Visa fullständig version : Ge alla svenskar 8000 per månad
Ska man varkligen behöva jobba i det här landet? i stället för alla bidrag pension och skit jag tycker ge alla svenska typ 8-10 lax varje månad oavsätt om man jobbar eller ej, och av skaffa alla bidra som penion sos a-kassa sjukbidrag förtidpenion etc och höj skatten avskaffa fri sjukvård skola etc kanske tom avskaffa fängelse och kör med jobbsraff ist. Så dom som värkligen inte vill jobba kan slippa detta utan en massa tjat från arbetsförmedlingen jobben kommer nog gå åt i allafall.
Om man avskaffar all skit som man betalar för i skatt visst kan denna dröm bli verklighet?
tossefar
2006-09-16, 00:13
Du vill ha bort bidrag men ge alla 8k i månaden? :Virro
Har du inte lärt dig än att du inte borde starta trådar full? :)
Vem ska jobba då och varför?
shadowfire
2006-09-16, 00:16
Ska man varkligen behöva jobba i det här landet? i stället för alla bidrag pension och skit jag tycker ge alla svenska typ 8-10 lax varje månad oavsätt om man jobbar eller ej, och av skaffa alla bidra som penion sos a-kassa sjukbidrag förtidpenion etc och höj skatten avskaffa fri sjukvård skola etc kanske tom avskaffa fängelse och kör med jobbsraff ist. Så dom som värkligen inte vill jobba kan slippa detta utan en massa tjat från arbetsförmedlingen jobben kommer nog gå åt i allafall.
Om man avskaffar all skit som man betalar för i skatt visst kan denna dröm bli verklighet?
haha har du vaknat nu igen? inget minne av varför du har en påse över huvudet som avatar?
asså dom som jobbar får ju oxå sina 8000 plus det som dom tjänar i lön så jag tror det skulle va många som fortfarande skulle vilja jobba om inte lång varit så skulle dom iaf för att spara i hop till nånting och det skulle garanterat finnas jobb
Om man avskaffar all skit som man betalar för i skatt visst kan denna dröm bli verklighet?Ja, för skitmånga vill nog masa sig upp kl 06 på morgonen för att jobba om de beskattas ännu hårdare och vet att folk får ännu mer pengar för att inte göra ett skit.
asså dom som jobbar får ju oxå sina 8000 plus det som dom tjänar i lön så jag tror det skulle va många som fortfarande skulle vilja jobba om inte lång varit så skulle dom iaf för att spara i hop till nånting och det skulle garanterat finnas jobbFrågan är om det verkligen blir så mycket som 8000 över.
96000kr/person i Sverige
864.000.000.000 kr, för nuvarande är väl statsbudgeten på ungefär det. Så om vi verkligen tog bort ALLA samhällsfunktioner så skulle pengarna räcka till det, förutsatt att lika många fortfarande jobbade och betalade samma skatt.
Skall du ha några som helst samhällsfunktioner (vägar, sjukvård, polis, brandkår, ..), administration osv får du höja skatterna ännu mer, skall färre jobba ännu mer...
gl hf
Kan ju bli dyrt om alla skall betala själva för vad de behöver.... typ brandkårsutryckning.
Du är en sån det borde vara skottpengar på. Bidragsberoende lat jävel.
Du är en sån det borde vara skottpengar på. Bidragsberoende lat jävel.
härlig fin attityd, tycker verkligen såna inlägg passar här.
härlig fin attityd, tycker verkligen såna inlägg passar här.
Var det något fel med mitt inlägg jämfört med vad trådskaparen tycker?
var nog inte din mest genomtänkta tråd tror jag
Var det något fel med mitt inlägg jämfört med vad trådskaparen tycker?
du är en bitter bakåtsträvare helt enkelt.:)
i ett idealistikst apsamhälle finns det inte plats för såna som fig.
ut på gatan och skrik som en apa, käka lite bananer och lev för helvete, folk som sitter gnäller framför datorn borde det va skottpengar på
du är en bitter bakåtsträvare helt enkelt.:)
i ett idealistikst apsamhälle finns det inte plats för såna som fig.
Haha, jäpla aper!!!
Frågan är om det verkligen blir så mycket som 8000 över.
96000kr/person i Sverige
864.000.000.000 kr, för nuvarande är väl statsbudgeten på ungefär det. Så om vi verkligen tog bort ALLA samhällsfunktioner så skulle pengarna räcka till det, förutsatt att lika många fortfarande jobbade och betalade samma skatt.
