handdator

Visa fullständig version : Sveriges nya miljöpolitik

Noodles
2006-09-18, 08:33
Vi kan ju ha en tråd där vi inte diskuterar valresultatet utifrån jobb/bidrag och "dagdrivare" kontra "sparka på de som ligger".

Jag håller med Maria Wetterstrand om att det finns en oro kring Sveriges framtida miljöpolitik. Hur kommer den nya regeringen agera i den frågan? Miljöfrågorna är knappast det första de har nämnt i sin politik.

Jag försökte hitta uttalanden om hur borgerliga alliansen ställer sig till målsättningen att Sverige ska vara oljeoberoende till 2020 men hittar inget tydligt. Jag tycker att det är en bra, tuff och nödvändig målsättning oavsett om vi når ända fram. Som tur är har vi i Sverige politiker som verkar vara eniga om farorna med klimatförändringar. Frågan är hur högt det kommer prioriteras.

Liten Men Fet
2006-09-18, 08:51
Vi kan ju ha en tråd där vi inte diskuterar valresultatet utifrån jobb/bidrag och "dagdrivare" kontra "sparka på de som ligger".

Jag håller med Maria Wetterstrand om att det finns en oro kring Sveriges framtida miljöpolitik. Hur kommer den nya regeringen agera i den frågan? Miljöfrågorna är knappast det första de har nämnt i sin politik.

Jag försökte hitta uttalanden om hur borgerliga alliansen ställer sig till målsättningen att Sverige ska vara oljeoberoende till 2020 men hittar inget tydligt. Jag tycker att det är en bra, tuff och nödvändig målsättning oavsett om vi når ända fram. Som tur är har vi i Sverige politiker som verkar vara eniga om farorna med klimatförändringar. Frågan är hur högt det kommer prioriteras.

Vem har satt det målet? Mp eller?
Det finns inte en chans i H-E att sverige kan vara oljeoberoende 2020.

Ni är väl medvetna om att plast tillverkas av olja?

Bengan
2006-09-18, 08:53

Antar att han snakcar om energipolitiken

Liten Men Fet
2006-09-18, 08:59
Antar att han snakcar om energipolitiken

Då tycker jag det borde framgp, missförstånd och otydligheter gör att en sån här diskution kan spåra ur fullständigt.
Energimässigt så är det väl en mycket god ide, enda sättet att genomföra det är dock nya kärnkraftverk och ganska många.

Nummer ett borde ju bli att producera all energi själv och inte importera någon för då vet man ju inte vad den kommer ifrån.

Noodles
2006-09-18, 09:00

Jag är väl medveten om vad plast tillverkas av. Det gäller som sagt energin. Målet har väl satts upp av "Oljekommisionen" och det var Mona Sahlin som lanserade den. Reinfeldt sa i en intervju att det var ett bra mål men var lite otydlig i övrigt.

Liten Men Fet
2006-09-18, 09:11
Jag är väl medveten om vad plast tillverkas av. Det gäller som sagt energin. Målet har väl satts upp av "Oljekommisionen" och det var Mona Sahlin som lanserade den. Reinfeldt sa i en intervju att det var ett bra mål men var lite otydlig i övrigt.

Aha, då blir det intressant att se vad dom säger framöver. Dock tror jag inte det är deras mest prioriterade fråga.

Noodles
2006-09-18, 09:14
Aha, då blir det intressant att se vad dom säger framöver. Dock tror jag inte det är deras mest prioriterade fråga.

Det är just prioriteringen jag undrar över.

För övrigt är det tråkigt att det fortfarande förutsätts att folk som bryr sig om miljön röstar vänster och att folk som röstar höger skiter i miljön.

Liten Men Fet
2006-09-18, 09:19
För övrigt är det tråkigt att det fortfarande förutsätts att folk som bryr sig om miljön röstar vänster och att folk som röstar höger skiter i miljön.

