Logga in

Visa fullständig version : Alla vänsterpartister

hultman
2006-09-13, 21:17
Hur hade ni tänkt att utföra och finansiera dessa krav, och varför skulle de ge positiv effekt i samhället?

http://www2.vansterpartiet.se/val/template/p3/?pageID=54

http://www2.vansterpartiet.se/val/template/p4/?pageID=58

http://www2.vansterpartiet.se/val/template/p10/?pageID=78

Fartman
2006-09-13, 21:22
Dom kanske ska stjäla "de rikas" pengar?

scythe
2006-09-13, 21:24
Det lättaste vore väl ändå att maila V och fråga?

hultman
2006-09-13, 21:27
Det lättaste vore väl ändå att maila V och fråga?

Har en känsla av att de inte kommer att svara såhär sent =)

Scratch89
2006-09-13, 21:31
Det visar de genom att tillsammans med sina allianskompisar föreslå en chockhöjning av avgiften till a-kassan med upp till 300 kronor i månaden.

Åh nej! Stackars!

Dumleman
2006-09-13, 21:35
Genom att chockhöja skatten såklart! Ojojoj vad skatt ni ska få betala...

hultman
2006-09-13, 21:36
Tycker inte att det framgår någonstans hur de vill utföra de punkter som de radat upp :(

Scratch89
2006-09-13, 21:38
Tycker inte att det framgår någonstans hur de vill utföra de punkter som de radat upp :(
Okay, jag är väldigt partisk så du kanske inte ska lyssna på allt jag säger, men jag tror inte att de vet själva.

Scratch89
2006-09-13, 21:40
Vi vill återupprätt full sysselsättning som mål för den ekonomiska politiken.

Vad är detta för sysselsättning? AMS? Eller kanske riktig sysselsättning i kommunistanda; morgonskiftet på fabriken bygger ihop bilar, medan kvällsskiftet får plocka isär dem. Detta kombinerat med medborgarlön blir :thumbup:

hultman
2006-09-13, 21:46
Menar de att de ska skicka arbetslösa på något skitjobb i offentlig sektor? Arbetsrätten, däremot, har faktiskt ett syfte. Frågan är bara om syftet redan spelat ut sin roll i form av fackföreningar, eller om de verkligen behövs idag. Hur de skulle skapa fler jobb framgick inte riktigt av texten.

Scratch89
2006-09-13, 21:48
Menar de att de ska skicka arbetslösa på något skitjobb i offentlig sektor? Arbetsrätten, däremot, har faktiskt ett syfte. Frågan är bara om syftet redan spelat ut sin roll i form av fackföreningar, eller om de verkligen behövs idag. Hur de skulle skapa fler jobb framgick inte riktigt av texten.
Volvo betalar idag facket på arbetsplatsen. De betalar för lokaler och möten osv. 'Nough said.

Lillgrabben
2006-09-13, 21:50
Får jag föreslå att Scratch m.fl. låter eventuella vänsterpartister på brädan svara på trådens frågeställning som direkt vänder sig till V-sympatisörerna.

hultman
2006-09-13, 21:52
De går gärna kliva fram och svara :)

Lillgrabben
2006-09-13, 21:54
De går gärna kliva fram och svara :)

Håller med!

Kan tänka mig att de kanske inte vill ge sig in i diskussionen om Scratch m.fl. gör sig rolig på deras bekostnad.

Bolio
2006-09-13, 21:59
Håller med Lillgrabben här. MUF-jügend (Scratch, mela, m.fl.) har en ovana att vara en aning jobbiga i sina politiska attacker mot vänstern. Det är trist. Det skapar inget trevligt debattklimat. Folk vill helt enkelt inte diskutera på den nivån. En annan sak som också bör nämnas i sammanhanget är att det ju trots allt inte finns så många kompetenta vänsterdebattörer här, om ens några överhuvudtaget. Kimo är den ende jag kan komma på som är någorlunda duktig.

hultman
2006-09-13, 22:00
Jag skiter fullständigt i om argumenten är idiotiska enligt mig. Funderar bara över hur de hade tänkt finansiera och gå tillväga. De vill sällan berätta.