Skall du ha några som helst samhällsfunktioner (vägar, sjukvård, polis, brandkår, ..), administration osv får du höja skatterna ännu mer, skall färre jobba ännu mer...
gl hf
Kan ju bli dyrt om alla skall betala själva för vad de behöver.... typ brandkårsutryckning.
brankår och polis går väll inte att göra så mycket åt men om nån behöver sjukvår för han\hon väll tänka på att jobba så har råd med det det fuskas bara med bidragen endå har sj fuskat
Jobben kommer ju gå åt iaf
hahavaffan
2006-09-16, 00:34
Klanka inte ner på slin1... han kan inte hjälpa att han föddes med väldigt låg intelligenskvot.
shadowfire
2006-09-16, 00:38
Klanka inte ner på slin1... han kan inte hjälpa att han föddes med väldigt låg intelligenskvot.
jag hamnar på samma nivå efter ett par groggar... :banned
brankår och polis går väll inte att göra så mycket åt men om nån behöver sjukvår för han\hon väll tänka på att jobba så har råd med det det fuskas bara med bidragen endå har sj fuskat
Jobben kommer ju gå åt iafMen vad bra att du själv har fuskat.
Vadå gå åt, och det finns ju inte en konstant mängd jobb, man kan skapa fler, eller bli av med en del.
säg vad e fel med min ide ist om du tror du så smart?
svin!
Men om ingen jobbar slin1, vad händer med samhället då?
säg vad e fel med min ide ist om du tror du så smart?
svin!Att den suger, dessutom ogillar du ju invandrare, bögar osv och skall ändå flytta härifrån så vad spelar det för roll. Du hatar ju sverige, då borde du ju hata bidragssystemet ännu mer ;)
Men om ingen jobbar slin1, vad händer med samhället då?
Det e klart att folk kommer att jobba om jag inte var säker på detta skulle jag inte få den här iden
Att den suger, dessutom ogillar du ju invandrare, bögar osv och skall ändå flytta härifrån så vad spelar det för roll. Du hatar ju sverige, då borde du ju hata bidragssystemet ännu mer ;)
för att den suger?? bra svar gubben*grr*
jag tycker jag fick en bra ide som kan funka... tänk efter iallafall
fuck this jag går å lägger mig istället
Alla som inte vill leva på 8000? Ärligt talat förstår jag mig inte på just det där argumentet mot medborgarlön. Det är ju bara att sätta den på en så pass låg nivå att antalet människor som jobbar inte blir lägre än nu.
Arf Pingvin
2006-09-16, 01:22
8000:-? Det har jag levt på länge som student. Inga problem. Har man inga intressen annat än styrketräning skulle det inte ens vara en uppoffring att bara stanna hemma och vara optimal.
Tycker inte någon frisk arbetslös människa ska få 1kr av staten/kommunen i t.ex socialbidrag utan motprestation av något slag...
Bara på det servicehus jag jobbar på finns det väl en 100 pensionärer
som får gå ut 1 gång i veckan, ner på stan för att göra ärenden mm.
Bara där finns det alltså plats för en hög människor att hjälpa dessa
så dom kan gå ut så ofta dom vill istället.
Gatorna och parkerna ser rätt förjävliga ut allt som oftast, finns
det också möjligheter att göra något.
Det skapades en annan tråd om medborgarlön för några dagar sen som kan vara intressant för den intresserade. :)
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=78586
Det ekonomiska svaret borde bli: "Dom som har en högre nytta av att arbeta än sin alternativkostnad.".
Som Loke skriver, är man inte nöjd med medborgarlönen kommer man försöka göra något för att få högre inkomst. Viktigt är att medborgarlönen är är tillräckligt stor för att man ska kunna leva på den, utan att alla nöjer sig med den. Kommer inga pengar in till staten, kan inga pengar komma ut. 8000kr/månad tror jag är i högsta laget.
Glöm inte bort att det kommer bli mycket lättare att gå från endast medborgarlön till heltids-/deltidsarbete + medborgarlön. Jämför med idag.
