handdator

Visa fullständig version : starten på mitt nya liv!!

sara_varberg
2006-09-16, 10:26
japp i dag har vi lördag, och i måndags körde jag i gång med en helt förändrad livsstil som jag bara älskar nu!!köpt ett gymkort för ett år framöver och simning ingår även där. :) gymet ligger precis jämte mitt jobb så jag ska köra 5-6 dagar i veckan nu. ca en timma varje gång -ganska hårdkörartråning. ca en halvtimme styrka och en halvtimma (elller mera) kondition. har kört nu 6 dagar i denna vecka, och ska nog försöka ha en vilodag (söndagar) . har förstått att det ska vara bra. vägde lite över 80 kilo i söndags, och det är alldeles för mycket för min 20 åriga kropp. är 1,73 lång ca. det vra när jag började äta p-piller för några år sen som jag började lägga på mig mer och mer och har sen dess kämpat med min vikt dagligen nästan..och nu väger jag mer än jag nånsin gjort! så nu var det dags. har länge funderat på att gå till gymet och börja träna men inte riktigt kännt mig trygg med tanken på att det kanske skulle vara bara en massa vältränade snygga kroppar där och så fort jag kommer in så skulle alla se snett på mig. men så var det ju verkligen inte! tycker det är skitkul och jag mår redan mycket bättre efetr en veckas träning kombinerat med bra mat. ska köpa mig en digital våg så jag kan skriva in här varje måndag vad jag väger, hoppas ni vill följa mig och STÖTTA mig på min resa till en grymt fin kropp, och ge mig massa tips och råd.:) för jag är vekligen nybörjare på det här..men jag har ingen usäkt nu längre. när jag köpt gymkort! och när gymet ligger precis intill mitt jobb där jag är 5-6 dar i veckan...år se hur det går men jag är taggad till max! tack för ert stöd! :bow:

sara_varberg
2006-09-17, 11:59
då var det söndag idag då. var ute o festade igår..var väl inte så bra men det var ju inflyttningsfest så det kändes så tråkigt o inte dricka..o de blev la lite för mycke, hade nog inte ätit tillräckligt innan..ooopsydaisy.*spy* hehe...ska ut o springa en runda sen. för som alltid när man varit ute så blir man ju så hungrig på natten så de blev en halv pizza när jag kom hem...äter aldrig pizza annars, bara när man dricker man gör såna dumma grejer. så de blir ingen vilodag för mig inte! ska väga mig i morron. är orolig. finns det risk för att jag har tappat en del fett och gått upp samma i muskler för jag har ju styrketränat??så jag kanske väger lika mycket??usch....jaja...vi får se hur de går de har ju bara gått en vecka...

sara_varberg
2006-09-17, 11:59
undar va som e bäst, o väga sig på morgonen eller på kvällen?

mystic[-_-]
2006-09-17, 12:12
undar va som e bäst, o väga sig på morgonen eller på kvällen?

Väg dig precis när du vaknar utan kläder gärna toabesök innan så får du reda på din vikt. Sen väg dig alltid så på morgonen vikten skiftar mycket bara du får mat i magen

Cykelmannen
2006-09-17, 12:26
Den muskelmassa du byggt sen i måndags är antagligen så liten så den knappt registreras på vågen. Så snabbt går det inte, ha tålamod! ;)

Inte mycket är skönare än när man äntligen börjar träna på allvar..och upptäcker hur skönt och kul det verkligen är!!

shadowfire
2006-09-17, 12:55
Den muskelmassa du byggt sen i måndags är antagligen så liten så den knappt registreras på vågen. Så snabbt går det inte, ha tålamod! ;)

Inte mycket är skönare än när man äntligen börjar träna på allvar..och upptäcker hur skönt och kul det verkligen är!!
+1

Ska du ta tag i ditt liv på allvar nu så är det dags och börja anama tre viktiga ledord:
- ät rätt
- träna rätt
- vila rätt

Se till att unna din kropp vila/återhämtning som den ska och gå inte ut för hårt, det kommer bara slå tillbaka. Se till o få kläm på kosten då du har hälften vunnet i din träning genom ett bra kostupplägg. Slutligen träna rätt och det innefattar också att ha tålamod. Du kommer få offra blod(?), svett och tårar(?) om du vill uppnå resultat och det kommer kräva tålamod av dig, du förändrar inte din kropp eller ditt levene på ett par veckor bara.

