Visa fullständig version : Ny kalorikalkylator
Dear all,
ett genomgående problem med kalorikalkylatorer har varit att de begär att du ska redogöra för hur hög aktivitets-grad du har. Efter som just aktvitetsgraden är det som fluktuerar mest hos den som tränar har man tvingats till grova antaganden. Med mig själv som exempel så kan veckan bestå i stillasittande kontorsarbete utom de dagar då jag tränar. Vad ska jag då fylla i som aktivitetsfaktor? Tämligen aktiv eller tämligen inaktiv? Utfallet blir sett över en dag och ger ingen insyn i veckoförbrukningen.
Nu är detta åtgärdat och med hänsyn tagen till behovet att att få fram en snittförbrukning dygn/vecka finns en enkel kalkylator tillgänglig på nätet. Utgångspunkten är den gamle Harris & Benedict ekvation som ger BEE varvid aktivitetsfaktorn läggs till. Detta gör du för alla veckans sju dagar och sen trillar din genomsnittliga dygnsförbrukning ut. Jag har just godkänt den (2 minuter sedan) så den laddas upp för fullt i detta nu. Är du snabb på avtryckarn kan du bli tvungen att vänta en stund således.
Följ denna länk, (http://www.minosel.se/) välj "Hälsokalkylatorn" och prova själv.
Lizard
razorblade
2006-09-15, 14:44
Sidan verkar grymt seg att ladda ? Hög belastning just nu?
Nu kanske jag låter negativ men. Vad blir skillnaden? Man måste ju ändå gissa sin aktivitetsfaktor.
Finns det nåt annat sätt än att räkna varje enskild dag i veckan?
Nu vågar jag inte klicka länken för den är nog ganska belastad för tillfället, men kalkylatorn är säkert rätt så smidig att använda, det är ju alltid skönt att slippa räkna själv, men som sagt, aktivitetsfaktorn måste ju fortfarande gissas, det kommer man inte ifrån.
Nej, serverproblem hos kunden. Tror jag. Vi håller på att kolla det.
Hos mig dundrar den in på 15 sek, men så ligger stor delar i cache-minnet redan? *jag idiot på datorer*
Nu kanske jag låter negativ men. Vad blir skillnaden? Man måste ju ändå gissa sin aktivitetsfaktor.
Finns det nåt annat sätt än att räkna varje enskild dag i veckan?
Nu vågar jag inte klicka länken för den är nog ganska belastad för tillfället, men kalkylatorn är säkert rätt så smidig att använda, det är ju alltid skönt att slippa räkna själv, men som sagt, aktivitetsfaktorn måste ju fortfarande gissas, det kommer man inte ifrån.
Tja, att den enda dator som kan veta hur mycket just du rör dig torde vara H.A.L. 9000? ;)
Prolemet med de enklare var ju annars att du fick ut en dygnsförbrukning. Vilket dygn ska jag välja; det när jag tränar eller det när jag inte tränar. Och, hur förhåller sig nivån till antalet dagar jag de facto tränar. Tränar jag tre dagar i veckan eller fem torde rimligtvis göra skillnad. I övrigt finns det en ytlig beskrivning på vad som avses vid de olika nivåerna.
Lizard
Sidan verkar grymt seg att ladda ? Hög belastning just nu?
Overkill att göra sajten i Flash enligt min mening. Det tog runt 1 minut för mig att ladda, jag har 2 Mbit. En startsida skall inte ta med än några sekunder att komma in på, stor risk att få besökstapp annars!
Annars verkar räknaren helt ok.
Overkill att göra sajten i Flash enligt min mening. Det tog runt 1 minut för mig att ladda, jag har 2 Mbit. En startsida skall inte ta med än några sekunder att komma in på, stor risk att få besökstapp annars!
Annars verkar räknaren helt ok.
Inte sajten som är för stor utan företagets server som är för klen. Vi flyttar sidan till annan hosting i veckan. Just därför att du har rätt i övrigt.
Lizard
En kvinna som är 23 år, 175 cm lång och 65 kg lätt som är 'väldigt aktiv' alla veckans dagar. 1809 kcal verkar ligga väldigt lågt?
Tja, att den enda dator som kan veta hur mycket just du rör dig torde vara H.A.L. 9000? ;)
:thumbup:
Prolemet med de enklare var ju annars att du fick ut en dygnsförbrukning. Vilket dygn ska jag välja; det när jag tränar eller det när jag inte tränar. Och, hur förhåller sig nivån till antalet dagar jag de facto tränar. Tränar jag tre dagar i veckan eller fem torde rimligtvis göra skillnad. I övrigt finns det en ytlig beskrivning på vad som avses vid de olika nivåerna.