8000:-? Det har jag levt på länge som student. Inga problem. Har man inga intressen annat än styrketräning skulle det inte ens vara en uppoffring att bara stanna hemma och vara optimal.Som sagt, 8000 kr är mycket. Iallafall till en början, tills du börjar fundera på varför gympolaren som jobbar deltid har råd med massa mer EAA än du. ;)
Tycker inte någon frisk arbetslös människa ska få 1kr av staten/kommunen i t.ex socialbidrag utan motprestation av något slag...Det här låter som ett försök att avfärda hela idéen utan att väga fördelar mot nackdelar. Vad är viktigast? Den principen eller samhället?
Sofia4_4
2006-09-16, 09:22
:laugh: :laugh:
Det är enkelt, rösta på sossarna.
pragmatist
2006-09-16, 09:31
Man får ju tänka på att alla i så fall får 8000:- (eller vad nu medborgarlönen kan bli), även de som jobbar heltid och tjänar bra. Med andra ord så kommer den skattehöjning som följer av medborgarlönen - det är ganska stora summor som kommer cirkulera i systemet - för de allra flesta kompenseras av att de direkt får tillbaka pengarna på kontot. Så även om skatten kommer höjas rejält så kommer de pengar människor har att röra sig med inte nödvändigtvis förändras särskilt mycket.
Om man sedan är avundsjuk på någon som lever på 8000:- i månaden så står det ju vem som helst fritt att säga upp sig från sitt jobb och testa själv, det kanske inte är så lajbans som man tror i långa loppet. :D
Slin1 - u suck! Alla andra bidragsjävlar också. :banned
Oj, något vettigt bland de osakliga hånen. :)
Man får ju tänka på att alla i så fall får 8000:- (eller vad nu medborgarlönen kan bli), även de som jobbar heltid och tjänar bra. Med andra ord så kommer den skattehöjning som följer av medborgarlönen - det är ganska stora summor som kommer cirkulera i systemet - för de allra flesta kompenseras av att de direkt får tillbaka pengarna på kontot. Så även om skatten kommer höjas rejält så kommer de pengar människor har att röra sig med inte nödvändigtvis förändras särskilt mycket.Alldeles riktigt. Ett varningens finger skall dock höjas för att incitamenten tunnas ut när skatten ökar.
pragmatist
2006-09-16, 10:18
Oj, något vettigt bland de osakliga hånen. :)
Alldeles riktigt. Ett varningens finger skall dock höjas för att incitamenten tunnas ut när skatten ökar.
Jag vet inte om det är just skatterna som är det stora problemet utan snarare de incitament som heltidsarbetare får att ge ned till deltid. Om man får ut 6,000:- netto efter skatt när man jobbar heltid (+8,000 i exemplet = 14,000:- netto) och har möjlighet att jobba t.ex. 75% istället så förlorar man inte 25% av inkomsten utan bara 10.7%. Det kan alltså finnas väldigt goda skäl för heltidsarbetare att reducera sin arbetstid med ett sådant system eftersom marginalförlusten blir mindre.
Men då kan man ju å andra sidan säga att det frigör arbetsuppgifter för folk som idag är arbetslösa (om det nu går att pussla ihop på ett bra sätt vill säga), så på sätt och vis kan det vara ett sätt att dela på jobben, och resultatet kanske skulle bli +-0.
Det mesta av detta är dock spekulationer eftersom vi egentligen inte vet hur hög medborgarlön ekonomin egentligen tål. Alla är nog ense om att en för hög medborgarlön skulle vara ekonomiskt självmord.
...Kom igen nu...
Varför ska man inte behöva jobba i det här landet? Varför ska man inte behöva tjäna sitt uppehälle OM man är kapabel att göra det?
De som har giltiga skäl till att inte arbeta överhuvudtaget, jag har full förståelse för dem, men att alla skulle få 8000:- i månaden, för att inte göra något annat än att köra upp tummen i arslet och sitta ner, det är ju motbjudande!
Var skulle dessa 8000:- till varje svensk komma ifrån Slin1?! Säg mig varifrån det skulle dras! Skulle man dra ner på skolekonomin, sjukhusekonomin? Mindre poliser kanske? Kanske dra av lite extra på rehabiliteringsprogram?
Pick a choise!
...Kom igen nu...
Varför ska man inte behöva jobba i det här landet? Varför ska man inte behöva tjäna sitt uppehälle OM man är kapabel att göra det?
De som har giltiga skäl till att inte arbeta överhuvudtaget, jag har full förståelse för dem, men att alla skulle få 8000:- i månaden, för att inte göra något annat än att köra upp tummen i arslet och sitta ner, det är ju motbjudande!
