin egen pedagogik.
Kanske är bananas för mig?
Skämt åsido så förstår jag din poäng.
Jag har fått dille på att förtydliga saker ikväll har jag märkt.. :Virro Så jag fortsätter i samma anda (hör en unison suck " åh neej...":D ).
Det har varit brist på förskolor i Västerås. Vissa har fått vänta så länge som 1 ½ år. Sossarna har gjort sitt bästa för att åtgärda detta. Bland annat öppnar ett nytt dagis (liknande ur och skur med utomhus-pedagogik, vilket tilltalade oss). Vi pratade med "tanten" och sa att vi ville sätta upp oss på den kön. I andra hand tog vi dagiset 20 meter från där vi skulle komma att bo (å bor nu). Det dagiset skulle inom kort byggas ut och man planerade ökad personaltäthet.
Vet inte orsaken, men av någon anledning tror alltså inte denna "tant" att moderaterna kommer slutföra det som ovan påbörjats. Alltså kontaktar hon oss på nytt. Hon råder oss att ställa oss i kö på dagiset närmast oss, eftersom det är lättast att få dagisplats om man bor nära det dagiset - och att istället för att ansöka om plats i oktober ansöka om plats i augusti. Då slutar 6årskullen och nya platser kommer med största sannolikhet finnas tillgängliga då i augusti, även om tillbyggnad och personal inte tillkommer som det tidigare var tänkt.
Minns någon det Reinfeldts sa? Typ att det sossarna har lovat lovar de också + lite till. Stämmer detta, även på lokal nivå, kommer vi ju med största sannolikhet få dagisplats på stället med utepedagogik som vi ville från början, skillnaden är att vi då får den om vi ringer och frågar och det finns plats för oss eftersom vi riskerar att stå utan dagisplats om vi inte sätter dagiset nära oss som nr 1.
HELT sjukt att kollo får ta del av detta,.. :laugh: Men jag kan faktiskt inte hejda mig.. :em:
Jag har fått dille på att förtydliga saker ikväll har jag märkt.. :Virro Så jag fortsätter i samma anda (hör en unison suck " åh neej...":D ).
Det har varit brist på förskolor i Västerås. Vissa har fått vänta så länge som 1 ½ år. Sossarna har gjort sitt bästa för att åtgärda detta. Bland annat öppnar ett nytt dagis (liknande ur och skur med utomhus-pedagogik, vilket tilltalade oss). Vi pratade med "tanten" och sa att vi ville sätta upp oss på den kön. I andra hand tog vi dagiset 20 meter från där vi skulle komma att bo (å bor nu). Det dagiset skulle inom kort byggas ut och man planerade ökad personaltäthet.
Vet inte orsaken, men av någon anledning tror alltså inte denna "tant" att moderaterna kommer slutföra det som ovan påbörjats. Alltså kontaktar hon oss på nytt. Hon råder oss att ställa oss i kö på dagiset närmast oss, eftersom det är lättast att få dagisplats om man bor nära det dagiset - och att istället för att ansöka om plats i oktober ansöka om plats i augusti. Då slutar 6årskullen och nya platser kommer med största sannolikhet finnas tillgängliga då i augusti, även om tillbyggnad och personal inte tillkommer som det tidigare var tänkt.
Minns någon det Reinfeldts sa? Typ att det sossarna har lovat lovar de också + lite till. Stämmer detta, även på lokal nivå, kommer vi ju med största sannolikhet få dagisplats på stället med utepedagogik som vi ville från början, skillnaden är att vi då får den om vi ringer och frågar och det finns plats för oss eftersom vi riskerar att stå utan dagisplats om vi inte sätter dagiset nära oss som nr 1.
HELT sjukt att kollo får ta del av detta,.. :laugh: Men jag kan faktiskt inte hejda mig.. :em:
nu menade inte jag att jag automatikskt förklarade ditt exempel utan mer att det kan finnas förklaringar till varför den borgerliga nuvarande majoriteten kanske inte vill fortsätta utbyggnaden av förskolorna.
nu menade inte jag att jag automatikskt förklarade ditt exempel utan mer att det kan finnas förklaringar till varför den borgerliga nuvarande majoriteten kanske inte vill fortsätta utbyggnaden av förskolorna.
Jag vet, men jag kan inte hålla käft.. :( :D *innocent*
Men om sossarna har gjort sitt bästa och det ändå tar 1,5 år att få förskoleplats, hur kan man då vara så övertygad om att det kommer bli sämre med annat styre?
Du är den enda småbarnsmorsan jag känner iaf som dömer ut ett helt landstyre innan vi ens sett vad som komma skall. Vem vet, det kanske går så bra ekonomiskt för landet om 1½ år att det har öppnat 4 nya dagis i din kommun?
