handdator

Visa fullständig version : Rösta på sverigedemokraterna eller blunda för verkligheten i 4 år till

Sidor : 1 [2]

nim
2006-09-19, 20:06
På alla möjliga sätt och för samhället i stort. Jag är bättre på svenska, har högre bildningsnivå, är smartare, mer innovativ och produktiv, etc. Helt enkelt en bättre människa. Det må vara stundtals brutalt hårda ord, men jag måste vara ärlig mot dig och säga som det är nim.

Så vad tillför du Sverige mer än att sitta och skriva bra(för det mesta) inlägg på ett internetforum? Vad jobbar du med?

Tricklev
2006-09-19, 20:10
Så vad tillför du Sverige mer än att sitta och skriva bra(för det mesta) inlägg på ett internetforum? Vad jobbar du med?

Dela med dig om varför just du är så vidunderbert användbar för Sverige?:)

Bolio
2006-09-19, 20:10

Jag är sverigedemokratisk politiker på hög nivå. På helgerna arbetar jag dock (svart förvisso) med att fostra NDU:s ledning i nationell politisk retorik. Själv?

nim
2006-09-19, 20:12
Dela med dig om varför just du är så vidunderbert användbar för Sverige?:)

Det är jag inte, jag är en medelmåtta. Jag är inte så rasistisk som man kan tro, tycker bara att det kan vara kul att skriva provocerande inlägg. Dock är det alltid en smula sanning.

Bolio
2006-09-19, 20:15
Det är jag inte, jag är en medelmåtta. Jag är inte så rasistisk som man kan tro, tycker bara att det kan vara kul att skriva provocerande inlägg. Dock är det alltid en smula sanning.

Har du någonsin tänkt på att Sverige skulle bli paradiset på jorden ifall blott hälften av alla medelmåtter som du skulle lägga ned mer energi på att bli bättre medborgare? Varför inte spendera den tiden du lägger ned på att kritisera invandrare, på t.ex. studier? Läs en bok, vettja.

nim
2006-09-19, 20:17
Har du någonsin tänkt på att Sverige skulle bli paradiset på jorden ifall blott hälften av alla medelmåtter som du skulle lägga ned mer energi på att bli bättre medborgare? Varför inte spendera den tiden du lägger ned på att kritisera invandrare, på t.ex. studier? Läs en bok, vettja.

Undrar vem som ödslar tid på meningslösheter. Jag har typ 300 inlägg, vad har du?

Baha
2006-09-19, 20:18
gå på soc. surfa på internet och läsa billiga böcker är framtiden, en riktig aptillvaro!:hbang:

jwzrd
Undrar vem som ödslar tid på meningslösheter. Jag har typ 300 inlägg, vad har du?

Det du vill säga är att förutom att bolio äger dig utanför forumet så äger han dig PÅ forumet också?

Mantus

Helt riktigt, bästa inlägget idag:D

Bolio
2006-09-19, 20:19

Några tusen. Hur så?

nim
2006-09-19, 20:20
Det du vill säga är att förutom att bolio äger dig utanför forumet så äger han dig PÅ forumet också?

Finns det något annat än forumet för dig och bolio?

nim
2006-09-19, 20:21
Några tusen. Hur så?

Du kanske skulle ta och gå ut ibland, kanske skaffa jobb & tjej.

Bolio
2006-09-19, 20:21
Finns det något annat än forumet för dig och bolio?

Ja, våra arbeten. Jwzrd arbetar med javautveckling, jag arbetar med utformning av en alldeles ypperlig sverigedemokratisk politisk agenda. För detta skall vi åtnjuta respekt och vördnad. Vad gör du själv, utanför forumet, alltså?

Bolio
2006-09-19, 20:23
Du kanske skulle ta och gå ut ibland, kanske skaffa jobb & tjej.

Jag har ju jobb, fast på mitt jobb sitter man framför en dator och arbetar, inte som på ditt jobb där man gräver i gruvor som ett straff för att man skolkade. :)

nim
2006-09-19, 20:24
Ja, våra arbeten. Jwzrd arbetar med javautveckling, jag arbetar med utformning av en alldeles ypperlig sverigedemokratisk politisk agenda. För detta skall vi åtnjuta respekt och vördnad. Vad gör du själv, utanför forumet, alltså?

Jobbar på ett av sveriges största företag, umgås med tjejen och tränar.

Pudzianovski
2006-09-19, 20:24
Något fel med att jobba i gruvor?
:confused:

Bolio
2006-09-19, 20:25
Jobbar på ett av sveriges största företag, umgås med tjejen och tränar.

Vad är det för jobb du utför? Är din tjej fin? Vad är ditt personbästa i marklyft?

Bolio
2006-09-19, 20:26

Inte om man inte har utbildning för något annat, definitivt inte. Jag tycker att nim skall fortsätta med sitt jobb. Han har ju all nödvändig kompetens. :)

nim
2006-09-19, 20:28
Vad är det för jobb du utför? Är din tjej fin? Vad är ditt personbästa i marklyft?

Jobbar på en ekonomiavdelning.
Jupp
Har aldrig testat.

Allan
2006-09-19, 20:28
Än så länge har jag inte hört några vettiga argument till varför man skulle ha röstat på Sverigedemokraterna. Inga ekonomiska argument, inga hållbara nationella eller ens rasbiologiska skäl. Det enda jag hör är "öööh, våld och kriminalitet" eller "ööööh, gäng, muslimer, al-qaida" eller "öööh, svenska rasen kommer att gå under"... (Inte allt på Kolo dock).

Kostnaderna för den svenska invandringen har på flera officiella SD-sidor angetts till summor som vida överstiger vad t ex Frankrike anger. Detta är givetvis helt omöjligt. Vilka kostnader/intäkter har man för invandringen?
Invandrarna påstås vara mer kriminella än etniska svenskar. Sanningen är att det är olika invandrargrupper som är kriminella vid olika tider. Ju längre de varit i Sverige desto mindre kriminalitet hos respektive grupp.
Även om arbetslösheten är högre hos vissa invandrargrupper är den extremt låg hos andra. Delar av vår omsorg är rent av beroende av arbetskraft som vi inte själva kan skaka fram. Hur skulle den sortens omställning åstadkommas. Inte ens på hemsidan får man ett vettigt svar. Någon SD-are kanske?
Anhöriginvandring ska vi inte heller ha. Om vederbörande blivit svensk medborgare då? Jag har rätt att ta hit mina åldriga amerikanska släktingar om jag vill - det skulle alltså inte Mahmut få göra, oavsett om hur bra svenska han talar, hur länge han bott här eller hur länge han varit svensk medborgare. Jag ser ett problem här. Nån som vill svara?

Flertalet av de som talar sig varma för minskad invandring uttrycker sig så klumpigt att det bara blir pinsamt. Om dumhet vore skadligt för balansen skulle flera av er inte kunna resa er på morgonen, den saken är ju säker.

allan

Tolkia
2006-09-19, 20:29
Se det symboliskt (var det inte så att man förr på sina ställen deporterades för att slava i gruvorna på diverse mindre gästvanliga platser som straff?).

Själv finner jag det lite ironiskt med dessa personer som säger sig rösta på SD och deras kusiner för "trygghetens" skull (alt. för att "minska otryggheten"); personligen känner jag mig betydligt mer hotad av organiserade xenofober som grupp än av invandrare som grupp (och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om statistiken stödjer mig här).

Bolio
Jobbar på en ekonomiavdelning.
Jupp
Har aldrig testat.

Vad gör du på ekonomiavdelningen? Vad är ditt personbästa i knäböj? Vad har tjejen för BH-storlek?

Melody

:hbang:

nim
2006-09-19, 20:30
Vad gör du på ekonomiavdelningen? Vad är ditt personbästa i knäböj? Vad har tjejen för BH-storlek?

Vattnar blommorna
140 kanske, tränar "disco" som du kan se på bilden
80-D

Pudzianovski
2006-09-19, 20:32
Se det symboliskt (var det inte så att man förr på sina ställen deporterades för att slava i gruvorna på diverse mindre gästvanliga platser som straff?).

Tack för att du förklarade för mig. Hade lite svårt att tänka ut vad Bolio menade. Så du menar alltså att man fick det som straff?? Låter helt sjukt ju! ?

Bolio
2006-09-19, 20:33
Vattnar blommorna
140 kanske, tränar "disco" som du kan se på bilden
80-D

Besvikelsen är stor nim. Läs boken jag rekommenderade och öva mer på knäböj. Vi är även mycket besvikna på att du inte har hjälpt din flickvän att genomgå en seriös deff med tanke på att du trots allt borde ha en del kunskaper inom ämnet träning och kost. Se så, vi står vid din sida och hjälper dig i din strävan mot en bättre nim. *flex*

Bolio
2006-09-19, 20:34
Tack för att du förklarade för mig. Hade lite svårt att tänka ut vad Bolio menade. Så du menar alltså att man fick det som straff?? Låter helt sjukt ju! ?

Googla på Sovjet. :)

Pudzianovski
2006-09-19, 20:35
Googla på Sovjet. :)

Men detta kan ju inte va sant? menar ni verkligen det? jag förstår inte alls. Låter helkonstigt.

Bolio
2006-09-19, 20:36
Men detta kan ju inte va sant? menar ni verkligen det? jag förstår inte alls. Låter helkonstigt.

Hehe. :Virro

Trance
2006-09-19, 20:42
Invandrarna påstås vara mer kriminella än etniska svenskar. Sanningen är att det är olika invandrargrupper som är kriminella vid olika tider. Ju längre de varit i Sverige desto mindre kriminalitet hos respektive grupp.
Även om arbetslösheten är högre hos vissa invandrargrupper är den extremt låg hos andra. Delar av vår omsorg är rent av beroende av arbetskraft som vi inte själva kan skaka fram. Hur skulle den sortens omställning åstadkommas. Inte ens på hemsidan får man ett vettigt svar. Någon SD-are kanske?
Anhöriginvandring ska vi inte heller ha. Om vederbörande blivit svensk medborgare då? Jag har rätt att ta hit mina åldriga amerikanska släktingar om jag vill - det skulle alltså inte Mahmut få göra, oavsett om hur bra svenska han talar, hur länge han bott här eller hur länge han varit svensk medborgare. Jag ser ett problem här. Nån som vill svara?