Var skulle dessa 8000:- till varje svensk komma ifrån Slin1?! Säg mig varifrån det skulle dras! Skulle man dra ner på skolekonomin, sjukhusekonomin? Mindre poliser kanske? Kanske dra av lite extra på rehabiliteringsprogram?
Pick a choise!
Men döh
Det finns ju hur mycket bidrag som helst tex soc a-kassa pension förtidpension sjukbidrag aktivitets stöd barnbidrag studiebidrag för att nämna några av dem bort med dessa och bort med fri sjukvård och skola begränse invandring kraftigt höj skatten sen har du många miljarder över
blekfet2
2006-09-16, 11:12
haha, så rätt så.
"Blocko of the year"
Men döh
Det finns ju hur mycket bidrag som helst tex soc a-kassa pension förtidpension sjukbidrag aktivitets stöd barnbidrag studiebidrag för att nämna några av dem bort med dessa och bort med fri sjukvård och skola begränse invandring kraftigt höj skatten sen har du många miljarder över
...Alltså, skojar du min dojja eller?
Okay, vi kör i ordning, några fina utvalda:
Pensionen ska alltså bort? Så de som pensionerat sig ska ha 8000:- i månaden istället för det de rättmättigt förtjänat genom sitt arbete, och leva på det, för att en bortskämd brat som du inte ska behöva jobba?
Förtidspension ska bort - Okej, så de som förtidspensionerats pga allvarlig sjukdom elelr skada ska man helt enkelt bara skita i?
Barnbidrag, det ska ryka det med - Skit i barnen, du var ju aldrig ett själv, eller?
Bort med fri sjukvård, så att ifall man inte har pengar och har blivit skjuten (Endast ett exmpel) så får man fan dö, så att du ska slippa jobba i alla fall?
Och jaha, så de familjer som inte har så mycket pengar ska inte ha råd att ge sina barn en utbildning i skolan? Och detta hade hjälpt framtiden, på vilket sätt?
Hur gammal är du egentligen, Slin1? Varför har du ett problem med att folk ska behöva jobba?
Scratch89
2006-09-16, 11:30
Herrejävlar. :laugh:
Hmm just det, varför utbildar mig egentligen till biotekniker och jobbar hela sommaren när jag lika gärna kan sitta hemma och inkassera arbetslöshetsersättning? Tycker själv att idén medborgarlön är intressant, kanske är det även en bra idé, kanske är den inte bra, men kritikernas linje att utgå från att det kommer leda till att folk jobbar mindre istället för att fråga sig om det faktiskt blir så ger inte vidare ljusa förutsättningar för debatt.
pragmatist
2006-09-16, 12:35
Många högt respekterade ekonomer och politiska filosofer förespråkar medborgarlön, inklusive högerekonomer som Milton Friedman och Friedrich von Hayek och filosofer som Bertrand Russell och Philip van Parijs. Lite att läsa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Guaranteed_minimum_income
http://bostonreview.net/BR25.5/vanparijs.html
http://www.policylibrary.com/redistribution/basicincome.htm
Och för de som tror det är "omöjligt" så kan man påpeka att det redan finns medborgarlönssystem (och liknande) i världen idag, t.ex. i Alaska (Alaska Permanent Fund Dividend som ger alla Alaskabor en liten inkomst från statens oljeintäkter), Portugal och i en del Gulfstater.
Finns väl inget som är helt implementerat. Frågan är ju även hur det skulle finansieras i Sverige? Eller är tanken att minskade administrativa kostnader skall stå för hela grejen?
Det blir ju ändå ett antal hundra miljarder som skall betalas ut.
Många högt respekterade ekonomer och politiska filosofer förespråkar medborgarlön, inklusive högerekonomer som Milton Friedman och Friedrich von Hayek och filosofer som Bertrand Russell och Philip van Parijs. Lite att läsa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Guaranteed_minimum_income
http://bostonreview.net/BR25.5/vanparijs.html
http://www.policylibrary.com/redistribution/basicincome.htm
Och för de som tror det är "omöjligt" så kan man påpeka att det redan finns medborgarlönssystem (och liknande) i världen idag, t.ex. i Alaska (Alaska Permanent Fund Dividend som ger alla Alaskabor en liten inkomst från statens oljeintäkter), Portugal och i en del Gulfstater.
