Visa fullständig version : Stämma guran
finns det någon speciell ton att gå efter när man ska stämma gitarren? Har för mig att man kan stämma den efter piptonen i telefonen. Men min telefon verkar vara av udda märke så är osäker på om det är rätt ton. Det kanske finns ett ljud med rätt ton att ladda ner? OBS jag är nybörjare på att stämma gitarr. Har inte spelat på några år.
Tonen i telefonen är ett A, 440 Hz. A-strängen är den andra uppifrån. Du måste dock ha gehör för att stämma på det viset. Den enkla vägen är att köpa en stämapparat.
Det är inte så svårt att stämma på gehör så att det duger. De första gångerna tar det sjukt lång tid, men sedan lär man sig.
Ja jo jag vet vilken sträng det är och så, men skulle vara smidigare om man kunde ladda ner ett stämma-gitarren-ljud. Tonen i telefonen slutar efter 15 sekunder *grr27*
Lyssna på valfri Metallica-låt, de går nämligen i princip alla i E.
Stäm efter Nothing Else Matters-introt. Det är E3, G4, B4, e5.
Bronkitkorv
2006-09-15, 21:20
Stäm efter Nothing Else Matters-introt. Det är E3, G4, B4, e5.
Vafan menar du ?
Köp en stämapparat istället och stäm guran exakt hela tiden så får du tonöra efter ett tag...
Jag är sämst på att stämma m.h.a. gehör. Köpte mig en stämapparat och det blir väl långsamt bättre. Jag försöker testa ibland utan apparaten och sedan fixa det exakt rätt.
Bronkitkorv
2006-09-15, 21:34
Jag är sämst på att stämma m.h.a. gehör. Köpte mig en stämapparat och det blir väl långsamt bättre. Jag försöker testa ibland utan apparaten och sedan fixa det exakt rätt.
Ja gehöret är verkligen inte nåt som kommer på en vecka, för mej tog det flera år innan jag kunde stämma någorlunda.. Nu efter 12 år och 2år med stämapparat kan jag stämma genom att höra.. men ibland tar det ändå tid..hmm upp eller ner...
sgtbarnes
2006-09-15, 21:36
Märkliga svar hittills (no offense)
det här är vad killen behöver..
http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/
JÄVLA SKITGITARR, när jag spelade hemma hos brorsan gick det hur bra som helst på hans gitarr, men nu när jag sitter och spelar hemma så känns det som det är för kort avstånd mellan strängarna. Hur jag än håller så kommer jag åt strängen neranför. *grr27* *grr27* *grr27* *grr27* *grr27*
Märkliga svar hittills (no offense)
det här är vad killen behöver..
http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/
Haft A tonen i bakgrunden nu i 20 minuter medans jag surfar. Förstår folk hur uttråkad jag är ? :)
JÄVLA SKITGITARR, när jag spelade hemma hos brorsan gick det hur bra som helst på hans gitarr, men nu när jag sitter och spelar hemma så känns det som det är för kort avstånd mellan strängarna. Hur jag än håller så kommer jag åt strängen neranför. *grr27*
Annan gitarrmodell, möjligen? :D Känner igen problemet, även om jag har det från andra hållet p.g.a. små händer och skitkorta fingrar.
Edit: Tack till sgtbarnes för den praktiska länken, f.ö. (jag har haft sönder min - eller rättade sagt min fars - stämgaffel)
Scratch89
2006-09-16, 11:41
Gitarrer suger, just för att det är så kort avstånd mellan strängarna. :D
Bas ftw.
Gitarrer suger, just för att det är så kort avstånd mellan strängarna. :D
Bas ftw.
Vem vill stå o slå på strängarna utan att höras....*rolleyes*
Och era dumhuvven som inte fattar det så skämtar jag!;)
Har ett litet program på andra datorn som funkar klockrent, ska försöka få tag på url.. återkommer om jag hittar :)
här var den ja, funkar mycket bra. shareware men använd så länge du vill..
http://www.hitsquad.com/smm/programs/AP_Guitar_Tuner/
Tanka Guitar pro. Där kan du göra musik men du kan ju sätta en lång ton på E och stämma efter det... Där ser du hur gitarren är stämd också..
Scratch89
2006-09-16, 20:53
Vem vill stå o slå på strängarna utan att höras....*rolleyes*
Och era dumhuvven som inte fattar det så skämtar jag!;)
Och det är nackdelen med bas, faktiskt. :D
Beror iofs vad man spelar för musik. Inget roligt att vara basist i ett metalband bakom tre gitarrister, men kul att vara det i ett funk/jazz/indieband. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.