Visa fullständig version : GI Myt?
Är det sant att GI är myt? alltså nonsens alltihop.. Snabba och långsamma kolhydrater finns ej utan det är är sak samma kolhydrater som kolhydrater?
jubbedidu
2006-09-14, 10:03
Är det sant att GI är myt? alltså nonsens alltihop.. Snabba och långsamma kolhydrater finns ej utan det är är sak samma kolhydrater som kolhydrater?
Sökning på glykemiskt index ger den här tråden, läs och begrunda.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270&highlight=Glykemiskt+index
King Grub
2006-09-14, 10:04
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57270&highlight=ytterligare
Det finns snabba och långsamma kolhydrater, men de har ingen betydelse på vare sig viktnedgång eller uppgång.
det som gäller är kalori in - kalori ut.
King Grub
2006-09-15, 13:19
Vid energiöverskott och viktuppgång skulle man kanske kunna tänka sig en påverkan, att en större del av viktuppgången består av kroppsfett vid hög glykemisk belastning och större/mer långvarig insulinfrisättning. Insulinkänsligheten är sämre, och all överskottsenergi blir ju inte fettfri kroppsvikt - inte omöjligt att det kan påverkas. Inte lika intressant i studiesammanhang, dock, och det finns inte testat.
[UnTr] freshmint
2006-09-16, 20:55
Vid energiöverskott och viktuppgång skulle man kanske kunna tänka sig en påverkan, att en större del av viktuppgången består av kroppsfett vid hög glykemisk belastning och större/mer långvarig insulinfrisättning. Insulinkänsligheten är sämre, och all överskottsenergi blir ju inte fettfri kroppsvikt - inte omöjligt att det kan påverkas. Inte lika intressant i studiesammanhang, dock, och det finns inte testat.
Hänger inte med nu, har för mig att jag läste i någon av diskussionenrna här på kollo att insulinfrisättningen hos normala friska personer inte är tillräckligt stor för att påverka fettförbräningen/fettinlagringen över tid?
eller är jag ute och cyklar nu?
King Grub
2006-09-16, 20:57
Men nu skriver jag ju i klartext (även om jag bara teoriserar) om energiöverskott. Studierna det baseras på gäller ju underskott! Det finns inga studier som jämfört en lågglykemisk och en högglykemisk kost som syftar till viktuppgång med varandra. Insulinfrisättning är direkt relaterad till mängden energi, och en kost som ger 5000 kcal kommer att ge större insulinfrisättning än en som ger 2000, även om det är samma livsmedel i båda, bara större mängder i den förstnämnda, och därmed antagligen större uppreglering av lipogenes och nedreglering av lipolys.
[UnTr] freshmint
2006-09-16, 21:03
då är jag med, hoppas jag ;)
Ninjasmurf
2006-09-16, 21:41
Låg-GI bulk kommer bli nya mode...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.