Visa fullständig version : Godisfritt i skolan
Såg just ett nyhetsinslag där Ibrahim Baylan luftade idén om att förbjuda försäljning av godis och läsk i skolorna. Det kan förstås diskuteras om man inte borde låta det ingå i varje skolas självbestämmande så att de själva kan komma på det förträffliga med detta. Personligen tycker jag att det är en god idé faktiskt, om man bara gör min önskade justering av beslutsfattandenivån.
Vad jag dock vill vrida och vända lite på är att det i samma inslag var ett reportage från Högalidskolan (tror jag det var) där man numera bara sålde nyttiga saker i kiosken, varpå man skymtar prislistan med föremål som Risifrutti, någon "crunchy bar" och MiniMeal. Det var fler saker också, men de kommer jag inte ihåg.
Vad är fördelen med att äta Risifrutti framför något annat, det är väl i stort sett bara lite sötat ris det också? Detta är inte retoriska frågor utan jag undrar verkligen. Kan det vara för att det känns matigare och är mer mättande? Om man förbjuder läsk och godis, ska man då inkludera allt sockertätt i förbudet?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=572586&previousRenderType=6
Scratch89
2006-09-14, 07:18
Högelidskolan? Det ligger isåfall här i grannstaden Mariestad.
Jag tycker förslaget är ett double-edge sword. Det är bra att skolcafeterian inte säljer uppenbart onyttiga saker, men det känns som om förslaget (förbudet) endast är till för att på något sätt ta bort ansvaret för den utbredande fetman hos unga från kommun och stat. Det finns ju ingenting som hindrar dem att gå till närmaste ICA eller godisaffär.
Jag tycker inte att herr Baylan ska få bestämma sådant. Det ska vara upp till varje skola. Baylan vet inte hur alla skolor har det, han vet inte heller behovet av att dra in på godis och sådant. Det är ju bättre att istället utöka de bättre alternativen, så att man har valmöjlighet. Det är ju inte de enstaka fallen som blir ohälsosamma, utan när man gör det till en återkommande vana att köpa en cola och en delicatoboll i cafét.
Visst det kan vara socker i yoggi, risifrutti och massa annat också, men det är ju inte bara vad som är i en produkt utan också vad som inte är en produkt. En påse gelehallon, en läsk, det måste väl vara mera "tomhet" i det än i en tallrik yoggi?
Sen tror jag (har inte forskat noga i saken, har inte så bra koll på färdigprodukter) att "färdigprodukter" kan bli mkt bättre. De är ju bra på att ta fram sockerfria alternativ ( och använda sötningsmedel istället oftast) tex, finns ju nästan vad gäller allt. Jag skulle dock föredra tex naturell youghert eller fil istället för nån yoggi med sötningsmedel. Jag tycker nästan all "färdigmat" har en sliskighet över sig. Mera ren mat och mindre massa tjaffs i tycker jag :)
Anonym112
2006-09-14, 11:25
Klart godis ska vara tillåtet på skolan, vissa har svårt att gå upp i vikt utan det. Se det som en kryddning för kalori+.
Det är ett fritt land men däremot gillar jag inte när redan överviktigt folk köper godis.
Dumleman
2006-09-14, 11:29
Själv har jag aldrig förstått det där med att fika i skolan. Man får ju gratis lunch och så jäkla länge är man inte i skolan så man måste hålla på att fika och rasterna är inte speciellt långa. Bort med hela kiosken ffs.
Klart godis ska vara tillåtet på skolan, vissa har svårt att gå upp i vikt utan det. Se det som en kryddning för kalori+.
Det är ett fritt land men däremot gillar jag inte när redan överviktigt folk köper godis.
Men zzz. Ska man inkludera onyttiga energikällor just av anledningen att gå upp i vikt? Dumheter.
Anonym112
2006-09-14, 11:39
Själv har jag aldrig förstått det där med att fika i skolan. Man får ju gratis lunch och så jäkla länge är man inte i skolan så man måste hålla på att fika och rasterna är inte speciellt långa. Bort med hela kiosken ffs.
Tänk.. om det är lunch kl. 11 sen är det soppa i matsalen, sen slutar man klockan 16.00 och är hemma vid 16.30, då måste man köpa sig en rejäl macka vid 2tiden ju. :)
Anonym112
2006-09-14, 11:39
Men zzz. Ska man inkludera onyttiga energikällor just av anledningen att gå upp i vikt? Dumheter.
Till alla ectomorpher :)
shadowfire
2006-09-14, 11:43
Bort med godiskioskerna så kanske vi slipper lite mindre brudar som hetsbantar o skippar skollunchen för att sedan mula i sig massa godis på eftermiddagen istället...
