Visa fullständig version : Reducerande kolhydrater?
Bondlurk
2006-09-15, 13:27
Som titlen lyder, vad menas med reducerande kolhydrater?
Jag har nöjligen införskaffat mig en bok vid namn "näringslära för högskola", just för att Grub tipsade mig. Jag har kommit ungefär halvvägs genom boken, men det irriterar mig fortfarande att dom inte förklarade i kapitel 5 vad som menas med "reducerande kolhydrater".
Exempel:
"Monosackarider (enkla sockerarter) är reducerande, beroende på att aldehyl respektive ketogruppen lätt kan oxideras till motsvarande karboxylsyra"
Som titlen lyder, vad menas med reducerande kolhydrater?
Jag har nöjligen införskaffat mig en bok vid namn "näringslära för högskola", just för att Grub tipsade mig. Jag har kommit ungefär halvvägs genom boken, men det irriterar mig fortfarande att dom inte förklarade i kapitel 5 vad som menas med "reducerande kolhydrater".
Exempel:
"Monosackarider (enkla sockerarter) är reducerande, beroende på att aldehyl respektive ketogruppen lätt kan oxideras till motsvarande karboxylsyra"
att reducera är att återgå, reaktionen är alltså reversibel.
Bondlurk
2006-09-15, 14:09
att reducera är att återgå, reaktionen är alltså reversibel.
Följdaktligen; monosackarider kan oxidera till olika monosackarider? Eller jag missförstod?
Följdaktligen; monosackarider kan oxidera till olika monosackarider? Eller jag missförstod?
Du kan oxidera monosackariden glukos till motsvarande syra ( vad den nu heter:confused: ) och på samma sätt kan du reducera glukosen till en sockeralkohol, som heter sorbitol.
Nu är jag inte expert på sockerkemi för den är minst sagt komplex.
Jag tror inte du, för näringslärans skull, behöver veta vad reducerande socker är. Laktos och glukos är reducerande socker och ger brunfärgningsreaktioner tillsammans med proteiner. Det är viktigt när man utvecklar och tillverkar livsmedel men inte i näringsläran.
Här skriver en chipstillverkare om problemen med reducerande socker och brunfärgning:
http://www.kraftfoodsnordic.com/kraft/page?siteid=kraft-prd&locale=sesv1&PagecRef=2452&Mid=2452
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.