Visa fullständig version : "Känna" magrutor?
Jag tränar lite halvseriöst med det främsta målet att få magrutor och har med mitt svaga sinne på sistone börjat oroa mig över en sak. Om jag när magmusklerna är spända liksom trycker och känner på dem känner jag inga "rutor" utan det känns som att det är platt överallt. Utan bild blir det lite vagt men jag är varken tjock eller överdrivet spinkig och magmuskulaturen är någorlunda synlig trots att inga rutor är det. Därför undrar jag: ska man kunna känna "rutorna" trots att de inte är synliga pga fett eller kan man vara så byggd att magen är dömd att alltid vara platt?
Jag hoppas att någon trots frågans konstighet kan ge mig ett bra svar och tackar på förhand.
Jag tränar lite halvseriöst med det främsta målet att få magrutor och har med mitt svaga sinne på sistone börjat oroa mig över en sak. Om jag när magmusklerna är spända liksom trycker och känner på dem känner jag inga "rutor" utan det känns som att det är platt överallt. Utan bild blir det lite vagt men jag är varken tjock eller överdrivet spinkig och magmuskulaturen är någorlunda synlig trots att inga rutor är det. Därför undrar jag: ska man kunna känna "rutorna" trots att de inte är synliga pga fett eller kan man vara så byggd att magen är dömd att alltid vara platt?
Jag hoppas att någon trots frågans konstighet kan ge mig ett bra svar och tackar på förhand.
jo nog ska du kunna känna dem men troligen har du inga rutor av någon nämndvärd massa om du inte känner dem under späcket. träna magen precis lika ofta/sällan som alla andra muskler och med samma repsantal etc..:whipped:
King Grub
2006-09-19, 15:33
Antagligen har du inget att oroa dig för. Men hur tränar du mage? Det är stora magmuskler som känns och synes. Det är alltså att träna för att få en större mage, muskulärt sett, som för att du får bättre magrutor. Sedan får dom förstås inte vara dolda under för mycket hull heller. Det krävs inte alltför mycket fläsk för att det inte skall kännas något alls.
Sedan finns det genetiska faktorer också. Alla kan inte få markant utvecklade magrutor. Boyer Coe är ett exempel:
http://i10.tinypic.com/359a91e.jpg
Sedan finns det genetiska faktorer också. Alla kan inte få markant utvecklade magrutor. Boyer Coe är ett exempel:
http://i10.tinypic.com/359a91e.jpg
Iuuuuuu! vad ful mage :/
King Grub
2006-09-19, 20:50
Det gick i alla fall att vinna...
1965 AAU Mr. Texas
1966 AAU Teen Mr. America
1968 AAU Jr. Mr. USA
1968 AAU Mr. America (Most Muscular)
1968 AAU Mr. USA (Most Muscular)
1969 AAU Jr. Mr. America
1969 AAU Mr. America
1969 NABBA Mr. Universe
1970 NABBA Pro Mr. Universe (Short)
1971 IFBB Mr. America (Medium)
1971 IFBB Mr. International
1971 WBBG Pro Mr. World
1972 WBBG Pro Mr. World
1973 WBBG Pro Mr. World
1973 NABBA Pro Mr. Universe
1974 WBBG Pro Mr. World
1975 WBBG Pro Mr. World
1975 NABBA Pro Mr. Universe
1975 PBBA Pro Mr. Universe
1981 IFBB Canada Pro Cup
1981 IFBB Belgium Grand Prix
1981 IFBB Massachusetts Grand Prix
1981 IFBB Wales Grand Prix
1981 IFBB Grand Prix World Cup
1981 IFBB Professional World Cup
1981 IFBB World Grand Prix
...med den magen.