Förhoppningsvis så hittar du inspiration hos andra här på forumet som du ser tränar och kämpar på för att nå sina mål. Stort lycka till o välkommen hit! :thumbup:

emmzan
2006-09-17, 17:13
Välkommen till journalträsket och lycka till med dina mål!:thumbup:

sara_varberg
2006-09-17, 18:13
kan man köra med pulverdiet nder träning? eller de e bättre med riktig mat? hur lång tid kommer det ta innan man ser fina resultat ,om jag äter bra och tränar 6 dar i veckan runt en timme varje gång?e ju nybörjare som sagt :) ser fram emot en ny veckas träning!! ha det!

mystic[-_-]
2006-09-17, 18:19
Riktig mat är alltid bättre. Du kan komplitera med någon shake om du vill men basen är alltid bäst att köra riktig mat.
Resultaten kommer efter hand inget man kan stressa fram så kör hårt :thumbup:

grabben i skogen
2006-09-17, 18:30
är det inte att gå ut lite väl hårt? beror ju givetvis på vad du gjort innan...

sara_varberg
2006-09-17, 20:03
jo det kanske kan tyckas lite hårt men jag kommer inte tröttna denna gången, det är på allvar nu. jag har en träningscykel hemma som jag har tränat på kanske 2 ggr i veckan innan och gått långpromenader ibland. och är van vid att ha en livsstil där man håller igång , så jag tror inte det är för hårt. jag vill se resultat snabbt! *flex* e peppad till max alltså och det är verkligen sååå skönt att bara ¨få ta ut sig helt, bara ge allt. jag tror att chansen e större att jag tröttnar om jag bara tränar 3 dar i veckan tillexempel. så jag tänker köra 6 dar i veckan nu i en månad till att börja med så får jag se hur det känns om tre veckor. då har det gått en månad. men tack för råden iallafall. ge exempel på väldigt bra mat när man tränar och vill gå ner i vikt samtidigt. eller e de bara sallad som gäller?;)

Bronkitkorv
2006-09-17, 20:16
Ät mycket pasta och potatis, linser, bönor, kött och ägg. Ät mycket sallad till varje måltid och häll på lite olivolja för fettets skull.

Äter du för lite så kommer du inte se mycket resultat, bara överträning.

sara_varberg
2006-09-18, 17:24
kunde inte hålla mig igår..skulle ju ha en vilodag men jag hade så mycket energi i kroppen så jag var tvungen att springa en runda på 20 min ungefär..hehe så de får bli vilodag i dag istället om inte jag får samma energi sen. hehe. finns det nåt goare än att bara ta ut sig helt o hållet. :) käkat bra idag med. blev lax te middag och e på avvänjning från godiset ..*popcorn* hehe man sparar ju faktiskt pengar på de oxå :D men de e lite tungt. nåt tips på nåt som e nyttigt, när man verkligen behöver nåt sött?? blir ju lite desperat ibland. brukar köra katrinplommon, och bananer, och nötter ibland (typ sötmandel ) imorgon blir de mellan 1 timmes styrka +konditionsträning! gott!

shadowfire
2006-09-18, 17:59
Prova kvarg, en del gillar det, andra inte.
Är du lite hardcore så köper du alltså bara kesella light och spiller i lite fun light o rör om. Ät ur burken o se glad ut och mätt blir du (proteinrikt).
Sedan om du går in i recepttråden här så hittar du massa varianter på kvarg/kesella... frysta bär, sötningsmedel o kanel ska jag själv testa till det.

shadowfire
2006-09-18, 18:00
Jag misstänker dock att du slarvar med kosten i sin helhet (då uppstår ännu större sötsug). Dröjjer det länge mellan mellanmål/middag osv eller om du äter för lite och inte blir tillräckligt mätt så uppstår lättare ett sötsug några timmar senare.

sara_varberg
2006-09-18, 18:27
ok thanx mate :) ska testa de! ja jag käkar nog för sällan. det blir så på mitt jobb . äter midda kl. 12 sen käkar jag inget förän vid 7 på kvällen oftast. brukar ta en banan innan jag ska träna efter jobbet, det är egentligen alldeles för lite men jag hinner inte äta innan. men de e ju smidigt mellanmål med kesella light, de e typ lite youghurtliknande va? o fettsnålt med eller? jag får terra det:thumbup:

Fed up
2006-09-18, 20:17
Hej, välkommen hit!
Mitt tips är att fråga om allt du undrar här på kolo, dels här i din journal men du kan också starta trådar om saker i de olika forumen så får du svar av fler. Sök dock först i forumet (finns en sån sökfunktion) och kolla om nån annan frågat samma sak. På så sätt slipper du begå de vanliga nybörjarmisstagen eller göra fel och därmed kanske känna att du inte kommer nånstans och kanske därför ger upp.

Jag var nybörjare från ett år sen och utan kolo hade jag varit långt från där jag är idag både resultatmässigt och kunskapsmässigt, även om jag fortfarande har mycket att jobba med.

