Logga in

Visa fullständig version : Varför ska jag köpa en Saab 9-3?


Fettecke
2006-09-19, 19:01
Jag har gått i tankar ett bra tag på att införskaffa mig ny bil.
Har fastnat för en Saab 9-3, men är inte så insatt i hur bilen funkar i övrigt, förutom att dom inte är alltför dyr i jämnförelse med prestandan man får...

Så, Varför / Varför inte ska jag köpa en Saab 9-3 -99/00 för drygt 55-65´000 ?

reservdelspriser, problemområden osv?

Baan
2006-09-19, 19:02
Utseendet om inget annat bör väl skrämma iväg en potentiell köpare.

Dumleman
2006-09-19, 19:03
Saab är bra vinterbilar!

tuben
2006-09-19, 19:04
Du blir populär bland pensionärerna.

blasr
2006-09-19, 19:07
Jag har gått i tankar ett bra tag på att införskaffa mig ny bil.
Har fastnat för en Saab 9-3, men är inte så insatt i hur bilen funkar i övrigt, förutom att dom inte är alltför dyr i jämnförelse med prestandan man får...

Så, Varför / Varför inte ska jag köpa en Saab 9-3 -99/00 för drygt 55-65´000 ?

reservdelspriser, problemområden osv?

Köp den om du inte tycker om att skjutsa mer än en person åt gången(Eller 2, om någon väljer att ligga i baksätet).

Cilia
2006-09-19, 19:19
JAg gillar också saab 9-3
hade en aero en gång. Det är den bästa och roligaste bilen jag har haft

Fettecke
2006-09-19, 19:23
JAg gillar också saab 9-3
hade en aero en gång. Det är den bästa och roligaste bilen jag har haft
sålde den därför att: _______________________ ?

Fettecke
2006-09-19, 19:24
har hittat en bil som verkar spännande. men jag är inte så säker på vad som menas med alla förkortningar, tips:

"SAAB 9-3 S 5D 2.0T P" ???

Jorgen
2006-09-19, 19:24
Jag har haft en 900 turbo -97. Mycket rolig bil.
Nu har jag en 9-3 ss -03. Ännu roligare bil (och ffa skön att köra).

Cilia
2006-09-19, 19:27
sålde den därför att: _______________________ ?
Vi separerade och den var del i bouppdelningen

Fettecke
2006-09-19, 19:27
Jag har haft en 900 turbo -97. Mycket rolig bil.
Nu har jag en 9-3 ss -03. Ännu roligare bil (och ffa skön att köra).
Då var vi där med förkortningarna igen... förklaring för "ss" tack?

Baan
2006-09-19, 19:29
har hittat en bil som verkar spännande. men jag är inte så säker på vad som menas med alla förkortningar, tips:

"SAAB 9-3 S 5D 2.0T P" ???

Det självklart (fast det här vet du säket heh) 5D är alltså fem dörrar, det vissa kallar fyra dörrar. 3D blir då tre dörrar, eller två dörrar. T är i regel förkortning för turbo. P står för att bilen går att parkera :Virro skämt åsido.

S måste jag gissa vilt på, men jag tror det står för sport, lite mer hästar och sportchassi kanske?

edit. köp en a3:a. 1.8ts. för helvete.

Yes
2006-09-19, 19:29
Då var vi där med förkortningarna igen... förklaring för "ss" tack?
Sport Sedan

Saab är bra vinterbilar!
Handbromsen på framhjulen? :MrT:

Danne
2006-09-19, 19:42
Kolla oljeläckage,avgassystem och bromsar.
Turbo modellerna från 99-03 Kan få motorproblem pga. ett fel i motorns smörjsystem. det finns en 8 årig retroaktivt motorgaranti men endast vid korrekt servad bil, gäller omkring 4% av dom bilarna.

En fin bil att bygga stereo i, jag valde bil efter det :-)

bladhet
2006-09-19, 19:49
Vi åkte på kurs med jobbet i en ny saab 9-3 1,8t som gått 500mil... Så fruktansvärt vidrig bil... Kändes som att den gått 14 varv runt jorden.. Plastig och trång...

Har själv haft en saab 9000 cse -93
Och en sak är säker, aldrig mera saab...

Det är kamkedjor hit och kamkedjor dit.. På 19000mil så var det bytt kamkedja 2 eller 3 gånger på min 9000..

Och dom har ju fortfarande stora problem med växellådorna..

En 93 aero är säker fruktanvärt rolig bil för rätt pengar.. men då ska det ju vara en aero också och inget annat.

