handdator

Visa fullständig version : Cuffträning efter skada?

krilleh
2006-09-14, 20:20
på måndag ska jag sätta igång med träningen efter en axelskada jag fått. Var inte så allvarligt men hade överansträngt rotatorcuffen trodde läkaren iaf. Skulle vila i 1-2 veckor vilket jag har gjort nu. Nu gör det inge ont men visst knakar det lite när jag rör på cuffen.

Så hur ska jag börja på gymmet för att det inte ska komma tillbaka? Har redan tänkt på att köra 50 % av vikterna men funderar även på att köra lite cuffträning innan passet. Vad tror ni om det? Eller kan de irritera cuffen?

testade lite cuffträning här hemma idag några reps bara med en 2.5 kgs hantel och de gjorde inte alls ont men var lite obehagligt. Knakades lite också.

NI som känner igen sig, snälla ge mig tips på hur jag ska börja träna. Jäkligt osäker måste jag säga.

Arf Pingvin
2006-09-14, 22:54
Prata med en sjukgymnast. Läkare är inte experter på aktiv återhämtning. Egentligen borde man inte säga nåt eftersom man inte vet nåt om din skada. Men det här är internet så...

Rent generellt så kör jag inte cuffarna föränn jag får problem med framsida axlar(av bänk). Det funkar varje gång att börja med uppvärmning av cuffarna, blir mycket bättre i axlarna, men det håller bara några veckor sen fuskar jag igen :) Jag kör bara in/utrotation stående i CC (ställbar till mitten). Aldrig cuffarna tungt. När jag verkligen inte har kunnat bänka har jag tränat axlar allmänt istället.

Überbiffen
2006-09-14, 23:18
Om jag stjäler tråden lite halvt. När man tränar rotatorcuffen; bör man, som Arne visade i sin video, låta armen/armarna vila på något eller hålla uppe dom själv ?

Spelar det någon roll ? Vilket är att föredra ?

:Virro

MickeZZ
2006-09-15, 03:24
Jag har under 4 manader inte kunnat banka alls utan kort rehabtraning pga axeln. Nu verkar det antligen borja ge med sig.

Forst gick jag i en manad till en ART-licensierad kiropraktor for att fa upp mobiliteten i axeln igen. ART ar jatteskont men jag tror dock att det tyvarr inte finns en enda person som har tagit ART-licens i Sverige annu?

Sedan har jag tranat kuffarna i CC bade in och ut (fran oversta respektive understa laget) samt in/ut horisontalt alltsa med hissen satt i mittlaget ungefar. Jag har kort 2-3 set 20-reppare fran dessa fyra vinklar.

(Nu nar jag borjar kunna banka igen borjar jag varje pass med uppvarming i CC bade for kuffarna och triceps, alltsa innan jag ens borjar varma upp i banken.)

Sedan har jag aven tranat axlarna specifikt med MYCKET latta vikter. Dels framatlutande hantelresningar lite "tyngre" typ 12-reppare och dels har jag gjort militarpressar och Bradfordpressar, aterigen legat pa ytterst latta vikter typ endast stangen och gjort nagra set 20-40-reppare for att fa blodgenomstromning. Sist har jag gjort LATTA hantelresningar till sidan ocksa.

Detta har funkat for mig men som nagon skrev ovan sa har man ju egentligen ingen aning om ifall det ar ratt for dig. Det kan t ex visa sig vara livsfarligt for just dig att over huvud taget forsoka dig pa att lyfta nagot over huvudhojd etc om du inte forst stammer av med en kunnig lakare och sjukgymnast.

I ovrigt har jag ocksa fortsatt jobba pa mobiliteten genom att stretcha med gummiband och gjort en 10-20 axelresningar pa jobbet ett par ganger under dagen utan vikter.

Lycka till, det ar inte kul att vara skadad...

Arf Pingvin
2006-09-15, 08:08
Om jag stjäler tråden lite halvt. När man tränar rotatorcuffen; bör man, som Arne visade i sin video, låta armen/armarna vila på något eller hålla uppe dom själv ?

Spelar det någon roll ? Vilket är att föredra ?

:Virro

Armbågen in mot kroppen. Då kan du göra in/utrotationer i CC eller liggandes på sida på en bänk.

krilleh
2006-09-15, 08:44
Jag har under 4 manader inte kunnat banka alls utan kort rehabtraning pga axeln. Nu verkar det antligen borja ge med sig.