Flertalet av de som talar sig varma för minskad invandring uttrycker sig så klumpigt att det bara blir pinsamt. Om dumhet vore skadligt för balansen skulle flera av er inte kunna resa er på morgonen, den saken är ju säker.

allan

Ett av problemen är väl att de "senaste" invandrarna inte har integrerat sig så bra som tidigare samt att möta gäng på staden är ett stort problem för många. De intervjuade en man på svt(?) som kom från Landskrona och bröt starkt, ändå hade han röstat på Sverigedemokraterna. För att det går inte gå ute när det är mörkt utan att vara livrädd. Sverigedemokraterna må vara rätt inkompetenta till väldigt stora delar och spelar på "att det var bättre förr" och inbyggt rasism som alla nog måste kämpa mot. Men de är även ett av få partier som säger "Detta är ett problem, vi skall ta hand om det".

Arbetsinvandring är ypperlig, jag har som sagt stött på flertalet väldigt kompetenta inom vården. Den skall gärna ökas där det finns behov.

Anhörighetsinvandringen skall begränsas, försörjningen måste vara tryggad för dessa personer. Helst så skulle man ju öppna upp helt för den invandringen, men det skulle krävas nedmontering av välfärdssystemet. Så mitt recept är tyvärr, kan du inte försörja dig eller är flykting så är det inte säkert du kan komma hit.

nim
2006-09-19, 20:43
Besvikelsen är stor nim. Läs boken jag rekommenderade och öva mer på knäböj. Vi är även mycket besvikna på att du inte har hjälpt din flickvän att genomgå en seriös deff med tanke på att du trots allt borde ha en del kunskaper inom ämnet träning och kost. Se så, vi står vid din sida och hjälper dig i din strävan mot en bättre nim. *flex*

Hon är så fin som hon är. 179 lång, blond och blåögd. Ska gå och lägga mig intill henne på soffan nu. Godnatt!

Pudzianovski
2006-09-19, 20:44
Ett av problemen är väl att de "senaste" invandrarna inte har integrerat sig så bra som tidigare samt att möta gäng på staden är ett stort problem för många. De intervjuade en man på svt(?) som kom från Landskrona och bröt starkt, ändå hade han röstat på Sverigedemokraterna. För att det går inte gå ute när det är mörkt utan att vara livrädd. Sverigedemokraterna må vara rätt inkompetenta till väldigt stora delar och spelar på "att det var bättre förr" och inbyggt rasism som alla nog måste kämpa mot. Men de är även ett av få partier som säger "Detta är ett problem, vi skall ta hand om det".

Arbetsinvandring är ypperlig, jag har som sagt stött på flertalet väldigt kompetenta inom vården. Den skall gärna ökas där det finns behov.

Anhörighetsinvandringen skall begränsas, försörjningen måste vara tryggad för dessa personer. Helst så skulle man ju öppna upp helt för den invandringen, men det skulle krävas nedmontering av välfärdssystemet. Så mitt recept är tyvärr, kan du inte försörja dig eller är flykting så är det inte säkert du kan komma hit.

Håller faktiskt med ganska mycket där. Men man blir tyvärr ofta stämplad som rasist om man skriver något sådant. Känner en kille i Landskrona lie grann och oftast får man endast höra om de kriminella invandrargängen som slåss om man väl hör något från honom.

Bolio
2006-09-19, 20:45
Hon är så fin som hon är. 179 lång, blond och blåögd. Ska gå och lägga mig intill henne på soffan nu. Godnatt!

Skönt att ni båda får plats. :)

Allan
2006-09-19, 20:47
Bra jobbat Trance. Som sann folkpartist gillar du tydligen att föra SD-arnas argumentation åt dem. Det säger en del om dig också...

allan

Baan
2006-09-19, 20:48
Skönt att ni båda får plats. :)

Jag säger bra bred soffa.

Bolio
2006-09-19, 20:49
Jag säger bra bred soffa.

IKEA's Sofa bigsize - the extended version of last year's sofa.

jwzrd
2006-09-19, 20:50
Bra jobbat Trance. Som sann folkpartist gillar du tydligen att föra SD-arnas argumentation åt dem. Det säger en del om dig också...

allan

Det enda jag såg i Trance' inlägg som skulle kunna stöta någon är det han säger om anhöriginvandring. Är det det som strular till det med farbrors stolsdyna?

Bolio
2006-09-19, 20:51
Jag såg faktiskt inte heller något konstigt i Trances inlägg.

Trance
2006-09-19, 20:52

allan

Ja allan, jag inte bara hatar kvinnor utan är även nazist. Det händer även att jag slår små söta valpar. Ditt fina svar har fått mig att inse detta och jag gör avbön, tack.

Baan
2006-09-19, 20:55
Jag har för mig (ja, jag orkar inte leta fram konkreta fakta) att anhörighetsinvadringen inte är något man tar lätt på, eller någonsin har tagit lätt på. Om jag tänker rätt nu så kan man alltså inte ta hit ens fasters mans brors farbrors syster, då man inte räknas som jättenära släkt. Det borde handla om den närmsta familjen, dvs syskon, barn, partner, föräldrar... att dom kommer hit tycker jag inte är ett stort problem.

TCOG
2006-09-19, 20:55
Funderar på att börja så mycket som jag kan börja länka till nyhetsmagasin där svenskar begår brott.

!?!?!

SD-anhängare kan iaf glädja sig i att partiet nu får statligt stöd sedan man kommit över 2,5 % spärren.

jwzrd
2006-09-19, 20:57
Funderar på att börja så mycket som jag kan börja länka till nyhetsmagasin där svenskar begår brott.

!?!?!

SD-anhängare kan iaf glädja sig i att partiet nu får statligt stöd sedan man kommit över 2,5 % spärren.

Tja, Haga-mannen är inte en blatte så vitt jag vet, du kan börja med honom :)

Dumleman
2006-09-19, 20:57
Rösta på SD och dessa kommer att styra: http://www.youtube.com/watch?v=k1VOhEwdNPU :laugh:.

Trance
2006-09-19, 21:02
TCOG kan ju även posta typ artiklar som denna:
http://www.norran.se/sektion_c.php?id=711543&avdelning_1=102&avdelning_2=0

Där kan vi ju faktiskt förutsätta på samma sätt att han var en full norrlänning som gillar att slå sin fru.

Hrm, det bästa vore ju om anledningen till att gemene man röstar SD försvann(vissa kommer alltid rösta så), och det gör man med mer poliser och hårdare straff tror jag. Kombinerat med en satsning på skolan för att ge dem en chans så visar man tydligare vad som är önskvärt och acceptabelt i samhället.

jwzrd
2006-09-19, 21:04

Där kan vi ju faktiskt förutsätta på samma sätt att han var en full norrlänning som gillar att slå sin fru.

Hrm, det bästa vore ju om anledningen till att gemene man röstar SD försvann(vissa kommer alltid rösta så), och det gör man med mer poliser och hårdare straff tror jag. Kombinerat med en satsning på skolan för att ge dem en chans så visar man tydligare vad som är önskvärt och acceptabelt i samhället.

Är våra fängelser inte proppade med invandrade redan? Verkar straff-vägen fungera bra?

Baan
2006-09-19, 21:04
En polis per 10m² bör ju onekligen stoppa många brott! Vi inkluderar dom även i bostäder!

Baan
2006-09-19, 21:06
Hårda straff kan nog funka klockrent för att minska, kanske nästan i princip ta bort en typ av brottslighet. Vad för typ av brottslighet då? Jo, skitgrejer, börjar vi dela ut 15 år för bilstöld och liknande så lär det minska drastiskt. Jag tror det är svårare bevisa samma sak när det gäller grövre brott. Det förstnämnda med att bestraffa skitbrott hårt som fan är väl något jag har för mig har fungerat mycket bra i NYC.

Trance
Är våra fängelser inte proppade med invandrade redan? Verkar straff-vägen fungera bra?

Vad är det som tyder på att vi har för hårda straff och att det fungerar dåligt?

Kurash

Att straffa hårdare är ju bara att behandla symptomen. Ta istället reda på vad som är fel och sätt in resurser där. När alla lever på lika villkor har vi kommit en bra bit på vägen. Tror dock inte polisen har så mycket med det att göra.

Deceiver85
2006-09-19, 21:07
Rösta på SD och dessa kommer att styra: http://www.youtube.com/watch?v=k1VOhEwdNPU :laugh:.
Klippet är från -86, två år innan SD ens fanns, och 20 år innan SD var det parti som det är idag.

jwzrd
2006-09-19, 21:09
Vad är det som tyder på att vi har för hårda straff och att det fungerar dåligt?

Var skrev jag att vi hade för hårda straff? Att våra fängelser är proppfulla med folk, mest invandrade, är ett tecken på att något annat är fel. Och nej, SD-fåne, blattar föds inte med en pucko-/kriminalitetsgen.

Trance
2006-09-19, 21:12
Att straffa hårdare är ju bara att behandla symptomen. Ta istället reda på vad som är fel och sätt in resurser där. När alla lever på lika villkor har vi kommit en bra bit på vägen. Tror dock inte polisen har så mycket med det att göra.

Att få ökade polisresurser där man bor är inget straff, det är något bra. De som har råd att bo någonannanstans flyttar jäkligt fort ifrån ett otryggt område. Detta skapar områden med ännu mer fattiga och brottslighet.

Ge alla en chans att klara sig med en bra skola och låg arbetslöshet. Sedan får man ha frihet att leva som man vill så länge man inte bryter mot lagar för då skall man åka dit hårt.

Detta är vad jag tror, inget annat. Men jag tror inte det är bra för någon att isolera människor i ett område och bara ge upp.

Trance
2006-09-19, 21:17
Var skrev jag att vi hade för hårda straff? Att våra fängelser är proppfulla med folk, mest invandrade, är ett tecken på att något annat är fel. Och nej, SD-fåne, blattar föds inte med en pucko-/kriminalitetsgen.

