handdator

Visa fullständig version : Övertid och ersättning

tenchi
2006-09-17, 18:12
Hur fungerar det på era arbetsplatser? ersättning ska ju betalas vid arbete utöver det schemalagda om jag inte missförstår det hela. Det kallas mertid om man arbetar deltid och övertid om man arbetar 40tim/v.

På min arbetsplats får vi helt enkelt ingen övertidsersättning. De skiter i att betala ut den och jag är måttligt less. Man jobbar som en idiot och på 2 månader var jag ledig 4 dagar. Tjänade kanske 3-4000 mer än normalt. Det hade kännts mer motiverat att ge upp sin fritid och sociala liv om man fått ersättning för övertiden. Säger man nåt om övertiden så lär man inte få mer extra timmar som "straff". Det finns de som blev satta på enbart dagtid och ingen OB. Inom handels lever man ju på OB ersättningen.

Ska iaf ringa Handels imorgon.

Baha
2006-09-17, 18:15
vart jobbar du ngnstans?

hos oss får man det vanliga metallavtalets övertid, inte spec. mkt därför har jag aldrig jobbat en minuts övertid sen jag började jobba där.

NerX
2006-09-17, 18:19
OB-tillägg

Vardagar
16-18:30 50%
18:30-xx 100%

Lördagar 100%
Söndagar 150%
Helgdagar 200%

Så har jag iaf, skiljer sig givetvis beroende på vilket avtal du har.

tenchi
2006-09-17, 18:23
Jag jobbar på en Ica-butik.

Vår Ob går från 50 % på vardagar från 18-20, 70% från 20-?, och 100%på lördagar efter 12, hela söndagen samt röda dagar. Övertidserättningen ska väl se likadan ut, men den har jag inte sett röken av på 3 år.

blekfet2
2006-09-17, 18:26
vart jobbar du ngnstans?

hos oss får man det vanliga metallavtalets övertid, inte spec. mkt därför har jag aldrig jobbat en minuts övertid sen jag började jobba där.

samma här förutom när jag då inte varit tvíngad, jävla bajsavtal metall har.

Slartibartfast
2006-09-17, 18:27
Hur är det med högskoleutbildare som har resultatansvar, alltså jobbar tills uppgiften är klar oberoende hur länge det tar. Hur ser ersättningen ut för dem om de jobbar 14 timmar om dagen?

grabben i skogen