Empe
2006-09-19, 19:53
Kolla också efter rost på "hyllorna i dörrarna. Där samlas grus och vatten som sedan får plåten att rosta sönder. Mycket vanligt saab-problem. Vet dock inte hur det är på nya "likbilen".

qwerty1
2006-09-19, 19:54
Sälj Aset Annars Byt ... eller hur är de det låter?

Big_N
2006-09-19, 19:55
Saab 9-3 är ett extremt bra begagnat val faktist, har faktist flera tidningar där det står att just saab 9-3 är det bästa begagnat valet, iofs kan bero på bil till bil men generellt sätt. sen så gillar ja utseendet väldigt mycket. du får verkligen mest bil för pengarna. kör på en 9-3:a :thumbup:

Melker
2006-09-19, 19:56
Ett problemområde jag hört talas om är rost i dörrar. Det är möjligt att Saab ordnade detta inom garantitiden men bäst att kolla upp ändå.

Big_N
2006-09-19, 19:57
Kolla också efter rost på "hyllorna i dörrarna. Där samlas grus och vatten som sedan får plåten att rosta sönder. Mycket vanligt saab-problem. Vet dock inte hur det är på nya "likbilen".


Är inte de endast på de "äldre" saabarna ( 900 , 9000)?

Tror faktist inte just det problemet finns o så stor utsträcking på 9-3:an

Jorgen
2006-09-19, 19:59
Handbromsen på framhjulen? :MrT:
Det pratas inte om någon gammal Saab 99 nu. ;)

Tolkia
2006-09-19, 20:08
Köp den om du inte tycker om att skjutsa mer än en person åt gången(Eller 2, om någon väljer att ligga i baksätet).
Mja, jag får plats i baksätet och jag är inte så liten (tyvärr dock inte "inte så liten" som i "biffig")... :D

Har en bekant som har en 9-3 av något turboaktigare slag (nej, jag vet INGENTING om bilar mer än högst schematiskt hur en motor fungerar) som ett slags "kompromiss" mellan den betydligt tuffare och sportigare bil hon skulle vilja ha och den traktor som är det optimala på norrländska vintervägar, och med tanke på hur intresserad hon är och hur mycket hon kör så tror jag inte att den är så dålig.

Chrisso
2006-09-19, 20:36
Ägde en 9-3 Aero -01 i ett år, var en helt ok bil. Skön motorkaraktär och grym att åka i. Måste dock klaga på alla störande småfel som jag blev galen på, tex att emblemet i fronten flagar bort och att pixlar går sönder i displayer(bröt ihop varje gång en ny pixel dog).

Danne
2006-09-19, 20:41
Pixlarna har en tendens att falla bort men det är lödningarna på flatkabeln som ger sig, är man lite händig kan man fixa det med ett strykjärn :)

Mycket bra att läsa här : http://forum.saabturboclub.com/

Ägde en 9-3 Aero -01 i ett år, var en helt ok bil. Skön motorkaraktär och grym att åka i. Måste dock klaga på alla störande småfel som jag blev galen på, tex att emblemet i fronten flagar bort och att pixlar går sönder i displayer(bröt ihop varje gång en ny pixel dog).

Yes
2006-09-19, 20:44
Det pratas inte om någon gammal Saab 99 nu. ;)
Nja, handbroms på framhjulen har väl hängt med till nyare modeller? Eller har jag missat något?

99;orna var väl inte så svåra att vänsterbromsa om man ville ha ut baken. :)

Jorgen
2006-09-19, 20:57
Nja, handbroms på framhjulen har väl hängt med till nyare modeller? Eller har jag missat något?

99;orna var väl inte så svåra att vänsterbromsa om man ville ha ut baken. :)
Naj. När den nya karossen kom till 900 (94?) så var det handbroms på bakhjulen. Vet inte hur det var på den gamla karossen (fram till 93 då) men tror att det var samma.

Det är inte svårt att vänsterbromsa med någon framhjulsdriven bil. :)

Arf Pingvin
2006-09-19, 21:03
Tänk på att det i grunden är en Opel. Det är därför den är så smal, hög och ful. SAAB gjorde ett hästjobb som fick chassiet körbart men de hade kunnat göra det så mycket bättre om de hade haft möjlighet att utveckla den från grunden.

Liten Men Fet
2006-09-19, 21:10
Handbromsen på framhjulen? :MrT:

Det försvann som sagt 87...

Men begagnade saabar är väldigt mycket bil för dom pengarna, man får ju bara småbilar om man jämför med samma prisklass.
Motorn som sitter i dom där är väldigt trevliga, köper du en 2,3 T så har du fint vrid från botten av registret och uppåt. Plus att dom är både billiga och lätta att trimma eftersom orginal bottendel (kolvar, vevstaka, vevaxel mm) håller för över 400 hk utan problem. Toppen flödar bra så den behöver du inte göra något åt heller.