Scratch89
2006-09-13, 22:02
Jag skulle också gärna vilja se någon vänsterpartist svara på det här, men är jag förbjuden att ge min åsikt om det?

jwzrd
2006-09-13, 22:07
Jag skulle också gärna vilja se någon vänsterpartist svara på det här, men är jag förbjuden att ge min åsikt om det?

Om du kunde ge din egen åsikt så skulle jag läsa den. Tyvärr finns det bara MUF-pamfletter i din trut.

hultman
2006-09-13, 22:11
Om du kunde ge din egen åsikt så skulle jag läsa den. Tyvärr finns det bara MUF-pamfletter i din trut.

Lillplucke, du måste ha någorlunda pejl. Right?

Mandus

Vadå din åsikt? Läs på lite för f-n innan du öppnar munnen. Det finns alldeles för många Muf-are som inte kan försvara sina åsikter mot en vänsterorienterad person i en minut. Jag tvivlar på att du hade kunnat det.

Diggler
Jag är rätt vänster emellanåt, men att älta ekonomi är trist, kan ingen starta en debatt på ett mer ideologiskt plan så blir det roligare.

Scratch89
2006-09-13, 22:17
Tråden handlade väl iofs om vänsterpartiets åsikter.

Första länken håller jag med lite om. Jag vill gratis kollektivtrafik och fler vindkraftverk, både privat och offentligt ägda.

Andra punkten håller jag verkligen inte med. Varför ska man få göra skatteavdrag för sitt fackmedlemskap? Varför kan jag inte göra skatteavdrag för mitt MUF-medlemskap, eller något annat medlemskap?

Tredje punkten. Full sysselsättning låter väl bra, men sedan undrar jag vad det innebär. Jag vill hellre ha ett riktigt jobb, än t.ex motsvarande AMSåtgärder idag. Min mor är fast i en sådan åtgärd, och hon gör samma jobb som kommunalarbetare, fast hon tjänar som en sommarjobbare. Varför? Fina siffror?

(Räcker det? ;) )

Scratch89
2006-09-13, 22:18
Vadå din åsikt? Läs på lite för f-n innan du öppnar munnen. Det finns alldeles för många Muf-are som inte kan försvara sina åsikter mot en vänsterorienterad person i en minut. Jag tvivlar på att du hade kunnat det.
Ge mig en chans.

jwzrd
2006-09-13, 22:18

Första länken håller jag med lite om. Jag vill gratis kollektivtrafik och fler vindkraftverk, både privat och offentligt ägda.

Andra punkten håller jag verkligen inte med. Varför ska man få göra skatteavdrag för sitt fackmedlemskap? Varför kan jag inte göra skatteavdrag för mitt MUF-medlemskap, eller något annat medlemskap?

Tredje punkten. Full sysselsättning låter väl bra, men sedan undrar jag vad det innebär. Jag vill hellre ha ett riktigt jobb, än t.ex motsvarande AMSåtgärder idag. Min mor är fast i en sådan åtgärd, och hon gör samma jobb som kommunalarbetare, fast hon tjänar som en sommarjobbare. Varför? Fina siffror?

(Räcker det? ;) )

Ja. Mycket bättre.

PowPow
2006-09-13, 22:21
Mig veterligen så redovisar väl inga partier hur deras förslag ska redovisas förrän det är dags att redovisa en eventuell budget. Budgetförslag läggs ju fram, men de är sällan speciellt realistiska i valtider - i alla fall inte enligt min erfarenhet.

De brukar argumentera för att Sverige har råd med de förslag de lägger fram, samt argumentera emot att vi inte har råd med de förslag motståndarpartierna lägger fram. Men någon faktiskt redovisning tror jag inte du kan få från något parti i dagsläget.

Valplattsformar och mål ska väl snarare ses som något som ger en bild av vad partiet i fråga kommer att prioritera vid en kommande bubdgetförhandling.

