Visa fullständig version : Kronofogden
Om man gjort sig av med sin tv och radiotjänst skickat brevet till kronofogden. Vad gör man? Har man hamnat i kronofogdens register för alltid då eller ?
kan inte ge dig ett bra svar
men berätta gärna hur du lyckades hamna i denna situation?
Pepparkakssmurfen
2006-09-15, 20:06
Då ringer du Radiotjänsten och frågar(?)
Jo vi ska ringa...... men alltså om man haft en tv och gjort sig av med den...... sedan har man fått påminelse och sedan även nu från kronofogden,............... vi kommer ju att säga att dem kan komma och kolla om dem hittar någon tv men bara man inte hamnat i registret så
fattar inte hur du lyckats få räkningen skickad ända till kronofogen?
Ring radiotjänst, sedan skriftligt med underskrift om att du ej har tv längre. De bestämmer sedan vad som ska göras, går de med på att ni ej har tv.... good... Annars överklaga.
Kronofogden ringer du till så får du uppskov tills ni löst det. Du kan inte själv "avsäga" något hos kronofogden, det måste radiotjänst göra om de anser att du inte behöver betala... typ.
fattar inte hur du lyckats få räkningen skickad ända till kronofogen?
Det hände mig då jag har ett mellannamn och två efternamn.. Och på något sätt hade räkningarna skickats till mitt mellannamn med mitt andra efternamn.. Som inte står på mitt brevinkast.... Därför kom ingen räkning fram förens kronofogden i sin tur skickade brev med mitt fulla namn på....
Något liknande här kanske?
Nej han vill inte betakla då han inte har någon TV
men frågan om man hamnat i något register kvarstår........ ? om han nu skulle betala den nu på en gång, vilket är bättre än att hamna där iaf
för att va på den äkra sidan 1. ring kronofogden
2. ring radiotjänt
att få en betalningsanmärning för en sån här skitsak låter befängt, hoppas verkligen det ordnar sig!
ring på måndag direkt!
Jo det klart det ska ringas....... men alltså efterssom tvn är borta slutade man betala. man kanske skulle hört av sig till dem istället men jag trodde de skulle komma och göra någon sorts kontroll innan dem gjorde såhär
radiotjänst är en produktion av människan, i ett samhälle av utvecklade apor skulle ngt sådant här aldrig hända.
ring på måndag så är jag övertygad om att dte kommer lösa sig för er.!
Hahaha jag hoppas det......... men man är ju så nervös för att hamna i deras register............det blir nog tillatt betala det dem vill ändå
betala nu, säg upp sen så slipper du skiten sen.
du behöver INTE oroa dig.
shadowfire
2006-09-15, 20:50
Hmm, jag tror jag ska ta mig friheten o förklara lite om kronofogd, inkasso, räkningar osv i allmänt, verkar generellt vara bristande kunskap om detta på kolo.
Om man gjort sig av med sin tv och radiotjänst skickat brevet till kronofogden. Vad gör man? Har man hamnat i kronofogdens register för alltid då eller ?
Har man en gång börjat betala tvavgiften så går det inte att sluta. även o man säljer tv och radio.
hahaha skulle inte förvåna mig
Har man en gång börjat betala tvavgiften så går det inte att sluta. även o man säljer tv och radio.
Befängt påstående, självklart går det att sluta, faktum är att jag kommer ringa dem nästa måndag och säga att jag inte längre äger en mottagare.
11 § /Träder i kraft I:2007-01-01/ TV-avgift skall betalas till dess att den avgiftsskyldige har anmält att hans eller hennes avgiftspliktiga innehav har upphört och anmälan har kommit in till RIKAB.
Om den avgiftsskyldige avlider upphör avgiftsskyldigheten per dödsdagen, om en anmälan som avses i första stycket kommer in till RIKAB inom tre månader från denna dag.
TV-avgift som avser tiden efter det att avgiftsskyldigheten har upphört enligt första eller andra stycket skall betalas tillbaka till den avgiftsskyldige eller dödsboet. Om beloppet är lägre än 150 kr, betalas det dock inte tillbaka. Lag (2006:798).
LAgen träder som sagt i kraft den första januari 2007, värt att påpeka är dock att det redan nu är tillåtet att anmäla att man inte har någon mottagare och slippa avgift. En annan rolig sak är att avgiften nu kommer att höjas till 499 kronor i kvartalet, istället för 492 kronor.
Nu till nästa fråga, är jag sjuk som verkligen satte mig och kollade upp det här?
Hmm, jag tror jag ska ta mig friheten o förklara lite om kronofogd, inkasso, räkningar osv i allmänt, verkar generellt vara bristande kunskap om detta på kolo.
Du kallar konsekvent kronofogden för kronofogd, är det för att du vet något vi andra inte vet?
Du kallar konsekvent kronofogden för kronofogd, är det för att du vet något vi andra inte vet?
I utsökningsbalken (UB) står det genomgående kronofogde.
He knows something, it´s a conspiracy*popcorn*
shadowfire
2006-09-15, 23:29
Men är du inne o rättstavar mig nu igen jwrzd, jag får nog skylla det på mitt norrländska påbrå.
shadowfire
2006-09-15, 23:30
Lite tillbaka i tiden så hade vi "länsman" också.
Härstammar från ungefär samma tid som kronofogde kom till.
Äh, får man brev från kronofogden kan det ju också ha sina ekonomiska fördelar. Man har bla något mycket passande att torka sig i arslet med, och det med gott samvete.
Tack o gonatt mvh clyde.
Låser den här med hänvisning till http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78742
allan
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.