Visa fullständig version : Jag älskar USA...
http://www.n24.se/dynamiskt/efterborsen/did_13671386.asp
845 miljoner för en kopp kaffe? *rolleyes*
Ibland kan det gå överstyr men jag gillar att företag måste vara försiktiga som fan. Som dag och natt jämfört med många delar av Europa som jag upplever det.
Tricklev
2006-09-14, 21:06
Jepp, det är dumt att skadestånd står i förhållande till hur rika dom som blir stämda är. Är lite som våra dagsbötter, fast har gått rejält överstyr.;)
class action suit och vi får se om dessa går till rättegång. De flesta brukar inte ens komma dit men man hör bara rubrikerna när stämmningen sker.
Jepp, det är dumt att skadestånd står i förhållande till hur rika dom som blir stämda är. Är lite som våra dagsbötter, fast har gått rejält överstyr.;)
Men det var inget skadestånd, det var en estimering som den som stämde hade gjort på värdet av erbjudandet. Starbucks har inte ens sett några papper än på stämningen.
mangemani
2006-09-14, 21:09
"en kvinna som stämde hamburgerkedjan för att hon skållat sig när hon spillde ut sitt kaffe. Hon hävdade att McDonalds gjort kaffet alldeles för varmt."
haha,seinfeld all over again:D
"en kvinna som stämde hamburgerkedjan för att hon skållat sig när hon spillde ut sitt kaffe. Hon hävdade att McDonalds gjort kaffet alldeles för varmt."
haha,seinfeld all over again:D
Ja, men den är inte så orimlig som den verkar. Kaffet var extremt varmt och kvinnan fick allvarliga brännskador på ben och mage(tror jag). Låg på sjukhus och transplanterade skinn och hade sig.
Hon ville dessutom först att McDonalds bara skulle betala sjukhusräkningen, men har för mig de vägrade att ens be om ursäkt.
Det finns ju intressanta fall i Sverige där liknande har hänt, dvs folk har åkt på riktiga skador, inte pga egen idiot utan för att någon instans där ute varit oförsiktig på något sätt. Något jag läst skulle vara vanligt är att man t ex omöjligtvis kan få rätt om kommunvägbyggarna slarvar och gräver en grop som du ramlar i och bryter massa ben du inte vill bryta, här det är mycket skyll dig själv för du är blind din djävel.
mangemani
2006-09-14, 21:18
Ja, men den är inte så orimlig som den verkar. Kaffet var extremt varmt och kvinnan fick allvarliga brännskador på ben och mage(tror jag). Låg på sjukhus och transplanterade skinn och hade sig.
Hon ville dessutom först att McDonalds bara skulle betala sjukhusräkningen, men har för mig de vägrade att ens be om ursäkt.
but coffe is supose to be hot:D
allvarliga skador lät det som iaf=/
stevooooo
2006-09-14, 21:18
Bara i USA.................
"AND THE WINNER IS..."
Så var det dags att utse årets vinnare av "Stella Awards", den inofficiella
utmärkelsen till den som vunnit årets mest grundlösa skadeståndsprocess i USA. Priset är uppkallat efter Stella Liebeck, den 81-åriga dam som fick 2,9 miljoner dollar i ersättning från McDonalds efter att hon skållat sig själv på en mugg kaffe.
Några av årets kandidater:
19-årige Carl Truman från Los Angeles som tillerkändes 74 000 dollar och ersättning för sjukvård sedan hans granne kört över hans hand med sin Honda Accord. Truman hade nämligen inte sett att det satt någon i bilen när han ihopkrupen försökte stjäla navkapslarna.
Kara Walton från Claymont, Delaware, fick ersättning med 12 000 dollar samt tandvårdskostnader betalda av en nattklubbsägare sedan hon fallit så illa från ett högt uppsatt toalettfönster att hon slagit ut två framtänder. Anledningen till att Walton klättrade på fönsterbläcket var ett misslyckat försök att ta sig in på damrummet utan att behöva betala avgiften på 3,50.