Så det enda svaret du kan få är väl att det är staten som ska finansiera de omställningar som önskas, samt hur partiet vill att inkomsterna ska komma staten till ägo.

hultman
2006-09-13, 22:24
Nej, nu är det sakfrågan som är viktigt.

Hur, rent konkret, kan vi snabba på energiomställningen? Med vilka kapital, hur ska det finansieras, och vad är alternativet? Förnyelsekraft är ständigt i ropet, men vad innebär detta, och klarar vi oss på enbart detta?

"Vårt mål är att minska den fossila bränsleförbrukningen med 80 procent inom femton år. Därför vill vi satsa på kollektivtrafik och rena bränslen."

En smula orealistiskt är min första tanke.

----

I frågan om A-kassa är jag konfunderad. Är det verkligen så många som alliansen hävdar som flyter runt i ett halvår på lite drygt hälften (för visst är det ~65 %) av sin tidigare lön för att de inte vill jobba?

Fackliga organisationer har spelat en stor roll i Sveriges utveckling, och dessa har förbättrat villkoren för väldigt många anställda runtom i landet, men frågan är om de inte spelar ut sin rätt mer eller mindre. Behövs det starkare fackförbund som V proklamerar för?

Är 700 spänn om året tillräckligt mycket pengar att gnälla för angående fack-kostnader för övrigt? Kommer bättre villkor för den anställda att förbättra arbetsmarknaden positivt?

---

Är full sysselsättningen ens möjligt i Sverige, och hur skulle det uppnås? Vill alla arbeta, klarar alla att arbeta, och de som både vill och kan arbeta - arbetar de inte redan idag?

Borde staten ta ifrån Riksbanken dess rätt att styra över räntorna, och på så sätt låta inflationen öka? Leder detta till fler jobb?

"Tillsammans med långsiktiga investeringar i välfärd, bostäder och miljöteknik kan en sådan politik ge Sverige det lyft som krävs för ett rättvist och hållbart samhälle."

Vad ska de investera i? Bygga billiga bostadsalternativ i traditionellt sett dyra områden, satsa en massa miljarder på alternativbränsle och pumpa miljarder till sjukvården så den slipper omstruktureras (vilket kanske är nödvändigt)?

Scratch89
2006-09-13, 22:26
Mig veterligen så redovisar väl inga partier hur deras förslag ska redovisas förrän det är dags att redovisa en eventuell budget.
Vilket är lite tråkigt, faktiskt. Vore bättre att man fick ett papper med en preliminär budgetplan, både för att kunna se hur parti a satsar x antal kronor på något, medan parti b satsar y antal kronor på något annat. Det är ju även på så sätt man skulle kunna klara ut eventuella missförstånd och fördomar, som att (s) kastar bidragspengar omkring sig och att (m) vill våldta hela välfärden.

PowPow
2006-09-13, 22:26

För att du läser på vänsterpartiets hemsida. De har en tro på den fackliga rörelsen och dess inverkan. De har dock ingen tro på MUF. Det förstår du väl?

För att din mor inte egentligen inte anses behövas. Planer är väl att hon ska komma in i (alt. återinträda i) "det riktiga" arbetslivet genom denna åtgärd dock. Fråga din mor om hon föredrar att vara arbetslös.

Jag däremot tycker inte full sysselsättning låter bra. Dekls för att det är en direkt omöjlighet, och dels för att arbetsmarknaden mår bra av en viss andel arbetslösa.

Scratch89
2006-09-13, 22:27
hultman: Fick du inte svar om akassan och facket?

hultman
2006-09-13, 22:28
Vad menar du? Hittills har jag inte fått någon lösning eller förslag som kan representera en vänsterpartist. Eller? :)

Scratch89
2006-09-13, 22:30
För att du läser på vänsterpartiets hemsida. De har en tro på den fackliga rörelsen och dess inverkan. De har dock ingen tro på MUF. Det förstår du väl?
Jag förstår hur de tänker, men det är ju fortfarande fel. Varför ska ett visst medlemskap vara priviligerat men inte några andra?

