handdator

Visa fullständig version : Erbjuden en hem-pc

ALEXPALEX
2006-09-15, 07:42
1 st Prestanda PC, Scaleo X, Intel Core 2 Duo E6600, 500GB (2x250), 1GB, nVidia 256MB, PCI-e. Snabbaste PC:n! Svensk MCE!
1 st Philips LCD (PLATT) 20". 1600x1200. Motsvarar en 22" i bildyta. Snabb skärm. <16ms.
1 st Uppgradering till optimalt ATI spelgrafikkort (Enbart Scaleo X). ATI X1800XT 512MB. Ursnabbt ATI PCI-Express grafikkort!
1 st Extra minne: Förstärk Scaleo H/X med 1GB DDR. Bra för bildredigering och grafik.
1 st DVD/CDRW duallayer brännare 16x, DVD±R/RW, inklusive 100 DVD+R skivor! (Värde upp till 1000 kr). Optimal brännare!

Frånsett företagets egna fina ord om hur bra allt är, är detta något att ha om jag vill spela spel?

Zerom
2006-09-15, 07:54
Ja, den datorn kickar ass!

Arf Pingvin
2006-09-15, 08:16
Jag skulle vilja ha en snabbare skärm om du spelar FPS-spel. 4-8 ms kanske.

Nina L
2006-09-15, 08:33
Rock'n'lol! :thumbup:

tano
2006-09-15, 09:10
platta skärmar brukar ha sämre uppdateringshastighet.

Helt klart en mycket bra dator, spelade nyss på en liknande hemdator med platt skärm, berörde mig inte det minsta.
Trots den grymma datorn droppar ju fpsen i spel som HL2 deathmatch, så du behöver nog inte oroa dig över skärmen.

Pata
2006-09-15, 09:33
Grafikkortet är ok men en gammal modell. Får du inte välja ur 1900 serien istället ? Alternativt ur Nvidias 7900 serie?

mats-
2006-09-15, 09:35
Jag skulle vilja ha en snabbare skärm om du spelar FPS-spel. 4-8 ms kanske.

Ju mindre skärm dessto snabbare i MS.

Pata
2006-09-15, 09:50

Inte nödvändigtvis men oftast. Lita inte blint på MS heller då man fuskar rätt grovt och anger MS från bästa värden. EN skärm märkt med 4 MS kan ha ett genomsnitt på 16 MS. Läs runt på oberoende tester om de skärmar du är intresserad av eller i allmnähet om hur MS mäts om du vill ha mer kött på benen.

nim
2006-09-15, 10:05
Vad får du betala för paketet?

ALEXPALEX
2006-09-15, 10:25
Vad får du betala för paketet?

I reda pengar typ 400-450 /mån.

everete
2006-09-15, 10:55
Jag håller med mannen ovan att skärmen är på tok för långsam.

Gör så att du plockar ihop datorn själv, då sparar du antagligen flera tusanlappar.

Vad ska du ha datorn till?

Någon som vill ha sånadär prylar brukar veta vad han sysslar med liksom:P men du frågar om hjälp

Liten Men Fet
2006-09-15, 11:00
Jag håller med mannen ovan att skärmen är på tok för långsam.

Gör så att du plockar ihop datorn själv, då sparar du antagligen flera tusanlappar.

Vad ska du ha datorn till?

Någon som vill ha sånadär prylar brukar veta vad han sysslar med liksom:P men du frågar om hjälp

Dom hem-pc som morsan fått "hyra" av kommunen har blivit billigare än att plocka ihop själv, plus att man service avtal och slipper köra piratkopior på windows. Sen är det ju inte säkert det gäller den här datorn men det är ju lätt att kolla upp.
Angående skärmen så läs tester av den, skit i hur många ms den har och annat dravel. Läs ett oberoende test på tomshardware eller liknande så får du reda på om den är bra eller inte.

Att man ska behöva 4-8 ms för att spela är skitsnack eller så skiljer sig mätmetoderna för mycket för att det ska vara relevant.

ALEXPALEX
2006-09-15, 11:10
Jag ska mest ha den till att leka med utan att för den skull hardcorenörda med de senaste fps-arna. Oblivion och civ-4 kommer säkert att bli spelen för ett år framöver (vi småbarnsföräldrar har inte alltför mycket speltid).

I priset ingår service och support och avtalet löper över 3,5 år varpå man får köpa loss till ett ej specat pris.

Anledningen till att jag frågar om råd är att det är fem år sedan jag sist byggde en dator själv och jag vet helt ärligt inte om jag ids uppdatera mig på vad som finns numera för att kunna spara några slantar. Min första tanke var att det verak vara en schyst deal och då blir jag genast misstänksam..:confused:

Liten Men Fet
2006-09-15, 11:20
Jag ska mest ha den till att leka med utan att för den skull hardcorenörda med de senaste fps-arna. Oblivion och civ-4 kommer säkert att bli spelen för ett år framöver (vi småbarnsföräldrar har inte alltför mycket speltid).