Årets favorit är herr Merv Grazinski från Oklahoma City. Grazinski köpte en ny 32-fots Winnebago husbil och anträdde stolt återfärden till hemmet. Väl ute på motorvägen satte Grazinski farthållaren på 112 km/tim och lämnade förarsätet för att koka sig en kopp kaffe. Husvagnen klarade dock inte att styra på egen hand utan körde av vägen och kraschade. Merv Grazinski stämde tillverkaren för att instruktionsboken inte nämnt något om riskerna med tilltaget. Domstolen tilldömde honom ett skadestånd på 1 750 000 dollar plus en ny husvagn.Winnebago har därefter infört en varning i sina instruktionsböcker...
Tricklev
2006-09-14, 21:23
Även om jag som alla andra, finner detta skitkul, så har vi ju i Sverige en hel del rejält korkade saker också.
Bara i Sverige är man så jävla korkat och villig att tro på vad som helst bara det gäller något negativt om USA att man aldrig kollar källor.
http://www.snopes.com/legal/lawsuits.asp
Bara i USA.................
Ok.
stevooooo
2006-09-14, 21:47
Bara i Sverige är man så jävla korkat och villig att tro på vad som helst bara det gäller något negativt om USA att man aldrig kollar källor.
Får väll kalla mig korkad då........................:Virro
Eftersom det är USA vi pratar om så tror jag nog INGENTING är omöjligt i det landet så dom kan mkt väl vara "sanna" likväl som McD historien är sann
High1ander
2006-09-14, 21:57
Ja, USA e sa korkade!11!!!!!11!
Nu rakar det vara sa att USA har mer an 30 ganger antalet invanare an Sverige vilket gor att man hela tiden far rapporter om "klantiga saker".
Sen sa e det inte for ofta som stammningar vinner "hela vagen", man kanske vinner forsta instansen, men sen nar man kommer till en "serios domstol" sa forlorar man...
Får väll kalla mig korkad då........................:Virro
Eftersom det är USA vi pratar om så tror jag nog INGENTING är omöjligt i det landet så dom kan mkt väl vara "sanna" likväl som McD historien är sann
Ja lite korkad var du allt även om jag trött efter ha mött så många tog i såg mycket. Men låt oss ta McDonalds igen eftersom folk gillar det:
"The sweatpants Liebeck was wearing absorbed the coffee and held it next
to her skin. A vascular surgeon determined that Liebeck suffered full
thickness burns (or third-degree burns) over 6 percent of her body,
including her inner thighs, perineum, buttocks, and genital and groin
areas. She was hospitalized for eight days, during which time she
underwent skin grafting. Liebeck, who also underwent debridement
treatments, sought to settle her claim for $20,000, but McDonalds
refused.
During discovery, McDonalds produced documents showing more than 700
claims by people burned by its coffee between 1982 and 1992. Some claims
involved third-degree burns substantially similar to Liebecks. This
history documented McDonalds' knowledge about the extent and nature of
this hazard."
Så, det borde ta hand om att det bara var jättelöjligt av henne att stämma. Hon blev ju rätt skadad faktiskt. Fick hon sina hundratalsmiljoner då?
"The jury awarded Liebeck $200,000 in compensatory damages. This amount
was reduced to $160,000 because the jury found Liebeck 20 percent at
fault in the spill. The jury also awarded Liebeck $2.7 million in
punitive damages, which equals about two days of McDonalds' coffee
sales.
Post-verdict investigation found that the temperature of coffee at the
local Albuquerque McDonalds had dropped to 158 degrees fahrenheit.
The trial court subsequently reduced the punitive award to $480,000 --
or three times compensatory damages -- even though the judge called
McDonalds' conduct reckless, callous and willful.
No one will ever know the final ending to this case.
The parties eventually entered into a secret settlement which has never
been revealed to the public, despite the fact that this was a public
case, litigated in public and subjected to extensive media reporting.
Such secret settlements, after public trials, should not be condoned."
Det är löjligt mycket, men inga fantasisummor som de som nämndes. Det verkar ju som slutsumman verkar ha hamnat på några timmars kaffeförsäljning för McDonalds. Kan hålla med om att det är ett extremt fall och vet inte direkt var jag står om det är löjligt eller inte.
http://www.lectlaw.com/files/cur78.htm
Men vad som förvånar mig är att folk inte vill veta sanningen, de vill bara bekräfta sina fördommar. Man ser det i konspirationstråden, folk är villiga att tro helt idiotiska saker bara det bekräftar. Man ser det i denna tråden, ingen källkritik, inget perspektiv. Inte ens när man kan leta upp fakta själv på några sekunder.
