Visa fullständig version : Har vi några buddister på på forumet?
Lasse Kongo
2006-09-18, 12:03
Ja har vi det, då menar jag folk som verkligen gått över till Buddism?
Förmodligen inte men man vet aldrig.
Jag var zen-buddhist (till viss grad :D) en gång i tiden då jag tränade i Henan i Kina.
Dock ej längre!
Mattedextrin
2006-09-18, 12:48
jag tycker om buddismen ibland det är värt att tänka på kan jag tala om istället för att inte tänka om nåt :whipped: :thumbup:
Lasse Kongo
2006-09-18, 14:14
jag tycker om buddismen ibland det är värt att tänka på kan jag tala om istället för att inte tänka om nåt :whipped: :thumbup:
Samma här, har gillat buddismen i kanske 10års tid plus att jag har Dalai Lama att tacka för mycket i livet...
Tricklev
2006-09-18, 15:04
Dalai Lama är ett jävla svin dock.
Men buddhismen är trevlig.:thumbup:
kalle_banan
2006-09-18, 15:11
Varför? Jag håller med om att han har sagt vissa saker jag inte håller med om, men vad syftar du på mer specifikt?
Själv har jag läst många böcker från olika traditioner inom buddhismen och jag gillar grundtanken, men dit sträcker det sig också. Precis som buddha sa så ska man inte acceptera ngt bara för att det verkar bra eller låter logiskt, och därför sväljer jag inte hela läran med hull och hår. Karma och reinkarnation är dom två saker jag har svårast att acceptera.
Tidigare kallade andra mig buddhist och jag hade börjat acceptera tanken på vad jag var, men sen en dag insåg jag att jag egentligen inte är buddhist, jag bara tycker att man ska vara snäll mot varandra och leva ett moraliskt gott liv. Jag har lyssnat mycket på en munk som heter Ajahn brahmavamso (finns på www.bswa.org -> dhammatalks) och tycker han har bra idéer om mycket, han har hjälpt mig en hel massa när jag varit deppig och nere, han säger mycket bra saker.
Lasse Kongo
2006-09-18, 15:13
Det där får du ju allt utveckla.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.