Visa fullständig version : Vilka blir våra nya statsråd?
Dags att spekulera, vilka tror ni, och vilka vill ni ska sitta i vår nya regering. Släng ur er några namn. Jag tror jag kommer ha lika många rätt som jag brukar ha på V75, och det brukar inte vara många.
Maud
Blir nog någon sorts minister på näringsdepartementet, precis som KG och Carl Bildt gissade igår. Arbetsmarknaden kanske?
Jan Björklund
Kommer säkert vilja vara skolminister
Lars Leijonborg
Kommer att få gå från posten som partiledare inom kort tror jag, får kanske bli vice statsminister fram till dess
Göran Hägglund
Även om familjepolitiken ligger Göran varmt om hjärtat skulle han vara bättre på en roligare post, eftersom han har uppvisat en hel del humor. Jag skulle inte säga nej till honom som kulturminister, om nu inte kultur- och skolfrågor ska hanteras av samma minister
Peter Althin
Justitieminister, känns som en lågoddsare
Jensorbackminister
Demokrati-, storstads-, integrations- och jämställdhetsfrågor? Det är en del att bita i. Tobias Billström såg jag i Existens häromdagen, han var mycket vettig, honom ska vi ha som ansvarig för något av det ovanstående i alla fall
Finansminister
Tung post, och den vill kanske Leijonborg ha. Anders Borg säger somliga, men han är ju något av en träbock. Blir spännande, precis som näringsminister kommer bli om nu inte Maud kniper den
Det beror ju helt på hur väljarna har röstat och hur många röster de olika personerna har fått. Svårt att säga nu.
Peter Althin
Justitieminister, känns som en lågoddsare
Nja. Känns inte Johan Persson (Fp) som en möjlig kandidat?
Finansminister känns Mikael Odenberg som högst sannolik. Frågan är om de andra partierna låter M ta en så tung post.
Jag gissar att det kommer bli många nattförhandlingar.
Det beror ju helt på hur väljarna har röstat och hur många röster de olika personerna har fått. Svårt att säga nu.
Jajaja, du var ju en kul typ...
Jag vill veta hur de kommer att nyttja våra unga bra politiker, såsom Birgitta Olsson.
Jaha, det var inte det som var frågan? Nä, då vet jag inte...
Jag vill inte ha Hägglund som kulturminister då det den här perioden kommer vara en ganska trist och tyst post. Han förtjänar bättre.
SvD spår Leijonborg som utrikes- eller finansminister. Jag tvivlar, jag tycker nog ffa att en utrikesminister behöver ha lite mer karisma.
Maud (varför kallar man henne vid förnamn och andra vid efternamn egentligen?) bör få en framträdande roll då hon är tuff och tydlig. Och kvinna.
Det blev inga kvalificerade gissningar, mer stödda åsikter.
Maud (varför kallar man henne vid förnamn och andra vid efternamn egentligen?)
Min gissning är för att hon har ett rätt vanligt efternamn.
Jag har också svårt att se Leijonborg som utrikesminister. Det är svårt att hitta en självklar kandidat till den posten.
Birgitta Ohlsson är bra och jag hoppas hon får en framträdande roll. Frågan är om Folkpartiets tillbakagång drabbar henne. Hon är trots allt ett starkt namn och en satsning på framtiden.
Läste nu att Johan Persson inte längre anses vara en bra kandidat som justitieminister pga sitt lilla trafikbrott. Jag trodde att man inte räknades som riktig politiker innan man fick sin första skandal.
Vad tror ni om Carl Bildt som utrikesminister då!? En mer meriterad person för det jobbet får man ju leta efter. :D
Vad tror ni om Carl Bildt som utrikesminister då!? En mer meriterad person för det jobbet får man ju leta efter. :D
Nej. Som de sa på svt:s valvaka igår - det går inte att ha en finansminister som skulle stjäla uppmärksamheten från den som ska vara den starkaste profilen.
Att ha kvar Jan Eliasson som utrikesminister vore rätt intressant.
Att ha kvar Jan Eliasson som utrikesminister vore rätt intressant.
Mmm. Det skulle vara ett bra val eftersom han är respekterad på båda sidor. Tyvärr känns det inte speciellt realistiskt.
Nej. Som de sa på svt:s valvaka igår - det går inte att ha en finansminister som skulle stjäla uppmärksamheten från den som ska vara den starkaste profilen.
Liten typo där...
Nej, du har rätt, det vore rätt märkligt. Men han skulle vara jävligt bra för det jobbet.