I priset ingår service och support och avtalet löper över 3,5 år varpå man får köpa loss till ett ej specat pris.

Anledningen till att jag frågar om råd är att det är fem år sedan jag sist byggde en dator själv och jag vet helt ärligt inte om jag ids uppdatera mig på vad som finns numera för att kunna spara några slantar. Min första tanke var att det verak vara en schyst deal och då blir jag genast misstänksam..:confused:

Jag tror det kan vara en ganska bra deal, men räkna med att dom vill melllan 4-6000 när du ska köpa loss den.

Loke
2006-09-15, 11:27
En processor som är riktigt bra, en helvetes jävla massa lagringsutrymme... Men sen bara 1 GB ram, med möjlighet att välja till 1 GB extra! Det känns som att sälja en formel-1-bil med en växellåda med 3 växlar, och sen ge köpare valet att lägga till en växel ;)

Min erfarenhet säger mig att det som slutligen tvingar fram ett nytt datorköp nästan alltid är brist på RAM, det gäller både för vanliga användare och gamers. En långsam processor klarar man sig med, men förlite RAM gör det extremt jobbigt att använda datorn. 4 GB RAM hade kostat drygt 2000 extra, men i min åsikt hade det förlängt datorns livslängd med kanske ett par år, jämfört med 2 GB. Jag kan i alla fall garantera, att om ett år, när windows vista och alla program som kommer därtill är ute kommer 1 GB inte kännas tillräckligt! Jag tycker fan man lurar folk när man ger dom ens möjligheten att välja så lite RAM.

Edit: Därmed inte sagt att datorn är dålig... Bara att den kunde varit bättre uttrustad :)

coxie
2006-09-15, 11:39
Bra processor, helt ok grafikkort (x1800xt dvs), lagom med utrymme. Hade kört på 2gb ram, det räcker och blir över för det mesta idag. Dock bör du veta att när Vista kommer så kommer speltillverkarna gå över till DX10 och då är ett nytt grafikkort nästintill ett måste.

Skärmen får du kolla upp, det räcker inte att bara kolla MS på släck och tänd tiden. Märkningen för just detta är nämligen lite ful, det är upp till tillverkaren att skriva om det är för bara tändning, bara släckning eller totala tiden för båda. Detta innebär att denna panelen från en annan tillverkare kan vara en "8ms" skärm, eller t.o.m. en "32ms" skärm (dock är det senare väldigt otroligt då så slöa paneler knappt existerar).

Till sist kan jag nämna att just hem-pc avtal är brukar vara väldigt billiga, t.o.m billigare än egna byggen då det är stora kvantiteter samt att det betalas av innan skatten.

aliquis
2006-09-15, 13:00
Jag tycker att informationen var lite sådär, vadå nvidia 256MB? Senare står det ju ATI? Skulle du ta den med alla de där uppgraderingarna eller? 1GB minne är ju nästan lite snålt på en dator nu med, men du kanske skulle ha 2?

Vad gäller skärmen är alla så jävla insnöade på hur snabb den är, sedan om den är liten, har kass upplösning, sämst bild, en betraktningsvinkel på 10 grader, 4 bitars färgskala osv verkar inte röra någon i ryggen.

16ms = 62.5Hz, skärmen uppdaterar antagligen med 60Hz så "föregående bild" kommer ligga kvar under en hel bildruta och störa, men den är ju i princip borta vid slutet av bildrutan (nästkommande alltså), så riktigt synlig är den kanske bara under en halv. Hur som helst visst är 16ms sämre än 8, men det finns ju andra aspekter också.

skaparn
2006-09-15, 13:45

MegaSiemens?

shut teh face
2006-09-15, 14:06
Alquis: Det står även att det är en uppgradering till ett annat gfx. ATI X800XT 512 Mb.

Datorn är helt okey, men att du ska betala av den i 3.5 år känns lite suspekt. Det brukar väl normalt vara två år? Den där datorn kommer hålla i två år om vi tänker på nya direct X osv, att betala den 1.5 år extra när den är förbrukad känns lite fel.

nim
2006-09-15, 14:12
Datorn är helt okey, men att du ska betala av den i 3.5 år känns lite suspekt. Det brukar väl normalt vara två år? Den där datorn kommer hålla i två år om vi tänker på nya direct X osv, att betala den 1.5 år extra när den är förbrukad känns lite fel.

