Visa fullständig version : Få pengar att växa, fördela ca 300 000:-
cheesian
2006-09-18, 14:36
Hur skulle du göra med ca 300 000:- för att få pengarna arbeta för sig själva ? Fråga mig inte vems pengarna är, inte mina iaf.
Min enklaste ide är att köpa upp bostadsrätter och hyra ut i andra hand.
Spåna lite..kom med ideer :)
Scratch89
2006-09-18, 14:37
Köpa billiga lägenheter, rusta upp dem billigt och sälja dem som studentlägenheter.
Investera i aktier, bredda portföljen.
Liten Men Fet
2006-09-18, 14:42
Lära mig mer om aktier och placera på börsen.
Liten Men Fet
2006-09-18, 14:42
Köpa billiga lägenheter, rusta upp dem billigt och sälja dem som studentlägenheter.
Bor man i stockholm får man en tredjedels 2:a att rusta upp då...
Liten Men Fet
2006-09-18, 14:43
Hur skulle du göra med ca 300 000:- för att få pengarna arbeta för sig själva ? Fråga mig inte vems pengarna är, inte mina iaf.
Min enklaste ide är att köpa upp bostadsrätter och hyra ut i andra hand.
Spåna lite..kom med ideer :)
Ingen bra, vad händer om bostadsrätterna inte ökar i värde? Om dom sjunker kan du då snabbt sälja dom för att minimera förlusten?
en femtedels etta är nog närmare sanningen, varjefall i innerstan.
Aktier/fonder är nog bäst.
Scratch89
2006-09-18, 14:55
Bor man i stockholm får man en tredjedels 2:a att rusta upp då...
Vem har sagt att det ska vara i Stockholm?
Genomsnittliga svenska börsportföljen ökar i 7% per år har jag för mig.
cheesian
2006-09-18, 17:46
Har någon en bra sida där man kan lära sig mer om aktier och fonder ? Eller kanske har första hands erfarenhet till och med.
Gillar förslaget om köpa upp bostadsrätter, fixa till sedan sälja vidare. Borde inte den nya borgerliga regeringen göra det mer lukrativt ?
shadowfire
2006-09-18, 17:47
daytrade'a... :hbang:
är för dålig på det själv, men har vänner o bekanta som drar in en 10k/dag på daytrading i snitt.
För att daytrada måste du ha mycket bra insyn i marknaden och tät kontakt med marknaden. Men visst det går!
cheesian, boken Trading guiden är mycket läsvärd!
christian
2006-09-18, 18:35
Vill man kunna få möjlighet till enorma avkastningar på kort tid men med skyhöga risker är daytrading något att bita i.
300tkr är inte så mycket pengar, men lite kan man iaf klämma ur det. Jag skulle föreslå en litet blandad pott med aktier, livförsäkringsfonder, pensionssparande, statsobligationer, osv.
Aktier: Här finns det möjlighet att krydda till det lite om man vill, eller spela på "säkra" kort. Förlusten avdragsgill till 70% mot inkomst av tjänst eller 100% mot inkomst av kapital.
Livförsäkringsfonder: Ingen reavinstskatt, men du skattar ett par % på det hela insatta beloppet årligen. Bra om man förväntar sig uppgång, dåligt under nedgång. Förlust ej avdragsgill.
Pensionssparande: Positiv skatteeffekt, skatta för pengarna när du tar ut dem samt avdragsgillt sparande. Än så länge iaf, det har flaggats för en ändring men vi får se med blåa vid rodret.
Statsobligationer: Kasta dit några tiotusen och se vad som händer. Har du tur "vinner" du en miljon, har du otur för du tillbaka hela insatta beloppet efter 2 år (eller vad lötiden nu är).
Observera att det inte finns något som heter säkra pengar, förutom obligationerna då. Det kan gå både upp eller ned, det är viktigt att ha i åtanke.
Köp en Mopar. Kunde väl tjänat det mångdubbla om man var ute för några år sen. Men ett par 100k till kan man väl dra in.
christian
2006-09-18, 18:42
Köp en Mopar. Kunde väl tjänat det mångdubbla om man var ute för några år sen. Men ett par 100k till kan man väl dra in.