ManuelIT
2006-09-19, 21:20
jag tycker den magen såg rätt cool ut
Jag kör crunches 4 x 15 och benlyft 4 x 10 efter varje pass. Jag brukar köra varje dag, betyder det att min muskelåterhämtning är bra (jag är 16 år) eller att passet är för vekt? Känner jag att jag kan köra varje dag utan problem är det väl bättre än varannan? Hittade också den här bilden på Boyer Coe där han iaf verkar ha lite rutor:
http://www.schwarzenegger.it/mro/coe/bc235.jpg
Torsk_ole
2006-09-21, 06:46
Kör mage 1-3 ggr i veckan med vikter.
eandersson
2006-09-21, 08:05
Kör mage 1-3 ggr i veckan med vikter.
Ja med vikter är väl det viktigaste. Har själv märkt skillnad på när jag börjat dra igång med vikter, innan var det otaliga situps varannat pass där det inte hände så mycket mer än i början.
Jo, kör crunches med vikter. Men 6-7 ggr i veckan borde väl ge större effekt än 3 om jag känner att jag klarar det? Antar att muskelåterhämtningen är bättre när man är yngre och att det är lika bra att utnyttja det?
King Grub
2006-09-21, 08:18
Skulle du träna bröst sju dagar i veckan om du ville ha större bröst?
Förmodligen inte. Efter ett pass bränner det i magmuskulaturen osv, men dagen där efter känns det som att jag kan köra igen utan problem. Ska jag försöka köra hårdare max 4 dagar i veckan? Att däremot köra olika muskelgrupper utan vilodagar är inget problem eller?
en muskel behöver teoretiskt sätt minst 48timmar på sig att "repareras"...??
Karl_alfred
2006-09-25, 09:48
Det gick i alla fall att vinna...
...med den magen.
Och med löshår:D
Anonym112
2006-09-25, 11:25
Skulle du träna bröst sju dagar i veckan om du ville ha större bröst?
Går inte jämföra olika muskler sådär riktigt. Många kör mage fler ggr i veckan.
King Grub
2006-09-25, 11:53
Många kör mage fler ggr i veckan.
Och? Varför gör dom det? För att dom tror att det ger... vad? Mindre mage? Större mage? Vad spelar det för roll vad "många" gör? Frågan är om det gör någon nytta. Och svaret är nej.
Anonym112
2006-09-25, 12:01
Och? Varför gör dom det? För att dom tror att det ger... vad? Mindre mage? Större mage? Vad spelar det för roll vad "många" gör? Frågan är om det gör någon nytta. Och svaret är nej.
Magen är lite annars än t.ex bröst. Fungerar bara bättre att träna den många ggr i veckan istället för en gång.
Samma med vader för många, samt underarmar (greppträning t.ex,).
Kan ha o göra med att dessa muskler återhämtar sig snabbare.
Man ska inte tänka för mycket. Vet man att det funkar bättre så gör det ju det :)
Deceiver85
2006-09-25, 12:12
Magen är lite annars än t.ex bröst. Fungerar bara bättre att träna den många ggr i veckan istället för en gång.
*bs* Det vet du utifrån vad? Egna erfarenheter?
Anonym112
2006-09-25, 12:18
*bs* Det vet du utifrån vad? Egna erfarenheter?
Ingår i grunden att kunna.
Frustrator
2006-09-25, 12:58
Vilken grund då?
ge oss gärna referenser till varför det skulle fungera.. tror knappast på det för att någon "Anonym112" på ett forum skriver det direkt.
tossefar
2006-09-25, 14:17
Går inte jämföra olika muskler sådär riktigt. Många kör mage fler ggr i veckan.
Haha du är verkligen forumets stjärna. Tragikomik när den är som bäst.
:whipped:
Svaret är inte nej på att det är lönt träna magen flera gånger i veckan.
Fullständigt beroende på hur man tränar, och de faktorerna vet vi ju inte om vi svarar på frågan: Är det lönt träna magen flera gånger i veckan eller fler gånger än andra muskelgrupper.
Förövrigt en idiotisk fråga/påstående, om man tränar noll gånger de andra muskelgrupperna då skulle det räcka med en gång i veckan för magen.
Förstår inte varför folk ska hålla på gnissla tänderna i det här år ut och år in. Folk måste först lära sig se till helheten.
Svaret är inte nej på att det är lönt träna magen flera gånger i veckan.