Vi kommer aldrig ha noll kriminalitet och jag skall inte ens försöka gissa vilken typ av brottslingar som sitter inne, eftersom jag inte vet. Men Coldsmith postade statistik där man såg att fler svenskar var utsatta för våld än folk från USA(i % då), detta kan ju vara statistikmagi som inte är sant, det vet jag inte. USA har även haft en nedåtgående trend i många år(förutom i år) medans Sverige har haft det motsatta.

Jag vet inte vad detta beror på, men jag vet inte om våran modell är den bästa direkt. Skall nog kanske kolla upp lite själv så jag själv får se lite siffror.

Kurash
2006-09-19, 21:19
Att få ökade polisresurser där man bor är inget straff, det är något bra. De som har råd att bo någonannanstans flyttar jäkligt fort ifrån ett otryggt område. Detta skapar områden med ännu mer fattiga och brottslighet.

Ge alla en chans att klara sig med en bra skola och låg arbetslöshet. Sedan får man ha frihet att leva som man vill så länge man inte bryter mot lagar för då skall man åka dit hårt.

Detta är vad jag tror, inget annat. Men jag tror inte det är bra för någon att isolera människor i ett område och bara ge upp.

Du missade nog min poäng och innebörden i ordet "straff". I övrigt håller jag givetvis med.

Trance
2006-09-19, 21:22
Du missade nog min poäng och innebörden i ordet "straff". I övrigt håller jag givetvis med.

Nej, jag förstod(tror jag?). Men kanske virrade bort mig när jag började skriva. Att ha hårdare fängelsestraff är lite förebyggande men också tar de bort sådana som begår brott en längre strund, finns ju en hel del vaneförbrytare. Så en svensk variant av three strikes vore inte helt fel, men då kanske begränsa till våldsbrott så ingen får ashårda straff för att ha snott en påse godis.

Kurash
2006-09-19, 21:25
Nej, jag förstod(tror jag?). Men kanske virrade bort mig när jag började skriva. Att ha hårdare fängelsestraff är lite förebyggande men också tar de bort sådana som begår brott en längre strund, finns ju en hel del vaneförbrytare. Så en svensk variant av three strikes vore inte helt fel, men då kanske begränsa till våldsbrott så ingen får ashårda straff för att ha snott en påse godis.

Tycker fortfarande man borde intressera sig mer på varför folk begår brott istället för att köra med nån slags avskräckningsmetod, som antagligen blir mycket dyrare och får folk att må ännu sämre.

Trance
2006-09-19, 21:26
Tycker fortfarande man borde intressera sig mer på varför folk begår brott istället för att köra med nån slags avskräckningsmetod, som antagligen blir mycket dyrare och får folk att må ännu sämre.

Ja, men varför begår folk brott då?

Kurash
2006-09-19, 21:28
Ja, men varför begår folk brott då?

Det är det jag tycker vi borde lägga resurser på att komma underfund med.

(BTW, 666 posts nu, kommer bara posta i allmänt from now on)

Trance
2006-09-19, 21:29
Det är det jag tycker vi borde lägga resurser på att komma underfund med.

Vi har ju redan kommit fram till att de begår brott för att de är invandrare.

... ;)

paddanboy
2006-09-19, 21:30
Än så länge har jag inte hört några vettiga argument till varför man skulle ha röstat på Sverigedemokraterna. Inga ekonomiska argument, inga hållbara nationella eller ens rasbiologiska skäl. Det enda jag hör är "öööh, våld och kriminalitet" eller "ööööh, gäng, muslimer, al-qaida" eller "öööh, svenska rasen kommer att gå under"... (Inte allt på Kolo dock).

En röst på SD kan vara en röst för demokratin men främst yttrandefriheten. Vi vet ju hur SD och andra mindre partier först fått plats i medier när det är skandalrubriker eller vid nyhetstorka. Det är först då man drar igång sina "objektiva avslöjanden" som EXPO på förhand skickat in till redaktionen efter att ha dammat av i arkivet.
Med den situation vi har idag riskerar vi att få två stora partier likt USA och andra länder. Troligtvis S och M. Vi har sett tendenser i dessa val, Persson VS Reinfeldt, %-antalet i valet visar samma.
Inte nog med det, 4% spärren är ju i sig ett problem, idag finns förutom de som inte röstar 6%+ av valmanskåren som inte får sin röst hörd i Riksdagen. Vi snackar om över 100 000 människor. En av dessa partier är SD.

Invandringen ÄR en ekonomisk fråga i sig vilket medför ekonomiska argument. Hur skall du ha det allan? Är invandringen en utgift eller inkomst för Sverige just nu? JA/NEJ?
Nu kommer du börja snacka om att "invandrare arbetar och behövs osv..." men då undviker du frågan.

Invandringsfrågan i den politiska debatten? Den finns inte, tydligen behövs det någon stimulantia för att få den på debatten. Undersökningar visar på att just svensson ser just invandringsproblematiken som en stor fråga. Inget parti i Riksdagen speglar detta. Folkstyre?

Kostnaderna för den svenska invandringen har på flera officiella SD-sidor angetts till summor som vida överstiger vad t ex Frankrike anger. Detta är givetvis helt omöjligt. Vilka kostnader/intäkter har man för invandringen?

BGF?(inte en del av SD) Siffran 256 miljarder som dök upp 2001 om jag inte minns fel är en siffra man inte använder sig av längre. Men den visar ju på att sakfrågan inte kan bli plus i varje fall. Den tid jag har tittat på detta så är dagens invandringskritiska siffror på 50-90 miljarder.

Jo, men detta har ju inte främst med tid att göra utan mer socio-ekonomiska orsaker. Våra tidigare regeringar(s) har varit duktiga på att "importera" stora mängder människor som hamnat i dåliga ekonomiska situationer och områden, vilket lett till hög kriminalitet och kostnader. Det är enkel mattematik.

Det handlar inte om att kasta ut/låsa in/mörda/förvisa "invandrare" utan göra så invandringen gagnar Sverige. Det anser jag att man misslyckat med fatalt i helheten sedan 80-talet. En rätt lång tid.

Det är ingen männsklig rättighet att få bli Svensk medborgare. Inte heller va det en bra jämförelse.

Farzan
2006-09-19, 21:31
Vi har ju redan kommit fram till att de begår brott för att de är invandrare.

... ;)

Aaaah, är det så det ligger till? Jag lever visst emot min invandrarbakgrund nu när jag siktar på att bli läkare. Jag kanske borde börja langa istället. Keepin it real. (jepp, jag vet att du är sarkastisk men tänkte köra en +1 på dig:P) :)

paddanboy
2006-09-19, 21:32
Usch vad dåligt jag skrev ser jag. Inte i form...

grisbil3n
2006-09-19, 21:37
Den moderna kriminologin har ju klargjort jävligt tydligt varför folk begår brott, vilka som är brottsbenägna, osv osv. Varför tjaffsa om det?

Farzan
2006-09-19, 21:37
Usch vad dåligt jag skrev ser jag. Inte i form...

Nah, underskatta inte dig själv. Även om vi inte delar samma åsikter kan jag hålla med om en sak. Invandrarpolitiken behöver ändras. För många invandrare kommer till Sverige utan att få tillräckligt med hjälp. De isoleras bland sina egna och på så vis får de en "vi mot dem" mentalitet. Sen är brott vanligare bland invandrare, men det är inte för att vi är invandrare, det har att göra med andra saker. Ekonomi, status, misslyckad integration bl.a.

Det jag inte gillar med många SDemokrater är att de drar alla invandrare över en och samma kam. Hatar du en person bara för att han är invandrare, inte för vad han har gjort i livet så är är du inte en frisk människa. Men jag tror inte att du är en sån person.

laham
2006-09-19, 21:52
På vilket sätt ska vi se dom som en tilllgång? Vad finns det för framgångsrika företag i tex mellanöstern? Har dom lyckats med något där nere förutom att kränga olja? Varför skulle dom lyckas göra något bättre här?
Haha du är en rolig prick.Har du varit i mellanöstern nim?

Finns flera framgångsrika företag där nere till och med svenska företag.

laham
2006-09-19, 21:57
Nah, underskatta inte dig själv. Även om vi inte delar samma åsikter kan jag hålla med om en sak. Invandrarpolitiken behöver ändras. För många invandrare kommer till Sverige utan att få tillräckligt med hjälp. De isoleras bland sina egna och på så vis får de en "vi mot dem" mentalitet. Sen är brott vanligare bland invandrare, men det är inte för att vi är invandrare, det har att göra med andra saker. Ekonomi, status, misslyckad integration bl.a.

Det jag inte gillar med många SDemokrater är att de drar alla invandrare över en och samma kam. Hatar du en person bara för att han är invandrare, inte för vad han har gjort i livet så är är du inte en frisk människa. Men jag tror inte att du är en sån person.
:thumbup:

nim
2006-09-20, 06:10
Haha du är en rolig prick.Har du varit i mellanöstern nim?

Finns flera framgångsrika företag där nere till och med svenska företag.

Nämn något är du snäll, inget Svenskt dock.
Jag har inte varit i mellanöstern.

Noodles
2006-09-20, 06:39
Det är först då man drar igång sina "objektiva avslöjanden" som EXPO på förhand skickat in till redaktionen efter att ha dammat av i arkivet.

Det var ett jäkla tjat om EXPOs objektivitet. Jag vill höra ett exempel där de har ljugit och kommit med osanning. Att de inte kommer med positiva nyheter om SDs politiska gärning är kanske inte så konstigt. De flesta medier tar upp negativa saker i politiken eftersom folk intresserar sig mest för det. Du har inte tänkt på att S, M och de andra etablerade partierna också får rätt mycket kritik? Kan du inte komma med exempel på "bra" saker som SD faktiskt har uträttat där de har politiska mandat?

Alla röster på SD är definitivt ett tecken på missnöje och måste tas på allvar. Jag har dock svårt att se partiet som missförstådda frihetsmartyrer. Jag har hittills inte sett exempel på vad de har uträttat. Som tur är verkar du insatt och kan säkert ge flera exempel.