Är man såpass korkad att man MAILAR ut en kupong (som dessutom gäller om man mailar vidare den!) så får man nästan skylla sig själv..
Ja, USA e sa korkade!11!!!!!11!
Nu rakar det vara sa att USA har mer an 30 ganger antalet invanare an Sverige vilket gor att man hela tiden far rapporter om "klantiga saker".
Sen sa e det inte for ofta som stammningar vinner "hela vagen", man kanske vinner forsta instansen, men sen nar man kommer till en "serios domstol" sa forlorar man...
Eftersom du befinner dig i USA så är du per defenition korkad och därför har du ingen talan i denna tråden.*slap*
;)
Varför samlar vi inte ihop pengar till ett svenskt tangentbord och skickar det till High1ander så att man kan läsa hans inlägg i samma takt som de andra?
stevooooo
2006-09-14, 22:32
Sanning eller inte, hela landet verkar ju vara som en "ding,ding värld". OK, lite naivt att tro på det mesta men får väll skyll på X:et som har bott där ett år som övertalade mig.............
McD igen........... Du köper en kaffe, spiller i knät, stämmer skiten ur företaget, vinner och får $2,9 (21 milj SEK idag) för ett misstag som du gjort (vet inte utan tror bara). OK ifall det var hål i muggen eler dyl. Hur sjukt är det. Som amerikanerna säjer "only in america". Vad kommer sen............ man stämmer bilförsäljaren ifall man fått P-böter...........
Dom historierna jag skrev om kanske inte är sanna men det är nog inte omöjligt att dom hänt emd tanke på att folk stämmer varandra till höger och vänster, och vissa verkar ju vinna oxå..........
Det finns ju intressanta fall i Sverige där liknande har hänt, dvs folk har åkt på riktiga skador, inte pga egen idiot utan för att någon instans där ute varit oförsiktig på något sätt. Något jag läst skulle vara vanligt är att man t ex omöjligtvis kan få rätt om kommunvägbyggarna slarvar och gräver en grop som du ramlar i och bryter massa ben du inte vill bryta, här det är mycket skyll dig själv för du är blind din djävel.
Nej, det beror mycket på vilka säkerhetsåtgärder de vidtar, det ställs tex alltid upp koner om det grävs en grop. Man kan spekulera i att man skulle ställa upp stålräcken med skyddsnät osv osv men det anses vara att driva säkerhetsåtgärder för långt, det är krångligt och skyddar mot en relativt liten risk.
Om du läste min post så fick hon inte så mycket. Det sänktes. Hur mycket hon fick tillslut vet man inte eftersom de gjorde upp.
Det skedde en olycka ja, men det var olyckor som faktiskt kan ske med deras produkter och det hade skett innan. Det resulterade ju faktiskt i hyfsat allvarliga skador.
Men ja, det finns vissa saker i deras rättsystem som är felaktigt enligt mig. Speciellt vissa stämningar mot läkemedelsföretag har varit väldigt lustiga och felaktiga med våra mått mätt. Men samtidigt så har läkemedelsföretag i många fall visat sig extremt otjänsliga för lidande så det kan ju vara bra att hot om stämning finns så de inte trycker ut läkemedel som inte är testade riktigt.
Mitt problem är bara när ni faktiskt inte har en aning om hur det är. På vilket sätt är ni bättre än folk som tror att det går isbjörnar på gatorna här?
stevooooo
2006-09-14, 22:55
Chilllla ner ................
Eftersom vi inte verkar ha nån aning om hur det är i den stor världen är det tur att vi har dig här på brädan för du verkar ju vara en världsvan person..................
BTW: Beträffande isbjörnar så har jag bara träffat en pers som trode att det gick isbjörnar på gatorna i norrland och han var från STHLM.............
BTW: Beträffande isbjörnar så har jag bara träffat en pers som trode att det gick isbjörnar på gatorna i norrland och han var från STHLM.............
Fan har jag träffat dig?
stevooooo
2006-09-14, 23:23
Vet int' ............. Hotell Laponia -98/-99:cheers:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.