handdator

Visa fullständig version : Nu skiter ja i att rösta...

Angel
2006-09-13, 22:38
Är inte hemma på söndag, och de partiet jag hade tänkt rösta på skickade aldrig valsedlarna (finns ej i vallokalen ju.)

Så nu blir jag en utav dom "hemska" som inte röstar.

Är jag en dålig medborgare?

Trance
2006-09-13, 22:39
Nej, det är bättre att stanna hemma än att rösta på ett extremistiskt parti.

Pepparkakssmurfen
2006-09-13, 22:40
Du vet att du kan förtidsrösta (http://www.val.se/val/val2006/rostlokaler/index.html)?

Scratch89
Du kan annars ta en blank röst och skriva partiets namn på lappen. Handskrivna lappar ska vara lika giltiga som färdigtryckta, sålänge du skriver ut hela partinamnet.

Stoltz
Är inte hemma på söndag, och de partiet jag hade tänkt rösta på skickade aldrig valsedlarna (finns ej i vallokalen ju.)

Är jag en dålig medborgare?

Rösta blankt?

Angel
2006-09-13, 22:41
Nej, det är bättre att stanna hemma än att rösta på ett extremistiskt parti.

Ja ska ju inte va hemma, ja ska bort :)

Vadå är det bara att skriva namnet på det partiet man vill rösta på då? Har bara röstat 1gång tidigare i mitt liv så ja minns inte ens hur man gjorde, la lappen i något kuvert va?

aliquis
2006-09-13, 22:47

Är jag en dålig medborgare?Du kan väl skriva namnet på partiet på en egen lapp?

Försent..

Nej, lägg lappen på gatan eller i papperskorgen, eller räck över den till nästa person som kommer.

enherjer
2006-09-13, 23:46
Du kan ta en blank valsedel och skriva ut hela namnet med stora bokstäver och nästa överdrivet tydligt så kommer det att räknas. Om det är det mindre extrema nationalistiska partiet du pratar om kommer dock valsedlar att finnas eftersom de fick över 1% i riksdagsvalet förra vändan. Annars vet jag inte riktigt vilka småpartier som garanterat får utlagda valsedlar under valdagen, kanske ny demokrati.

aliquis
2006-09-14, 00:04
Gå in med lapp för ögat o skrik ARRRRRRRRRR så förstår de nog ändå.

PowPow
2006-09-14, 00:39
Du kan ta en blank valsedel och skriva ut hela namnet med stora bokstäver och nästa överdrivet tydligt så kommer det att räknas. Om det är det mindre extrema nationalistiska partiet du pratar om kommer dock valsedlar att finnas eftersom de fick över 1% i riksdagsvalet förra vändan. Annars vet jag inte riktigt vilka småpartier som garanterat får utlagda valsedlar under valdagen, kanske ny demokrati.

Ny demokrati inledde konkurs nån gång i början av 2000-talet och finns, så vitt jag vet, inte alls längre, så det betvivlar jag ;)

trasan
2006-09-14, 01:42
JAG för guds skull.

jakke
2006-09-14, 06:33
Röstar man inte, får man inte klaga sen...

Nina L
2006-09-14, 06:42
Röstar man inte, får man inte klaga sen...Good point!

Tricklev
2006-09-14, 06:47
Röstar man inte, får man inte klaga sen...

Jag röstar inte, och det är mitt sätt att klaga nu.

Nina L
2006-09-14, 06:48
Jag röstar inte, och det är mitt sätt att klaga nu.Nix, det räknas inte. I så fall pallar man sig iväg och blankröstar. Det är ett klagomål.

Tricklev
2006-09-14, 06:50
Nix, det räknas inte. I så fall pallar man sig iväg och blankröstar. Det är ett klagomål.

Eftersom blankrösterna inte längre räknas, så finns det absolut inget skäl att rösta blankt längre.

Blankröst idag betyder "Jag håller med er, men har svårt att bestämma sig"- typ, medans att sitta hemma och käka popcorn betyder "fan ta er allihoppa!!11!!" Vilket jag faktiskt kan sympatisera lite bättre med.;)

Bronkitkorv
2006-09-14, 06:52
Det gör inget om du inte röstar på nåt litet feminist eller invandrarfientligt parti så nej du är ingen dålig människa.

Nina L
2006-09-14, 06:52
Räknas dom inte? Va fan!?

Tricklev
2006-09-14, 06:54
Räknas dom inte? Va fan!?

Sitt hemma med mig iår, vi kan röka på också, bara för att visa våran besvikelse.:banned

Nina L
2006-09-14, 06:56
Sitt hemma med mig iår, vi kan röka på också, bara för att visa våran besvikelse.:banned
Jag såg på teve igår (en expert med massa cred sa det) att det inte gör så stor skillnad vilket block man röstar på längre. Det kändes tryggt för någon som jag, som är rädd för det okända. Så jag tänkte rösta höger. Men jag kan väl komma hem till dig sen och ta en feting ändå?

Tricklev
2006-09-14, 06:58
Jag såg på teve igår (en expert med massa cred sa det) att det inte gör så stor skillnad vilket block man röstar på längre. Det kändes tryggt för någon som jag, som är rädd för det okända. Så jag tänkte rösta höger. Men jag kan väl komma hem till dig sen och ta en feting ändå?

Nej nej, man får ta med eget, och bara om man inte röstar.

Cilia
2006-09-14, 07:01
JAg tänkte så här.
Oftast kan man ju ganska säkert fastställa valresultatet genom att intervjua ca 1000 personer utanför vallokalen.