Bra bil, sen är den ju ganska svensk också. Krocksäker är den också.

Jorgen
2006-09-19, 21:15
Krocksäker är den också.
Jag tackar min gamla 900 för att jag inte har whiplash idag. Blev ordentligt påkörd bakifrån förra året och klarade mig helt utan skador.

Empe
2006-09-19, 21:22
Är inte de endast på de "äldre" saabarna ( 900 , 9000)?

Tror faktist inte just det problemet finns o så stor utsträcking på 9-3:an

De dörrarna sitter på min brors saab 9-5a som inte är allt för gammal. Så de finns nog på 9-3an också.

Lodiz2
2006-09-19, 21:25
Saab är bra vinterbilar!
*screwy*

Pellefant
2006-09-19, 21:29
Tycker den är skön att köra.

pragmatist
2006-09-19, 23:15
Jag har kört min kompis 900 turbo -97:a en del och jag tycker den har obehagligt, svajigt chassi och ruttna högfartsegenskaper. Min morsas Peugeot är ju lugnet själv i hög fart jämfört med 900:an. 9-3:an sägs vara bättre men det finns en anledning till att 900:an fick betyget "worst chassis ever" i brittiska motortidningar.

Yes
2006-09-19, 23:19
Naj. När den nya karossen kom till 900 (94?) så var det handbroms på bakhjulen. Vet inte hur det var på den gamla karossen (fram till 93 då) men tror att det var samma.

Det är inte svårt att vänsterbromsa med någon framhjulsdriven bil. :)
Ofasen, trodde det hade hängt kvar även till nyare modeller. :)

Jag har iof bara kört 9-3 ett par gånger, men den kändes svårövertalad att göra annat än ånga på rakt fram - vilket Aero-modellen iof gör rätt bra. Fast det kan ju också berott på skit bakom ratten.

AlexGBG
2006-09-19, 23:34
har hittat en bil som verkar spännande. men jag är inte så säker på vad som menas med alla förkortningar, tips:

"SAAB 9-3 S 5D 2.0T P" ???


S = lite mer utrustning
SE har ännu mer utrustning

P:et har jag ingen aning om vad det står för faktiskt, har aldrig sett tidigare heller..


jag skulle gärna ha en 9-3, äger en 900 nu, nya generationen och jag gillar den. speciellt när man har turbo, 185 hästar i min. och som tidigare sagt lätta att trimma.

AlexGBG
2006-09-19, 23:45
http://www.youtube.com/watch?v=U2IJeMgcvTs

så kan man göra med en saab

Liten Men Fet
2006-09-19, 23:59
*screwy*

Ja? Asbra vinterbilar om man tolkar "bra vinterbil" som nånting man INTE sladdar runt med.

Gamla 900 som jag har är bra, mycket vikt på drivhjulen och bra markfrigång och bättre värme får nog inte att få tag i. eeeh eller mest värme iallafall. Antingen av eller på men djävulen vad varmt det blir.

AlexGBG
2006-09-20, 00:19
Ja? Asbra vinterbilar om man tolkar "bra vinterbil" som nånting man INTE sladdar runt med.

Gamla 900 som jag har är bra, mycket vikt på drivhjulen och bra markfrigång och bättre värme får nog inte att få tag i. eeeh eller mest värme iallafall. Antingen av eller på men djävulen vad varmt det blir.

dessutom så är saab jävligt lättstartade även i kyla och utan motorvärmare.
morsans 9000 -88 stod en natt i minus 30 grader, startade på första försöket.

tuben
2006-09-20, 00:24
dessutom så är saab jävligt lättstartade även i kyla och utan motorvärmare.
morsans 9000 -88 stod en natt i minus 30 grader, startade på första försöket.

Lite äldre bilar brukar inte ha några problem att starta i kylan.
Är det manuell choke så är det ju ännu bättre.
Min starlet -82 startade när jag skulle hem fårn lumpen och den stått i -20 till -25 över hela veckan.

Jag skulle dock inte föredra en framhjulsdriven bil under vintern. Dels för att det är tråkigare och när det väl går lite för fort in i en kurva och det går rakt fram. Nej tack.

AlexGBG
2006-09-20, 00:29
Lite äldre bilar brukar inte ha några problem att starta i kylan.
Är det manuell choke så är det ju ännu bättre.
Min starlet -82 startade när jag skulle hem fårn lumpen och den stått i -20 till -25 över hela veckan.