Det ligger i någon gammal skröna att magen ska tränas flera gånger i veckan, men i själva verket behöver magmusklerna vila precis lika mycket som alla andra muskler . f*cking slut. Dessutom lär du tänka på att magen i alla fall "tränas" flera gånger i veckan pga övningar som knäböj, frontböj, när du springer, osv osv.
Försök o förklara nu för mig VARFÖR man ska träna den flera gånger i veckan? Herregud:furious:
Det ligger i någon gammal skröna att magen ska tränas flera gånger i veckan, men i själva verket behöver magmusklerna vila precis lika mycket som alla andra muskler . f*cking slut. Dessutom lär du tänka på att magen i alla fall "tränas" flera gånger i veckan pga övningar som knäböj, frontböj, när du springer, osv osv.
Försök o förklara nu för mig VARFÖR man ska träna den flera gånger i veckan? Herregud:furious:
amen snälla, ett till bakom lådbilen inlägg.
Om du lär dig läsa så kanske du kan förstå vad jag skrev. Träning, och återhämtning beror på hur du tränar. Nu ska jag ge ett väldigt simpelt exempel, kanske du förstår?
Tränar du ett enkelt sett per dag, skulle du kunna träna sju dagar i veckan. Om det sedan överenstämmer med dina mål är en annan sak.
Tror du det är något magiskt med att du tar en vilodag? Att magen behöver en dags vilodag, beror ju fullständigt på hur mycket påfrestning du lagt på muskeln/nervsystemet ifråga.
Om du kör basövningar som tränar midjan, självklart räknas det in i "helheten". Lär dig vad det ordet betyder.
Tränar du ett enkelt sett per dag, skulle du kunna träna sju dagar i veckan. Om det sedan överenstämmer med dina mål är en annan sak.
Ok kan erkänna att jag var lite irreterad när jag skrev den där ;) Men alltså vad ska 1 "enkelt" sätt ge dig i muskeltillväxt hade du tänkt? 7gånger/veckan? Det var ju det hela topicen handlade om, att han ville "känna" sina magrutor trots lite späck, och det kräver STÖRRE magrutor vilket kräver lite mer än 1 "enkelt" set varje dag hela veckan...jaja whatever orka...:Virro
Jag snor tråden lite...ursäkta...men tycker ni att man ska köra mage tungt med vikter el. bara köra lätt, trimma? Motivering?
Jag snor tråden lite...ursäkta...men tycker ni att man ska köra mage tungt med vikter el. bara köra lätt, trimma? Motivering?
Vill du ha "stora magrutor" som syns igenom trots "lite" fett på kroppen? Eller vill du ha minimagrutor som kräver superlågt bf? För större magrutor "tunga" vikter. För minimagrutor kör du på tanos filosofi *kissass*
King Grub
2006-09-28, 11:10
Definiera "trimma". Menar du ineffektiv träning? :) Vill du ha större och starkare magmuskler måste du utsätta dom för en belastning som tvingar dom att växa sig större och starkare.
Ok kan erkänna att jag var lite irreterad när jag skrev den där ;) Men alltså vad ska 1 "enkelt" sätt ge dig i muskeltillväxt hade du tänkt? 7gånger/veckan? Det var ju det hela topicen handlade om, att han ville "känna" sina magrutor trots lite späck, och det kräver STÖRRE magrutor vilket kräver lite mer än 1 "enkelt" set varje dag hela veckan...jaja whatever orka...:Virro
Måste irriterad göra en dum?
Mitt exempel var just det, ett simpelt exempel.
Du skulle också kunna lägga det som ett set med få reps och hög belastning. På det kan du bygga, men du måste fortfarande se till helheten.
Du skulle också kunna lägga det som ett set med få reps och hög belastning. På det kan du bygga, men du måste fortfarande se till helheten.
ett set hög belastning 7dagar i veckan? när fan ska din muskel vila och växa hade du tänkt?
ett set hög belastning 7dagar i veckan? när fan ska din muskel vila och växa hade du tänkt?
vi snackar om stora magrutor här, vilket inte fås genom träning 7dagar i veckan. Visst biceps/rygg/ben/triceps ja allt kan tränas 7dagar/veckan om du vill det, men vad ger det för muskulära resultat?
