handdator

Visa fullständig version : Övertid och ersättning

tenchi
2006-09-17, 18:12
Hur fungerar det på era arbetsplatser? ersättning ska ju betalas vid arbete utöver det schemalagda om jag inte missförstår det hela. Det kallas mertid om man arbetar deltid och övertid om man arbetar 40tim/v.

På min arbetsplats får vi helt enkelt ingen övertidsersättning. De skiter i att betala ut den och jag är måttligt less. Man jobbar som en idiot och på 2 månader var jag ledig 4 dagar. Tjänade kanske 3-4000 mer än normalt. Det hade kännts mer motiverat att ge upp sin fritid och sociala liv om man fått ersättning för övertiden. Säger man nåt om övertiden så lär man inte få mer extra timmar som "straff". Det finns de som blev satta på enbart dagtid och ingen OB. Inom handels lever man ju på OB ersättningen.

Ska iaf ringa Handels imorgon.

Baha
2006-09-17, 18:15
vart jobbar du ngnstans?

hos oss får man det vanliga metallavtalets övertid, inte spec. mkt därför har jag aldrig jobbat en minuts övertid sen jag började jobba där.

NerX
2006-09-17, 18:19
OB-tillägg

Vardagar
16-18:30 50%
18:30-xx 100%

Lördagar 100%
Söndagar 150%
Helgdagar 200%

Så har jag iaf, skiljer sig givetvis beroende på vilket avtal du har.

tenchi
2006-09-17, 18:23
Jag jobbar på en Ica-butik.

Vår Ob går från 50 % på vardagar från 18-20, 70% från 20-?, och 100%på lördagar efter 12, hela söndagen samt röda dagar. Övertidserättningen ska väl se likadan ut, men den har jag inte sett röken av på 3 år.

blekfet2
2006-09-17, 18:26
vart jobbar du ngnstans?

hos oss får man det vanliga metallavtalets övertid, inte spec. mkt därför har jag aldrig jobbat en minuts övertid sen jag började jobba där.

samma här förutom när jag då inte varit tvíngad, jävla bajsavtal metall har.

Slartibartfast
2006-09-17, 18:27
Hur är det med högskoleutbildare som har resultatansvar, alltså jobbar tills uppgiften är klar oberoende hur länge det tar. Hur ser ersättningen ut för dem om de jobbar 14 timmar om dagen?

grabben i skogen
2006-09-17, 18:28

Vår Ob går från 50 % på vardagar från 18-20, 70% från 20-?, och 100%på lördagar efter 12, hela söndagen samt röda dagar. Övertidserättningen ska väl se likadan ut, men den har jag inte sett röken av på 3 år.

ärligt talat, vilken mupp du är. Varför ha du väntat i tre (3!) år med att ta reda på det?

NerX
2006-09-17, 18:32

Du har gått 3 år utan att varken frågat om detta på jobbet eller ringt facket? Hade det vart jag hade dom fått höra om det redan efter första lönen som inte stämde.

Baan
2006-09-17, 18:35
Bara ett litet instick, tänk på att om det är "schemalagd" arbetstid, dvs du jobbar i något konstigt skiftsystem och du jobbar konstiga tider så är det ju självklart inte övertid. Ifall det var någon som inte förstod det :)

Att det blir ganska bra ersättingar ändå när man jobbar skittider är en annan femma.

z_bumbi
2006-09-17, 18:40
Hur är det med högskoleutbildare som har resultatansvar, alltså jobbar tills uppgiften är klar oberoende hur länge det tar. Hur ser ersättningen ut för dem om de jobbar 14 timmar om dagen?

Det beror på vilket avtal de har.

Lillgrabben
2006-09-17, 18:41
Det beror på vilket avtal de har.

Precis.

Det är inte alldeles ovanligt att lite högre tjänstemän "har sålt" övertidsersättningen mot en högre månadslön. Dvs oavsett hur mkt mer än 8 hr / dag de jobbar får de ändå bara betalt för de 8 ordinarie timmarna.

christian
2006-09-17, 18:45
Precis.