Med den situation vi har idag riskerar vi att få två stora partier likt USA och andra länder. Troligtvis S och M. Vi har sett tendenser i dessa val, Persson VS Reinfeldt, %-antalet i valet visar samma.
Inte nog med det, 4% spärren är ju i sig ett problem, idag finns förutom de som inte röstar 6%+ av valmanskåren som inte får sin röst hörd i Riksdagen. Vi snackar om över 100 000 människor. En av dessa partier är SD.

Har du ens en aning om valsystemet i USA? Om du läser på lite om det inser du varför små partier har svårt att etablera sig. USAs valsystem har sina fördelar och våra proportionella val har sina. Jag kan lova dig att vi med nuvarande valsystem aldrig kommer få en situation liknande USA trots "den hemska 4%-spärren".

nim
2006-09-20, 07:53
Jag har för mig (ja, jag orkar inte leta fram konkreta fakta) att anhörighetsinvadringen inte är något man tar lätt på, eller någonsin har tagit lätt på. Om jag tänker rätt nu så kan man alltså inte ta hit ens fasters mans brors farbrors syster, då man inte räknas som jättenära släkt. Det borde handla om den närmsta familjen, dvs syskon, barn, partner, föräldrar... att dom kommer hit tycker jag inte är ett stort problem.

På 70-talet måste det ha varit tvärtom, hur kommer det sig annars att havla Södertälje är släkt? Jag har en syrian på jobbet som är på bröllop nån gång per år och nog fan är det en kusins kusin varje gång.

Lizard
2006-09-20, 09:13
På 70-talet måste det ha varit tvärtom, hur kommer det sig annars att havla Södertälje är släkt? Jag har en syrian på jobbet som är på bröllop nån gång per år och nog fan är det en kusins kusin varje gång.
Det där kommer sig av det största enskilda asylärendet i svensk historia och är unikt (frånsett Fridolins utpressning för att få igenom budget för ett år sedan). Tusentals asyrier fick, på en och samma gång, godkännande att de skulle vara flyktingar. Trots att UD och svenske Syrien-ambassadören hävdade att det inte fanns någon förföljelse av asyrier lokalt. Vi visste helt enkelt inte hur vi skulle förhålla oss till detta och det svenska invandrarveket hade heller inga klara direktiv utan allt hamnade i händerna på politikerna. Dämed blev det en åsikts- och inte en regelfråga. Detta är sedan länge ändrat bl a av Södertälje-fallet.

Mycket av de regler som ropas efter både i tråden och av SD är i praktiken genomförda. Det är utomordentligt svårt att bosätta sig i Sverige som icke EU-medborgare. Det är just därför som vi får så mycket flyktingar; det är nämligen det enda sättet att ta sig in i landet.

Hur tycker du man ska göra? Om det kommer en unge hit på sisådär 12 år utan mamma och pappa. Man kanske kan anta att barnet är sänt hit av någon för att sen kanske kunna dyka upp som anhörig när väl uppehållstillstånd är ordnat, men hur fasen gör man? Sätta dem med handledare på ett plan och sen? Lämna dem till passpolisen i det land de kom ifrån? Ett barn som får färdas genom Europa via flygplatsceller för att nå en slutdestination som sannolikt inte är där deras föräldrar bor. Hur få kontakt med dem och meddela att "sorry Ibrahim och Yasmen, men ni kan hämta er dotter på flygplatsen i Larnaka. Jasså, ni är i Azerbadjan? Kan ni ta er till Cypern kanske? Nähe, inte det...ja tja...ja ha't så bra och hoppas det ordnar sig..?!"
Det är kort och gott ett helsikes dilemma som jag inte avundas migrationsverket att hantera. Hela hanteringen balanserar snubblande nära kanten för vad FNs barn- och flyktingkonvention tillåter redan idag. Med en grövre tillämpning riskerar vi cred i alla internationella sammanhang och därmed marginaliseras Sverige ytterligare.

Det hela är alltså ett mer juridiskt dilemma än ett en livsåskådningsfråga. Livsåskådingen, reglelverket runt flyktingar och barn, har de som fick i uppdrag att sopa upp efter WWII redan rett ut i Genéve för mer än 60 år sedan. Med andra ord kan vi alla spola hemmapulad moraltolkning.

Lizard

jim
2006-09-20, 09:21
Eller är det så här ni vill ha det i sverige

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,888916,00.html

Patetiskt, okunnigt och ogrundat. Ditt uttalande är inte ens värt att kommenteras det mesta jag vill ha sagt har redan andra sagt.

paddanboy
2006-09-20, 09:39
Det var ett jäkla tjat om EXPOs objektivitet. Jag vill höra ett exempel där de har ljugit och kommit med osanning. Att de inte kommer med positiva nyheter om SDs politiska gärning är kanske inte så konstigt. De flesta medier tar upp negativa saker i politiken eftersom folk intresserar sig mest för det. Du har inte tänkt på att S, M och de andra etablerade partierna också får rätt mycket kritik? Kan du inte komma med exempel på "bra" saker som SD faktiskt har uträttat där de har politiska mandat?

Expo är "antirasismens" svar på info-14. Aftonbladet använder i smyg artiklar från expo som knappast är objektiva. Icke-objektiva blir de inte av artikeln i sig, utan att varje liten nyhet som publicerat enbart är för att smutskasta.
Man kan inte påverka något om man inte har mandat för det, SD har varken majoritet eller vågmästarroll, de motarbetas av de "accepterade partierna genom att de bildar koalition. Så har det sett ut i hela riket, titta bara på Landskrona där SD fick 20%, där ställde S alla sina mandat till förfogande.

Alla röster på SD är definitivt ett tecken på missnöje och måste tas på allvar. Jag har dock svårt att se partiet som missförstådda frihetsmartyrer. Jag har hittills inte sett exempel på vad de har uträttat. Som tur är verkar du insatt och kan säkert ge flera exempel.

Så det är för "missnöje" Moderaterna vann i detta val? Folk är inte helt dumma i huvudet, SD kan mycket väl vara ett medvetet val och är detta troligen. Underskatta inte folket, då underskattar du ju demokratin.

Har du ens en aning om valsystemet i USA? Om du läser på lite om det inser du varför små partier har svårt att etablera sig. USAs valsystem har sina fördelar och våra proportionella val har sina. Jag kan lova dig att vi med nuvarande valsystem aldrig kommer få en situation liknande USA trots "den hemska 4%-spärren".

Att små partier har svårt att etablera sig beror på flera orsaker, ett kan ju givetvis vara en dålig politik.
Stora orsaken anser jag är vår media. De är farliga för vår demokrati med deras ställning som nästan är monopoliska. I Sverige saknar vi flera lagar som finns i andra länder, mot mediakoncentration. Ett annat är hur det saknas lagar för att skapa gränser om hur mycket bidrag partierna maximalt kan få från bidragsgivare. Titta på detta val där LO gick in och fläskade till det med 800 miljoner i reklampengar för en Socialdemokratisk seger. I jämförelse är detta rätt mycket mot de 7 miljoner SD hade totalt. Då är inte Socialdemokraternas egna reklambudget inräknat.

Pepparkakssmurfen
2006-09-20, 09:47
.. Titta på detta val där LO gick in och fläskade till det med 800 miljoner i reklampengar för en Socialdemokratisk seger. I jämförelse är detta rätt mycket mot de 7 miljoner SD hade totalt. Då är inte Socialdemokraternas egna reklambudget inräknat.

Var fick SD de 7 miljonerna ifrån?

mistermr
2006-09-20, 10:23

Emirates

mvh

Lizard
2006-09-20, 10:26
Titta på detta val där LO gick in och fläskade till det med 800 miljoner i reklampengar för en Socialdemokratisk seger.
Jag vet tämligen väl hur mycket pengar som spenderas i en valrörelse och 800 miljoner är minst en nolla för mycket - på totalbudgeten för (s). Och även då är det en rekordsiffra.

Lizard

shut teh face
2006-09-20, 10:27
Det är ingen som är av den åsikten att våra grannländer i norr är en del av problemet? Om de tagit sitt ansvar och släppt in mer invandrare så hade Sverige inte blivit överbelastat och skapat de problem som är idag. Någon som tycker så?

mistermr
2006-09-20, 10:30
nim: Ett annat företag är QAPCO

Finns flera, men det är dock offtopic. Tråden handlar om något annat.

mvh

jwzrd
2006-09-20, 10:40
Expo är "antirasismens" svar på info-14. Aftonbladet använder i smyg artiklar från expo som knappast är objektiva. Icke-objektiva blir de inte av artikeln i sig, utan att varje liten nyhet som publicerat enbart är för att smutskasta.
Man kan inte påverka något om man inte har mandat för det, SD har varken majoritet eller vågmästarroll, de motarbetas av de "accepterade partierna genom att de bildar koalition. Så har det sett ut i hela riket, titta bara på Landskrona där SD fick 20%, där ställde S alla sina mandat till förfogande.

Så det är för "missnöje" Moderaterna vann i detta val? Folk är inte helt dumma i huvudet, SD kan mycket väl vara ett medvetet val och är detta troligen. Underskatta inte folket, då underskattar du ju demokratin.

Att små partier har svårt att etablera sig beror på flera orsaker, ett kan ju givetvis vara en dålig politik.
Stora orsaken anser jag är vår media. De är farliga för vår demokrati med deras ställning som nästan är monopoliska. I Sverige saknar vi flera lagar som finns i andra länder, mot mediakoncentration. Ett annat är hur det saknas lagar för att skapa gränser om hur mycket bidrag partierna maximalt kan få från bidragsgivare. Titta på detta val där LO gick in och fläskade till det med 800 miljoner i reklampengar för en Socialdemokratisk seger. I jämförelse är detta rätt mycket mot de 7 miljoner SD hade totalt. Då är inte Socialdemokraternas egna reklambudget inräknat.

