Logga in

Visa fullständig version : Fettfri massa

Roots
2006-09-16, 11:37
Jag har sökt efter det här, men inte hittat. En normal man som inte tränar och aldrig gjort det , hur stor fettfri massa har den? Det är ju längdberoende givetvis och det finns garanterat skillnader, men finns det några grovhuggna siffror vid olika längder?

Mest intresserad för att jag skulle vilja ha grova siffror på hur mycket kroppsfett jag har, grova siffror duger, ingen lust att spendera pengar på mätningar. För är det säg 50kg som är normal fettfri massa på en 180cm lång man som aldrig tränat så har jag 35kg fett på kroppen vilket skulle ge min kroppsfett till 41.2% vilket jag tycker låter som väldigt mycket.

Sniggel
2006-09-16, 11:56
Generellt brukar det sägas att magrutorna börjar skymta vid 12% kroppsfett.
15% är en normal fettnivå för en vuxen man.

Roots
2006-09-17, 12:43
Här finns inga magrutor att deffa fram. Hittade dock en sida, vet inte om den är så tillförlitlig dock:

http://www.halls.md/bmi/heritage.htm

Räknar man på de där formlerna så blir kroppsfettsprocenten som högst 19.1% och det motsvarar 16.3kg rent fett. Alltså att den fettfria massan på mig skulle vara 68.7kg. Tycker det är lite intressant, för i så fall att försöka gå ner till 70kg är ju rätt dumt då i så fall för mig. För om jag inte skulle tappa några muskler alls, vilket jag garanterat gör dock så skulle kroppsfettprocenten vara under 2% på 70kg.

Räknar man med någon som väger 70kg på 183cm enligt de där formlerna så har den som högst 13.5% kroppsfett. Räknar man på 13.5% kroppsfett på 183cm så blir det 60.6kg fettfri massa. Alltså om det är det man kan anta att jag har nu så ger det som högst 28.7% kroppsfett i nuläget.

Fast som sagt vet jag inte hur tillförlitligt det där är.