För att din mor inte egentligen inte anses behövas. Planer är väl att hon ska komma in i (alt. återinträda i) "det riktiga" arbetslivet genom denna åtgärd dock. Fråga din mor om hon föredrar att vara arbetslös.

Jag däremot tycker inte full sysselsättning låter bra. Dekls för att det är en direkt omöjlighet, och dels för att arbetsmarknaden mår bra av en viss andel arbetslösa.
Planen som jag har sett är att hon hela tiden får uppskov att praktisera en månad till, sedan en månad till osv. Hon själv stormtrivs och skulle kunna stanna där bara p.g.a stämningen och att hon känner sig uppskattad, och det är hon också. Dock är det förbannat förnedrande att hon gör exakt samma arbete som andra men tjänar betydligt mindre.

Scratch89
2006-09-13, 22:31
Vad menar du? Hittills har jag inte fått någon lösning eller förslag som kan representera en vänsterpartist. Eller? :)
Jaha, my bad. Trodde att du redovisade frågor och svar, men det gjorde du inte. ;)

hultman
2006-09-13, 22:34
Nej nej. Det enda jag letar efter är någon slags genomtänkt plan eller budget. För miljöpolitiken letar jag mest efter anledningar till att satsa så mycket på alternativbränslen, och om det ens är möjligt.

PowPow
2006-09-13, 22:40
Jag förstår hur de tänker, men det är ju fortfarande fel. Varför ska ett visst medlemskap vara priviligerat men inte några andra?

För att det är ett medlemsskap som partiet tycker främjar den svenska ekonomin och den svenska arbetsmarknaden.

Planen som jag har sett är att hon hela tiden får uppskov att praktisera en månad till, sedan en månad till osv. Hon själv stormtrivs och skulle kunna stanna där bara p.g.a stämningen och att hon känner sig uppskattad, och det är hon också. Dock är det förbannat förnedrande att hon gör exakt samma arbete som andra men tjänar betydligt mindre.

Var det ett ja?
Utan åtgärden hade hon varit arbetslös.

PowPow
2006-09-13, 22:41
Nej nej. Det enda jag letar efter är någon slags genomtänkt plan eller budget.

Det kommer du inte hitta. Partierna lockar röster med sina mål, dock inte med exakta genomförningsprocesser eller konkreta finansieringsförslag.

Scratch89
2006-09-13, 22:44
Var det ett ja?
Utan åtgärden hade hon varit arbetslös.
... och haft mer fritid för samma pengar. Hon är ju redan arbetslös. Att kalla det för arbete är ju befängt! Är det inte bättre att kunna anställa henne på riktigt? Hur kan (v) klaga på högerförslag som enligt dem ska ge några procent sämre lön, när de själva står för syssel(pyssel?)sättning som ger urusla löner?

pragmatist
2006-09-13, 22:48
Det braiga med att vara vänsterpartist är att man kan lova guld och gröna skogar utan att någonsin behöva ta ansvar för det. Förslagen blir aldrig verklighet i alla fall eftersom partiet lägger sig platt för socialdemokraterna i riksdagen. Så man kan känna sig god och renlärig och låtsas att man gör något bra när man röstar på vänsterpartiet utan att det någonsin får några konsekvenser.

Bra va? :D

PowPow
2006-09-13, 22:50
... och haft mer fritid för samma pengar. Hon är ju redan arbetslös. Att kalla det för arbete är ju befängt! Är det inte bättre att kunna anställa henne på riktigt? Hur kan (v) klaga på högerförslag som enligt dem ska ge några procent sämre lön, när de själva står för syssel(pyssel?)sättning som ger urusla löner?

Vill hon det då? Tyckte du sa att hon föredrog sin nuvarande situation framför att vara arbetslös. För hon är ju inte faktiskt arbetslös är hon ju inte. Hon utför ett arbete och får pengar för detta. Självklart är det bättre att hon får en plats i det riktiga arbetslivet, men just nu finns det uppenbarligen inte plats för henne där.