Lizard
Aha, kände inte till hur de gamla fungerade, har bara räknat "oldschool style" (för hand)
Ulf A Big
2006-09-18, 20:51
Kunde ha varit bra med en lite längre beskrivning av hur lång en längre prommenad är. Annars tycker jag att när jag testat av den med lite olika parametrar så är den ganska träffsäkerhet.
Jag tror att den här kalkylatorn är till stor hjälp om man vill slipa till exaktheten i kalori/aktivitetsnivå. www.formfixaren.com/
Är den till för att tappa i vikt eller? 1362kcal är nästan hälften av vad jag ligger på nu, och jag ligger still i vikt sedan ett par månader tillbaka.
johnnytex
2006-09-18, 21:13
Bara jag som inte kan förstå hur man navigerar sig fram till kalkylatorn? Ser banne mig ingen text någonstans. Hur gör jag :confused: ?
Semiramis
2006-09-18, 21:22
1 525 kcal kcal per dag tycker den. Hälsovakten är riktigt generös i jämförelse:(
3385 men då är jag osäker på längden
Den räknar fel för kvinnor, alldeles för lite. Nån som har en förklaring till varför?
Oj!
Det hade jag inte kollat! Så får det verkligen inte bli.
Tack för tipsen. Ska se till att dubbelkolla parametrarna till i morgon bitti.
Återkommer.
Lizard
Hah, ofta jag väntar in någon jävla flashsida *kräkssmiley*
Fredrik_
2006-09-19, 14:26
Bara jag som inte kan förstå hur man navigerar sig fram till kalkylatorn? Ser banne mig ingen text någonstans. Hur gör jag :confused: ?
Ser inte heller någon text alls, men däremot några bilder att bläddra imellan.
Intressant, vad har du för webbläddrare?
johnnytex
2006-09-19, 15:17
Ja, precis. Ser också bara en massa "play-knappar" men ingen text. Jag kör explorer (version 6.0.blablabla).
Seröst? Kör ni inte Amiga 6000 som bläddrare? :)
Åhåjaja...ska kolla. Felet i koden till kalkylatorn är i alla fall avhjälpt och kommer upp så fort IT-jocken pulat dit den.
Trots att jag känner mig som ett outsourcat IT-support så uppskattar jag kommentarerna. Stort tack till er och fortsätt visa på tossigheter är ni så vänliga.
Lizard
Jag tycker den verka stämma rättså bra.
18år 186cm 88kg
vid Mycke lite aktivitet alla dagar får jag 2500kcal och vid lite lagom får jag 2900kcal
Tolvin; problemet ligger hos tjejernas siffror.
Ni som inte kan se via IE (från designteamet):
MMMhh... :-/
we can't see any bug , do you have precions about
1) the bug (screenshot ?) What do they see exactly (what buttons? menu ?)
2) what versions of IE ?
thanks
Vore tacksam om ni kunde svara.
Lizard
ramagoen
2006-09-19, 16:34
Funkar fina fisken med firefox iaf.
Fick 3000kcal per dag på 16 år, 178, 75kg.
då tog jag nivå 4 på måndag, tisdag, torsdag, fredag,
nivå 3 på onsdag,
samt nivå 2 på lördag-söndag.
verkar stämma rätt bra.
edit; jag är man btw ;P
UPPDATE!
Nu funkar den korrekt för tjejerna med. :)
Hmm, vet inte riktigt jag. Man 193 cm, 106,5 kg, 28 år ger vid aktivitetsnivå väldigt aktiv alla dagar = 1685 kcal.
Om man däremot ändrar "separeringstecknet" till en punkt blir resultatet 4600 kcal. Kan vara på sin plats med en instruktion gällande formateringen alt lägga in kommatecknet som en parameter som behandlas på rätt sätt.
/J
Semiramis
2006-09-20, 09:20
UPPDATE!
Nu funkar den korrekt för tjejerna med. :)Ja nu stämmer det väldigt bra med mina andra uträkningar.
Hmm, vet inte riktigt jag. Man 193 cm, 106,5 kg, 28 år ger vid aktivitetsnivå väldigt aktiv alla dagar = 1685 kcal.
Om man däremot ändrar "separeringstecknet" till en punkt blir resultatet 4600 kcal. Kan vara på sin plats med en instruktion gällande formateringen alt lägga in kommatecknet som en parameter som behandlas på rätt sätt.
/J
?
Du har ju knappt fått ditt BEE? Vilket separaringsteckan syftar du på? I vilket fält får du ett sådant?
Lizard
Vikten troligtvis eftersom han väger 106.5kg?
Vikten troligtvis eftersom han väger 106.5kg?
Ah! Såklart. Tack!
Fredrik_
2006-09-20, 12:08
Seröst? Kör ni inte Amiga 6000 som bläddrare? :)
Lizard
Man kan tro det, fast det är internet explorer jag kör med.. ;)
Version: 6.0.2800.1106CO
Senaste flash installerat?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.