Det är inte alldeles ovanligt att lite högre tjänstemän "har sålt" övertidsersättningen mot en högre månadslön. Dvs oavsett hur mkt mer än 8 hr / dag de jobbar får de ändå bara betalt för de 8 ordinarie timmarna.

Precis. Ofta går det på jämt ut eller så sliter de hund. Det går i vågor på företagen, tycker jag mig märka.

hum
2006-09-17, 18:48
På mitt jobb gäller detta:

Verkstadsavtalet

200 Arbetsfri vardag
67,24 kr
Arbetsfria vardagar i schemat

201 Enkel övertid
52,27 kr
Måndag - Fredag

202 Kvalificerad övertid
89,59 kr
Lördag - Söndag samt helgdagar

2091Övertid arb.fri vard
89,59 kr
Arbetsfria vardagar i schemat*

2092Enkel övertid
67,24 kr
Måndag - Fredag*

2093 Kvalificerad övertid
104,60 kr
Lördag - Söndag samt helgdagar*

* Vid skiftarbete

Wain
2006-09-17, 18:49
Precis.

Många lägre tjänstemän också.
*cry*

shadowfire
2006-09-17, 18:51
Errr, dags o reda upp lite begrepp, som vanligt lite hönsgård...

Mertid är korrekt tid utöver den schemalagdatiden för en deltidare, om det understiger ordinarie arbetsdags 8 timmar (t.ex. om man jobbar 08-13 så är en timme extra 'mertid').

Övertid är tid antingen beordrad av din chef och då omfattar det arbetsplikt, eller avtalad med din chef. I nio fall av tio krävs ett godkännande, muntligt, från din chef som säger att du ska jobba kvar tid utöver dina ordinarie 8 timmar.

Flextid kan ha olika begrepp, men är alltså tid man inte har avtalat med sin chef, men ändå lägger på t.ex. att stå med en kund i en butik efter stängningsdags. Oftast läggs denna tid till en timbank, men här fuskas det rätt kraftigt inom Handels då denna tid i många fall "försvinner" ur lönesystemen. Flextiden ska du kunna ta ut i ledig tid alternativt pengar.

OB-tillägg får man då man jobbar obekväma arbetstider. Oftast reglerat genom kollektivavtal vad som menas med obekväma tider, men rent krasst brukar det vara ett tillägg mellan t.ex. 18-23 och ett ännu större tillägg mellan 23-07. OB-tillägget är ett påslag på ordinarie lön, räknat per timme.

Inom handels är det inte ovanligt att man förhandlar bort övertidsersättning och istället skriver in i avtalet att du ska jobba det jobbet kräver. Innebär det att stanna kvar till 21 istället för 17 en dag för att det är kunder i butiken - så ska du göra det. Då har man avtalat bort övertidsersättningen och antingen får man t.ex. 5 extra semesterdagar eller en fast summa varje månad i "ansvarstillägg".

OB-tillägg ska du således absolut få, men övertidsersättning eller ej hänger på vad ditt avtal säger och vilken typ av tjänst du har. Butikschefer och avdelningschefer har sällan övertidsersättning.

tenchi
2006-09-17, 21:34
klart jag är en mupp. men va fan ska jag göra? pengarna behövs eftersom det varje månad dimper ner en regnskog med räkningar. är man sedan ny på en arbetsplats utan fast jobb (vilket jag har lyckats få två ggr på samma ställe eftersom jag slutat en gång) så vill man inte ifragasätta utan man tar de timmar man får. Vet man inte heller om att det ska vara övertidsersättning så ifrågasätter man inte. Men nu har man mer å mer kommit till klarhet. Och jag är less.

tenchi
2006-09-17, 21:38
Inom handels är det inte ovanligt att man förhandlar bort övertidsersättning och istället skriver in i avtalet att du ska jobba det jobbet kräver. Innebär det att stanna kvar till 21 istället för 17 en dag för att det är kunder i butiken - så ska du göra det. Då har man avtalat bort övertidsersättningen och antingen får man t.ex. 5 extra semesterdagar eller en fast summa varje månad i "ansvarstillägg".

några 5 extra semesterdagar existerar inte. Inte heller något ansvarstillägg eftersom vad "ansvar" är kan diskuteras enligt mina chefer. Det kan ju vara ett sorts ansvar att tömma soptunnorna. Där ligger nivån på deras resonemang.