Försök att hitta en sån dator för under 10 000:- vilket är vad han får betala för de 2 första åren.

shut teh face
2006-09-15, 14:21
Försök att hitta en sån dator för under 10 000:- vilket är vad han får betala för de 2 första åren.
Det är nog svårt, men han kmr betala för den under 3.5 år. Och för det priset får man en bättre dator.

db Gamer Tornado Extreme AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4200+ Socket AM2, 2048MB DDR2 RAM, 320GB HD, 512MB nVIDIA 7950GT, Windows XP, 3 års garanti och support
~13.000 kr

Men det är klart .. det är inte så dåligt köp faktiskt. :)

shadowfire
2006-09-15, 14:23
Jag tycker alla hempc-avtal suger mer eller mindre, bara ett onödigt ont som man står o betalar och som påverkar sluttaxeringen negativt.

Min rekommendation: bygg eget, köp komponenter o skruva ihop så får du rubbet skräddarsytt efter just ditt behov o slipper massa trams. Kan du inte bygga så betala en polare ett flak öl för det.

nim
2006-09-15, 14:30
Det är nog svårt, men han kmr betala för den under 3.5 år. Och för det priset får man en bättre dator.

db Gamer Tornado Extreme AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4200+ Socket AM2, 2048MB DDR2 RAM, 320GB HD, 512MB nVIDIA 7950GT, Windows XP, 3 års garanti och support
~13.000 kr

Men det är klart .. det är inte så dåligt köp faktiskt. :)

Processorn du nämner är 25% slöare och hälften så billig som den man får i hans paket.

Sen så fattar jag inte hur man kan tycka att det är negativt att betala av datorn med pengar som ändå skulle gått till skatt.

shadowfire
2006-09-15, 14:55
Processorn du nämner är 25% slöare och hälften så billig som den man får i hans paket.

Sen så fattar jag inte hur man kan tycka att det är negativt att betala av datorn med pengar som ändå skulle gått till skatt.

Err, läsa sig på lite kanske?
Skattesubventionerna innebär att leasingavgiften dras från bruttolönen (lönen före skatt). Det innebär att den som leasar får en lägre beskattningsbar lön och den anställde betalar på så sätt lägre skatt.

Bruttolönen ligger till grund för bland annat pension, sjukpenning, semesterersättning, föräldrapenning och fan o hans moster. Hyr man bara en HemPC i sitt liv och aldrig utnyttjar penningarna, så är det ingen större fara. Däremot om man hela tiden förlänger sina kontrakt och låtsäga har HemPC i 10 år så går det att se lite större negativa ekonomiska konsekvenser.

Någon som ska vara föräldraledig ser definitivt skillnad på föräldrapenningen om det är en hempc som gett ett större bruttolöneavdrag.

Förutsättningarna avgör alltså hur mkt man vinner/förlorar på en HemPC.

Beakta också att vid större HemPC-utskick kan det vara långa leveranstider, inte alls ovanligt att man får vänta ett par månader innan man får sin dator levererad (och då är den redan på väg att bli omodern ffs).
Beakta dessutom att datorn är arbetsgivarens fram tills att man löser ut den och få arbetsgivare tillåter att man gör egna ingrepp. Således kan det vara kört att bara ens bygga ut internminnet (men är inte maskinen plomberad så kan man givetvis göra det på egen risk).

shadowfire
2006-09-15, 15:05
Bara för jämförelse så plockade jag ihop en dator på Komplett (som ändå är dyra för o vara nätbutik) med Core2 DUO 6600, 2GB DD2, 7900GT/512MB, dvdbrännare osv o landar på 14k. Lite gottigheter som bättre mus för spel m.m. och jag landar på 15k = 400:-/mån på 3 år och då har du möjligheter att trycka i ett till grafikkort o köra SLI om du känner för mera kräm, eller trycka i mer internminne, större hårddisk etc nästa år.
Jag valde även Samsungs 19" TFT med 2ms som jag kör själv för spel.

aliquis
2006-09-15, 15:26
Err, läsa sig på lite kanske?
Skattesubventionerna innebär att leasingavgiften dras från bruttolönen (lönen före skatt). Det innebär att den som leasar får en lägre beskattningsbar lön och den anställde betalar på så sätt lägre skatt.

Bruttolönen ligger till grund för bland annat pension, sjukpenning, semesterersättning, föräldrapenning och fan o hans moster. Hyr man bara en HemPC i sitt liv och aldrig utnyttjar penningarna, så är det ingen större fara. Däremot om man hela tiden förlänger sina kontrakt och låtsäga har HemPC i 10 år så går det att se lite större negativa ekonomiska konsekvenser.

Någon som ska vara föräldraledig ser definitivt skillnad på föräldrapenningen om det är en hempc som gett ett större bruttolöneavdrag.

Förutsättningarna avgör alltså hur mkt man vinner/förlorar på en HemPC.