Du gräver dig bara djupare ner i skiten paddanboy, inser du hur illa du sitter nu? Du kan fortsätta skylla SD:s fel och brister på subjektiv bevakning och rapportering från media om du vill, men någonstans bakom ditt pannben så tror jag ändå att det finns ett visst mått av rationellt tänkande. För det är så här paddan:

INNAN du misslyckas med något, t ex med att få igenom ett förslag till ett beslut så måste du faktiskt försöka. Utan att försöka och utan att faktiskt göra något så kan du inte påstå att du blir utfryst eller att ingen vill samarbeta med dig utan att samtidigt ljuga och...

... SD ljuger. Det _är_ sant att ingen vill samarbeta med SD, det är däremot INTE sant att SD blir motarbetade eftersom det inte är så att SD försöker göra något. Det de gör är att härja om just hur de blir utfrysta, det de inte gör är att lägga in motioner med verkliga förslag. Däremot _lägger_ de in motioner, dock felaktiga, meningslösa och redan behandlade sådana - allt för att ge sken av att vara aktiva. Så paddanboy...

... när det sen kommer till expo:s antagna subjektivitet. Påstår du att det finns en objektiv mediebevakning eller ens objektiv något överhuvudtaget? All rapportering är alltid subjetiv i viss mån, däremot vill jag påstå att den av SD inte är mer så [subjektiv] än för någon annan. Hjälp oss gärna till insikten om du har en annan uppfattning paddan. Vad, i det expo påstår, är inte sant?

Hur är det förresten med siffran 800 miljoner kronor till (s)? Varifrån fick du den siffran? Skulle du vilja påstå att det finns en konspiration mot SD som planerat - och genomför - en komplott som går ut på via en total mediakontroll hela tiden hitta på ett förflutet för SD som rasistiskt, främlingsfientligt, brottsligt och på inget sätt seriöst och vidare att SD fortfarande består av en mycket stor del t ex våldsbrottslingar?

Vilka felaktigheter finns i expos beskrivning av SD?

Hur ser fördelningen av brottslingar i SD ut gentemot den i andra partier?

Är det rimligt att ett parti av folkvalda till stor del består av brottslingar när partiets kanske största fråga är den om ordning och säkerhet?

jwzrd
2006-09-20, 10:45
Vi kommer aldrig ha noll kriminalitet och jag skall inte ens försöka gissa vilken typ av brottslingar som sitter inne, eftersom jag inte vet. Men Coldsmith postade statistik där man såg att fler svenskar var utsatta för våld än folk från USA(i % då), detta kan ju vara statistikmagi som inte är sant, det vet jag inte. USA har även haft en nedåtgående trend i många år(förutom i år) medans Sverige har haft det motsatta.

Jag vet inte vad detta beror på, men jag vet inte om våran modell är den bästa direkt. Skall nog kanske kolla upp lite själv så jag själv får se lite siffror.

Du duckar för huvudfrågan som vanligt min gode Trance. VAD hjälper det brottslingen, dig, mig eller brottsoffren att vi stoppar alla brottslingar i finkan? 1-10 år senare när respektive brottsling kommer ut, vad ska de göra då? Börja på ICA som om inget hänt? Vad kostar de i fängelset? Vad kostar utbyggnaden av fängelserna för att de ska rymma dem?

Jag gissar att du kan lista ut att det finns fler än ett sätt att hantera allt från individer till grupper människor som begår brott. Det intressanta är inte vilka alternativ som finns nu utan att du själv tycker att ett alternativ givetvis är överlägset - inspärrningsalternativet. Varför?

Trance
2006-09-20, 10:50
Du duckar för huvudfrågan som vanligt min gode Trance. VAD hjälper det brottslingen, dig, mig eller brottsoffren att vi stoppar alla brottslingar i finkan? 1-10 år senare när respektive brottsling kommer ut, vad ska de göra då? Börja på ICA som om inget hänt? Vad kostar de i fängelset? Vad kostar utbyggnaden av fängelserna för att de ska rymma dem?

Jag gissar att du kan lista ut att det finns fler än ett sätt att hantera allt från individer till grupper människor som begår brott. Det intressanta är inte vilka alternativ som finns nu utan att du själv tycker att ett alternativ givetvis är överlägset - inspärrningsalternativet. Varför?

Jag duckar inte för någon fråga. Det hjälper på det sättet att brottslingen inte begår nya brott när han sitter i fängelse. Jag tror att kostnaden för fängelser kan är väl värt det om man mäter i ökad trygghet och t.ex. mindre rättegångskostnader om de skall in och ut hela tiden.

För jag tror det fungerar bättre.

jwzrd
2006-09-20, 10:53
Jag duckar inte för någon fråga. Det hjälper på det sättet att brottslingen inte begår nya brott när han sitter i fängelse. Jag tror att kostnaden för fängelser kan är väl värt det om man mäter i ökad trygghet och t.ex. mindre rättegångskostnader om de skall in och ut hela tiden.

För jag tror det fungerar bättre.

Men du tycker inte att det är som att rycka ur brinnande träd ur en skogsbrand, slänga in den i en förvaringslokal tillsammans med en massa andra, och sen lägga tillbaka träden i en ny skog - som inte nödvändigtvis brinner? Va i helvete ska du göra med skogsbranden och varför just förvaringslokalen? Du inser att det brinner lika mycket utanför även om du så skulle plocka ur 70% av träden? Branden fortsätter att sprida sig. Ska du sätta alla i finkan? Hur länge ska dom sitta där, tills dom ruttnar?

Fängelselösningen på alla brottsproblem är strutslösning nummer 1.

nim
2006-09-20, 10:56
nim: Ett annat företag är QAPCO

Finns flera, men det är dock offtopic. Tråden handlar om något annat.

mvh

Emirates och QAPCO finns inte med på Forbeslista över världens 2000 största företag vad jag kan se. Med tanke på hur många som bor i regionen så är det förhållandevis rätt små företag.

Dessutom verkar QAPCO vara ett oljebolag och min ursprungsfråga var om det fanns något annat än just stora oljebolag.

Baan
2006-09-20, 10:58
Emirates och QAPCO finns inte med på Forbeslista över världens 2000 största företag vad jag kan se. Med tanke på hur många som bor i regionen så är det förhållandevis rätt små företag.

Dessutom verkar QAPCO vara ett oljebolag och min ursprungsfråga var om det fanns något annat än just stora oljebolag.

Om du har massa olja och bygger din ekonomi runt det så kanske det är logiskt att mdet mesta är oljebolag? Eller ska araberna börja tillverka billiga kläder eller något för kass förtjänst?

jwzrd
2006-09-20, 10:58

Tycker du att det är rättvist att säga: Räkna upp världens bästa bodybuilders, men du får inte säga: Ronnie Coleman, Dorian Yates, Arnold S., Lee Haney, Jay Cutler, Markus Rühl, Dexter Jackson, Johnnie Jackson, Chris Cormier eller Shawn Ray.

nim
2006-09-20, 10:59
Tycker du att det är rättvist att säga: Räkna upp världens bästa bodybuilders, men du får inte säga: Ronnie Coleman, Dorian Yates, Arnold S., Lee Haney, Jay Cutler, Markus Rühl, Dexter Jackson, Johnnie Jackson, Chris Cormier eller Shawn Ray.

Jag förstår inte liknelsen.

jwzrd
2006-09-20, 11:01

Synd, kanske kan någon hjälpa dig lite nim?

Baan
2006-09-20, 11:02
Undrar om jwzrd skulle självexplodera eller något om han inte fick göra konstiga liknelser ;)

bluelight
2006-09-20, 11:02

Jag gör, tar bort dom absolut bästa alternativen på frågan.

jwzrd
2006-09-20, 11:03
Undrar om jwzrd skulle självexplodera eller något om han inte fick göra konstiga liknelser ;)

Bluelight hjälpte just till lite. Kom igen nu Baan, du klarar det!

Baan
2006-09-20, 11:05
Bluelight hjälpte just till lite. Kom igen nu Baan, du klarar det!

Dom är bara otroligt dåliga och för frekventa för att jag inte ska retas på dom. Har du någon fobi mot att säga vad du vill rakt ut?

nim
2006-09-20, 11:06
Synd, kanske kan någon hjälpa dig lite nim?

Läs min ursprungsfråga några sidor bakåt igen(Dock har du redan kommenterat den så du borde komma ihåg.).
Vad jag vet så finns det inte några stora oljefält i Östesjön. ;)

jwzrd
2006-09-20, 11:06
Dom är bara otroligt dåliga och för frekventa för att jag inte ska retas på dom. Har du någon fobi mot att säga vad du vill rakt ut?

Nej men jag lägger inte så stor energi på andras relativa otur i tanken. :)

jwzrd
2006-09-20, 11:07
Läs min ursprungsfråga några sidor bakåt igen(Dock har du redan kommenterat den så du borde komma ihåg.).
Vad jag vet så finns det inte några stora oljefält i Östesjön. ;)

Vad har det med saken att göra? Vi nyttjar, bland annat, vår fina tillgång till järnråvara, norrmännen sin olja, araber - bland andra - sin olja.

MasterChief
2006-09-20, 11:07
Hur är det förresten med siffran 800 miljoner kronor till (s)?

Jag vet tämligen väl hur mycket pengar som spenderas i en valrörelse och 800 miljoner är minst en nolla för mycket - på totalbudgeten för (s). Och även då är det en rekordsiffra.

http://www.folkpartiet.se/Pages/6090/LO.pdf

Summan kommer inte från rena pengar (som var ca 100 miljoner) utan var även en beräkning utifrån den arbetskraft som LO tillhandahåller (jag är bara "the messenger" här och vågar inte spekulera i siffrornas korrekthet). Sen har vi ju sossarnas fina lotteriverksamhet som drar in över 100 miljoner och samtidigt skyddas av spelmonopolet :-/

Baan
2006-09-20, 11:08
Bör väl påpekas att arabländerna har 67 % (om jag minns exakt så är det den siffran som gäller) av världens kända oljeresurser, så det vore dumt om dom inte baserade hela sin ekonomi på olja. Att norrmännen inte gör beror väl på att dom har ganska liten %.

jwzrd
2006-09-20, 11:09

Summan kommer inte från rena pengar (som var ca 100 miljoner) utan var även en beräkning utifrån den arbetskraft som LO tillhandahåller (jag är bara "the messenger" här och vågar inte spekulera i siffrornas korrekthet). Sen har vi ju sossarnas fina lotteriverksamhet som drar in över 100 miljoner och samtidigt skyddas av spelmonopolet :-/

Ok. Jag ville bara veta om pengarna eftersom 800 miljoner minst sagt är en medelstor samling pengar.

nim
2006-09-20, 11:10
Bör väl påpekas att arabländerna har 67 % (om jag minns exakt så är det den siffran som gäller) av världens kända oljeresurser, så det vore dumt om dom inte baserade hela sin ekonomi på olja. Att norrmännen inte gör beror väl på att dom har ganska liten %.