Arnesson
2006-09-17, 21:41
Hur fungerar det på era arbetsplatser?

Jobbar också i en icabutik, dock bara extra. Men tror inte jag får extra pengar om jag jag jobbar över, dock så blir jag inte tvingad heller.

Sen så om jag "ställer upp" för chefen, så är det inga problem att få ledigt när jag vill ha det. Så har jag möjlighet hjälper jag gärna honom :)

shadowfire
2006-09-17, 22:26
några 5 extra semesterdagar existerar inte. Inte heller något ansvarstillägg eftersom vad "ansvar" är kan diskuteras enligt mina chefer. Det kan ju vara ett sorts ansvar att tömma soptunnorna. Där ligger nivån på deras resonemang.
Kolla upp om det är flextid du innefattas av isåfall, för då har du en timbank där allt sparas. De timmarna kan du isf ta ut i pengar så får du ut dem - alternativt om du har många timmar där så ta ledigt.

Backe
2006-09-17, 23:31
Från Handelsnytt nr 1/2006 och nr 6/2006 (http://handelsnytt.se/)

Fråga om jobbet:
Vad räknas
som övertid?
Jag arbetar heltid i en butik och undrar över vad som räknas som övertid. Min chef säger att jag kan arbeta 45,25 timmar i veckan måndag till fredag.
Arbetar jag till exempel söndag så räknas detta ej in i eventuell övertid, för man kan inte få övertid på denna tid enligt henne. Stämmer verkligen detta?
Som det är nu, arbetar jag nästan jämt mer än 40 timmar i veckan men får ingen övertid på grund av att söndag ingår i en del av veckorna.

Kristina

Svar: Heltid är enligt arbetstidslagen 40 timmar i veckan. När det behövs med hänsyn till arbetets natur eller arbetsförhållandena i övrigt, får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst fyra veckor.
Veckan räknas från och med måndag om inte annan beräkning tillämpas på arbetsstället. Med övertid förstås sådan arbetstid som överstiger ordinarie arbetstid.
Du kan med andra ord inte arbeta mer än din kontrakterade heltid 40 timmar per vecka, om inte arbetets natur eller förhållandet så kräver, så kan ett genomsnitt av dessa 40 timmar fördelas inom ramtiden av fyra veckor, alltså max 160 timmar på fyra veckor.

Våra avtal säger att veckoarbetstiden inte får över- eller understiga genomsnittsarbetstiden per vecka med mer än sju timmar för heltidsanställda, för deltidsanställda fem timmar, om inte annat överenskommes mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.
Du ska också ha ett arbetstidsschema som tar upp din ordinarie arbetstidsförläggning, där du kan se att du inte arbetar mer än dina kontrakterade timmar per vecka, eller inom ramtiden av fyra veckor.
Så jobbar du, som du skriver "nästan jämt" mer än 40 timmar per vecka innebär det att du jobbar mer än 160 timmar på en fyra-veckors period och ska då också ha rätt till övertidsersättning.
Det är riktigt som din chef säger att man får inte ob-tidsersättning och övertidsersättning samtidigt enligt våra kollektivavtal.

Hans Rosengren
Ombudsman

Hur räknas övertiden?

