handdator

Visa fullständig version : Pelis träning

Peli
2006-09-19, 21:48
Hej alla

Jag startar en träningsjournal i syfte att få lite feedback och goda ideér. Först en presentation av mig:

Jag är en tjej på 26 år, har styrketränat regelbundet i 5 år, varav 3 år seriös träning. Jag blandar styrekträningen med kondition i form av löpning, spinning och lite boxning. Målet med min träning är i första hand att må bra. För mig innehåller orden "mår bra" mest psykiska aspekter, som glädje, tillfredsställelse och att vara nöjd med sig själv och livet. Men att ha en frisk och stark kropp är även en förutsättning för att må bra. Konditionsträningen ger mig omedlbar belöning i form av rejäla höjningar av diverse signalsubstanser ;) Med styrketräningen kommer dock belöningen på lite längre sikt, vad toppar känslan av att lyfta/pressa/dra mer man gjort tidigare.

Problemet för mig är dock att jag inte känner att jag ökar så mycket mer. Jag har ändrat både övningar och antal reps utan någon större förändring. Själv tror jag att det beror på kosten. Jag försöker äta mycket och bra men misstänker att jag inte kommer upp i rätt mängder. Jag har väldigt svårt för att gå upp i vikt, även när jag inte tränar. Oavsett vad jag äter eller inte äter står jag kvar på samma vikt; cirka 50 kg +/- 2 kg. Jag är 160 cm. Förhoppningsvis ger lite feedback från er mer motivation till att både träna och äta bättre.

Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp min träningsjournal men börjar väl med mitt senaste benpass:

Benpress: 100 kg x 8, 10, 11
Gående utfall, 11 kg hantlar i vardera hand, gick cirka 50 meter fram och tillbaka.
Sittande vadpress: 30 kg x 8, 6. 25 kg x 6
Benspark: osäker på vikt, chansar på 25 kg x 8, 8, 7

Denna dag åt jag lax till lunch och köttfärssås till middag. Största problemet när det gäller kosten är att få i mig något efter träningen. Blir ofta bara smörgås eller fil.

Oj vilket långt inlägg det blev, om någon har orkat läsa så här länge får ni gärna dela med er av era spontana kommentarer.

tuben
2006-09-19, 21:57
Hur många mål mat blir det om dagen då?
Du kanske skulle testa att köra med gainer efter träning.
Om du legat på samma vikt hela tiden så behövs det nog inte så mycket mer energi för att få en viktuppgång så en gainer kan ju vara ett alternativ.
Lätt att få ner iaf :)

AFanatic
2006-09-19, 21:57
Välkommen! Kul med ytterligare en tjej som lägger upp journal. :thumbup:

Vilken tid på dygnet tränar du? Smörgås och fil kommer man inte långt på. ;) Så finns det plats för fler mål mat så är det ju bra, men då kanske du får träna tidigare/senare och det kanske inte går?

Edit: ja välkommen till journalskrivandet...såg att du joinade redan 2003 heheh.

Peli
2006-09-19, 22:17
Edit: ja välkommen till journalskrivandet...såg att du joinade redan 2003 heheh.

Hehe...jo det var ett tag sen, flyttade, ändrade lite rutiner, var utan dator ett tag. Har därför inte varit här på ett bra tag.

Jag tränar för övrigt mellan cirka kl 19 till 20. Har testat gainer men det är ju så otroligt äckligt att den oftast bara hamnar i skafferiet efter några veckor. Får väl testa det igen då.
Under en dag äter jag frukost, mellanmål (smörgås och frukt) lunch, mellanmål igen, middag och så fil och macka på kvällen.

Peli
2006-09-26, 20:08
Har inte hunnit skriva på nån vecka, tar nog ett tag innan jag fått in rutinen. Idag tränade jag i alla fall axlar och mage:

Stående militärpress 20 kg x 6,6,6
testade även:
Sittande hantelpress 10 kg x 6,7,7

Hantellyft åt sidan: 5 kg x 7,7,7 (även ett sett med ngt böjda armar och 6 kg)

Rotatorcuff 5 kg x 8,8,7

Drag mot hakan 9 kg: 8,8,6

70 st sit up
Sneda magmusklerna i maskin: 20 kg x 7,7,6
Crunches i maskin, 25 kg: 7, 9, 11