Då kanske man kan välja ut 1000 personer som får rösta.
På så sätt effektiviserar vi processen.
Inte lika många behöver ta sig till vallokalerna
Det behövs färre valförrättare
det går snabbare att få fram det slutliga resultatet

listan kan göras lång

Scratch89
2006-09-14, 07:06
JAg tänkte så här.
Oftast kan man ju ganska säkert fastställa valresultatet genom att intervjua ca 1000 personer utanför vallokalen.

Då kanske man kan välja ut 1000 personer som får rösta.
På så sätt effektiviserar vi processen.
Inte lika många behöver ta sig till vallokalerna
Det behövs färre valförrättare
det går snabbare att få fram det slutliga resultatet

listan kan göras lång
Är du seriös nu?

Och jo, blankrösterna räknas. De skulle väl börja med det i år?

Tricklev
2006-09-14, 07:06
Är du seriös nu?

Och jo, blankrösterna räknas. De skulle väl börja med det i år?

Nej, blankrösterna har räknats fram till i år, nu har dom slutat räkna dom.

High1ander
2006-09-14, 07:10
Jag kommer inte rosta. Eftersom valsedlarna som jag begarde for ca 2 veckor sen inte kommit hit till Amerikat.

Vilket gor mig smatt sur, eftersom dels min rost inte rakns, dels att de andra som rostar rost vagre tyngre (miniminiminimalt).

Nina L
2006-09-14, 07:22
Nej, blankrösterna har räknats fram till i år, nu har dom slutat räkna dom.Åh fan. Ja, men då så.

Jag tycker synd om High1ander. Kan inte Angel rösta åt honom? :D

Bronkitkorv
2006-09-14, 07:29
Jag kommer inte rosta. Eftersom valsedlarna som jag begarde for ca 2 veckor sen inte kommit hit till Amerikat.

Vilket gor mig smatt sur, eftersom dels min rost inte rakns, dels att de andra som rostar rost vagre tyngre (miniminiminimalt).
Skit i svenska valet och gör nåt roligt istället. Disneyland ! Golds gym !

raZmus
2006-09-14, 07:44
You go vote!

High1ander
2006-09-14, 08:28
Skit i svenska valet och gör nåt roligt istället. Disneyland ! Golds gym !
Disneyland, been there done that (10 ar for sent, var dit da jag var 19).
Gold's Gym har bytt till "Spectra" eller natt har i Santa Barbara. Sen kommer min flickvan om tva dagar, sa jag vill inte ha traningsvark da (trana i lordags for forsta gangen pa over 3 manader).

Jag tycker det e skitsamma om Moderaterna far min rost, men jag blir sur for nu kommer SD, ND, VP eller MP fa mer tyngd (vilket e en av de mer negativa sidorna enligt mig da jag inte kan rosta)...

Cilia
2006-09-14, 08:35

kunde inte din familj ha skickat över valsedlar?
segt att inte kunna rösta. Jag tycker det är viktigt att göra sin röst hörd.

Cilia
2006-09-14, 08:36
Är du seriös nu?
*suck*
ironi är inte din starka sida eller hur?

Tricklev
2006-09-14, 08:37
Jag tycker det e skitsamma om Moderaterna far min rost, men jag blir sur for nu kommer SD, ND, VP eller MP fa mer tyngd (vilket e en av de mer negativa sidorna enligt mig da jag inte kan rosta)...

Jepp, det håller jag med om, det enda skälet till att jag funderar på att rösta är att se till o hålla FI så lågt nere som möjligt.

Angel
2006-09-14, 09:13
Jepp, det håller jag med om, det enda skälet till att jag funderar på att rösta är att se till o hålla FI så lågt nere som möjligt.

Jag hade tänkt och rösta på F! ju, men dom ger mig inga valsedlar

Lasse Kongo
2006-09-14, 09:15
O nej hon ska inte rösta!

Jag funderar på att starta en tråd: "jag ska rösta på söndag är jag en bra medborgare då"

Lasse Kongo: dryg; svar ja med all rätt :D

High1ander
2006-09-14, 09:19
kunde inte din familj ha skickat över valsedlar?
segt att inte kunna rösta. Jag tycker det är viktigt att göra sin röst hörd.
Jag maste anda begara ett speciellt kuvert(?).

Angel
2006-09-14, 09:24
O nej hon ska inte rösta!

Jag funderar på att starta en tråd: "jag ska rösta på söndag är jag en bra medborgare då"

Lasse Kongo: dryg; svar ja med all rätt :D

Ja gillar att göra onödiga trådar om mina livs dilemmor, I know you like them to

Lasse Kongo
2006-09-14, 10:01
Ja gillar att göra onödiga trådar om mina livs dilemmor, I know you like them to

jaja blir du glad av det lilla hjärtat så blir jag med glad.

Nitrometan
2006-09-14, 12:00
Nix, det räknas inte. I så fall pallar man sig iväg och blankröstar. Det är ett klagomål.
Nej. Inte nu längre. Valmyndigheten har bestämt att blanka röster ska räknas som ogiltiga. *screwy*

Piranha
2006-09-14, 12:24
OM du inte röstar fråntar det dig rätten att "under åren fram till nästa val" gnälla på befintlig regering.

:banned

Lasse Kongo
2006-09-14, 12:32
OM du inte röstar fråntar det dig rätten att "under åren fram till nästa val" gnälla på befintlig regering.

:banned

Det var fan det bästa du skrivit på bra länge!

Vad är det med dig idag? Functional foods, brainboosting, a lot of analsex eller vad är hemligheten?

Baha
2006-09-14, 12:33
man bvisar väl sitt missnöje med genom att inte rösta, valdeltagandet blir ju lägre.