handdator

Visa fullständig version : Trötthet- naturmedicin etc

hum
2006-09-14, 16:54
hej kolo

Det är så att jag är trött hela tiden. Arbetsdagen är en enda lång gäspning och när jag kommer hem skulle jag helst hoppa i säng direkt.

I hälsokostaffärerna kryllar det av div uppiggande preparat. Fungerar något av dessa? Isf vilket? Vad kan annars hjälpa?

Sover som en stock 7h per natt så det är inte det som är problemet.

PowPow
2006-09-14, 16:58
När jag jobbade i naturkostbutik för ett antal år sedan så var mivototal och ginseng det som såldes mest. Med det inte sagt att det är bäst, bara att det då sålde bäst.

Mivototal är väl eg. bara vitamintillskott, så det är kanske inte aktuellt om du har koll på det redan.

hum
2006-09-14, 17:06
När jag jobbade i naturkostbutik för ett antal år sedan så var mivototal och ginseng det som såldes mest. Med det inte sagt att det är bäst, bara att det då sålde bäst.

Mivototal är väl eg. bara vitamintillskott, så det är kanske inte aktuellt om du har koll på det redan.

Okej okej.

Har väl inte direkt jättekoll på vitaminintaget, så det kan säkert vara bra.

Björn S
2006-09-14, 17:17
Okej okej.

Har väl inte direkt jättekoll på vitaminintaget, så det kan säkert vara bra.

Jag brukar köra med sånt här.. amfetamin som jag plockar i skogen...

Nä, helt ärligt. Har du koll på kost, motion och sömn...

1. Övertränad? Diabetes? Lågt blodsocker "allmänt".
2. Kolla upp dig hos läkare.
Kronisk trötthet kanske? Brist på något ämne i kroppen? Blodprov som gäller för att kolla ev. vitamin- och mineralbrist.

Efter läkarbesök om du är kry som en nöttjärna.
3. Psykisk trötthet, börja fundera närmare på varför? Jobb, social stress, ångest?

Lite allmänt bara... Hoppas det löser sig... Jag hade kronisk trötthet pga. psykiska besvär i ett år... Sov max-4h per natt... Men även om jag sov 10h var jag hur trött som helst..

L-Sami
2006-09-14, 17:17
Koffein tabletter funkar utmärkt för mig.

Yankeee
2006-09-14, 17:18
Koffein tabletter funkar utmärkt för mig.

Är det lösningen tror du?

Björn S
2006-09-14, 17:22
Är det lösningen tror du?
tablettformen är bättre :D

Yankeee
2006-09-14, 17:27
Lösningen och lösningen. Han frågar om några av dessa preparat funkar som säljs i hälsokostaffärerna.

Vem som helst fattar att något preparat inte löser problemet han har. Är man trött hela tiden finns det en anledning till det. Lite träning, dålig kost, dåliga sömnvanor eller motsv. Inte brist på tabletter.

hum
2006-09-14, 17:30
Jag brukar köra med sånt här.. amfetamin som jag plockar i skogen...

Nä, helt ärligt. Har du koll på kost, motion och sömn...

1. Övertränad? Diabetes? Lågt blodsocker "allmänt".
2. Kolla upp dig hos läkare.
Kronisk trötthet kanske? Brist på något ämne i kroppen? Blodprov som gäller för att kolla ev. vitamin- och mineralbrist.

Efter läkarbesök om du är kry som en nöttjärna.
3. Psykisk trötthet, börja fundera närmare på varför? Jobb, social stress, ångest?

Lite allmänt bara... Hoppas det löser sig... Jag hade kronisk trötthet pga. psykiska besvär i ett år... Sov max-4h per natt... Men även om jag sov 10h var jag hur trött som helst..

Tack för svaret!

Övertränad tror jag knappast, tränar bara löpning nån gång per vecka.
Diabetes, inte vad jag vet. Hmmm ja, hur mäter jag blodsockret egentligen? :)

Har gjort en hel del hälsokontroller tidigare i livet och det brukar aldrig vara något fel. Hade järnbrist nån gång som liten kanske. Har däremot kännt mig mer eller mindre trött och hängig sen högstadieåldern.
Skadar ju aldrig att kolla upp iofs, tror jag kan göra det via företagshälsovården.

Det känns inte alls som att jag är uttröttad pga psykiska problem, men vem vet? Tål att tänka på.

Koffein hjälper inte särskilt mycket faktiskt, brukar gäspa på bra med ett halvt gram i kroppen. Däremot blir jag darrig av det.

L-Sami
2006-09-14, 17:31
Ständigt trötthet kan bero på höga nivåer av sömnhormonet melatonin i kroppen. Melatonin ökar vid mörker och jag tror att melatonin nivåerna är högre på hösten/vintern än på våren/sommaren. Om du känner dig tröttare nu än på sommaren så kan det vara orsaken till din trötthet. Se till då att ta vara på dagsljuset så mycket som möjligt. Ta promenader utomhus när det är möjligt och ha gärna ljusen på när du är hemma.

Baha
2006-09-14, 18:09
det kan oxå vara så enkelt att du sover för lite?

vaknar du alltid utvilad av dig själv på morgonen?

Kryss
2006-09-14, 19:35
Har precis samma besvär som dig..
Beror varken på sömn, mat (såvitt jag kan säga) eller diabetes, även om jag sover ~8h regelbundet så vaknar man likfan upp och är tröttare än innan man la sig.

Antar att läkarundersökning är enda alternativet, om de nu kommer att göra sig så mycket besvär för att kolla upp något sånt här

hum
2006-09-14, 20:37
Har precis samma besvär som dig..
Beror varken på sömn, mat (såvitt jag kan säga) eller diabetes, även om jag sover ~8h regelbundet så vaknar man likfan upp och är tröttare än innan man la sig.

Antar att läkarundersökning är enda alternativet, om de nu kommer att göra sig så mycket besvär för att kolla upp något sånt här

Då har vi inte samma besvär. :)

När jag är ledig är trötthet inga större problem, men när man ska upp före solen och sedan jobba hårt i åtta timmar, då...

Baha: De gånger jag vaknar av mig själv är när jag är orolig för att försova mig och därför sover oroligt. Ingen människa vaknar väl 04.30 för egen maskin ;)

Kanske skulle försöka sova åtta timmar, men då blir ju dagen så kort.