Jag skulle dock inte föredra en framhjulsdriven bil under vintern. Dels för att det är tråkigare och när det väl går lite för fort in i en kurva och det går rakt fram. Nej tack.

den saaben har ingen manuell choke.. tjejens merca som hade stått med motorvärmare gick dock inte igång..

går en bakhjulsdriven bil inte rakt fram då om det går för fort då? ;)

Metal_boy_
2006-09-20, 00:44
Utseendet om inget annat bör väl skrämma iväg en potentiell köpare.


Den klassiska tantröven. Ja, nog fan skrämmer den folk :D

Liten Men Fet
2006-09-20, 00:44
Lite äldre bilar brukar inte ha några problem att starta i kylan.
Är det manuell choke så är det ju ännu bättre.
Min starlet -82 startade när jag skulle hem fårn lumpen och den stått i -20 till -25 över hela veckan.

Jag skulle dock inte föredra en framhjulsdriven bil under vintern. Dels för att det är tråkigare och när det väl går lite för fort in i en kurva och det går rakt fram. Nej tack.

Det går ju bara rakt fram i en kurva om det går för fort och då hade förmodligen redan åkt åt skogen med en bakhjulsdriven bil. Det ÄR bättre med framhjulsdrift än bakhjulsdrift för alla normala turer som ska resultera i att man tar sig från A till B. Bland annat för att man har större tryck på drivhjulen på en framhjulsdriven bil med motorn fram.

Sen kan det säkert vara mycket roligare med en bakhjulsdriven. Men jag har på passagerarsidan fram när en volvo 940 turbo började veva okontrollerat och då gick det inte så fort (för fort för väglaget dock), det slutade i en stenmur.

Metal_boy_
2006-09-20, 00:50
Det går ju bara rakt fram i en kurva om det går för fort och då hade förmodligen redan åkt åt skogen med en bakhjulsdriven bil. Det ÄR bättre med framhjulsdrift än bakhjulsdrift för alla normala turer som ska resultera i att man tar sig från A till B. Bland annat för att man har större tryck på drivhjulen på en framhjulsdriven bil med motorn fram.

Sen kan det säkert vara mycket roligare med en bakhjulsdriven. Men jag har på passagerarsidan fram när en volvo 940 turbo började veva okontrollerat och då gick det inte så fort (för fort för väglaget dock), det slutade i en stenmur.


Precis. Framhjulsdrift är bättre när det gäller säker och normal körning. Det är därför som fler och fler har börjat tillverkat bilar med framhjulsdrift genom åren. För att det är bevisat bättre och säkrare.

tuben
2006-09-20, 01:10
Det går ju bara rakt fram i en kurva om det går för fort och då hade förmodligen redan åkt åt skogen med en bakhjulsdriven bil. Det ÄR bättre med framhjulsdrift än bakhjulsdrift för alla normala turer som ska resultera i att man tar sig från A till B. Bland annat för att man har större tryck på drivhjulen på en framhjulsdriven bil med motorn fram.

Sen kan det säkert vara mycket roligare med en bakhjulsdriven. Men jag har på passagerarsidan fram när en volvo 940 turbo började veva okontrollerat och då gick det inte så fort (för fort för väglaget dock), det slutade i en stenmur.

Ja går det okontrollerat fort så blåser man ju av med en bakhjulsdriven också men det snopna är med en framhjulsdriven när det bara går lite för fort och man bara sitter och väntar på att det antingen bettar eller att man far ner i diket.
I den situationen med en bakhjulsdriven kan man ju undvika om man kan styra lite med gasen.
Men nu kan vi skippa rwd mot fwd pratet, var inte det tråden handlade om :)

petro
2006-09-22, 21:44
Inköpte en 9-3 aero -02:a för några månader sedan! Är grymt nöjd. Går riktigt bra!och så tycker jag Aero modellen är så jäkla snygg!! Min är svart! =) Om man nu ska ha en 9-3 ska man ha en aero! så är det bara.

izarul
2006-09-22, 23:29
Så, Varför / Varför inte ska jag köpa en Saab 9-3 -99/00 för drygt 55-65´000 ?
Det ska du inte.

shadowfire
2006-09-22, 23:32
saab attraherar kvinnor med sina mjuka o runda linjer både inuti bilen o utanpå... så ta en titt på vad du har mellan benen istället min käre fette!

Yes
2006-09-22, 23:38
Nej nej! Saab har alltid varit kännt som märket för den som är intellektuell och lite udda, men som inte riktigt vågar visa det. :D

Fettecke
2006-11-19, 11:23
Hmm, har inte köpt bil ännu, men har slopat 9-3 tankarna och bestämt mig för en Saab 9-5 iaf. lite större och "billigare-bil-i-längden" har jag fått för mig. lyxigare och inte överdrivet dyrt...