Vad händer med dom när oljan tar slut?

jwzrd
2006-09-20, 11:11

Då går det åt helvete för dem och resten av världen. Vad är din poäng egentligen?

Baan
2006-09-20, 11:12
Jag tror dom har minst 50 år att fundera på det.

Edit: Det är inte omöjligt att vi hinner skapa fullgoda alternativ till olja i transportsektorn innan oljan faktiskt tar slut. Vätebilar kommer väl till 2010...

nim
2006-09-20, 11:12
Då går det åt helvete för dem och resten av världen. Vad är din poäng egentligen?

Jag vill veta om dom kan något annat.

jwzrd
2006-09-20, 11:14
Jag vill veta om dom kan något annat.

Ja och hur tänker du då? En av dem jag håller för att vara den mest komeptente IT-killen jag känner kommer från Oman. En av mina bästa arbetskamerater är född i Pakistan. Är det så att du försöker påstå att människor som föds i mellanösternområdet är dummare än andra eller vad?

nim
2006-09-20, 11:17
Ja och hur tänker du då? En av dem jag håller för att vara den mest komeptente IT-killen jag känner kommer från Oman. En av mina bästa arbetskamerater är född i Pakistan. Är det så att du försöker påstå att människor som föds i mellanösternområdet är dummare än andra eller vad?

Jag har den uppfattningen men jag kan inte säga att jag vet säkert.
I Iran har dom tex ett snitt IQ på 84 medans vi i Sverige har 101. Är vi smartare?

jwzrd
2006-09-20, 11:22
I Iran har dom tex ett snitt IQ på 84 medans vi i Sverige har 101. Är vi smartare?

Haha, var har du fått den siffran ifrån? Sanningen om IQ-tester är den att bildningsnivån har för stor inverkan på resultatet.

nim
2006-09-20, 11:23
Haha, var har du fått den siffran ifrån? Sanningen om IQ-tester är den att bildningsnivån har för stor inverkan på resultatet.

http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

babbett
2006-09-20, 11:27

Shit, svenskarna är smartare än nordmännen :Virro

jwzrd
2006-09-20, 11:27

Du menar alltså att fattiga länder gör sämre resultat på IQ-tester? Nä dra på trisser Gusten.

Baan
2006-09-20, 11:28
Shit, svenskarna är smartare än nordmännen :Virro

Sverige ligger också i Norden.

babbett
2006-09-20, 11:29
Sverige ligger också i Norden.

Fast ni är svenskar...sluta tjata om det nu *slap*

nim
2006-09-20, 11:31
Du menar alltså att fattiga länder gör sämre resultat på IQ-tester? Nä dra på trisser Gusten.

Ser det ut som det är jag som gjort uppskattningarna?

Lizard
2006-09-20, 11:34

Låt oss för guds skull inte förlora oss i siffror eftersom de inte har med saken att göra.
Men, bara för att förtydliga; så som beskrivs med siffran 800 miljoner räknas aldrig en reklambudget i något ekonomisk redovisning (och det skulle den ju vara?).
Att firmans anställda arbetar med kampanjen ingår inte i reklambudgeten utan vad man vanligtvis talar om är media- och produktionskostnader.

Om P&G lägger 12 miljoner på att få oss att använda Heads&Shoulders så är det naturligtvis bara toppen på isberget. Under det finns administration, produktutveckling, förpackningskostnad, lager, transport, kvalitetskontroll etc som alla bidrar till den totala kostnaden. Det visste du redan, det vet jag.
Men om inte P&G gör något av ovanstående så är P&G inte ett fungerande företag - det finns de facto inte.
Samma sak med ett politiskt parti; kampanjar det inte finns det inte och det är bara partier som ständigt kampanjar som lyckas fånga väljarnas intresse. Personligen tycker jag svenska partier kampanjar för lite.

Borgerliga partier får också pengar. Ofta genom bidrag och fonder. Fast från näringslivet.
En tidigare länk, i en annan tråd, handlade om en artikel som var helt iscensatt av Timbro. Det betyder att svenska företag har betalat Timbro för att göra en artikel som ska tryckas i Observer som säger att Sverige bör ändra politik för att stödja *trumvirvel* svenska företag. Det ingår i valstrategin men ingår inte i kampanjbudgeten.
Ingen har, helt ut, koll på alla aktiviteter utan mycket grova uppskattningar kan göras. Eftersom jag själv suttit med kampanjbudgetar för flera riksdagsval och ett EU-val så vet jag hur mycket som spenderas på öppen media. Dold kan jag bara gissa. (Alla riksdagspartier har fö partistöd från stadsbudgeten).

Just to be clear.

Lizard

Noodles
2006-09-20, 11:37

Stora orsaken anser jag är vår media. De är farliga för vår demokrati med deras ställning som nästan är monopoliska.

Moderaterna vann delvis på missnöje med S-regeringen men skillnaden mot SD är att du kan peka på många saker som M har uträttat. Jag vill se exempel på vad SD faktiskt har uträttat och gjort där de har haft mandat.

Sedan är det lite ironiskt att de demokratiälskande SD-anhängarna kritiserar de etablerade partiernas samarbete mot dem. Finns det en parlamentarisk möjlighet att göra det så har de all rätt att göra det. Anledningen till att de kan göra det är ju just att de har fått tillräckligt med mandat. Vi har väl redan kommit fram till att de som är folkvalda har all rätt att göra vad de vill inom lagens gränser? Eller gällde det bara SD? Som du själv sa: Underskatta inte folket, då underskattar du demokratin.

Angående mediernas roll och att de nästan är "monopoliska": Vet du definitionen av ett monopol? Senast jag kollade hade vi rätt många tidningar i det här landet. Kolla tex på Kungliga bibliotekets hemsida över dagstidningar online. Jag får ihop det till drygt 500 st. Oavsett vilken vinkling de har på saker så är det långt ifrån en "monopolställning". Ska du använda ord kan du åtminstone använda ord som du förstår innebörden av.

Big_Vik
2006-09-20, 11:40

Då kan vi alltså dra slutsatsen att intelligens till stor del inte är ett medfött tillstånd utan mer handlar om att hitta sin egen optimala inlärningsmetod samt att vissa länder i större utsträckning av div. anledningar inte tillåter sin befolkning att göra det?

Trance
2006-09-20, 11:40
Men du tycker inte att det är som att rycka ur brinnande träd ur en skogsbrand, slänga in den i en förvaringslokal tillsammans med en massa andra, och sen lägga tillbaka träden i en ny skog - som inte nödvändigtvis brinner? Va i helvete ska du göra med skogsbranden och varför just förvaringslokalen? Du inser att det brinner lika mycket utanför även om du så skulle plocka ur 70% av träden? Branden fortsätter att sprida sig. Ska du sätta alla i finkan? Hur länge ska dom sitta där, tills dom ruttnar?

Fängelselösningen på alla brottsproblem är strutslösning nummer 1.

Jag sade inte att det var min enda lösning. Men vad anser du man skall göra jwzrd?

Nina L
2006-09-20, 11:47
lol. sämsta liknelsen, jwzrd. :D

Trance
2006-09-20, 11:54

Har du läst kritiken på sidan och vilka undersökningar som studien baserades på?(de hade alltså inte någon egen undersökning)

paddanboy
2006-09-20, 11:58
Var fick SD de 7 miljonerna ifrån?

Bidrag till partiet i form av medlemsgåvor. Sedan finns en bidragsgivare som går under namnet jultomten som pumpat in någon miljon. Jultomtens gåvor skulle alltså vara restriktivare med en lag som förbjöd gåvor över en viss gräns.

nim
2006-09-20, 11:59
Har du läst kritiken på sidan och vilka undersökningar som studien baserades på?(de hade alltså inte någon egen undersökning)

Jag tror dock inte att siffrorna är helt missvisande. Då hade dom aldrig lagt ut det.

Trance
2006-09-20, 12:03
Jag tror dock inte att siffrorna är helt missvisande. Då hade dom aldrig lagt ut det.

Hur menar du? De flesta siffrorna är ju uppskattade och de som var "riktiga" var inte heller viktade.

"The figures were obtained by taking unweighted averages of different IQ tests. The number of studies is very limited; the IQ figure is based on one study in 34 nations, two studies in 30 nations. There were actual tests for IQ in 81 nations. In 104 of the world's nations there were no IQ studies at all and IQ was estimated based on IQ in surrounding nations.[8] The number of participants in each study was usually limited, often numbering under a few hundred. The exceptions to this were the United States and Japan, for which studies using more than several thousand participants are available."

paddanboy
2006-09-20, 12:06

Lizard

Inte direkt objektiv källa, men vilken är det?

nim
2006-09-20, 12:14
Hur menar du? De flesta siffrorna är ju uppskattade och de som var "riktiga" var inte heller viktade.

"The figures were obtained by taking unweighted averages of different IQ tests. The number of studies is very limited; the IQ figure is based on one study in 34 nations, two studies in 30 nations. There were actual tests for IQ in 81 nations. In 104 of the world's nations there were no IQ studies at all and IQ was estimated based on IQ in surrounding nations.[8] The number of participants in each study was usually limited, often numbering under a few hundred. The exceptions to this were the United States and Japan, for which studies using more than several thousand participants are available."