Jan Eliasson är ju faktiskt också en bra utrikesminister. Fattar inte att soussarna väntade så länge med att erbjuda honom det jobbet. *screwy*
Jan Eliasson är ju faktiskt också en bra utrikesminister. Fattar inte att soussarna väntade så länge med att erbjuda honom det jobbet. *screwy*
Min gissning är att han inte var så sugen på att komma hem till den inrikespolitiska ankdammen. Bättre att hålla sig utomlands där det går civiliserat till. :D
Lars Leijonborg
Kommer att få gå från posten som partiledare inom kort tror jag,
[
Hoppas du har fel, inte för att jag gillar FP men politiken blir klart tråkigare utan Leijonborg som partiledare.
Bara rena rama gissningar men..
Maud - något med näringsliv
Göran - familjepolitik är ju kd:s grej, vore konstigt om han inte fick sitta på någon motsvarande ministerpost
Leijonborg - han gillar att gapa så hm någon ministerpost där man får tillfälle att gapa mycket.
hangatyr
2006-09-18, 10:05
helt ärligt: man kan inte ha en med kromosomfel (leijonborg, jag menar, hur fan ser karln ut!!!? ) som minister. det går bara inte!
Nitrometan
2006-09-18, 10:30
Vem kryssade du som finansminister? Utrikesminister?
Skulle antalet kryss påverka vilken post de får?
Hangatyr: Chewbacca, han ser ut som Chewbacca. Fast kortare.
Såg att Metro tippat Cecilia Wikström som kulturminister. Ej att förväxla med denna litterturkanonförespråkande kvinna är Cecilia Malmström, för närvarande europaparlamentariker, som jag gärna ser i riksdagen. Vet inte riktigt var dock, kanske lite för oerfaren för utrikesministerposten som brukar vara vikt åt de gamla rävarna.
Såklart vill jag även ha Birgitta Olsson, så pinsamt att jag inte nämnde henne i mitt första inlägg. Min favoritpolitiker sedan hennes tid som ordförande i Republikanska Föreningen. Hon får bli jämstalldhetsminister, om det kommer en sådan post.
Finansminister
Tung post, och den vill kanske Leijonborg ha. Anders Borg säger somliga, men han är ju något av en träbock. Blir spännande, precis som näringsminister kommer bli om nu inte Maud kniper den
Leijonborg är en bra företrädare för ett gott parti men borde väl om alliansen ska vara konsekventa (vilket ju kan vara bra såhär i början) få sparken utan pardon. Det hela känns som en exakt upprepning på Lars Danielsson-fallet och då var man ju inte långsamma med att kräva dennes avgång:
"visste du om dataintrånget"
"nej"
"nej"
"nej"
"Jo, mycket möjligt"
Dessutom hade väl Leijonborg numera bara 11% av väljarnas förtroende? Hellre Anders Borg där, huvudsaken att vi återigen inte får en finansminister utan ekonomiutbildning igen bara!
Finansminister
Jag är inte så säker på att moderaterna är villiga att lämna ifrån sig den här posten. Sitter man på stadsministerposten och finansministerposten så har man sett till att ha en kraftfull maktposition.
inte säkert. Bara för att man är minister så behöver man inte stå högt upp på en lista. Man behöver inte ens sitta i riksdagen för det. Posterna utses i första hand på politiska grunder och inte utifrån hur väljarna har röstat.
Cecilia Wikström vore tufft att se på en ministerpost. Då kan jag skryta med att jag har debatterat med en minister. Enligt vissa vann jag till och med, iaf delvis. Sånt tänder tjejer på :)
Bildt ny utrikesminister.
Källa: svd.se
Carl Bildt - utrikesminister
Beatrice Ask - justitieminister
Sven Otto Littorin - arbetsmarknandsminister
Anders Borg - finansminister
Göran Hägglund - socialminister
Maud Olofsson - näringsminister
Lars Leijonborg - utbildningsminister
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=578294&previousRenderType=6
Ejakulation, Ogge. :)
Fatalist
2006-10-06, 11:16
Jag vill veta hur de kommer att nyttja våra unga bra politiker, såsom Birgitta Olsson.
Jaha, det var inte det som var frågan? Nä, då vet jag inte...
Jag vill inte ha Hägglund som kulturminister då det den här perioden kommer vara en ganska trist och tyst post. Han förtjänar bättre.
SvD spår Leijonborg som utrikes- eller finansminister. Jag tvivlar, jag tycker nog ffa att en utrikesminister behöver ha lite mer karisma.
Maud (varför kallar man henne vid förnamn och andra vid efternamn egentligen?) bör få en framträdande roll då hon är tuff och tydlig. Och kvinna.
Det blev inga kvalificerade gissningar, mer stödda åsikter.
Är det en kvalifikation?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.