Har hittat en pärla här i Östersund, 15700 mil - 80´000 SoV, SE modell, 2.0T verkar va helt schysst pris iaf.... nån som äger en 9-5a och vill delge lite info?

tossefar
2006-11-19, 11:33
Du skriver inte vilket årsmodell "din" 9-5a är, men 15k mil är otroligt avskräckande. 80k är inte särskilt bra pris heller, speciellt inte när den gått så långt.

Fettecke
2006-11-19, 11:34
Du skriver inte vilket årsmodell "din" 9-5a är, men 15k mil är otroligt avskräckande. 80k är inte särskilt bra pris heller, speciellt inte när den gått så långt.

varför är 15000 avskräckande?

Det är en 99a.
riktpriser för privatköp ligger på 71´000 enligt motormännen....

aliquis
2006-11-19, 11:53
Fasiken vad det kuggades, så sämst kan de ju inte vara? Men är ju eventuellt mer problemfritt att ta en toyota eller mazda? Inte för jag vet om de får högre begagnatpriser för att folk tänker så.

tossefar
2006-11-19, 11:58
varför är 15000 avskräckande?

Det är en 99a.
riktpriser för privatköp ligger på 71´000 enligt motormännen....

Mamsen sålde sin 00a 2.3T estate, 12k mil, för 75k. Det var ändå ett par år sedan.

Kul bil att köra, bra säten och ljud. Går sönder hela tiden, elgrejer måste bytas nonstop.

I slutändan skulle jag aldrig rekommendera en saab som gått 15 000 mil, även om det är en ganska bra bil ny.

Fettecke
2006-11-19, 12:18
Mamsen sålde sin 00a 2.3T estate, 12k mil, för 75k. Det var ändå ett par år sedan.

Kul bil att köra, bra säten och ljud. Går sönder hela tiden, elgrejer måste bytas nonstop.

I slutändan skulle jag aldrig rekommendera en saab som gått 15 000 mil, även om det är en ganska bra bil ny.

Så du utgår från En bil nu alltså? en bil är ju inte alla bilar?
sen är ju Saab 9-5 bland världens säkraste bilar, har bland dom bättre resultaten av besiktningen osv...

Om jag frågar dig, Tossefar, vad skulle jag lägga mina 80´000:- på om jag vill ha en rymlig bil, med vettiga finesser, bra med tryck i turbon osv ?

tossefar
2006-11-19, 12:25
Så du utgår från En bil nu alltså? en bil är ju inte alla bilar?
sen är ju Saab 9-5 bland världens säkraste bilar, har bland dom bättre resultaten av besiktningen osv...

Om jag frågar dig, Tossefar, vad skulle jag lägga mina 80´000:- på om jag vill ha en rymlig bil, med vettiga finesser, bra med tryck i turbon osv ?

Något liknande denna antagligen:
http://www.blocket.se/vi/9631261.htm?ca=9_s

Runt 80k är svårt :/

Fettecke
2006-11-19, 12:50
jag har kiollat lite på Audi, men insett att försäkringen skulle bli snuskdyr.

på 9-5an på 150hk turbo blir det runt 11´000, och Audin får jag betala 17´000:- för... vad väljer man?

Johan86
2006-11-19, 12:56
Varför man ska köra en saab 9-3? Jo du kommer att bli mekanikernas dröm:laugh:

Pepparkakssmurfen
2006-11-19, 13:41
Hmm, har inte köpt bil ännu, men har slopat 9-3 tankarna och bestämt mig för en Saab 9-5 iaf. lite större och "billigare-bil-i-längden" har jag fått för mig. lyxigare och inte överdrivet dyrt...

Har hittat en pärla här i Östersund, 15700 mil - 80´000 SoV, SE modell, 2.0T verkar va helt schysst pris iaf.... nån som äger en 9-5a och vill delge lite info?

För mycket pengar för en sån.
Sök på stockholmsannonserna i blocket ist.

Pepparkakssmurfen
2006-11-19, 13:42
jag har kiollat lite på Audi, men insett att försäkringen skulle bli snuskdyr.

på 9-5an på 150hk turbo blir det runt 11´000, och Audin får jag betala 17´000:- för... vad väljer man?


Vilken Audi talar du om nu? Modell/motor?