Beakta också att vid större HemPC-utskick kan det vara långa leveranstider, inte alls ovanligt att man får vänta ett par månader innan man får sin dator levererad (och då är den redan på väg att bli omodern ffs).
Beakta dessutom att datorn är arbetsgivarens fram tills att man löser ut den och få arbetsgivare tillåter att man gör egna ingrepp. Således kan det vara kört att bara ens bygga ut internminnet (men är inte maskinen plomberad så kan man givetvis göra det på egen risk).Lägg därtill att de sällan är särskilt prisvärda (de blir ju det eftersom man betalar före skatt, men från början) och att man oftast får med en massa junk som man inte hade köpt på egen hand. (A3 laserskrivare, dubbla 24" skärmar, mindre hemmabiopaket, ...)

Liten Men Fet
2006-09-15, 15:47
Jag valde även Samsungs 19" TFT med 2ms som jag kör själv för spel.

Då har du klivit ner från 22 tum till 19 tum i skärmstorlek, den billigaste 21 tums skärmen på komplett kostar 6200 och en samsung med 2 ms kostar som MEST på komplett 3300. Så det är ju inte jämförbara paket om du inte tar liknande grejer..

Det är ju nästan 3000 spänn i skillnad!

Langster
2006-09-15, 15:49
Är det DP Incent som erbjuder dig datorn?

Liten Men Fet
Fel av jag, 20 tums MOTSVARANDE 22 tums var det visst.
Ber om ursäkt :em:

grabben i skogen
Då har du klivit ner från 22 tum till 19 tum i skärmstorlek, den billigaste 21 tums skärmen på komplett kostar 6200 och en samsung med 2 ms kostar som MEST på komplett 3300. Så det är ju inte jämförbara paket om du inte tar liknande grejer..

att ha 19" idag är ju som förr när man satt med sin 14" och alla andra hade 17".

skaparn
2006-09-15, 15:52

Mycket bra poäng. Grejerna är moderna innan de erforderliga 213 papperen skrivits under, upphandlingen för datorerna skett, förslaget från företaget lagts ut på remiss till den självutnämnde kommunala datorexperten och reviderats, beställts från leverantör, upphandlingen om vem som ska köra ut datorerna skett, 214 papper till skrivits under och SEN... kan det hända att ett X850XT inte är det hetaste hösten 2006.

Lägg därtill att de sällan är särskilt prisvärda (de blir ju det eftersom man betalar före skatt, men från början) och att man oftast får med en massa junk som man inte hade köpt på egen hand. (A3 laserskrivare, dubbla 24" skärmar, mindre hemmabiopaket, ...)

Hngh, fick ett svårkontrollerat sug efter en A3-laserskrivare.

ALEXPALEX
2006-09-15, 16:10
Mycket bra poäng. Grejerna är moderna innan de erforderliga 213 papperen skrivits under, upphandlingen för datorerna skett, förslaget från företaget lagts ut på remiss till den självutnämnde kommunala datorexperten och reviderats, beställts från leverantör, upphandlingen om vem som ska köra ut datorerna skett, 214 papper till skrivits under och SEN... kan det hända att ett X850XT inte är det hetaste hösten 2006.

Hngh, fick ett svårkontrollerat sug efter en A3-laserskrivare.

Mmm, fast allt det där är redan fixat. Visst det är en månads leverans på det så hösten 2006 stämmer väl rätt bra. Är det inte höst redan?!?

bubbe
2006-09-15, 16:14
Reagerade på märket, scaleo, dom såldes på Coop för ett tag sen. Kanske är bra datorer ändå, men lite lustigt att Coop (mataffären alltså) sålde dom.

grabben i skogen
2006-09-15, 16:18
Reagerade på märket, scaleo, dom såldes på Coop för ett tag sen. Kanske är bra datorer ändå, men lite lustigt att Coop (mataffären alltså) sålde dom.

fujitsu-siemens är märket, scaleo är en modell.

NiXPhoenix
2006-09-15, 16:36
att ha 19" idag är ju som förr när man satt med sin 14" och alla andra hade 17".

Vad snackar du om, 19" är inte litet.
14" CRT-->17" CRT, det är 3-tums skillnad, 19" TFT-->20" TFT, det skiljer bara 1". Däremot så är upplösningen högre på en platt 20"s-skärm, 1600*1200 mot 1280. Det gör rätt mycket skillnad.

shadowfire
2006-09-15, 16:47

Killen efterfrågade skärm för spel och då är helt klart en mindre skärm med snabbare responstid att föredra. Ska han spela spel ska han ju ha det som är mest prisvärt, dvs 2GB minne, bra grafikkort och en snabbare TFT.

shadowfire
2006-09-15, 16:49
Edit på ovan inlägg: undantag om snubben ska spela strategispel enbart och är Civ IV nörd, då duger det fint med en fläskig 16ms-skärm. Ska han tävla på elitnivå i FPS-lir så är tyvärr CRT det enda som gäller.

shadowfire
2006-09-15, 16:50
lol, du har varit med förr skaparn.. :D