En annan sak man ska fundera över är hur stort belopp de samlade subventionerna för en genomsnittlig människa uppgår till. Med barnbidrag, dagisavgift, gratis inträde på museer och allt annan individstyrande i transfereringssystemet är nog 8000 i underkant. Skillnaden är att här får man ut en slant i handen varför motståndarna till detta omfattar även vänsterorienterade, som saknar möjligheten att kontrollera bidragsmottagaren.
Hmm just det, varför utbildar mig egentligen till biotekniker och jobbar hela sommaren när jag lika gärna kan sitta hemma och inkassera arbetslöshetsersättning? Tycker själv att idén medborgarlön är intressant, kanske är det även en bra idé, kanske är den inte bra, men kritikernas linje att utgå från att det kommer leda till att folk jobbar mindre istället för att fråga sig om det faktiskt blir så ger inte vidare ljusa förutsättningar för debatt.
Håller med. Det är helt klart en intressant idé. Betänk en framtid där ingen måste utföra "skitjobb" (saker man inte LÄNGTAR till att få jobba med, t.ex. köra tåg och laga mat) eftersom vi har nanorobotar som gör detta - vilken är då poängen med att tvinga folk till det? Medborgarlön tycker jag vore på sin plats i ett sådant skede av mänsklig civilisation. Det tål i varje fall att diskuteras.
Cerberus
2006-09-16, 13:32
hahaha lol at slin1!!
Även om jag håller med dig ibland så fungerar inte samhället om ingen vill jobba :P.
Jag vill jobba men främst vill jag må bra(bättre vård i sverige tack).
Äsch om 50 år är halva jordklotet täckt av is så allt e fucked ändå :D
Überbiffen
2006-09-16, 13:34
Aaaawwwwwww. Så synd om folk som får ta i lite fastän dom inte vill.
:cryout:
...Alltså, skojar du min dojja eller?
Okay, vi kör i ordning, några fina utvalda:
Pensionen ska alltså bort? Så de som pensionerat sig ska ha 8000:- i månaden istället för det de rättmättigt förtjänat genom sitt arbete, och leva på det, för att en bortskämd brat som du inte ska behöva jobba?
Förtidspension ska bort - Okej, så de som förtidspensionerats pga allvarlig sjukdom elelr skada ska man helt enkelt bara skita i?
Barnbidrag, det ska ryka det med - Skit i barnen, du var ju aldrig ett själv, eller?
Bort med fri sjukvård, så att ifall man inte har pengar och har blivit skjuten (Endast ett exmpel) så får man fan dö, så att du ska slippa jobba i alla fall?
Och jaha, så de familjer som inte har så mycket pengar ska inte ha råd att ge sina barn en utbildning i skolan? Och detta hade hjälpt framtiden, på vilket sätt?
Hur gammal är du egentligen, Slin1? Varför har du ett problem med att folk ska behöva jobba?
Jag har inget problem med att folk ska jobba men det här skulla va mer rättvist än att jag ska jobba och betalla skatt tilla att nån annans snorunge ska gå i skolan eller eller nån annans förtidpenison och skit
va då skita i nån annans skada? dom får ju 8000kr villket e bättre en dagens förtidpension om dom inte kan jobba
Barn bidraget får föreldranrna stå för genom veckopeng
skolan ska va så att föreldrana ska ha råd att betala med 8000 var per månad
Fatta va dummt ditt inlägg låter?
Thorwaldsson
2006-09-16, 13:56
Jag har inget problem med att folk ska jobba men det här skulla va mer rättvist än att jag ska jobba och betalla skatt tilla att nån annans snorunge ska gå i skolan eller eller nån annans förtidpenison och skit
va då skita i nån annans skada? dom får ju 8000kr villket e bättre en dagens förtidpension om dom inte kan jobba
Att du ens funderar på att yttra denna mening innebär att du helt har tappat självinsikt. Speciellt när du själv skriver ett så inspirerande inlägg ;)
Stick du och mys med Sven Wollter så får du kanske bättre gehör för dina korttänkta ideér.
Scratch89
2006-09-16, 14:06
Du har problem med att betala tusen spänn till en liten snorig unges barnbidrag, men vem ska då betala dina åtta tusen?
Om man ska ge alla 8000kr och sen ta bort fri sjukvård och att man får betala sin vård med dom där 8000kr blir det riktigt illa...