Ja vem vet, dom kanske rentav äger oss i IQtester.

jwzrd
2006-09-20, 12:15
lol. sämsta liknelsen, jwzrd. :D

Men den gick fram, alltså var den bra. :)

jwzrd
2006-09-20, 12:16
Jag sade inte att det var min enda lösning. Men vad anser du man skall göra jwzrd?

Antagligen samma sak som du tänkte göra efter 1-10 år när brottslingarna kommer ut ur finkan. När du svarat på den frågan (som jag ställde tidigare) så svarar jag.

Trance
2006-09-20, 12:20
Ja vem vet, dom kanske rentav äger oss i IQtester.

Vilka är oss? Det är inte helt omöjligt att medel-iq på ett land spelar stor roll för utveckling. Det är ju dock lite som hönan och ägget, har de inte klarat sig bra för att de har svårt tävla eftersom de har lågt IQ eller utläses lågt IQ för att de är fattiga och obildade.

Dock om man säger detta så tycker jag det kanske skall vara lite bättre underbyggt..

Trance
2006-09-20, 12:23
Antagligen samma sak som du tänkte göra efter 1-10 år när brottslingarna kommer ut ur finkan. När du svarat på den frågan (som jag ställde tidigare) så svarar jag.

Vad då göra, då får de skaffa jobb och försörja sig.

jwzrd
2006-09-20, 12:25
Vad då göra, då får de skaffa jobb och försörja sig.

Hur skiljer sig det från deras liv innan fängelset? Fick de inte det då?

Trance
2006-09-20, 12:27
Hur skiljer sig det från deras liv innan fängelset? Fick de inte det då?

Jo, men det gjorde ett val att begå brott istället.

paddanboy
2006-09-20, 12:28
INNAN du misslyckas med något, t ex med att få igenom ett förslag till ett beslut så måste du faktiskt försöka. Utan att försöka och utan att faktiskt göra något så kan du inte påstå att du blir utfryst eller att ingen vill samarbeta med dig utan att samtidigt ljuga och...

... SD ljuger. Det _är_ sant att ingen vill samarbeta med SD, det är däremot INTE sant att SD blir motarbetade eftersom det inte är så att SD försöker göra något. Det de gör är att härja om just hur de blir utfrysta, det de inte gör är att lägga in motioner med verkliga förslag. Däremot _lägger_ de in motioner, dock felaktiga, meningslösa och redan behandlade sådana - allt för att ge sken av att vara aktiva. Så paddanboy......

Usch vad mycket babbel, var tvungen att såga i texten. I frågan om vad SD bidragit med så kan man fråga sig vad ni tror SD egentligen har att komma med? I en demokrati måste man ha majoritet, dvs över 50%, vart har SD detta? Man kan inte skapa underverk med 4%. Tittar du på riksdagen så lägger även oppositionen där mindre motioner än majoriteten. I debatten på insider med Aschberg VS Åkesson påstod ju Åkesson att en rapport om de olika partiernas engagemang och förslag ute i riket visade på att just SD stod sig mycket väl. Tror inte han tar allt från luften.

Hur är det förresten med siffran 800 miljoner kronor till (s)? Varifrån fick du den siffran?

LO

Vilka felaktigheter finns i expos beskrivning av SD?

Felaktigheter? En tidning med medarbetare som arbetar heltid med att hitta alla brister som finns inom SD vågar inte jag påstå kan framföra en vettig bild.

Hur ser fördelningen av brottslingar i SD ut gentemot den i andra partier?

Inte högre än andra partier, lär till och med vara lägre. Annars får du komma med dina expoartiklar och länka här.

jwzrd
2006-09-20, 12:29
Jo, men det gjorde ett val att begå brott istället.

Ingen annan ide än att bara stänga in alla brottslingar?

Trance
2006-09-20, 12:33
Ingen annan ide än att bara stänga in alla brottslingar?

Mala ner dem till proteinpulver?

Nej, att just låsa in dem behöver ju inte vara enda lösningen. Fotboja, samhällstjänst etc finns också. Dessutom när jag menar att låsa in dem så menar jag inte att de får sitta i en isoleringscell dygnet runt. Det självklart finnas möjligheter att plugga etc.

jwzrd
2006-09-20, 12:33
Usch vad mycket babbel, var tvungen att såga i texten. I frågan om vad SD bidragit med så kan man fråga sig vad ni tror SD egentligen har att komma med? I en demokrati måste man ha majoritet, dvs över 50%, vart har SD detta? Man kan inte skapa underverk med 4%. Tittar du på riksdagen så lägger även oppositionen där mindre motioner än majoriteten. I debatten på insider med Aschberg VS Åkesson påstod ju Åkesson att en rapport om de olika partiernas engagemang och förslag ute i riket visade på att just SD stod sig mycket väl. Tror inte han tar allt från luften.

LO

Felaktigheter? En tidning med medarbetare som arbetar heltid med att hitta alla brister som finns inom SD vågar inte jag påstå kan framföra en vettig bild.

Inte högre än andra partier, lär till och med vara lägre. Annars får du komma med dina expoartiklar och länka här.

Inga svar alls från dig här vad jag kan läsa Paddan. Att man behöver majoritet gäller per BESLUT, paddan, inte per parti. För att öht få igenom ett beslut så måste du väl ändå inse att det måste finnas ett förslag från början? Vilka motioner har SD lagt in?

"Felaktigheter? En tidning med medarbetare som arbetar heltid med att hitta alla brister som finns inom SD vågar inte jag påstå kan framföra en vettig bild. "

Men Paddan, så gör alla tidningar med allting som känns värt att granska. Att någon låter sig granskas är en del i trovärdigheten. Att någon granskar är också en del i granskarens trovärdighet, dubbelt positivt med andra ord. Varför får man inte någon vettig bild när man granskar SD, Paddan? Rimligtvis kommer väl rätt bild fram då?

jwzrd
2006-09-20, 12:34
Mala ner dem till proteinpulver?

Nej, att just låsa in dem behöver ju inte vara enda lösningen. Fotboja, samhällstjänst etc finns också. Dessutom när jag menar att låsa in dem så menar jag inte att de får sitta i en isoleringscell dygnet runt. Det självklart finnas möjligheter att plugga etc.

Om männen som sitter inne ville plugga så kunde de väl ha gjort det före också? Varför vill de inte det? Hur ser möjligheterna ut?

nim
2006-09-20, 12:35
Vilka är oss? Det är inte helt omöjligt att medel-iq på ett land spelar stor roll för utveckling. Det är ju dock lite som hönan och ägget, har de inte klarat sig bra för att de har svårt tävla eftersom de har lågt IQ eller utläses lågt IQ för att de är fattiga och obildade.

Dock om man säger detta så tycker jag det kanske skall vara lite bättre underbyggt..

Att dom är obildade bidrar mycket till ett dåligt resultat ja. Har inga invändningar där.

Trance
2006-09-20, 12:36
Om männen som sitter inne ville plugga så kunde de väl ha gjort det före också? Varför vill de inte det? Hur ser möjligheterna ut?

Ja de kunde det, men nu valde de att inte göra det.

Vart vill du komma, dags att kanske ge dina lösningar nu?

paddanboy
2006-09-20, 12:37
Moderaterna vann delvis på missnöje med S-regeringen men skillnaden mot SD är att du kan peka på många saker som M har uträttat. Jag vill se exempel på vad SD faktiskt har uträttat och gjort där de har haft mandat.

Man måste i grunden ha något inflytande, det har inte SD. De är för små. Titta vad de borgerliga mellan 2002-2006 kunde bidra med i riksdagen trots många mandat. Inte en bråkdel av vad de skulle kunna.

Sedan är det lite ironiskt att de demokratiälskande SD-anhängarna kritiserar de etablerade partiernas samarbete mot dem. Finns det en parlamentarisk möjlighet att göra det så har de all rätt att göra det. Anledningen till att de kan göra det är ju just att de har fått tillräckligt med mandat. Vi har väl redan kommit fram till att de som är folkvalda har all rätt att göra vad de vill inom lagens gränser? Eller gällde det bara SD? Som du själv sa: Underskatta inte folket, då underskattar du demokratin.

Problemet är ju att vissa är acceptabla, andra inte. Några har tydligen bestämt sig för att DE har rätt åsikter, de andra inte. Titta bara på hur medier åkte till Landskrona efter valet såsom om det vore UFON som siktats.

Angående mediernas roll och att de nästan är "monopoliska": Vet du definitionen av ett monopol? Senast jag kollade hade vi rätt många tidningar i det här landet. Kolla tex på Kungliga bibliotekets hemsida över dagstidningar online. Jag får ihop det till drygt 500 st. Oavsett vilken vinkling de har på saker så är det långt ifrån en "monopolställning". Ska du använda ord kan du åtminstone använda ord som du förstår innebörden av.

De flesta tidningar sysslar inte med politik. Ta de största upplagorna i Sverige. SVD, Expressen, DN osv och titta på vilka som äger dessa. Inte är det olika i varje fall.

jwzrd
2006-09-20, 12:39
Ja de kunde det, men nu valde de att inte göra det.

Vart vill du komma, dags att kanske ge dina lösningar nu?

Mina lösningar innebär okristligt mycket stålar till skolan, grundskolan då först och främst. Många poliser också som syns och hörs överallt MEN inte av det slag som helst bara vill slå folk på käften utanför en dyr krog i sthlm utan hederliga polisgrisar. Syftet är inte att spöa folk utan att vara goda förebilder.

jwzrd
2006-09-20, 12:39
Man måste i grunden ha något inflytande, det har inte SD. De är för små. Titta vad de borgerliga mellan 2002-2006 kunde bidra med i riksdagen trots många mandat. Inte en bråkdel av vad de skulle kunna.

Problemet är ju att vissa är acceptabla, andra inte. Några har tydligen bestämt sig för att DE har rätt åsikter, de andra inte. Titta bara på hur medier åkte till Landskrona efter valet såsom om det vore UFON som siktats.

De flesta tidningar sysslar inte med politik. Ta de största upplagorna i Sverige. SVD, Expressen, DN osv och titta på vilka som äger dessa. Inte är det olika i varje fall.

Hur många motioner lägger SD fram?