Forst gick jag i en manad till en ART-licensierad kiropraktor for att fa upp mobiliteten i axeln igen. ART ar jatteskont men jag tror dock att det tyvarr inte finns en enda person som har tagit ART-licens i Sverige annu?

Sedan har jag tranat kuffarna i CC bade in och ut (fran oversta respektive understa laget) samt in/ut horisontalt alltsa med hissen satt i mittlaget ungefar. Jag har kort 2-3 set 20-reppare fran dessa fyra vinklar.

(Nu nar jag borjar kunna banka igen borjar jag varje pass med uppvarming i CC bade for kuffarna och triceps, alltsa innan jag ens borjar varma upp i banken.)

Sedan har jag aven tranat axlarna specifikt med MYCKET latta vikter. Dels framatlutande hantelresningar lite "tyngre" typ 12-reppare och dels har jag gjort militarpressar och Bradfordpressar, aterigen legat pa ytterst latta vikter typ endast stangen och gjort nagra set 20-40-reppare for att fa blodgenomstromning. Sist har jag gjort LATTA hantelresningar till sidan ocksa.

Detta har funkat for mig men som nagon skrev ovan sa har man ju egentligen ingen aning om ifall det ar ratt for dig. Det kan t ex visa sig vara livsfarligt for just dig att over huvud taget forsoka dig pa att lyfta nagot over huvudhojd etc om du inte forst stammer av med en kunnig lakare och sjukgymnast.

I ovrigt har jag ocksa fortsatt jobba pa mobiliteten genom att stretcha med gummiband och gjort en 10-20 axelresningar pa jobbet ett par ganger under dagen utan vikter.

Lycka till, det ar inte kul att vara skadad...

ok, tack för svaret!

Allt börja med att de gjorde ont under och efter passet. men de var borta dagen efter så jag tog bara 3 dagar vila innan jag körde igen. men då när jag började igen började jag med lite cuffträningen, 4 set, 20reps. Blev helt slut i cuffarna men de kändes bra som fan och kunde träna på vanligt under passet. Det var dagen efter som de börja göra ont i cuffarna när jag rörde på armen. Men de kanske är en överansträngning? Körde för hårt. Aldrig tränat cuffarna förut ju.

z_bumbi
2006-09-15, 08:56
Börja mer försiktigt med rotatorcuffsträningen, kör något set efter träningen någon gång i veckan och sen lägger du till ett set per vecka tills du når 4-5 set utåtrotation och 2-3 set inåtrotation. Sätter man igång att hårdköra så svullnar de musklerna upp på samma sätt som andra muskler som helt plötsligt får jobba mycket mer än normalt.

Fokus ska ligga på att få till bra rörelser och inte på vikten eller antalet set, om du tror dig klara av 20 reps på en vikt så kör 10-15 på den vikten t ex.

När du kommit så långt så kan du köra några lätta set innan bänk/axelpassen för att värma upp men själva "träningen" ska ligga efter alla annan träning.

krilleh
2006-09-15, 09:03
Börja mer försiktigt med rotatorcuffsträningen, kör något set efter träningen någon gång i veckan och sen lägger du till ett set per vecka tills du når 4-5 set utåtrotation och 2-3 set inåtrotation. Sätter man igång att hårdköra så svullnar de musklerna upp på samma sätt som andra muskler som helt plötsligt får jobba mycket mer än normalt.

Fokus ska ligga på att få till bra rörelser och inte på vikten eller antalet set, om du tror dig klara av 20 reps på en vikt så kör 10-15 på den vikten t ex.

När du kommit så långt så kan du köra några lätta set innan bänk/axelpassen för att värma upp men själva "träningen" ska ligga efter alla annan träning.

alright. tack för bra svar.

Så jag bör inte börja med cuffträningen INNAN själva passen? utan kan köra efter nåt set som du säger och sedan öka sakta.

krilleh
2006-09-16, 17:54
En till liten fråga bara..

Ska jag strunta i hantelpressar på axelpasset ett par veckor framåt? har hört att det är mer stabilt att köra tex militärpress än med fria vikter när det gäller axlar?

MickeZZ
2006-09-22, 01:25

z-bumbi har naturligtvis ratt. Jag ber om ursakt for att jag kanske skrev nagot otydligt sa att det blev missforstand angaende traning Vs. uppvarmning samt om jag fick det att lata som att man ska hardkora. Man ska naturligtvis lara sig nya ovningar stegvis och forsiktigt.

Jag hoppas nu att mitt inlagg ovan inte har nagon del i att forvarra nagons skada for det ar verkligen inte mitt syfte *cry*