Logga in

Visa fullständig version : behov av förändring (valet)

sissa
2006-09-18, 11:29
Rätt många verkar ju tycka att en regering inte ska sitta hur länge som helst, oavsett om den är blå eller röd. (Tror att nån på tv i går sa att den regering som sitter förlorar i genomsnitt 3 % per period, oavsett vem som sitter där, det bara är så)

Hur röd eller hur blå man än är, skulle man vilja och önska att det var rött eller blått alltid?

Kan vara röd eller blå och ändå föredra att det byts mellan varven?

Bolio
2006-09-18, 11:32
Nej, då är man dum. Gillar man att ligga med tjejer så vill man inte växla till killar var fjärde gång man har sex, bara för omväxlingens skull och att man får 3 % mindre utlösning per gång man har sex med en av samma kön. I detta avseende är politik precis som sex.

Baan
2006-09-18, 11:33
Men man kanske kan blanda mellan vita och svarta tjejer? :)

Scratch89
2006-09-18, 11:34
Nej, då är man dum. Gillar man att ligga med tjejer så vill man inte växla till killar var fjärde gång man har sex, bara för omväxlingens skull och att man får 3 % mindre utlösning per gång man har sex med en av samma kön. I detta avseende är politik precis som sex.
:laugh:

Håller dock med. En röd regering skulle ju bara rasera allt som en blå regering byggt upp, och tvärtom, beroende på vad man nu tror på.

Nitrometan
2006-09-18, 11:37
Precis. Jag håller mig till tjejer.

De blir ju inte sämre med tiden...

Grahn
2006-09-18, 11:37
Röd regering sitter pga att trots allt är sverige rätt vänsterorienterat, missnöjet byggs dock upp och efter ett tag vinner blåa alternativet. De missnöjda ser ingen framgång med det alternativet heller och sedan tillbaks till röd.

Politik är inte som sex Bolio, förutom att efter att man haft lite av det så känner man att man behöver duscha.

sissa
2006-09-18, 11:56

Men kan det inte vara så att man sympatiserar helt klart mest med en sida, men ändå inte tycker att det bästa vore att den sidan satt i 4 år till? Varför måste det vara en motsättning egentligen?

sissa
2006-09-18, 11:58
Varför öht tillhöra ett block, ett parti, ha en viss åsikt, varför då inte bara byta block lite då och då?

kan man ju tycka. Men ja...är det bara politiken i sig man röstar på eller finns annat att ta hänsyn till?

Bolio
2006-09-18, 12:00
Har den unga damen någon argumentation att berika oss med, mer än att det är skönt att ha homosexuell sex ibland trots att man blir äcklad av blotta tanken, bara för den goda sakens skull liksom?

Melker
2006-09-18, 12:00
Varför öht tillhöra ett block, ett parti, ha en viss åsikt, varför då inte bara byta block lite då och då?

Funkar säkert jättebra om man är schizofren.

sissa
2006-09-18, 12:14
Har den unga damen någon argumentation att berika oss med, mer än att det är skönt att ha homosexuell sex ibland trots att man blir äcklad av blotta tanken, bara för den goda sakens skull liksom?

Något så berikande som denna liknelse mellan sexuell läggning och vad man röstar på vet jag inte om jag kan prestera.

Loke
2006-09-18, 12:30
Tja... Min åsikt är de människor som röstar på opositionen då och då enbart för att "det behövs förändring" utan någon egentlig åsikt om vad den förändringen bör vara är dumma människor. De brukar inte kunna mycket om politik.

Därmot ska man självklart byta block om man tycker att det andra blocket bättre driver de frågor man bryr sig om.

Nej, det ska mycket till innan jag tycker förändring har något egenvärde. Det skulle vara om det fanns utbredd koruption inom partiet eller nåt sånt, fast det är inte ett så stort problem i sverige.

sissa
2006-09-18, 12:49
Nej, det ska mycket till innan jag tycker förändring har något egenvärde. Det skulle vara om det fanns utbredd koruption inom partiet eller nåt sånt, fast det är inte ett så stort problem i sverige.

Men varför måste det gå så långt som till koruption isåfall? Nånstans mellan en perfekt fungerande regering och en korrumperad regering kanske det finns ett mellanting som behöver "en omskakning"?

Liten Men Fet
2006-09-18, 14:05
Jag tycker man är oerhörd dum och naiv om man i decennier röstar på samma parti utan att följa med i deras omläggningar av politiken. Att folk röstar S av gammal vana för det var bra på 60-talet skrämmer mig.

Jag får nog modifiera den något humoristiska jämförelsen Bolio gör, att rösta på samma parti hela tiden är som att ha sex med samma tjej i flera år. Efter ett tag märker hon att man kommer där och pockar på varje gång man blir sugen och då slutar hon anstränga sig. Till sist är hon fet och ligger bara still och ger inga motprestationer och då är det dags att gå över till grannen och sätta på henne.

Att byta mellan tjej och kille som sexpartner skulle vara som att gå mellan nasisterna och kommunisterna och det är det inte många som gör. Om det görs så är det väl oftast under tortyr eller pistolhot.

För övrigt håller jag med Sissa, tyvärr orkar nog inte tillräckligt många hänga med i politiken för att inse att ibland är det dags att byta parti.

aliquis
2006-09-18, 16:46
Fördelen är väl att som i det här fallet går borgarna in med en vilja att förändra och visa framfötterna och är antagligen mer energiska än vad göran o co hade varit, problemet är väl bara när ideologierna "är så olika" och man måste växla system emellan varje byte. Det är ju svårt för M att göra sverige "riktigt höger", och det blir ju svårt för S att ändra tillbaka allt direkt när de tillträder igen.

sissa
2006-09-18, 17:21
Jag tycker man är oerhörd dum och naiv om man i decennier röstar på samma parti utan att följa med i deras omläggningar av politiken. Att folk röstar S av gammal vana för det var bra på 60-talet skrämmer mig.

Fast nu var det ju inte så jag mena. Det jag syftade på var inte om man kan byta åsikt eller parti, utan om man kan föredra en blå regering när man är röd. (och inte för att de blåa är röda då) :)

Men jag vet inte, jag sitter inte inne med nåt svar, bara nåt jag frågade mig själv igår. Partier vill olika saker och så röstar man på det som bäst går i linje med vad man själv vill. Inte svårare än så kan man tycka.

Samtidigt..asch jag vet inte längre.