Det förstås, kapitalvaror är enastående i den betydelsen att det går att slippa skatten rätt enkelt. Har man tid och ork så, men då jobbar ju inte pengarna för sig själva utan kräver rätt mycket inblandning. =)
heltzonicka
2006-09-19, 01:33
12 000 trisslotter;)
Egentligen en rätt bra ide, man borde ju iaf få tillbaka pengarna.
Egentligen en rätt bra ide, man borde ju iaf få tillbaka pengarna.
Eh.. nej? Det borde man inte.
Förlåt om jag missade eventuell ironi.
är för dålig på det själv, men har vänner o bekanta som drar in en 10k/dag på daytrading i snitt.Inte för att vara sådan men:
Och så blir folk sura på människor som lever på bidrag, det där är ju arbetarnas pengar ;)
Egentligen en rätt bra ide, man borde ju iaf få tillbaka pengarna.Nej, i genomsnitt får man väl tillbaka knappt hälften av pengarna.
Inte för att vara sådan men:
Och så blir folk sura på människor som lever på bidrag, det där är ju arbetarnas pengar ;)
Nej det är ägarnas pengar. Vill man ha vinst istället för lön får man starta ett eget företag. Vill man ha vinst måste man bära risken också.
Jag vet inte om det var nån fort av ironismiley där iofs.
satsa allt på rött, nästan 50% chans att dom dubblas på mycket kort tid. det är ju dock ett högriskprojekt..;)
Pepparkakssmurfen
2006-09-19, 09:22
Hur fort ska pengarna växa?
Anonym112
2006-09-19, 09:58
12 000 trisslotter;)
Det påminner mig om en gammal tanke med en polare :cheers:
Det löd så att man drar ihop ett gäng kompisar, alla tar ett lån på så mycket som möjligt, sen köper dom upp pengarna på enbart lotter !
Sen tar man totala vinsten och delar den till alla... om man gick back, då är det dax o dra stickan! :devil:
Den som får kortaste stickan låter alla skriva över sina lån på honom, tecknar en livsförsäkring, skriver testamentet på oss andra, och hoppar från bron.
Då klarar man sig ekonomiskt, om det nu var så att lotterna inte hade en bra dag :thumbup:
Det påminner mig om en gammal tanke med en polare :cheers:
Det löd så att man drar ihop ett gäng kompisar, alla tar ett lån på så mycket som möjligt, sen köper dom upp pengarna på enbart lotter !
Sen tar man totala vinsten och delar den till alla... om man gick back, då är det dax o dra stickan! :devil:
Den som får kortaste stickan låter alla skriva över sina lån på honom, tecknar en livsförsäkring, skriver testamentet på oss andra, och hoppar från bron.
Då klarar man sig ekonomiskt, om det nu var så att lotterna inte hade en bra dag :thumbup:
Ett litet hinder i dom planerna är ju det faktum att lotterna alltid vinner, 50% av intäkterna vid försäljning återgår till vinst. Dvs om du köper alla lotter som ges ut i samma serie, får du bara tillbaka hälften i vinst av vad det kostade att köpa alla dessa lotter. Detta gäller då svenska spels lotter.
Inte för att vara sådan men:
Hur kan det vara arbetarnas pengar? Så vitt jag vet så är arbetarna just arbetare, inte kapitalister.
Sedan att jämnföra det med bidrag, har du någon aning om vad som krävs av en daytrader, och hur mycket mer skatt än normala människor vi drar in till staten?
Ett litet hinder i dom planerna är ju det faktum att lotterna alltid vinner, 50% av intäkterna vid försäljning återgår till vinst. Dvs om du köper alla lotter som ges ut i samma serie, får du bara tillbaka hälften i vinst av vad det kostade att köpa alla dessa lotter. Detta gäller då svenska spels lotter.
Är det verkligen så mycket som 50% som återfaller till spelarna? Hittade inga siffror på Svenska Spels hemsida.
Är det verkligen så mycket som 50% som återfaller till spelarna? Hittade inga siffror på Svenska Spels hemsida.
på baksidan på lotterna står vinstplanen, inte säker det var 50% prick, men runt där omkring.
på baksidan på lotterna står vinstplanen, inte säker det var 50% prick, men runt där omkring.
