Visa fullständig version : Kolsyra och bakfylla
Då var man nyss hemkommen från Prag, där det blev en massa Staropramen, varje dag i 4 dagar. Något jag reagerade på var att ingen blev det minsta bakis!
Varför? Jo, vår tjeckiska guide påstod att det är pga att kolsyran inte hänger med ut i glaset från tappen, som det gör med många andra ölsorter.
Är alltså kolsyra en av de stora bovarna när det gäller hur bakfull man blir? Eller är det för att de serverar mellanöl = mer vatten?
Då var man nyss hemkommen från Prag, där det blev en massa Staropramen, varje dag i 4 dagar. Något jag reagerade på var att ingen blev det minsta bakis!
Varför? Jo, vår tjeckiska guide påstod att det är pga att kolsyran inte hänger med ut i glaset från tappen, som det gör med många andra ölsorter.
Är alltså kolsyra en av de stora bovarna när det gäller hur bakfull man blir? Eller är det för att de serverar mellanöl = mer vatten?
Mer vatten = mindre baksmälla
Kolsyran har jag ingen aning om.
wintzell
2006-09-14, 13:41
Jag upplever att jag och många bekanta inte blir särskilt bakis på fylleresor... Jag vet inte varför, på något vis känns det som att man inte hinner bli det.
Kolsyran bör ju inte ha med det att göra, du blir ju bakis om du dricker sprit?
shadowfire
2006-09-14, 13:44
Skulle mer tro att du har ätit en massa mat i samband med den resan också och en hel del käk på restaurang osv? Bra grundning = ingen eller minimal baksmälla. Sen lär det vara en del blask även på de krogarna, det är det ju i sverige så varför inte i prag..
Jag upplever att jag och många bekanta inte blir särskilt bakis på fylleresor... Jag vet inte varför, på något vis känns det som att man inte hinner bli det.
Kolsyran bör ju inte ha med det att göra, du blir ju bakis om du dricker sprit?
Jo.. samtidigt är det ju mycket B-vitamin i öl, vilket ska mildra baksmällan sägs det. Annars har jag bara hört att kolsyra snabbar på alkoholen ut i blodet.
Finns kolsyrade bubbelpooler fick jag höra nu, och då varnas folk för att bada för länge pga att man blir sliten i skallen på nåt vis ;)
Skulle mer tro att du har ätit en massa mat i samband med den resan också och en hel del käk på restaurang osv? Bra grundning = ingen eller minimal baksmälla.
Nja.. blev mest öl och nån korvbit.. åt faktiskt riktigt lite fast föda. Annars hade du ju en bra poäng.
Med studentresor i minne: Kanske för att man aldrig hinner bli riktiga bakfull utan typ är full/påfylld hela tiden, bara i varierande grad? :D
Jag hade heller ingen baksmälla när jag var i Tyskland i sommras. Är säkert så att man går o smådricker hela tiden, så man hinner aldrig bli helt nykter.
wintzell
2006-09-14, 15:31
Med studentresor i minne: Kanske för att man aldrig hinner bli riktiga bakfull utan typ är full/påfylld hela tiden, bara i varierande grad? :D
Antagligen..:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.