Visa fullständig version : Bättre kondition under deff?
Det är ju som sagt svårt att lägga på sig muskelmassa under deff.
Men hur är det med konditionen? Går det att få lika bra kondition under deff som inte under deff?
Har också funderat på det där.
Vet inte om konditionen påverkas negativt av energiunderskott, men kanske att det faktum att man inte kan prestera lika hårt under lika lång tid under sina träningspass kanske kan göra lite skillnad.
Men om nybildningen av mitokondrier och dyl påverkas vet jag inte?
Vet inte om konditionen påverkas negativt av energiunderskott, men kanske att det faktum att man inte kan prestera lika hårt under lika lång tid under sina träningspass kanske kan göra lite skillnad.
Har också funderat i dessa banorna. Vore kul och få veta hur det ligger till.
Longshot
2006-09-16, 14:19
Självklart! Man kan ju även öka i styrka under deff.
Jag har ökat i både styrka och kondition. Iofs var jag ett otränat fetto innan så det räknas nog inte iofs ;)
mangemani
2006-09-16, 15:07
jepp,går att öka i styrka och kondition rätt så rejält under en deff.
Låter ju jävligt bra. Men hade resultaten rent konditions mässigt blivit bättre om man ej varit under deff?
Låter ju jävligt bra. Men hade resultaten rent konditions mässigt blivit bättre om man ej varit under deff?
Du får mindre kilo att bära med dig under deff, vilket borde göra det lättare att springa.
Ja alltså att man kan förbättra sin kondition på energiunderskott är det väl inget tvivel om. Frågan är ju om man kan förbättra konditionen mer om man inte ligger på deff eftersom man kan träna hårdare och längre.
Liten skillnad borde det göra i varje fall.
haha, när jag vägde 115-120 innan sommaren så kunde jag jogga 2km riktigt sakta, och sen var jag heeelt död.. Nu vid runt 102kg så kan jag springa 4-5km och fortf så har man kvar spring i bena.. ehm lite iallafall
Du behöver musklerna även i kondition. ju större energiunderskott desto mer anabol måste du vara för att inte tappa muskelmassa.
Som svar från mig tror jag att det inte borde påverkas så himla mycket.
Deffen påverkar nog mer muskelproteinbalansen än konditionsökingen
TROR JAG
j_ahrman
2006-09-20, 10:16
Jag tränar mycket på 5km löpning, har har helt stannat upp på 22 minuter nu under min deff, har inte kommit under 22 de senaste 15 löprundorna. Och då har jag haft grym förbättring innan dess, från typ 30 minuter.
Dock så var jag lite tjockis när jag började min deff i maj, så kan det vara så att min "genetiska" nivå på 5km är just 22 minuter. Eller så krävs andra träningsmetoder.
Ska bli mycket intressant att se vad jag kan göra med löpningen nästa sommar när min kost ska vara mer på maintainence-nivå.
Många som deffar har inte den bästa konditionen i utgångsläget och då bör de förbättra sina resultat (Både tider och kondition) markant, det går relativt snabbt att förbättra resultaten i början och ökar man mängden träning (Inom rimliga mängd) så bör konditionen förbättras.
Vad gäller styrka så är det lite samma grej men där har jag mycket svårare att se att någon som tränar seriöst för styrka kan göra så stora förbättringar under en deff. Det går inte att lägga till så mycket mer träning när kroppen ligger på underskott (Man kan inte öka träningstoleransen lika mycket som vid konditionsträning.) och musklerna tappar en del av stödet som hjälper till att lyfta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.