Jag blir helt matt av att läsa fördomar.
Ok, börjar bli van att tjata (som en sann småbarnsmorsa). Jag är skeptisk - dömer inte ut utan är tveksam till deras politik och nämner exempel på vad som gör mig tveksam.
Det är klart att det skulle vara en positiv överraskning även för mig om det blir som du beskriver, jag är inte så obstinat som du tror? Blev besviken över vad jag fick för info på telefon idag bara, mänskligt om du frågar mig.
Du kanske har rätt i att jag är fördomsfull, ska fundera över det...
Men varför detta behov av att ifrågasätta och förringa min kritik? Om den nu är så tagen ur luften som flera av er (riktar mig till flera) verkar tycka så är det väl bara att ignorera?
Valet är avgjort, vi får acceptera Alliansen och Reinfeldt vid makten. Jag pekar på några saker jag tycker är negativt med deras politik och exemplifierar det från mitt eget lilla liv. Vad är det som är så farligt med det? Det är ju upp till dem att bevisa att maktskiftet var något positivt, mitt lilla personliga gnäll utifrån mitt pyttiga liv är ju en fis i rymden.. Det som räknas är ju vad gemene man märker för effekter av deras politik, både globalt, inrikes, lokalt och personligen. Ni kan ju knappast tro att jag är någon uppviglare som ska störta makten eller nåt.. :laugh:
Herregud.. lighten up folks! :hbang:
Det kan alltid bli sämre.
Men om sossarna har gjort sitt bästa och det ändå tar 1,5 år att få förskoleplats, hur kan man då vara så övertygad om att det kommer bli sämre med annat styre?
Men allvarligt, läs vad jag skriver? :whipped: ;) Sossarna har fått igång åtgärder de planerat. Moderaterna har nu tagit över och det är inte säkert att de har samma åsikter om vilka åtgärder som behöver vidtas som sossarna, trots att det förra året var ett större behov av dagisplatser än vad man räknat med. Barnafödande är inte helt lätt att förutse. Uppenbarligen upplevde folk sossarnas politik som betryggande eftersom de valt att skaffa barn, det gör man väl inte i lika stor utsträckning om man upplever den närmaste framtiden som osäker.
Men allvarligt, läs vad jag skriver? :whipped: ;) Sossarna har fått igång åtgärder de planerat. Moderaterna har nu tagit över och det är inte säkert att de har samma åsikter om vilka åtgärder som behöver vidtas som sossarna, trots att det förra året var ett större behov av dagisplatser än vad man räknat med. Barnafödande är inte helt lätt att förutse. Uppenbarligen upplevde folk sossarnas politik som betryggande eftersom de valt att skaffa barn, det gör man väl inte i lika stor utsträckning om man upplever den närmaste framtiden som osäker.Sätter man likhetstecken mellan upplevd trygghet och barnafödande blir det lite lustigt när man tittar in hos SCB (http://www.scb.se/templates/tableOrChart____142437.asp). Slutsatsen man får dra då är att tryggheten har markant sjunkit sedan i början av 1900-talet och senaste trygghetspeaken var under moderaternas senaste period. :)
Vad skulle ha höjt efterfrågan på dagisplatser, som ställde till problem för förra regeringen? Det enda jag kan komma på är motarbetningen av dagmammor som socialdemokraterna stod för.
Sätter man likhetstecken mellan upplevd trygghet och barnafödande blir det lite lustigt när man tittar in hos SCB (http://www.scb.se/templates/tableOrChart____142437.asp). Slutsatsen man får dra då är att tryggheten har markant sjunkit sedan i början av 1900-talet och senaste trygghetspeaken var under moderaternas senaste period. :)
Uppenbarligen finns det alltså fler aspekter än trygghet som påverkar barnafödandet.. ;) Förresten så vet jag inte om bristen varit konstant eller ökat plötsligt, erinrade mig bara att det debatterades i lokalpressen förra året och antog att det var ökad efterfrågan som var orsaken.
Vad skulle ha höjt efterfrågan på dagisplatser, som ställde till problem för förra regeringen? Det enda jag kan komma på är motarbetningen av dagmammor som socialdemokraterna stod för.
Men dagmamma tror jag var lätt att få? (Fast det kallas daghemsplats nu har jag för mig) Det som var svårt att få plats på var kommunalt dagis, det var det vi sökte. Därmed inte sagt att jag skulle hålla med en restriktion av antalet dagmammor (daghemsplatser), men det var som sagt dagisbrist jag hänvisade till.
Uppenbarligen finns det alltså fler aspekter än trygghet som påverkar barnafödandet.. ;)Det kan vi nog vara överens om. Det var bara lite statistik som tilltalade min kvällshumor. ;)
Jag har inget mer att angripa. Godnatt. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.