handdator

Visa fullständig version : Köpråd beg. småbil, Getz, Polo, Fabia

Arnesson
2006-09-15, 12:30
Hej

Skulle behövs hjälp med val av beg. småbil. Är medveten av att det finns gamla trådar och har läst dem.

Bilen är till en ung tjej, saker som prioriteras är:
-driftsäkerhet
-totalkostnad
-säkerhet

AC är krav.

Prisklass runt 65000-70000kr.

Mina tankar går till Polo, Fabia, Getz och Yaris.

Då jag ej har någon koll på modellerna behöver jag hjälp.

Fabia
För mig så verkar Fabia vara ett bra alternativ på papperet. Är det rätt val, tycker ni? Hur är kvaliteten? Servicen?

Polo
Mer kvalitet än de andra? Mindre än fabia. VW är ju inte kända för bra service(?)

Getz
Verkar vara driftsäkra av vad jag läst(?) Finns till bra pris. Dåligt andrahandsvärde?

Yaris
Erkänt bra kvalitet. Dock dyrara begagnade. Lite väl dyra anser jag, men de kanske är värda pengarna?

Några andra bilar som är bättre köp?

tossefar
2006-09-15, 12:34
Toyota eller golf! Skoda har, trots all reklam åt andra håller, fortfarande rätt risig kvalitet och ser inte alls fräscha ut efter ett par år.

Yes
2006-09-15, 12:45
Yaris är det väl inget större fel på, men det är knappt att den rör på sig med lilla 1.0l-motorn. Annars är den också rätt bullrig och plastig. Fast Toyota har ju som bekant väldigt hög driftsäkerhet.

Om säkerheten är viktig skulle inte jag satsa på någon av bilarna. Då är det större bil som gäller. Kanske en Golf?

Johan86
2006-09-15, 12:53
när det gäller kvalite så är det japanare som gäller utan tvekan

dock så gillar jag hyundai getzen mycket.tycker den är riktigt trevlig och lättkörd.drar ca 0,5 liter milen

Melker
2006-09-15, 14:20
Lite fler tips. Om de är bra vette f-n men Fiaten tyckte jag såg trevlig ut.

Fiat Stilo 1,6l
http://www.blocket.se/vi/8896595.htm?ca=9_s

Renault Clio 1,2l
http://www.blocket.se/vi/8919855.htm?ca=9_s

Pepparkakssmurfen
2006-09-15, 15:21
Clio
eller
206

Baan
2006-09-15, 17:17
Du kan få en okej A3:a för dom pengarna. Driftsäker kan den vara om förra ägaren är en ägare som tar hand om sin bil. Inte så vanligt om det är en s k bruksbil. För dom pengarna hittar du lätt en -98 som inte gått så mycket, möjligtvis upp till -00 med bra prutningsskillz (fast får du den BILLIGT så är det nog lite göra förmodligen, på bromsar och så..).

Den enda nackdelen jag kan komma på är att 1.6:an känns som den dricker lite mycket bensin map vad den levererar i effekt.

NiXPhoenix
2006-09-15, 17:28
Om säkerheten är viktig skulle inte jag satsa på någon av bilarna. Då är det större bil som gäller. Kanske en Golf?

:thumbup:
Nu efterfrågades det småbilar, men de där bilarna som listades tillhör de absolut minsta småbilarna.

jenny
2006-09-15, 17:44
Hej

Skulle behövs hjälp med val av beg. småbil. Är medveten av att det finns gamla trådar och har läst dem.

Bilen är till en ung tjej, saker som prioriteras är:
-driftsäkerhet
-totalkostnad
-säkerhet

AC är krav.

Prisklass runt 65000-70000kr.

Mina tankar går till Polo, Fabia, Getz och Yaris.

Då jag ej har någon koll på modellerna behöver jag hjälp.

Fabia
För mig så verkar Fabia vara ett bra alternativ på papperet. Är det rätt val, tycker ni? Hur är kvaliteten? Servicen?

Polo
Mer kvalitet än de andra? Mindre än fabia. VW är ju inte kända för bra service(?)

Getz
Verkar vara driftsäkra av vad jag läst(?) Finns till bra pris. Dåligt andrahandsvärde?

Yaris
Erkänt bra kvalitet. Dock dyrara begagnade. Lite väl dyra anser jag, men de kanske är värda pengarna?

Några andra bilar som är bättre köp?