Muskeln "vilar" när den inte arbetar.
Tänk efter nu, i det där exemplet kunde du lika gärna ha kört ett pass med sju sett och vila sex dagar, som att sprida ut det till ett sett per dag i sju dagar.
Du får tänka på helheten och totala volymen arbete. Förstår du nu?
Muskeln "vilar" när den inte arbetar.
Tänk efter nu, i det där exemplet kunde du lika gärna ha kört ett pass med sju sett och vila sex dagar, som att sprida ut det till ett sett per dag i sju dagar.
Du får tänka på helheten och totala volymen arbete. Förstår du nu?
Jo jag har förstått ditt resonemang hela tiden, att man "sprider" ut det så att säga.. men fortfarande, vad ger detta i muskulär utveckling? Nu talar vi om stora magrutor
Jo jag har förstått ditt resonemang hela tiden, att man "sprider" ut det så att säga.. men fortfarande, vad ger detta i muskulär utveckling? Nu talar vi om stora magrutor
ehh? Så det har du.... *whatever*
Vad ger det att köra allt på en dag? Där har du det ungefärliga svaret. Det blir inte sämre för att du kör ett planerat upplägg med samma tränings volym. Troligtvis blir det bättre, för är det planerat finns ofta en tanke bakom.
ehh? Så det har du.... *whatever*
Vad ger det att köra allt på en dag? Där har du det ungefärliga svaret. Det blir inte sämre för att du kör ett planerat upplägg med samma tränings volym. Troligtvis blir det bättre, för är det planerat finns ofta en tanke bakom.
Jag kör helkroppspass, 3gånger i veckan med 1övning för magen per pass (precis lika tungt/intensivt/hög volym som för alla andra muskelgrupper), dvs jag tränar själv magen tre gånger i veckan. Jag vilar 48timmar minst mellan varje pass så att muskeln återhämtar sig och det är där jag hakar upp mig på dig.
Enligt ditt resonemang gäller inte proteinsyntesens 48timmars "regel" för maximal muskelutveckling för magen men för alla andra muskler? Eller tränar du alla dina andra muskler också 7dagar/veckan?
Jag vill ha stora! Ska köra tungt med andra ord, tackar!
Glömde fråga - hur många pass per vecka bör jag köra mage i så fall och hur många set och reps?
Det jag funderar på är att om man följer Doggcrapp så räknas inte mage in som direkt träning, men den får ju stryk genom alla böjar, marklyft osv.
Frågan är om det räcker för att bygga på magen.
Min bara krymper.
Det jag funderar på är att om man följer Doggcrapp så räknas inte mage in som direkt träning, men den får ju stryk genom alla böjar, marklyft osv.
Min bara krymper.
riktigt tunga böj/marklyft osv ger säkert fullt tillräcklig magträning, men ett extra tungt magträningpass 1gång/veckan på det skadar väl inte?
Chrizsparrow
2006-10-12, 13:36
en muskel behöver teoretiskt sätt minst 48timmar på sig att "repareras"...??
Själv har jag läst att det "bara" tar 16 timmar.
King Grub
2006-10-12, 14:08
Då har du läst något som inte stämmer. Proteinsyntesen är förhöjd i upp till 48 timmar i tränad muskulatur, men det är inte samma sak som att muskeln är återhämtad efter den tiden.
Jag kör helkroppspass, 3gånger i veckan med 1övning för magen per pass (precis lika tungt/intensivt/hög volym som för alla andra muskelgrupper), dvs jag tränar själv magen tre gånger i veckan. Jag vilar 48timmar minst mellan varje pass så att muskeln återhämtar sig och det är där jag hakar upp mig på dig.
Enligt ditt resonemang gäller inte proteinsyntesens 48timmars "regel" för maximal muskelutveckling för magen men för alla andra muskler? Eller tränar du alla dina andra muskler också 7dagar/veckan?
