Visa fullständig version : m90-kängor storlek?
Hej goddag, jag funderar på en liten sak. Tänkte beställa kängor (vet att det är lite puckat o köpa kängor på postorder men jag är inte så smart) m90 alltså försvarets småsöta marshkänga. Hur är dom i storleken? Jag brukar tex ha 42-43 i skor i vanliga fall. Bör jag lägga mig på 42 då?
saken är den att jag misstänker att dom är rejält "stora i storleken" så kanske en 41:a är att rekommendera. Nån som kan verifiera?
De är om jag kommer ihåg rätt ganska stora i storleken eftersom att man ska få plats med sockor och what not.
jag tycker dom är som alla andra skor. om du missar med några mm är det inte hemst tycker jag. ligger själv på 42.5 egentligen, 43 var inte farligt stora då..
Själv har jag också 42-42 och hade då 275 i storlek på m90 kängan, blev perfekt när den blivit ingången.:thumbup:
Arf Pingvin
2006-09-18, 18:00
Ska du gå i kängan? Då finns det tusen andra bättre alternativ. Ska du bara ha dem som uteskor så tänk på att man har ullsockar+tjocksockar i dem, även på sommaren. Man köper inte kängor utan att prova dem. Minns faktiskt inte vilken storlek jag hade, tror de stämmer hyfsat i storleken men är väl anpassad för tjocksockarna som sagt.
Jag tror längden av skorna är som vilka skor som helst, kanske någon mm :) Det är väl höjd/bredd som dte finns mer plats för att klämma in sjuttioelva strumpor o så
Ska du bara ha dem som uteskor så tänk på att man har ullsockar+tjocksockar i dem, även på sommaren.
Varför då? Jag har alltid haft vanliga strumpor i mina utom möjligtvis mitt i vintern då jag har haft ett par yllestrumpor. Även vid lättare vandring och div riktiga slittillfällen så har jag klarat fötterna bra med det upplägget.
På M-90 från Arbesko hade jag 270.
Med M-90 från det finska företaget (Orkar inte googla fram firmanamnet.) så passar inte 270 utan jag borde ha en storlek större.
Storlek 43 i vanliga skor.
Vinterkängorna är en annan historia då 270 rymmer en hel hög med strumpor plus en mindre blåsorkester.
Arf Pingvin
2006-09-18, 18:27
Varför då?
För att transportera bort fukten från fötterna i möjligaste mån. Jag säger inte att det är optimalt men så gjorde vi i lumpen.
I mina kängor kör jag tunna innersockar av syntet (coolmax eller motsvarande funkar) och yttersocka av ylle. Dessa kängor är fodrade+goretex. M90 är läderkängor. Jag tyckte det var behagligare med tjocksockar i dem.
shysst. tack för tipsen! tror jag faktiskt ska satsa på en storlek mindre, dvs 41.
För att transportera bort fukten från fötterna i möjligaste mån. Jag säger inte att det är optimalt men så gjorde vi i lumpen.
Det kräver ju att man producerar sådana mängder svett att det kan bli ett problem, med en ofodrad läderkänga och inte så mycket strumpor har jag inte upplevt det som ett stort problem. Jag trodde iofs också att man behövde dubbla strumpor tills den militär som jag köpte mina första kängor av sa att det var onödigt. :)
Kebab-Arne
2006-09-23, 17:06
Där jag gör lumpen gör iaf jag så att jag kör med oftast ett par vanliga "stålgrå" strumpor som byts vid rast vid marsch.
Visst, kanske inte funkar om man har hardcore tjänst och ligger ute 6 veckor i fält och käkar vassröttermen för mig fungerar det, inte för vi nu har vandrat några längre sträckor.
Hej goddag, jag funderar på en liten sak. Tänkte beställa kängor (vet att det är lite puckat o köpa kängor på postorder men jag är inte så smart) m90 alltså försvarets småsöta marshkänga. Hur är dom i storleken? Jag brukar tex ha 42-43 i skor i vanliga fall. Bör jag lägga mig på 42 då?
dem är ju gjorda för att ha ett par "stålfgrå" och ett par ullsockar så dem är rätt stora i storleken så 42 borde sitta fint. Varför man har 2par strumpor på sig även på sommaren är p.g.a. att förebygga skavsår. Den stålgråa som sitter innerst sitter fast mot foten och den vita ullsockan glider utanpå:thumbup:
jag har 43 i skor i vanliga fall.. i M90 kängor bör du ligga 1 storlek mindre
nordland
2006-09-24, 08:11
Mät din fot i mm.. Har du 270mm lång fot, och endast tänker ha 1 par strumpor, så bör du ta en storlek mindre dvs 265. Då skorna egentligen är avsedda att bäras med 2 par sockor, så är dem några millimeter längre trots att storleken är 270mm. Vill du även få in yllestrumpor så ta storlek 270...
fan vad luddigt det blev.....
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.