Fettecke
2006-11-19, 13:45
Vilken Audi talar du om nu? Modell/motor?
Audi A6 1.8T
2.8T(?) var 4000 billigare än 1.8T konstigt nog.... (och drar mer än saaben också, samt dyrare försäkring)

Fettecke
2006-11-19, 13:46
Kan ju tillägga att de 80´000 är från en bilfirma.... Inte privat.... bilen är i väldigt bra skick, inga fel än så länge.... Så jag tror iaf att det skulle bli +/- 0 om jag köper från privatperson (då nånting till stor chans behöver bytas)

Pepparkakssmurfen
2006-11-19, 13:47
Audi A6 1.8T
2.8T(?) var 4000 billigare än 1.8T konstigt nog.... (och drar mer än saaben också, samt dyrare försäkring)

2.8 är inte T(urbo)

Pepparkakssmurfen
2006-11-19, 13:57
Här är den senaste 9-5 annonsen,likadan som den du kollat på för 80´

http://www.blocket.se/vi/10100017.htm?ca=11_s

tp_88
2006-11-19, 13:58
Bmw 523/528?

tossefar
2006-11-19, 14:01
Bmw 523/528?
För 80k? Nothx ;)
Försäkringar och reparationer kostar mer än bilen. (Nåja, dyrt är det iaf.)

tp_88
2006-11-19, 14:05
För 80k? Nothx ;)
Försäkringar och reparationer kostar mer än bilen. (Nåja, dyrt är det iaf.)
Vi talar om sena 90-talare, dom har kommit ner en hel del i pris.

Reperationskostnader är väl ändå inte så farligt!? Det "paketet" (reservdelar) dom jämför i TV så är iaf våran 540 billigare än S80. Dessutom har vi bara fått byta batteri, däck, ett par-tre glödlampor och bromsskivor fram på våran (-98a) under dom 3 åren vi haft den. Så att e39 skulle vara så särskilt dyra att reperera förstår jag inte att du säger.

Försäkring, tja, med tanke på bilens värde och Fetteckes försäkringspremie skulle jag helt klart överväga trafikförsäkring och då blir det ju inte stor skillnad längre iaf.

Pepparkakssmurfen
2006-11-19, 14:12
...Försäkring, tja, med tanke på bilens värde och Fetteckes försäkringspremie skulle jag helt klart överväga trafikförsäkring och då blir det ju inte stor skillnad längre iaf.

Skulle du våga ha endast trafikförsäkring på en sån?

tp_88
2006-11-19, 15:05
Skulle du våga ha endast trafikförsäkring på en sån?
Jag skulle helt klart överväga det när premierna ligger på 11.000/år för en bil han kan köpa för 60-80kkr.

Farsan var grymt nära att köra trafikförsäkring iår på vår bmw som är värd en bit över 100 iaf, trots att vår premie ligger under 10kkr. Kanske lätt blir så när man har ~35 skadefria år, men iaf.

Fettecke
2006-11-19, 20:48
Jag skulle helt klart överväga det när premierna ligger på 11.000/år för en bil han kan köpa för 60-80kkr.

Farsan var grymt nära att köra trafikförsäkring iår på vår bmw som är värd en bit över 100 iaf, trots att vår premie ligger under 10kkr. Kanske lätt blir så när man har ~35 skadefria år, men iaf.

Det handlar ju inte om En själv, finns tusentals drullar som far omkring i sverige, en av dom KAN rulla in i din fina 100´000 BMW.... vore surt, inte sant`??

Eller djur som ploppar upp på vägen osv.... vafan som helst kan ju hända, dumt att kasta bort enorma summor på nått sånt ofrånkomligt.....

tp_88
2006-11-19, 22:05
Det handlar ju inte om En själv, finns tusentals drullar som far omkring i sverige, en av dom KAN rulla in i din fina 100´000 BMW.... vore surt, inte sant`??

Eller djur som ploppar upp på vägen osv.... vafan som helst kan ju hända, dumt att kasta bort enorma summor på nått sånt ofrånkomligt.....
Så länge det inte är ditt fel vid en kollision får du väl ändå ersättning!? Hur det är med djur vet jag inte. Samtidigt är det ju ganska tråkigt om du ska betala hela bilens värde på 5-6år bara i försäkring, inte sant!?

Big_N
2006-11-20, 18:17
I slutändan skulle jag aldrig rekommendera en saab som gått 15 000 mil, även om det är en ganska bra bil ny.

Du har nog inte alla hästar hemma. Är bilen bara servad rätt så är det inga problem om bilen har gått 15 000 mil. tar heller en bil som gått 15'k
på 6-7 år(som är normalt:smash: ) än en som har gått tex 4'k på 6-7 år.
Kan garantera att den på 15 kommer rulla mycket längre.