Se på fanken. Då ska jag ut och köpa lotter :D
The_RobRoy
2006-09-19, 11:07
Hur kan det vara arbetarnas pengar? Så vitt jag vet så är arbetarna just arbetare, inte kapitalister.
Sedan att jämnföra det med bidrag, har du någon aning om vad som krävs av en daytrader, och hur mycket mer skatt än normala människor vi drar in till staten?
Varför har du inte kapitalförsäkring istället?
Hm, vissa har fått daytrading att framstå som lätta pengar i tråden. Det är mycket svårt att leva på daytrading, sluta förvirra folk! :D
NiXPhoenix
2006-09-19, 14:34
är för dålig på det själv, men har vänner o bekanta som drar in en 10k/dag på daytrading i snitt.
20 arbetsdagar i en månad, 30% skatt på reavinster. 200 000 - 60 000 = 140 000 i månaden. Hmm, jag tror inte det va, var bor du och dina vänner egentligen? Vad har de för bilar?
Den absolut största merparten av de som daytradar/swingtradar går med förlust sett under ett lite längre tidsperspektiv.
70 % av alla amerikanska daytraders går med förlust.
Byggnader, bostäder etc tror jag kan vara något. Visst kan ju värdet sjunka, men man kan ju även investera lite eget arbete och förbättra bostaden, renovering och lite sånt. Synd bara att man faktiskt inte kan äga en lägenhet som man äger en villa i Sverige :(
pragmatist
2006-09-19, 17:40
Sanningen med aktieinvesteringar är att du inte kan spöa marknaden utan insider trading. Det sitter tiotusentals människor runt om i världen och analyserar börsen med världens mest sofistikerade dataprogram för ändamålet 24 timmar om dygnet, att tro att du kan prestera bättre än dem över tid är rent illusoriskt. Kan man följa index som privatsparare så får man vara nöjd med det.
Visst det finns enstaka daytraders som lyckas men alla som misslyckas skryter ju inte med det precis.
shadowfire
2006-09-19, 17:46
20 arbetsdagar i en månad, 30% skatt på reavinster. 200 000 - 60 000 = 140 000 i månaden. Hmm, jag tror inte det va, var bor du och dina vänner egentligen? Vad har de för bilar?
Den absolut största merparten av de som daytradar/swingtradar går med förlust sett under ett lite längre tidsperspektiv.
Jag bor i sydsverige på vischan, men vännerna bor i norrland. De har jobb som gör att de kan daytradea under tiden de arbetar, så vid sidan av en lön på 400k i mån så gör de en bra förtjänst om det nu bara är 140k/mån. Jag skulle definitivt inte tacka nej till över 1,5 mille/året som det ju faktiskt blir med din uträkning om jag varit duktig nog. Min faster o hennes man gick i förtidspension och har försörjt sig i 6 år nu på daytrading, men där snackar vi betydligt större kapital som förvaltas dock. De lever snarare högklassliv än lågklass.
Ja, har man en lön på 400 000 i månaden så har man ju kapital och då är det i princip bara att sätta in en jävla massa pengar på ett bolag på morgonen och hoppas att det gått upp några kronor på kvällen och sälja så och man tjänar en del. Tjänar dom så mycket pengar som du säger så lär några kronor ner den dagen inte inbringa så stor förlust som vinsten.
Vad är det för knark dina polare säljer :)
Byggnader, bostäder etc tror jag kan vara något. Visst kan ju värdet sjunka, men man kan ju även investera lite eget arbete och förbättra bostaden, renovering och lite sånt. Synd bara att man faktiskt inte kan äga en lägenhet som man äger en villa i Sverige :(
problemet är väl att huspriserna kan ändras i samband med räntorna, ränta upp = huspris ner. varför man är beroende av en stabil långsamt uppåtgående marknad för att det ska vara säker investering. Med tanke på den låga räntan som har varit under en tid nu, och dom höga huspriserna så funderar man ju på hur länge detta håller i sig.
Vill man kunna få möjlighet till enorma avkastningar på kort tid men med skyhöga risker är daytrading något att bita i.
300tkr är inte så mycket pengar, men lite kan man iaf klämma ur det. Jag skulle föreslå en litet blandad pott med aktier, livförsäkringsfonder, pensionssparande, statsobligationer, osv.