Point taken och förstådd:em:

Baan
2006-09-18, 09:20
Oljan kommer väl främst från transportsektorn, det som används till värme kan ganska lätt ersättas med kol. Finns väl inga bra ersäktningar till olja i transportsektorn, inte som det ser ut idag. Runt 2020 tror jag vi har alternativ såsom vätebilar men jag tror inte alla kommer köra runt i dom då heller.

aliquis
2006-09-18, 13:21
Någonstans på mp.se stod det/ansåg de i MP att centern hade profilerat sig som ett borgerligt miljöparti men när MP hade granskat det ansåg de att FP och KD var bättre för miljön än C.

Liten Men Fet
2006-09-18, 13:38
Någonstans på mp.se stod det/ansåg de i MP att centern hade profilerat sig som ett borgerligt miljöparti men när MP hade granskat det ansåg de att FP och KD var bättre för miljön än C.

Fast jag är ju inte benägen att tro på någonting som står på ett politiskt partis hemsida. Oberoende undersökningar är intressanta.

Loke
2006-09-18, 13:45
Oljan kommer väl främst från transportsektorn, det som används till värme kan ganska lätt ersättas med kol. Finns väl inga bra ersäktningar till olja i transportsektorn, inte som det ser ut idag. Runt 2020 tror jag vi har alternativ såsom vätebilar men jag tror inte alla kommer köra runt i dom då heller.

Biobränslen? Går ju aldeles utmärkt att köra på sånt. Visst, för tillfället är det dyrare, men hur det är med det vid 2020 vet ingen.

Liten Men Fet
2006-09-18, 13:49
Biobränslen? Går ju aldeles utmärkt att köra på sånt. Visst, för tillfället är det dyrare, men hur det är med det vid 2020 vet ingen.

Men det ska produceras någonstan också. Det kommer GARANTERAT att vara dyrare än olja, olja pumpar man rakt upp och lastar i stora fartyg sen ska det raffinadereras. Jämför med odling av tex raps, pengar till jordbruksmaskiner, gödsel, växelbruk, drivmedel, markyta, lön till bönder, skatter moms och arbetsgivaravgifter på det osv..
Sen gäller det ju ganska stora kvantiteter.

Kurash
2006-09-18, 14:51
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6107&a=290877&printerfriendly=true

Vi borde göra som miljöförebilderna Island.

Nina L
2006-09-18, 14:54
Miljöfrågorna är knappast det första de har nämnt i sin politik. Centerpartiet?

Liten Men Fet
2006-09-18, 14:54
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=6107&a=290877&printerfriendly=true

Vi borde göra som miljöförebilderna Island.

Om du springer ut och hittar massa hetvatten källor i skogen så fixar jag investerare som vill bygga värmekraftverk på dom. :D

Kurash
2006-09-18, 14:57
Om du springer ut och hittar massa hetvatten källor i skogen så fixar jag investerare som vill bygga värmekraftverk på dom. :D

Grundtanken är ju att bli oljeoberoende.

kalle_banan
2006-09-18, 15:02
Men det ska produceras någonstan också. Det kommer GARANTERAT att vara dyrare än olja, olja pumpar man rakt upp och lastar i stora fartyg sen ska det raffinadereras. Jämför med odling av tex raps, pengar till jordbruksmaskiner, gödsel, växelbruk, drivmedel, markyta, lön till bönder, skatter moms och arbetsgivaravgifter på det osv..
Nu tycker jag att du förskönar oljeprotuktionen något så in i h*lvete mycket, du nämner tonvis med omkostnader för rapsodling, som om några omkostnader inte fanns för oljeproduktionen. Men faktum är att det längre inte bara är att pumpa upp oljan hipp som happ, om du följt utvecklingen lite på egen hand mer aktivt hade du sett att som exempel måste man hädanefter i princip alltid pumpa i annan gas för att öka trycket i borrhålen så man lättare får upp oljan. Oljan sinar med en hiskelig fart, vissa pratar redan om att oljetoppen är nådd, och här sitter du och säger att det inte är några särskilda omkostnader för oljan? I princip samma omkostnader som du räknar upp men i annan form, byt ut gödsel mot gasen tex, osv osv.
Löjligt.