Edit: inför FRUKT istället och se till att det finns andra mellanmål, varför inte de gamla goda "break" som fanns på 80-talet då jag gick i skolan?... fibrer o gott som fan som mellanmål.
SKANDAL!
O förihelvete man blir inte fet för att man köper en godisrem om dagen.
Whistler
2006-09-14, 12:17
När jag gick på låg och mellanstadiet 90-96 så var det strängeligen förbjudet att äta godis på skolområdet under skoltid. Påkoms man var det kvarsittning. Likaså om man påkoms eh... utanför skolområdet, även om man inte åt godis. :)
Antar att det var en lokal grej för vår skola, men det funkade. Klart en del busfrön försökte smita, men sånt sker ju alltid. Vi hade t o m en period när det var populärt att använda halstabletter som kryphål i godisträsket, så då införde ledningen att Apotekets bafucin var den enda halstabletten som fick användas, och då med intyg från föräldrarna.
Märkte klar skillnad när jag började högstadiet och vi hade en stor idrottshall vars kiosk sålde godis (!), liksom att vi hade en automat inne i en av korridorerna. Det vara bara godis. De försökte med frukt och Wasa-sandwich ett tag, men de produkterna blev gamla och oätbara för att ingen köpte dem. Godiset var alltså det som lockade, inte att stoppa i sig en macka mellan lunch och hemgång.
När jag gick på låg och mellanstadiet 90-96 så var det strängeligen förbjudet att äta godis på skolområdet under skoltid. Påkoms man var det kvarsittning. Likaså om man påkoms eh... utanför skolområdet, även om man inte åt godis. :)
Vi hade nog inte samma straffpåföljd men reglerna i övrigt stämer ganska bra hur jag hade det i låg och mellanstadiet, tidpunkten var några år tidigare däremot.
blekfet2
2006-09-14, 13:06
Om dom ska få sälja fortsätta sälja godis i skolan så borde det vara en obligatorisk Kalippermätning just fören personen ska köpa godis:Virro
Anonym112
2006-09-14, 13:09
Om dom ska få sälja fortsätta sälja godis i skolan så borde det vara en obligatorisk Kalippermätning just fören personen ska köpa godis:Virro
Det där har jag o armbrytarn diskuterat! :cool:
Det borde vara ett test innan man får ta mat i matsalen, så inte det blir som de brukar.. dom feta tar mycket, dom magra tar lite.
Dumleman
2006-09-14, 13:20
Nej det vore en dum ide eftersom de tjocka skulle med lätthet kunna sätta sig på de smala och tvinga dem att langa godis.
blekfet2
2006-09-14, 17:55
Nej det vore en dum ide eftersom de tjocka skulle med lätthet kunna sätta sig på de smala och tvinga dem att langa godis.
haha, men det är bara positivt, folk delas upp i grupper (och det är väl bra) :D :D
Daniiiel
2006-09-14, 18:18
På högstadiet och neråt så kan det ju vara en bra ide, men på gymnasiet är man fan tillräckligt gammal för att kunna avgöra om man kan köpa sig en påse godis eller inte. De försökte ta bort godis automaterna på vårt gymnasium, men jävlar vilken protest det blev så vi fick tillbaka dem. Istället tog de bort den underbart goda saften till lunchen-.-
På högstadiet och neråt så kan det ju vara en bra ide, men på gymnasiet är man fan tillräckligt gammal för att kunna avgöra om man kan köpa sig en påse godis eller inte. De försökte ta bort godis automaterna på vårt gymnasium, men jävlar vilken protest det blev så vi fick tillbaka dem. Istället tog de bort den underbart goda saften till lunchen-.-
Det enda rätta när elever protester är kalla in polisen så ni får en god kok stryk. Skitungar.
Tricklev
2006-09-14, 18:30
Det där har jag o armbrytarn diskuterat! :cool:
Det borde vara ett test innan man får ta mat i matsalen, så inte det blir som de brukar.. dom feta tar mycket, dom magra tar lite.
Är du så korkad, eller är du väldigt skämtsam?
Kidsen på min högstadieskola skiter i att äta frukost, går sedan konstant med en klubba/glass/gräddbulle/chokladbit i käften, är sen inte sugna på lunch, blir sura och griniga på lektionerna och äter lite mer godis när de blir hungriga på eftermiddagen.
Givetvis inget godis på skolan. Däremot kvalitativa mellanmål för dem som inte hunnit/velat/orkat äta frukost och som mellanmål i största allmänhet.
Dessutom är det trams att de inte får äta på lektionerna. På mina lektioner kommer ätande av nyttigheter i det snaraste att påbjudas, jag planerar att ha fruktskål i klassrummet etc.