Aktier: Här finns det möjlighet att krydda till det lite om man vill, eller spela på "säkra" kort. Förlusten avdragsgill till 70% mot inkomst av tjänst eller 100% mot inkomst av kapital.
Livförsäkringsfonder: Ingen reavinstskatt, men du skattar ett par % på det hela insatta beloppet årligen. Bra om man förväntar sig uppgång, dåligt under nedgång. Förlust ej avdragsgill.
Pensionssparande: Positiv skatteeffekt, skatta för pengarna när du tar ut dem samt avdragsgillt sparande. Än så länge iaf, det har flaggats för en ändring men vi får se med blåa vid rodret.
Statsobligationer: Kasta dit några tiotusen och se vad som händer. Har du tur "vinner" du en miljon, har du otur för du tillbaka hela insatta beloppet efter 2 år (eller vad lötiden nu är).
Observera att det inte finns något som heter säkra pengar, förutom obligationerna då. Det kan gå både upp eller ned, det är viktigt att ha i åtanke.
intressant de där.
jag har också lite cash jag ska investera i om några år. tillsdess ska jag läsa på aktiekunskap(kurs i 3an på gymnasiet) sen lite mer avancerade kurser. Eller så köper jag lägenheter, de brukar gå upp mkt.
De där med obligationer låter väldigt intressant. vad är skillanden mellan statsobligationer och vanliga? om de nu finns vanliga, men det antar jag.
Statsobligationer är räntebärande papper, alltså inte med vinstdragning.
Premieobligationer kallas de där det är lägre (eller ingen?) ränta utan den samlas istället i en pott som är vinstdragning. Blir väl ungefär samma effekt som att spela på lotto med pengarna du skulle fått i ränta om du haft dem i statsobligationer eller i annat sparande. Utöver detta så nog det inte helt sant att man får tillbaka de pengar man lägger ner, eftersom inköp av dessa brukar vara belagt med courtageavgift.
Swedbanks (tidigare Föreningssparbanken) courtage för Premieobligationer:
Courtage 0,5 % på nominellt belopp, dock minst:
50 kr vid nominellt belopp <1 500 kr.
150 kr vid nominellt belopp >1 500 kr
Jag rekommenderar TS att prata med privatrådgivare på sitt bankkontor för att få intryck och placeringsråd därifrån också.
Statsobligationer är räntebärande papper, alltså inte med vinstdragning.
Premieobligationer kallas de där det är lägre (eller ingen?) ränta utan den samlas istället i en pott som är vinstdragning. Blir väl ungefär samma effekt som att spela på lotto med pengarna du skulle fått i ränta om du haft dem i statsobligationer eller i annat sparande. Utöver detta så nog det inte helt sant att man får tillbaka de pengar man lägger ner, eftersom inköp av dessa brukar vara belagt med courtageavgift.
Swedbanks (tidigare Föreningssparbanken) courtage för Premieobligationer:
Courtage 0,5 % på nominellt belopp, dock minst:
50 kr vid nominellt belopp <1 500 kr.
150 kr vid nominellt belopp >1 500 kr
Jag rekommenderar TS att prata med privatrådgivare på sitt bankkontor för att få intryck och placeringsråd därifrån också.
typ som ett miljonkonto?
shadowfire
2006-09-19, 18:55
Ja, har man en lön på 400 000 i månaden så har man ju kapital och då är det i princip bara att sätta in en jävla massa pengar på ett bolag på morgonen och hoppas att det gått upp några kronor på kvällen och sälja så och man tjänar en del. Tjänar dom så mycket pengar som du säger så lär några kronor ner den dagen inte inbringa så stor förlust som vinsten.
Det är väl halva grejjen, de kan förlora 20k på en dag utan att det svider med.
Det skulle iofs stå 40 000, fattar inte hur jag fick dit en nolla för mkt.
typ som ett miljonkonto?
Vet inte hur de funkar. Är inte så insatt i premieobligationer heller. Finns säkert info på din banks hemsida eller om du har telefonbank, ring dit och fråga. :D
Fan, där sprack min teori om knarkförsäljande halvtidsjobbande day traders *grr27*
Jasså, 40 000 tänkte väl det! *rolleyes* :D
Är dom riktiga daytraders som inte har något stående under natten? ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.