Jag arbetar heltid i en butik och har en fråga om vad som räknas som övertid. Min chef säger att jag kan arbeta 45.25 tim i veckan måndag till fredag. Arbetar jag till exempel söndag så räknas detta inte in i eventuell övertid, för man kan inte få övertid på ob-tid enligt henne. Stämmer verkligen detta? Som det är nu arbetar jag nästan jämt mer än 40 timmar i veckan, men jag får ingen övertid på grund av att söndag ingår i en del av veckorna.

Kristina

svar: Under förutsättning att butiken har öppet sju dagar i veckan och att det finns kollektivavtal gäller följande: du som heltidsanställd ska vara schemalagd i genomsnitt 38 timmar och 15 minuter (38,25) per vecka. Vecko-arbetstiden får inte över- eller underskrida genomsnittsarbetstiden med mer än 7 timmar, dvs max 45.25 och minst 31.25. Arbetstiden beräknas i genomsnitt och läggs ut i överenskommen period, max 26 veckor. Om kollektivavtal saknas gäller reglerna i arbetstidslagen där det står att ordinarie arbetstid får uppgå till högst 40 timmar i veckan.

Allt arbete utöver ditt ordinarie schema är övertid. Den tiden ska journalföras och får inte överstiga 200 timmar per år, och oavsett vilken dag och tid övertiden är förlagd ska ersättning utgå. Om du alltid är schemalagd mer än 40 tim /v är ditt schema felaktigt. Ta kontakt med din lokalavdelning och be dem hjälpa dig att granska ditt schema.

Linda Palmetzhofer

chidde
2006-09-17, 23:37
vi får ut vår övertid i form av komptimmar eller pengar, summa har jag ingen koll på

men i din sits finns det nog inte mycket att säga till om eftersom det verkar som att du VILL ha de extra timmarna, det är lätt för arbetsgivaren att anställa en extra anställd vid behov så har han det problemet löst

slit, håll käft och var glad... det bästa en arbetsgivare kan önska sig
så du ska har det hyfsat ändå, som får de här extra timmarna
jag känner till en lunchrestaurang och ett fik i stan som behandlar sina anställda som skit, de får 50 kr/timmen (lite svart, lite vitt)... passar det inte finns det flera som vill jobba

men 3 år... är en lång tid. funderar inte på att byta?

tenchi
2006-09-18, 17:20
vi får ut vår övertid i form av komptimmar eller pengar, summa har jag ingen koll på

men i din sits finns det nog inte mycket att säga till om eftersom det verkar som att du VILL ha de extra timmarna, det är lätt för arbetsgivaren att anställa en extra anställd vid behov så har han det problemet löst

slit, håll käft och var glad... det bästa en arbetsgivare kan önska sig
så du ska har det hyfsat ändå, som får de här extra timmarna
jag känner till en lunchrestaurang och ett fik i stan som behandlar sina anställda som skit, de får 50 kr/timmen (lite svart, lite vitt)... passar det inte finns det flera som vill jobba

men 3 år... är en lång tid. funderar inte på att byta?

jodå jag har planer på att byta, utbilda mig till nåt helt annat. på jobbet snackar cheferna hela tiden om kompetent personal. vill de ha det så kan de ju börja med att betala oss tycker man. Det är klart att jag vill ha timmarna, för jag behöver dem. jag är inte där för att det är kul, man vill ju gärna kunna unna sig något extra efter att räkningarna är betalda.

de anställer många extra, och det är ju som du skriver ett lätt sätt att komma till rätta med "problemet" från deras sida. nackdelen för dem är ju då att kompetensen sjunker. Vilket man märker.

Annars kan man ju hoppas att julbonusen täcker upp övertidsersättningen. Fast det dras ju extra skatt på den. Jag blir säkert utan bonus ändå.

nä det är lika å starta eget och vara sin egen chef.

chidde
2006-09-18, 23:09
nä det är lika å starta eget och vara sin egen chef.

PRECIS, nu när m har tagit över ska det ju gynna småföretagarna :cool:

fila på en affärsidé, spara på ett kapital och gå all-in
sen är man hemma :D