OMG, då har du ändå inte förstått ett jota...
Skrattretande. Man kan mycket väl säga att jag tränar musklerna 7 dagar i veckan. beror på hur du definierar träna. jag använder musklerna varje dag, t.ex. går till jobbet.
Detta räknas ju som mycket lätt träning, åtminstone för mig, möjligt tung för någon annan. Räkna som sagt på kvaliten och kvantiten, inte bara passen så går det nog bra ska du se...
magmuskulaturen svarar på samma stimulans som alla andra muskler. varför träna dom annorlunda? tycker det luddrar ihop till något någon friskis&svettis kärring kokt ihop.
varför inte bara träna magen stenhårt varannan eller var tredje dag då? Och sen kanske ta en vilodag till om man tycker att man behöver det?
OMG, då har du ändå inte förstått ett jota...
Skrattretande. Man kan mycket väl säga att jag tränar musklerna 7 dagar i veckan. beror på hur du definierar träna. jag använder musklerna varje dag, t.ex. går till jobbet.
Detta räknas ju som mycket lätt träning, åtminstone för mig, möjligt tung för någon annan. Räkna som sagt på kvaliten och kvantiten, inte bara passen så går det nog bra ska du se...
vi snackar fortfarande om STORA MAGRUTOR, vad är det du inte förstår? orka lägga ner energi på dig*spy*
Anonym112
2006-10-13, 16:30
Min bara krymper.
Magen är inte så noga i DC, huvudsaken är att den tränas.
Ett rp-set på magen i slutet av varje pass eller medans du väntar på en maskin, är vad många DC'are rekommenderat. i rep-rangen 15-30.
vi snackar fortfarande om STORA MAGRUTOR, vad är det du inte förstår? orka lägga ner energi på dig*spy*
Exakt vad jag känner för dig.
Eftersom du redan själv sagt du tränar magen hårt tre gånger i veckan, så då behöver vi ju inte snacka om att man inte kan träna mer än en gång i veckan eller att man måste träna magen lika ofta som andra muskelgrupper. Vissa perioder kanske du prioriterar vissa muskelgrupper över andra.
Om du hade planerat köra ett tungt pass med amgen denna vecka, men bara kör halva antalet set, kan du köra resten av setten i ett senare pass i veckan. Samma mängd tärning, men olika antal träningspass. Förstår du varför det inte är så simpelt som att snacka om enabrt antal träningspass?
Exakt vad jag känner för dig.
Eftersom du redan själv sagt du tränar magen hårt tre gånger i veckan, så då behöver vi ju inte snacka om att man inte kan träna mer än en gång i veckan eller att man måste träna magen lika ofta som andra muskelgrupper. Vissa perioder kanske du prioriterar vissa muskelgrupper över andra.
Om du hade planerat köra ett tungt pass med amgen denna vecka, men bara kör halva antalet set, kan du köra resten av setten i ett senare pass i veckan. Samma mängd tärning, men olika antal träningspass. Förstår du varför det inte är så simpelt som att snacka om enabrt antal träningspass?
jaja vi är inne på samma spår iaf, förutom att jag fortfarande hakar upp mig på det här med "stora magrutor" vilket kräver överbelastning + teoretiskt minst 48timmars "reperation" i form av förhöjd proteinsyntes osv..dvs för maximal muskelutveckling (stora magrutor) krävs även vila, och då funkar inte dina 7dagar i veckan.*slap*
:)
jaja vi är inne på samma spår iaf, förutom att jag fortfarande hakar upp mig på det här med "stora magrutor" vilket kräver överbelastning + teoretiskt minst 48timmars "reperation" i form av förhöjd proteinsyntes osv..dvs för maximal muskelutveckling (stora magrutor) krävs även vila, och då funkar inte dina 7dagar i veckan.*slap*
hah *slap* tillbaka
7 dagar var ett exempel på återhämtnings snacket, hade inget att göra med att träna för stora magrutor.
Själv tränar jag magen 4 gånger i veckan, inräknat marklyft etc.