Farsan gjorde en operation i hjärnan i början av året, han fick betala
ca 500kr ur egen ficka men skulle han betalt allt själv hade
han närmat sig 250.000kr i kostnad
Nu ska vi se, då skulle alltså farsan betalat av denna räkning med
sina 8000kr/mån på 31 månader?
Men någon annan betalade för ditt barnbedrag, ditt dagis, din skolgång, din sjukvård,
din tandvård, vägarna du reste på som liten, biblioteket du lånade dina böcker mm mm mm.
Du konsumerade välfärd som fan utan att bidra med 1kr, nu ska du
jobba och betala tillbaka, dom pengarna används till nästa unge
som i framtiden ska betala för nästa unge.
Pensioner fungerar på samma sätt, det jag betalar för min framtida
pension ligger inte och väntar på ett konto tills jag blir gammal
utan det används hela tiden för att ge dagens pensionerer deras
pension, när jag är gammal är det dom yngre som ska betala min pension.
Pensioner fungerar på samma sätt, det jag betalar för min framtida
pension ligger inte och väntar på ett konto tills jag blir gammal
utan det används hela tiden för att ge dagens pensionerer deras
pension, när jag är gammal är det dom yngre som ska betala min pension.
Dessvärre lutar det snarare mot att du knappt kommer att få några pensioner alls.
Mer rättvist att vissa kan skita i att jobba?
Någon betalade DIN skola och Ditt barnbidrag och studiebidrag. Du var en jävla snorunge som fick detta betalt, och tror du alla föräldrar har de summorna att betala?
Ska man varkligen behöva jobba i det här landet?
Dina egna ord! Du har inget problem med att folk ska jobba, det har jag också förstått, men enligt dig så ska man kunna klara sig helfint genom att bara skita i det märker jag!
Och du ska vakta din tunga jävligt noga för vem du anklagar för dumma inlägg!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78613
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1784728&postcount=77
Och majoriteten här sågar båda dina poster - Du är utpekad som en idiot på det sätter du beter dig och argumenterar, precis som jag kommer vara efter den här, men du har gått mig på nerverna lite för mycket nu.
Finns väl inget som är helt implementerat. Frågan är ju även hur det skulle finansieras i Sverige? Eller är tanken att minskade administrativa kostnader skall stå för hela grejen?
Det blir ju ändå ett antal hundra miljarder som skall betalas ut.Hmm...Främst är det väl som du misstänker, minskade administrativa kostnader och ersätta befintliga bidrag. Man kan höja skatten för dom som arbetar, dom får trösta sig med att dom också får medborgarlön. Man kan minska statens stöd på arbetsmarknaden och till företag. Minskat statligt inflytande generellt skulle jag nog vilja säga.
Hur positivt sjukvården och polisen påverkas är svårt att hitta en siffra på. Detsamma gäller friheten och tryggheten förslaget ger. ;)
http://skola.regeringen.se/finans/biblioteket/gamla_sidor/ekonomi_samhalle_gammal/sektor.htm
Under Offentliga sektorns utgifter finnes "Social trygghet" på 42,5% av 1365 miljarder. Mer specifik vad den delen innehåller hade varit intressant. Märk att man kan ta från de andra delarna för att finansiera medborgarlönen också. Siffrorna ger nog bara en svag hum om vad som är möjligt.
Förslaget berör oerhört mycket pengar och är en stor omställning.
norsk_gadd
2006-09-16, 17:15
När fan blev det "svenskt" att lura till sig bidrag och leva på andra. Så jäkla trött på alla som inte förtjänar bidrag och går och plockar ut pengar. "Finns inga jobb" BULLSHIT! Det finns inte RÄTT jobb, för svenska ungdomar kan inte tänka sig slita vid maskinen eller skrubba toaletter. Det är vi allt för bra för. Lämna det åt invandrare. Svenskarna är säkerligen inte sämre på något sätt än invandrare när det gäller att lura till sig bidrag, men det är invandrarna vi snackar skit om.
Som han killen på "Insider" som inte kunde tänka sig bli rörmokare för han kunde plocka ut aktivitetsstöd istället. Fan för sånna människor. Bidrar man inte ska man inte heller ha något!
Till vilket syfte skall man införa en sådan politik är ju en fråga också.