Trance
2006-09-20, 12:40
Mina lösningar innebär okristligt mycket stålar till skolan, grundskolan då först och främst. Många poliser också som syns och hörs överallt MEN inte av det slag som helst bara vill slå folk på käften utanför en dyr krog i sthlm utan hederliga polisgrisar. Syftet är inte att spöa folk utan att vara goda förebilder.

Ja, det har jag skrivit innan. Det är bra lösningar, det är vad folkpartiet vill ;)

Dock tror jag som sagt inte att det är det enda som hjälper.

jwzrd
2006-09-20, 12:43
Ja, det har jag skrivit innan. Det är bra lösningar, det är vad folkpartiet vill ;)

Dock tror jag som sagt inte att det är det enda som hjälper.

Det är en av sakerna jag tycker Fp gör rätt. Deras penalismideer om ordningsbetyg och betyg redan i 6:an ger jag däremot inte mycket för. Alla får som det är idag omdömen redan. Högstadiet har inte några intagningskrav så ett betyg har inget sådant syfte.

paddanboy
2006-09-20, 12:45
Inga svar alls från dig här vad jag kan läsa Paddan. Att man behöver majoritet gäller per BESLUT, paddan, inte per parti. För att öht få igenom ett beslut så måste du väl ändå inse att det måste finnas ett förslag från början? Vilka motioner har SD lagt in?

"Felaktigheter? En tidning med medarbetare som arbetar heltid med att hitta alla brister som finns inom SD vågar inte jag påstå kan framföra en vettig bild. "

Men Paddan, så gör alla tidningar med allting som känns värt att granska. Att någon låter sig granskas är en del i trovärdigheten. Att någon granskar är också en del i granskarens trovärdighet, dubbelt positivt med andra ord. Varför får man inte någon vettig bild när man granskar SD, Paddan? Rimligtvis kommer väl rätt bild fram då?

Fan vad intresserade ni är av de förslag SD lagt fram. Är det bara för att Insider och tuppen Aschbergs dassjournalistik tog upp detta för inte så länge sedan? Ni får gärna gå vidare själva i ärendet, men tydligen så baserar ni detta intresset på just Insiders "granskning"... tragiskt.

Nej, när Aftonbladet tar upp större artiklar rörandes SD så är dessa förfabricerade av expo. De har ingen egen avdelning som sitter och granskar småpartier. Aftonbladet pysslar förövrigt inte med den grävande journalistik som krävs för detta ändamål.

När det gäller och sälja lösnummer så är "nazichocken" mycket mer intressant än nyheter om blommor och bin...

Trance
2006-09-20, 12:48
Det är en av sakerna jag tycker Fp gör rätt. Deras penalismideer om ordningsbetyg och betyg redan i 6:an ger jag däremot inte mycket för. Alla får som det är idag omdömen redan. Högstadiet har inte några intagningskrav så ett betyg har inget sådant syfte.

Betyg i sexan ser jag som en ok sak om det utformas och presenteras på rätt sätt. Det kan vara viktigt för att de som ligger efter i något ämne skall märkas tydligare och få rätt hjälp.

Ordningsbetyg vetefan om jag gillar. Hellre då mer makt till läraren och skolan att stänga av stökiga elever temporärt eller slänga ut dem från lektionen.

jwzrd
2006-09-20, 12:48
Fan vad intresserade ni är av de förslag SD lagt fram. Är det bara för att Insider och tuppen Aschbergs dassjournalistik tog upp detta för inte så länge sedan? Ni får gärna gå vidare själva i ärendet, men tydligen så baserar ni detta intresset på just Insiders "granskning"... tragiskt.

Nej, när Aftonbladet tar upp större artiklar rörandes SD så är dessa förfabricerade av expo. De har ingen egen avdelning som sitter och granskar småpartier. Aftonbladet pysslar förövrigt inte med den grävande journalistik som krävs för detta ändamål.

När det gäller och sälja lösnummer så är "nazichocken" mycket mer intressant än nyheter om blommor och bin...

Nu duckar du för frågan igen Paddan, inser du vad detta gör för din trovärdighet? Vad är det som är så svårt med att kommentera vad SD faktiskt gör på de platser där de har mandat?

Vad med Aschbergs granskning av SD är felaktig menar du? Är det något han sagt eller säger som inte stämmer; vad i så fall?

Jag läser sen inte Aftonbladet och intresserar mig öht inte för hur den tidningen vill återge SD.

jwzrd
2006-09-20, 12:50
Betyg i sexan ser jag som en ok sak om det utformas och presenteras på rätt sätt. Det kan vara viktigt för att de som ligger efter i något ämne skall märkas tydligare och få rätt hjälp.

Ordningsbetyg vetefan om jag gillar. Hellre då mer makt till läraren och skolan att stänga av stökiga elever temporärt eller slänga ut dem från lektionen.

Ja visst, det senare du säger gillar jag också. Inte för att bestraffa de som busar och lever liv utan för att de ska få andra möjligheter som passar deras temperament bättre.

Som jag sa, Trance, så får alla omdömen på kvartsamtal (eller hur det heter nu). Alla kan se resultat på proven och liknande. Om du suger så lär du veta om det men JAG tycker att det betyget snarare gäller skolan än eleven i de allra flesta fallen.

Trance
2006-09-20, 12:55
Ja visst, det senare du säger gillar jag också. Inte för att bestraffa de som busar och lever liv utan för att de ska få andra möjligheter som passar deras temperament bättre.

Som jag sa, Trance, så får alla omdömen på kvartsamtal (eller hur det heter nu). Alla kan se resultat på proven och liknande. Om du suger så lär du veta om det men JAG tycker att det betyget snarare gäller skolan än eleven i de allra flesta fallen.

Kanske det, av egen erfarenhet så har kvartssamtalen varit rätt varierande i vad de tagit upp. En annan variant kan ju vara ett antal nationella prov i vissa kärnämnen i sexan(eller har man det?), bra för att mäta deras utbildning och var ungefär de skall ligga. Skulle ju ligga på samma nivå i "allvar" som jag vill att proven skall ligga.

jwzrd
2006-09-20, 12:57
Kanske det, av egen erfarenhet så har kvartssamtalen varit rätt varierande i vad de tagit upp. En annan variant kan ju vara ett antal nationella prov i vissa kärnämnen i sexan(eller har man det?), bra för att mäta deras utbildning och var ungefär de skall ligga. Skulle ju ligga på samma nivå i "allvar" som jag vill att proven skall ligga.

Så vitt jag kan minnas så har man nationella prov redan i lågstadiet, men det var ett par år sedan minst sagt. Har man inte det så kan det vara en god ide att införa det.

Pellefant
2006-09-20, 13:25
Nu har de 2,91%, tror de hamnar på ganska exakt 3,0% då många röster i skåne ännu inte räknats.

krilleh
2006-09-20, 13:30
Så vitt jag kan minnas så har man nationella prov redan i lågstadiet, men det var ett par år sedan minst sagt. Har man inte det så kan det vara en god ide att införa det.

jo i 5an hade man det. iaf jag om jag minns rätt.

Noodles
2006-09-20, 13:43

När jag var ung och gick i lågstadiet (strax efter Versaillesfreden) hade vi diagnostiska prov i matte och svenska en gång i månaden. Tror dock inte att de var nationella. De med sämre resultat fick stödundervisning och blev klart bättre. Jag antar att det inte finns kvar idag.

jwzrd
2006-09-20, 13:45
När jag var ung och gick i lågstadiet (strax efter Versaillesfreden) hade vi diagnostiska prov i matte och svenska en gång i månaden. Tror dock inte att de var nationella. De med sämre resultat fick stödundervisning och blev klart bättre. Jag antar att det inte finns kvar idag.

Så var det strax efter franska revolutionen när jag gick i grundskolan också.

laham
2006-09-20, 15:15
Jag har inte varit i mellanöstern.
;)
http://www.ameinfo.com/96677.html

nim
2006-09-20, 15:27
;)
http://www.ameinfo.com/96677.html

Tackar!

laham
2006-09-20, 15:45
Tror du verkligen på allvar att dem bara har olja så är du pantad?

Vissa länder satsar på turism som dubai och kuwait tex där det byggs
för fullt medans andra är näringsrika på mineraler.

Vill bara dela med mig vackra Dubai projekt.

http://www.funonthenet.in/content/view/127/31/

TCOG
2006-09-20, 15:53
http://www.arabji.com/ArabBiz/Top.htm

http://specials.ft.com/ft500/may2001/FT3M1XLNLMC.html

sen tycker jag att du kan invenstera i denna boken också om du nu vill veta så mycket.... :rolleyes:

http://www.gale.com/images/cat_images/60991602.jpg

This directory provides information on more than 7,800 of the largest companies in Abu Dhabi, Ajman, Algeria, Bahrain, Dubai, Egypt, Fujairah, Gaza/West Bank, Iraq, Jordan, Kuwait, Lebanon, Libya, Mauritania, Morocco, Oman, Qatar, Ras Al Kaimah, Saudi Arabia, Sharjah, Somalia, Sudan, Syria, Tunisia, Um Al Quwain and Yemen. Also included are the names of more than 38,000 senior executives. For each company, you'll find contact data, a description of business activities, financial information for the last two years and more. Three indexes facilitate research.

Jet
2006-09-20, 20:10
Hur många motioner lägger SD fram?

Inte många vettiga alls, men även om så varit har ju etablisemanget bestämt sig för att rösta ner dem, så det kan ju kvitta.

strong-man
2015-12-17, 21:17
Haha coolt att så här gamla grejer finns kvar:) klicka av en slump in på trådar man startat har ju hänt lite på nästa 10år http://www.friatider.se/m-tning-sd-st-rre-n-regeringen

Synd bara att Jwzrd värkar banned:d

hurril
2015-12-17, 21:41
Haha coolt att så här gamla grejer finns kvar:) klicka av en slump in på trådar man startat har ju hänt lite på nästa 10år http://www.friatider.se/m-tning-sd-st-rre-n-regeringen

Synd bara att Jwzrd värkar banned:d

Han värkar inte det längre.