Är nöjd med mina resultat.
hah *slap* tillbaka
7 dagar var ett exempel på återhämtnings snacket, hade inget att göra med att träna för stora magrutor.
herregud..är ju det jag snackat om HELA tiden:whipped:
Tricklev
2006-10-16, 12:31
Magen ska tränas som dom andra musklerna, sedan om detta är 1 gång varannan vecka eller 3 gånger per vecka hör inte hit.
herregud..är ju det jag snackat om HELA tiden:whipped:
Frågan är ju då vad du tänkte på när du svarade på mitt första inlägg? Som förespråkade att titta på helheten istället för hänga upp sig angående den korkade frågan avseende ett eller flera magpass per vecka.
Som ju helt enkelt inte går att svara på då personen ifråga lika gärna kan köra 10 tunga set på måndag som att köra bara fem tunga sett måndag och sedan fem till på torsdag...
Tralfamadore
2006-10-20, 09:00
ok. Min mage är väl det jag tänkte prioritera härnäst. Dels har jag lite fett som envisas med att gå bort trots hård träning och i regel bra kost. Sen skulle jag vilja ha tips på bra magövning med vikt eftersom så som jag tränar nu inte är det ultimata tror jag. Tips på mina problem? När jag ändå skriver kan jag be om ett tips på nedre bröstmuskler, tycker det släpar efter lite där vilket inte ger samma snygga konturer som andra vältränade bröst har.
ok. Min mage är väl det jag tänkte prioritera härnäst. Dels har jag lite fett som envisas med att gå bort trots hård träning och i regel bra kost. Sen skulle jag vilja ha tips på bra magövning med vikt eftersom så som jag tränar nu inte är det ultimata tror jag. Tips på mina problem? När jag ändå skriver kan jag be om ett tips på nedre bröstmuskler, tycker det släpar efter lite där vilket inte ger samma snygga konturer som andra vältränade bröst har.
Nedre brösmuskler?
För de flesta tror jag det är enklast bygga där. Vanlig enkel bänkpress tar där. Jag vet inte vad du gjort tidigare, berätta gärna. :)
Tralfamadore
2006-10-20, 10:33
Nedre brösmuskler?
För de flesta tror jag det är enklast bygga där. Vanlig enkel bänkpress tar där. Jag vet inte vad du gjort tidigare, berätta gärna. :)
Jag kör 2-3 st bänkpressövningar. Oftast med bänken helt vågrätt då det sägs att det ska gynna de nedre bröstmusklerna men likt förbannad växer det inte där. Vet inte vad jag gör för fel. Jag gör bara de övningar som olika instruktörer instruerat mig. Möjligtvis kanske jag utför dem fel iaf eftersom det var ett tag sen jag tränade med instruktör. :confused:
Har på senare tid även börjat med cablecross då jag ställer mig en bit framför maskinen och drar med båda armarna från varsin sida framåt så att de möts en bit framför bröstet. Den övningen har hjälp lite.
Jag kör 2-3 st bänkpressövningar. Oftast med bänken helt vågrätt då det sägs att det ska gynna de nedre bröstmusklerna men likt förbannad växer det inte där. Vet inte vad jag gör för fel. Jag gör bara de övningar som olika instruktörer instruerat mig. Möjligtvis kanske jag utför dem fel iaf eftersom det var ett tag sen jag tränade med instruktör. :confused:
Har på senare tid även börjat med cablecross då jag ställer mig en bit framför maskinen och drar med båda armarna från varsin sida framåt så att de möts en bit framför bröstet. Den övningen har hjälp lite.
börja med plan/lutande bänkpress, plana/lutande hantelpressar och eventuellt dips så ska du se att det gör susen för dina bröst...
Tralfamadore
2006-10-21, 10:20
börja med plan/lutande bänkpress, plana/lutande hantelpressar och eventuellt dips så ska du se att det gör susen för dina bröst... ok. tack för tipsen men om man kör lutande bänkpress så tränar man väl främst de övre bröstmusklerna? Och dips tränar väl triceps?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.