Fettecke
2006-11-21, 01:20
hahaha, det vart ju en helt ny värld som öppnade sig när man kollade i stockholms-regionen :D

Frågan är ifall bilarna har lika hög standard som dom uppe i sverige... jag tippar på att dom Inte håller lika standard, och därav priset.... tätområden = kortare sträckor = mer koppling/växlings-slitage = dyrare reparationer inom kortare tid = dyrare bil i längden

Så det kanske är bättre att lägga mer pengar på en bil "här" uppe... då dom oftast har gått som långmilare...

Annars hittade jag en 9-5a som gått 7700 mil för 79´000 i stockholm.... låter Väldigt överkomligt... från en bilfirma också (wierd)

Fettecke
2006-11-28, 18:32
Tänkte bara tala om för folket som verkligen vill veta att jag köpte mig en Saab 9-5a... det vart en Saab 9-5 Linearsport -03, har rullat 13´000 mil

Än så länge är jag skitnöjd med bilen! helt Überskön att köra, enda nackdelen än så länge är att den känns så "stor och otymplig" att köra.... har som sagt kört en mkt mindre bil tidigare. Men det känns bra att åka runt i en rymlig, snygg, och riktigt bekväm bil.
Racingstolarna gör det hela mkt bättre än dom vanliga stolarna.

bra skit. rullar ganska billigt om man inte är blyfotad... ligger på runt 0.8-0.9 i stadstrafik i Östersund, och 0,73 på blandad landsväg till/från jobbet.

Pure luuuuuuv.

Frippe_L
2006-11-28, 18:54
Tänkte bara tala om för folket som verkligen vill veta att jag köpte mig en Saab 9-5a... det vart en Saab 9-5 Linearsport -03, har rullat 13´000 mil

Än så länge är jag skitnöjd med bilen! helt Überskön att köra, enda nackdelen än så länge är att den känns så "stor och otymplig" att köra.... har som sagt kört en mkt mindre bil tidigare. Men det känns bra att åka runt i en rymlig, snygg, och riktigt bekväm bil.
Racingstolarna gör det hela mkt bättre än dom vanliga stolarna.

bra skit. rullar ganska billigt om man inte är blyfotad... ligger på runt 0.8-0.9 i stadstrafik i Östersund, och 0,73 på blandad landsväg till/från jobbet.

Pure luuuuuuv.

Härligt, grattis.
Sj kör jag en 900 turbo -97 och 18500 mil som inte krånglat nåt på 6 år och 10000 mil som jag haft den.
Ovanligt sa bilförsäljaren som jag snackade med i somras :-)

s_himself
2006-11-28, 19:24
hahaha, det vart ju en helt ny värld som öppnade sig när man kollade i stockholms-regionen :D

Frågan är ifall bilarna har lika hög standard som dom uppe i sverige... jag tippar på att dom Inte håller lika standard, och därav priset.... tätområden = kortare sträckor = mer koppling/växlings-slitage = dyrare reparationer inom kortare tid = dyrare bil i längden

Så det kanske är bättre att lägga mer pengar på en bil "här" uppe... då dom oftast har gått som långmilare...



Du kan ju räkna med att sthlm bilar brukar se ut som skit också. parkeringsskador. bulor i lacken osv osv. har kollat ett par sthlm bilar och det har varit katastrofer allihop. dessutom som du säger mycket tätortstrafik.

Det är väl dessutom mindre salt på vägarna uppåt i landet? Vilket borde leda till mindre rostangrepp på bilen.

Lantz
2006-11-28, 19:43
Ok mina tankar:

Finns inget fel Saab som ett märke, men på senare år tycker jag dem har gåt neråt! Hade en 9000 cse 2,3T för flera år sedan och det var en riktigt bra bil men hade en massa el fel. En släkting till mig har en Saab 9-3 2,0t-01(eller 02) som jag brukar använda en hel del när jag är i sverige under sommarn. Tycker att den är ganska snygg men gillar inte alls den plastiga inredningen.
Bilen har en fin motorkaraktär, varvar gärna och är hyffsat snabb. Moton är extremt tyst och man kan ligga i 160-170 utan att höra den. Därimot hörs det mycket från vägen ( soppas mycket att det är svåt att höra vad som sägs framm om man sitter i baksätet ). Bilen har en nervös karaktär när det gäller väghållningen; jag gillar inte alls att köra bilen när det regnar mycket och på vintern.
Sammanfattning; en helt OK bil men inte en som jag hade valt för cirka 80 lax.

Om du vill ha nåt som är extremt välbyggd och billig så skulle jag säga en Merca Kombi E W124 typ en 94 eller 95:a. Sista "bra" E klassen från mercedes. Annars en BMW 325 kombi.