Jag vet ju själv hur bra jag kan koncentrera mig när jag är hungrig och har lågt blodsocker.
Daniiiel
2006-09-14, 18:34
Det enda rätta när elever protester är kalla in polisen så ni får en god kok stryk. Skitungar.
Va snackar du för skit
Vår skola ville ta bort godis maskinerna för att minska fetman. På vår skola går 1500 elever varav kanske 1% är överviktiga. Vi var tillräckligt vuxna att bestämma själva om vi ville slänga bort 15 spänn för en påse godis eller inte.
Du borde ha ett kok stryk
Va snackar du för skit
Vår skola ville ta bort godis maskinerna för att minska fetman. På vår skola går 1500 elever varav kanske 1% är överviktiga. Vi var tillräckligt vuxna att bestämma själva om vi ville slänga bort 15 spänn för en påse godis eller inte.
Du borde ha ett kok stryk idiot.
Eller så skojade han till det.
Daniiiel
2006-09-14, 18:36
Eller så skojade han till det.
Man vet aldrig:Virro
Fetma, övervikt och relaterade sjukdomar leder ofrånkomligt till kostnader som andra får betala. Uppenbarligen fungerar inte "det goda omdömet" hos ungdomen. Det finns också en anledning till att det heter ungdom, och att ungdom inte är samma sak som vuxen. Gissa varför.
Vill man ha sötsaker skadar det inte om man får anstränga sig en smula för att få tag i det. Att tjafsa om risifrutti kontra hallonbåtar är semantik. Bort med skiten från plugget.
allan
Daniiiel
2006-09-14, 18:45
Fetma, övervikt och relaterade sjukdomar leder ofrånkomligt till kostnader som andra får betala. Uppenbarligen fungerar inte "det goda omdömet" hos ungdomen. Det finns också en anledning till att det heter ungdom, och att ungdom inte är samma sak som vuxen. Gissa varför.
Vill man ha sötsaker skadar det inte om man får anstränga sig en smula för att få tag i det. Att tjafsa om risifrutti kontra hallonbåtar är semantik. Bort med skiten från plugget.
allan
Du tycker inte att man bör göra en bedömning skola från skola istället? Bara för att automaterna försvinner från skolan stoppar inte ungdomarna från att gå till ica 10 meter bort och köpa.
shadowfire
2006-09-14, 18:49
Du tycker inte att man bör göra en bedömning skola från skola istället? Bara för att automaterna försvinner från skolan stoppar inte ungdomarna från att gå till ica 10 meter bort och köpa.
What comes around, goes around. Genom o sticka gottesakerna så gott som in i truten på skolkidsen så klart som sjutton handlar de o köper mera. Nej, bort med skiten.
Dessutom borde det vara oblegatorisk B.R.A.K. i skolan varje morgon.
Snälla gör mig till rektor någonstans.
Dessutom borde det vara oblegatorisk B.R.A.K. i skolan varje morgon.
Snälla gör mig till rektor någonstans.
BRAK är fjantigt. Obligatoriska böj där man måste öka % från tillfälle till tillfälle. Maxningar varje fredag... gäller börja fostra tidigt.
Tricklev
2006-09-14, 18:53
Fan, ser folk sig verkligen som bättre människor för att ni tränar?
Inför BRAK? Inför tvångsmässig konditionsträning istället, lär ge bättre hälsoeffekt.;)
Fan, ser folk sig verkligen som bättre människor för att ni tränar?
Ja. Jag är ingen selfhater.
Tricklev
2006-09-14, 18:55
Ja. Jag är ingen selfhater.
Inte jag heller, men jag ser mig inte som en ubermänniska för att jag styrketränar.
shadowfire
2006-09-14, 18:56
BRAK är fjantigt. Obligatoriska böj där man måste öka % från tillfälle till tillfälle. Maxningar varje fredag... gäller börja fostra tidigt.
BRAKen var tänkt från 1-6 klass *slap*
Böjar kommer inte förrän i 7an.
Inte jag heller, men jag ser mig inte som en ubermänniska för att jag styrketränar.
Nej, men lite starkare, finare och bättre än dom som inte gör det. Vi behöver ju inte överdriva ;)
Anonym112
2006-09-14, 19:12
Är du så korkad, eller är du väldigt skämtsam?
Hur tycker du man ska lösa problemet då?
Tricklev
2006-09-14, 19:17
Hur tycker du man ska lösa problemet då?
Ser du verkligen dig själv som en bättre människa för att du lyfter vikter 3 gånger i veckan, på riktigt?