Noodles
2006-09-18, 15:15
Centerpartiet?

De har varit tydligast med en miljöpolitik bland de borgerliga partierna men det är inte det första de har nämnt. Jag skulle vilja säga att det kommit efter jobb och avdrag för hushållsnära tjänster.

Det finns redan en tydlig jobbprofil hos den nya regeringen och jag hade hellre sett att Centerpartiet hållt en högre miljöprofil. Jag är dock försiktigt positiv eftersom de tydligen ska satsa en miljard på klimatforskning.

aliquis
2006-09-18, 15:19
Fast jag är ju inte benägen att tro på någonting som står på ett politiskt partis hemsida. Oberoende undersökningar är intressanta.Frågan är ju vad MP tjänar på att säga att C inte är det bästa partiet att rösta på om man letar efter ett borgerligt miljöparti?

Det borde väl ligga i deras egenintresse att hjälp folk att finna det parti som ligger närmast i miljötänket.

aliquis
2006-09-18, 15:21
Sen gäller det ju ganska stora kvantiteter.Miljöbränslen dyrare än olja 2020? Jo tjena.

aliquis
2006-09-18, 15:23
Centerpartiet?Det är ju en viss skillnad på att försöka framstå som ett miljöparti (eller arbetarparti..) och att sedan verkligen vara det.

Loke
2006-09-18, 15:23

Etanol är nästan lika billigt som bensin. Bensin kommer att vara dyrare 2020, etanolen vet vi inte, den kan både gå upp och ner i pris, beroende på hur utveklingen ser ut.

Visst, jag kan hålla med om att det finns många frågetecken kring biobränslen. Men det går ju inte att påstå att det inte är ett alternativ, när alla bilar i sverige redan drivs till vis del på biobränsle, och vissa bilar till och med drivs nästan uteslutande på biobränsle.

aliquis
2006-09-18, 15:28
Etanol är nästan lika billigt som bensin. Bensin kommer att vara dyrare 2020, etanolen vet vi inte, den kan både gå upp och ner i pris, beroende på hur utveklingen ser ut. Är visserligen fel, bensinen är mycket billigare men skatterna gör att det går ungefär rätt ut.Visst, jag kan hålla med om att det finns många frågetecken kring biobränslen. Men det går ju inte att påstå att det inte är ett alternativ, när alla bilar i sverige redan drivs till vis del på biobränsle, och vissa bilar till och med drivs nästan uteslutande på biobränsle.Men frågan är hur många som hade gått över utan höjd skatt på bensin, lägre skatt på miljöbilar och utbyggda pumpar över hela landet.

Men förr eller senare kommer vi ju sluta köra på olja, att inte tro på det är ju lite knepigt. (Finns ju någon maskin som tillverkar "olja" ifrån slakteriavfall dock tror jag, så sådan olja kanske vi kommer ha.)

Loke
2006-09-18, 15:31
Är visserligen fel, bensinen är mycket billigare men skatterna gör att det går ungefär rätt ut.Men frågan är hur många som hade gått över utan höjd skatt på bensin, lägre skatt på miljöbilar och utbyggda pumpar över hela landet.

Men förr eller senare kommer vi ju sluta köra på olja, att inte tro på det är ju lite knepigt. (Finns ju någon maskin som tillverkar "olja" ifrån slakteriavfall dock tror jag, så sådan olja kanske vi kommer ha.)

Växthuseffekt är ju en dold kostnad som bensin ger. Den väger skatten upp. Därför är det rättvist att jämföra bensin och etanol, trots den extra skatten som bensin har.