Lycka till! :thumbup:

sara_varberg
2006-09-19, 20:55
träning efter jobbet , som vanligt, tränade en halvtimma kondition (cykel och stavgångsmaskinen) :) o 30 min styrka tror jag. armar och ben och rygg. kände mig lite orkeslös men de var nig frö jag hade sovit dåligt å natten. kan nog påverka. i morron ska jag köra samma sak o kanske lägga in 20 min simmning som avslutning. får se om jag orkar o känner för det. tycker iallafall det är skitkul o träna!köpte lite kesella light/kvarg innan oxå som jag blev tipsad om o blandade med kanel, blev rätt gott. man blev iallfall mätt- och inte alls sugen på nåt sött som man kan bli på kvällen när mna kommer hem, så de kan nog funka. de e verkligen så nyttigt alltså?? det känns inte så men e kan de väl va. keso e väl ganska kalorisnålt med va? e inte så bar på vad som e nyttigt o så men va som e onyttigt vet jag, o de håller jag mig ifrån numera kan jag säg! :nono: :thumbup: tjaaaao!

sara_varberg
2006-09-21, 20:10
jaha! då var denna dags träningsranson avverkad. gick väääldigt segt idag..vet inte varför men jag har nog inte kommit ikapp med sömnen än.?:( men jag körde 50 min iallafall. får köra hårare i morgon!!har ju bara tränat i snart två veckor men känner redan att kroppen börjar tighta upp sig på vissa ställen.. inte mycket allså men lite grann då...ska bli kul och se om en månad eller två. då kanske man börjar se lite resultat..hoppas! kommer inte misslyckas denna gången med!!! så är det bara. går än så länge väääldigt bra med maten. tycker att mitt sötsug jag hade innan börjar avta på nåt sätt och man är inte lika hungrig hela tiden. försöker få i mig mycket vatten under dagen. :) yeye ska bli spännande att väga sig på måndag morgon..

sara_varberg
2006-09-21, 20:11
kan nog va en bra ide att föra dagbok på vad man ätit under dan oxå. så har man mer koll!

shadowfire
2006-09-21, 21:52
ok thanx mate :) ska testa de! ja jag käkar nog för sällan. det blir så på mitt jobb . äter midda kl. 12 sen käkar jag inget förän vid 7 på kvällen oftast. brukar ta en banan innan jag ska träna efter jobbet, det är egentligen alldeles för lite men jag hinner inte äta innan. men de e ju smidigt mellanmål med kesella light, de e typ lite youghurtliknande va? o fettsnålt med eller? jag får terra det:thumbup:
ja det förklarar ju sin sak om du inte får i dig något mellan 12 och 7, puh!..
kesella light är kuuuung.. =) ... proteinerna i det behöver du för o bygga muskler plus att proteinerna ger dig en hög mättnadskänsla. Samma med kycklingfilé, ägg, kött osv.

sara_varberg
2006-09-23, 15:26
ska införa fredagar som min vilodag. tränade i lite mer än en timme idag. 40min kondition och 30 min styrka. rökningen har jag börjat trappa ner på.fast det är ju förståss väääldigt svårt. men jag ska fixa det!får ta det lite försiktigt och succesivt minska ner i början bara. så ska de nog gå fint! träningen går otroligt bra hittills iallafall! måste försöka få i mig nåt mål mat nån timme innan jag ska o träna bara. så jag orkar köra fullt ut. får försöka få lite rutin på det. annars rullar allt på. kännner hur energin kommer tillbaka och hur kroppen mår bättre! -vägning på måndag! *spännande* lär ju inte visa 81 kilo längre iallafall..yeye va allt för idag!keep it up!

sara_varberg
2006-09-24, 19:28
var ute igår och jag har jobbat idag så jag har inte orkat träna faktiskt..blir gärna så när man har druckit lite dan innan o så med..ingen bra dag detta. men men!får köra igång i morgon igen! :) :whipped: .....:D

sara_varberg
2006-10-07, 10:08
tycker att det går riktigt bra med träningen! mår så sjukt mycket bättre när man tränar, måste lixom verkligen göra av med all energi jag har kvar när arbetsdan är slut för annars går de lätt över i ilska...*screwy* så jag känner mig mycket gladare. måste köpa nya träningsskor..för dom gör ont i tårna när jag springer..:( inte bra alls. vet inte riktigt hur de går med viktminskningen faktiskt..men jag tar det lite lugnt..jag försöker att äta bra i det stora hela och så får vi se hur det går..men jag ser ju att min kropp har blivit fastare på en hel del ställen redan så det ska nog sköta sig själv...yeye idag blir det nog en vilodag..ska ändå jobba, men orkar jag¨så kanske jag tar en joggingrunda sen..får la se :whipped: :)