Är det för att öka individens frihet att välja vad den skall göra med statens stöd eller skall den göra så människor skall kunna klara sig på den lönen och att den ersätter alla andra bidrag? För om den nu skulle ersätta alla bidrag så kan det ju mycket väl resultera i att fler människor och inte mindre blir utslagna och lever fattigt. Det borde ju inte vara målet om det är en mer rättvis fördelningspolitik man är ute efter?
Eller jo kanske, det blir ju mer rättvist på ett sätt men jobbigt på ett annat. Förslaget är hur som helst intressant om man tittar närmare på det, men vetefan om Sverige kan klara av det och om vi snackar stora förändringar så skulle jag nog prioritera andra före detta.
Jag skulle vilja ta reda på om det ens GÅR att genomföra, Slin1 påstår ju det... Är det någon som har en sida med budgeten för typ 2005/2006 så att man kolla hur mycket som går till allmäna pensioner, sjukhus, skola osv?
Menar såklart den där jävla budgeten Per Nuder löper upp och ner för Stockholms gator med en gång per år...
nevermind, hittade :D Nu jävlar ska jag räkna, återkommer strax med resultatet...
Ändrar sig lite men om du ser offentliga sektorns som sehnpaa postat lite högre upp så ligger de på 1365 miljarder 2003. Tror landet får in runt 1500 miljarder detta året, lite går till återbetalning av stadsskuld etc. Men ca de siffrorna är det som gäller. Dessa 1365 miljarder skall ju dock räcka till allt, om vi bara tar de 42.5% som nämndes så får vi: 580 miljarder för social trygghet, som de nämner som: t.ex. pensioner, A-kassa, vård och omsorg
Om man skulle ge 8000 till låt oss säga 7 miljoner människor(barn får leva på föräldrarna) så blir det 560 miljarder.
Detta skulle göra att man fortfarande hade kvar hälso och sjukvård, skolan etc subvensionerat. Dock är ett ganska stort problem, skulle en pensionär klara av att betala för sin omsorg med de 8000 i månaden personen får från staten?
Håller med. Det är helt klart en intressant idé. Betänk en framtid där ingen måste utföra "skitjobb" (saker man inte LÄNGTAR till att få jobba med, t.ex. köra tåg och laga mat) eftersom vi har nanorobotar som gör detta - vilken är då poängen med att tvinga folk till det? Medborgarlön tycker jag vore på sin plats i ett sådant skede av mänsklig civilisation. Det tål i varje fall att diskuteras.
Idén är nog till viss del tillämpbar även på vår nutid. Hela vår teknologiska utveckling från civilisationens början ju har handlat om vår ökande förmåga att manipulera naturen och skapa ordning för att tillfredsställa våra livsnödvändiga behov som mat, livsrum, skydd, hälsa, etc, med allt bättre effektivitet. Det grundläggande tvånget för varje människa att helt sörja för dessa behov och därmed sin egen överlevnad med sitt eget arbete är något som har tynat bort bit för bit för varje ljushuvud som har revolutionerat våra liv. Sen har det där balanserats lite av att vi även vänjer oss vid och normaliserar allt högre levnadsstandarder, men det har ändå bara idag nått en situation där typ en miljon svenskar (formella arbetslösa, studenter, pensionärer) kan ha en dräglig levnadsstandard utan att själva behöva sörja ett dugg för den.
Problemet är ju bara att den gradvisa reducering i arbete som krävs för att försörja oss är (eller mest, har varit) så ojämnt fördelad. De teknologiska framsteg och idéer som har tagit oss hit tillhör alla lika mycket, ett fåtal geniers arv till resten av mänskligheten, men ändå jobbar många under tvång i princip lika tungt och mycket som en bonde för tusen år sen, medan många andra kan leva i överflöd utan minsta tvång om att någonsin behöva vara till någon egentlig nytta för någon annan. Nu är nog denna fördelning betydligt jämnare nu än förr, med tanke på att alla får så mycket gratis av resten av samhället och att det finns tillräckligt med olika bidrag för att i princip alla ska vara kvalificerade för nåt, men helt jämställt är det ju knappast än i det här avseendet.
Hur bra medborgarlön funkar i praktiken, eller om det ens är möjligt att göra en sån omställning i Sverige är en annan diskussion, men tanken att frukterna av vårt teknologiska och kunskapsmässiga arv är något som tillhör oss alla och ska fördelas lika tycker jag rent ideologiskt är ganska klockren.
SWETiger
2006-09-16, 23:24
Rataxes: Väl skrivet! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.