Har själv en Yaris (min första bil) och är supernöjd. Men det är framförallt en stadsbil. Motorljudet lämpar sig inte direkt för landsvägskörning.

Mccartney
2006-09-15, 18:42
Eftersom vi har haft skoda modeller i snart tio år så kan jag gå i god för bra service och mycket bra bilar till en bra peng. Fabia och Octavia är mycket bra bilar. Däremot se upp med felican den rostar.

Har tre skoda bilar i familjen och dem går utmärkt. Lyxen kanske inte finns där men kvaliten är bra.

Arnesson
2006-09-15, 21:05
Du kan få en okej A3:a för dom pengarna. Driftsäker kan den vara om förra ägaren är en ägare som tar hand om sin bil. Inte så vanligt om det är en s k bruksbil. För dom pengarna hittar du lätt en -98 som inte gått så mycket, möjligtvis upp till -00 med bra prutningsskillz (fast får du den BILLIGT så är det nog lite göra förmodligen, på bromsar och så..).

Den enda nackdelen jag kan komma på är att 1.6:an känns som den dricker lite mycket bensin map vad den levererar i effekt.

A3an blir för gammal. Dock trevlig bil.

Arnesson
2006-09-15, 21:08
:thumbup:
Nu efterfrågades det småbilar, men de där bilarna som listades tillhör de absolut minsta småbilarna.

Tjejen som ska ha bilen. Jag har en större bil.

Med kraven på bilen, så blir det småbilar. Ska man ha större bilar blir de äldre eller har gått längre, dyrare kostnader. Vilket inte uppskattas :)

Arnesson
2006-09-15, 21:09
Eftersom vi har haft skoda modeller i snart tio år så kan jag gå i god för bra service och mycket bra bilar till en bra peng. Fabia och Octavia är mycket bra bilar. Däremot se upp med felican den rostar.

Har tre skoda bilar i familjen och dem går utmärkt. Lyxen kanske inte finns där men kvaliten är bra.

Inge krångel? Håller ihop bra? Något speciellt om Fabia? Vilka/vilken motor har du testat?

Arnesson
2006-09-15, 21:10
Lite fler tips. Om de är bra vette f-n men Fiaten tyckte jag såg trevlig ut.

Fiat Stilo 1,6l
http://www.blocket.se/vi/8896595.htm?ca=9_s

Renault Clio 1,2l
http://www.blocket.se/vi/8919855.htm?ca=9_s

Clion är faktist ganska trevlig, men den där motorn är för liten dock. En polare har 1.4l, och den är i minsta laget :)

Arnesson
2006-09-15, 21:13
Clio
eller
206
Varför? Några erfarenheter av dem? Vad gör dem bättre än de andra?
Jag har bara kört clion av dem, som jag tycker är ganska okej.

Baan
2006-09-16, 10:01
A3an blir för gammal. Dock trevlig bil.

Äh, om du ska ha något motsvarande i motor och så så blir det inte någon större skillnad än ett-två år. Blir ju större skilnad på mindre motorer men tycker din tjej ska ha en 1.6:a ändå så hon faktiskt kan komma upp i 90 ;)

För 65-70k tror jag hon kan få en -00 som förvisso gått en del, men den borde inte vara för gammal i det avseendet att du kommer behöva lägga ner en massa arbet på den.

Annars det jag tänker på om man skulle ha något ännu snålare och billigare i drift är Polo alt. Corsa...

Mccartney
2006-09-19, 20:07
Äh, om du ska ha något motsvarande i motor och så så blir det inte någon större skillnad än ett-två år. Blir ju större skilnad på mindre motorer men tycker din tjej ska ha en 1.6:a ändå så hon faktiskt kan komma upp i 90 ;)

För 65-70k tror jag hon kan få en -00 som förvisso gått en del, men den borde inte vara för gammal i det avseendet att du kommer behöva lägga ner en massa arbet på den.

Annars det jag tänker på om man skulle ha något ännu snålare och billigare i drift är Polo alt. Corsa...

Ligger och kör med en skoda Fabia 1,3 liters motor på 63 hästar och den är utmärkt på motorvägen samt i stan.

Mccartney
2006-09-19, 20:09
Inge krångel? Håller ihop bra? Något speciellt om Fabia? Vilka/vilken motor har du testat?

Har testat 1,3 samt 1,4...varit modellerna 2005 samt 2004. Dem går utmärkt och inga fel heller. Mycket tillförlitliga vill jag säga.