Jag vet inte hur man ska lösa detta, men jag är för intelligenstester före man får posta på internet, garanterat.
Anonym112
2006-09-14, 19:24
Ser du verkligen dig själv som en bättre människa för att du lyfter vikter 3 gånger i veckan, på riktigt?
Jag vet inte hur man ska lösa detta, men jag är för intelligenstester före man får posta på internet, garanterat.
Näe, men mer ansvarsfull än dom med 35% bf.
Tycker att man ska kunna ta ansvar för sin kropp och inte äta mycket när man redan väger mycket, t.ex.
Du kanske tycker det är okej att folk gör så men du får ju tycka så om du vill, det är ett fritt forum.
Tricklev
2006-09-14, 19:29
Näe, men mer ansvarsfull än dom med 35% bf.
Tycker att man ska kunna ta ansvar för sin kropp och inte äta mycket när man redan väger mycket, t.ex.
Du kanske tycker det är okej att folk gör så men du får ju tycka så om du vill, det är ett fritt forum.
Jag tycker att det är oerhört oansvarigt att inte läsa 2 böcker i veckan, för att öka sina synsätt och kunskap om världen, tycker inte du att det är oansvarigt o leva i okunskap?
Jag tycker speciellt att det är YTTERST oansvarigt att inte läsa böckerna för dom större religionerna, och att inte föllja dom större ländernas politik och speciellt utrikes politik. Ändå så kan jag gissa på att du; Mr Ansvar inte gör detta.
Lillgrabben
2006-09-14, 19:30
det är ett fritt forum.
Där har du fel.
Det här är ett relativt hårt modererat forum där upprepade grova klavertramp inte accepteras.
Anonym112
2006-09-14, 19:32
Jag tycker att det är oerhört oansvarigt att inte läsa 2 böcker i veckan, för att öka sina synsätt och kunskap om världen, tycker inte du att det är oansvarigt o leva i okunskap?
Jag tycker speciellt att det är YTTERST oansvarigt att inte läsa böckerna för dom större religionerna, och att inte föllja dom större ländernas politik och speciellt utrikes politik. Ändå så kan jag gissa på att du; Mr Ansvar inte gör detta.
Tråden handlade om godisfritt i skolan..
Håll dig till ämnet nu.
Jag tycker att det ska vara en slags koll vem som köper i kiosken.
Tricklev
2006-09-14, 19:33
Tråden handlade om godisfritt i skolan..
Håll dig till ämnet nu.
Jag tycker att det ska vara en slags koll vem som köper i kiosken.
Det var du som skiftade diskussionen till personligt ansvar, jag tycker inte att du ska få rösta, skaffa körkort, eller något annat som kräver ansvar.
Tycker inte att dom ska sällja godis i grundskolan, eller i gymnasiet, dom som vill kan vandra 5minuter för sitt godis.
Anonym112
2006-09-14, 19:34
Det var du som skiftade diskussionen till personligt ansvar, jag tycker inte att du ska få rösta, skaffa körkort, eller något annat som kräver ansvar.
Tycker inte att dom ska sällja godis i grundskolan, eller i gymnasiet, dom som vill kan vandra 5minuter för sitt godis.
Vad tycker du ska få finnas i kiosken, om det nu ska finnas en kiosk på skolan? motivera.
Tricklev
2006-09-14, 19:35
Vad tycker du ska finnas i kiosken, om det nu finns en kiosk? motivera.
Jag tycker inte att det ska sälljas godis i skolorna, behövs det verkligen?
Om det sälljs så föredrar jag mackor, och relativt nyttiga sådana, inget godis. (Och ja, i skolor där dom endast sälljer mackor går dom åt som smör i skåne, säger iaf min erfarenhet mig.)
Anonym112
2006-09-14, 19:38
Jag tycker inte att det ska sälljas godis i skolorna, behövs det verkligen?
Om det sälljs så föredrar jag mackor, och relativt nyttiga sådana, inget godis. (Och ja, i skolor där dom endast sälljer mackor går dom åt som smör i skåne, säger iaf min erfarenhet mig.)
Det har du rätt i. Mackor -- lite dyrare ubåtsmackor för den hungrige, och små ostmackor. Drickbart till då? Drickyoghurt?
Det har du rätt i. Mackor -- lite dyrare ubåtsmackor för den hungrige, och små ostmackor. Drickbart till då? Drickyoghurt?
Vatten och Fun Light
bluelight
2006-09-14, 20:07
Lokavatten, kaffe osv.
På våran skola har vi inget godis alls, iofs massa bullar, chokladrutor och sådant ibland, men inget godis, fast dom som vill ha godis går nog 100 meter till närmsta kiosk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.