Provkör en saab och en BMW så märker du skillnaden :)

Lycka till

Lantz

Baan
2006-11-28, 19:51
Tänkte bara tala om för folket som verkligen vill veta att jag köpte mig en Saab 9-5a... det vart en Saab 9-5 Linearsport -03, har rullat 13´000 mil

Än så länge är jag skitnöjd med bilen! helt Überskön att köra, enda nackdelen än så länge är att den känns så "stor och otymplig" att köra.... har som sagt kört en mkt mindre bil tidigare. Men det känns bra att åka runt i en rymlig, snygg, och riktigt bekväm bil.
Racingstolarna gör det hela mkt bättre än dom vanliga stolarna.

bra skit. rullar ganska billigt om man inte är blyfotad... ligger på runt 0.8-0.9 i stadstrafik i Östersund, och 0,73 på blandad landsväg till/från jobbet.

Pure luuuuuuv.

13k mil en tre år gammal bil? En fet WTF på den. Hur har du kommit fram till förbrukningen? Låter lite väl generöst.

Fettecke
2006-11-28, 20:05
13k mil en tre år gammal bil? En fet WTF på den. Hur har du kommit fram till förbrukningen? Låter lite väl generöst.
det är ju nästan helt optimalt. körd nästan 4500 mil om året i Jämtlandstrakten... = långmilare = mindre slitage på koppling osv

service gjord Väldigt ofta på den alltså, var 2000 mil dvs. en gång i halvåret ungefär, har aldrig haft några större problem med den enligt Saab-verkstan..... felfri bil dvs.

Fettecke
2006-11-28, 20:09
Edit: förbrukningen är enligt SIDen (färddatorn), den stämmer bra enligt pålitliga källor... nu snackar vi inte massa start / stopp, utan vettig körning, bilen rullar väldigt lätt så den kör sig själv nästan i 50kmh om man lägger i 5an på plan väg. dvs man kan släppa gasen långt före en korsning = spara soppa...

Sen är de inte direkt Stockholmsmiljö i Östersund heller... ganska lätt att köra smart där om man kan vägarna

Baan
2006-11-28, 20:14
det är ju nästan helt optimalt. körd nästan 4500 mil om året i Jämtlandstrakten... = långmilare = mindre slitage på koppling osv

service gjord Väldigt ofta på den alltså, var 2000 mil dvs. en gång i halvåret ungefär, har aldrig haft några större problem med den enligt Saab-verkstan..... felfri bil dvs.

även om du kör bilen bra så är 13k mil 13k mil, inget annat. hoppas du fick en bra pris för det iaf.

Baan
2006-11-28, 20:16
Edit: förbrukningen är enligt SIDen (färddatorn), den stämmer bra enligt pålitliga källor... nu snackar vi inte massa start / stopp, utan vettig körning, bilen rullar väldigt lätt så den kör sig själv nästan i 50kmh om man lägger i 5an på plan väg. dvs man kan släppa gasen långt före en korsning = spara soppa...

Sen är de inte direkt Stockholmsmiljö i Östersund heller... ganska lätt att köra smart där om man kan vägarna

nä, men jag har en bil med mindre motor som jag inte heller kör i Stockholm och den drar mer än din när jag räknar kritiskt. om du verkligen är intresserad av förbrukningen så häll i full tank, kör en viss sträcka, full tank igen och se hur mycket du får i. sen det självklart dela mängden bensin med sträckan. det blir nog bra värden om du orkar..

Destra
2006-11-28, 21:15
Härligt.:thumbup:
Farsan hade också en 03:a rullade 18.000 problemfria mil på 3 år.

Förbrukningen låg kring 0,75 l vid långresor.

Yes
2006-11-28, 21:42
även om du kör bilen bra så är 13k mil 13k mil, inget annat. hoppas du fick en bra pris för det iaf.
Visst, men färre mil är inte alltid bättre. Bilar mår bra av att köras.

Fettecke
2006-11-29, 17:47
Visst, men färre mil är inte alltid bättre. Bilar mår bra av att köras.

true.

Det är "nästan" bättre med en bil som gått straxt över 11´000 mil på en Saab 9-5... dels är stora servicen gjord = kostar pengar, samt att det mesta troligtvis är bytt som kan fela iom. servicen, sen kostar en 11´500-mils bil mindre än en som gått runt 9´000 mil.

sen, en bil som gått längre är oftast mer saker bytt på, som du kanske annars får ta smällen på om du köper en med färre mil, Bara kanske dvs.

Min tro säger mig att en bil som rullat "lite längre" än 11´000 mil är ett mkt bättre köp än en bil som rullat färre mil.

Man ska inte stirra sig blind på milantalet!

Priset jag gav för min bil var i klass med de priser som finns på blocket i samma region. troligtvis är "min" bil bättre skött också!