Sista delen får du precisera.

aliquis
2006-09-13, 22:51
V röstar man väl på för att man tycker att människor borde ha det lika bra, sedan vad det råkar stå på random websida skiter man väl i ;)

PowPow
2006-09-13, 22:53
Det braiga med att vara vänsterpartist är att man kan lova guld och gröna skogar utan att någonsin behöva ta ansvar för det. Förslagen blir aldrig verklighet i alla fall eftersom partiet lägger sig platt för socialdemokraterna i riksdagen. Så man kan känna sig god och renlärig och låtsas att man gör något bra när man röstar på vänsterpartiet utan att det någonsin får några konsekvenser.

Bra va? :D

Mig veterligen har de under senaste mandatperioden gått emot sin egen politik en gång, det var gällande privatiseringen. Något Ohly idag säger sig ångra. När mer?

myggan
2006-09-13, 22:53

(Räcker det? ;) )

Inte för att vara elak nu, men det kan väl knappast finnas någon på kolo kvar som ens läser vad du skriver?

Du har skrivit så oändligt mycket korkade inlägg vid det här laget så någon som helst respekt kvar för dig kan väl ändå inte finnas.

Scratch89
2006-09-13, 22:55
Inte för att vara elak nu, men det kan väl knappast finnas någon på kolo kvar som ens läser vad du skriver?

Du har skrivit så oändligt mycket korkade inlägg vid det här laget så någon som helst respekt kvar för dig kan väl ändå inte finnas.
Läste du igenom inlägget?
Ge exempel på dessa "oändligt mycket korkade inlägg".

Bolio
2006-09-13, 22:57

Tyst myggan. Jag läser vad Scratch skriver och han är mycket duktig för sin ålder. Vad har du själv bidragit med som är så bra?

Scratch89
2006-09-13, 22:57
Vill hon det då? Tyckte du sa att hon föredrog sin nuvarande situation framför att vara arbetslös. För hon är ju inte faktiskt arbetslös är hon ju inte. Hon utför ett arbete och får pengar för detta. Självklart är det bättre att hon får en plats i det riktiga arbetslivet, men just nu finns det uppenbarligen inte plats för henne där.

Sista delen får du precisera.
Hon tycker om platsen och folket (äldrevården) ja, men faktum och fråga kvarstår: Hon får skitdåligt betalt. Varför kan hon inte få en riktig anställning med en bra lön?

PowPow
2006-09-13, 22:58
Hon tycker om platsen och folket (äldrevården) ja, men faktum och fråga kvarstår: Hon får skitdåligt betalt. Varför kan hon inte få en riktig anställning med en bra lön?

För att det inte finns plats på henne på arbetsmarknaden. Helt enkelt.

PowPow
2006-09-13, 23:00

Jag har betydligt mer respekt för något som argumenterar för sin sak än folk som bara är taskiga. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hyser i alla fall betydligt högre respekt för honom än för dig.

Scratch89
2006-09-13, 23:01
... eller för att det är för dyrt, samt att det är alldeles för mycket regleringar och lagar som gör att t.ex privat äldrevård inte tar plats.

Nu ska jag iallafall sova. Ha en trevlig kväll så kanske jag orkar fortsätta imorgon. :sleep:

Baha
2006-09-13, 23:02
Vad tror du kommer hända din mamma scratch när borgarna vinner valet?

myggan
2006-09-13, 23:04
Tyst myggan. Jag läser vad Scratch skriver och han är mycket duktig för sin ålder. Vad har du själv bidragit med som är så bra?

Ingenting. Jag har vett nog att hålla tyst om jag inte har något vettigt att tillägga.

Duktig för sin ålder? Vad är det för argument ?

PowPow
2006-09-13, 23:05
... eller för att det är för dyrt, samt att det är alldeles för mycket regleringar och lagar som gör att t.ex privat äldrevård inte tar plats.

Ja... eller för att hon för tillfället inte behövs på arbetsmarknaden. Hade hon behövts på arbetsmarknaden så hade hon haft en plats där, förutsatt att hon hade velat. Det är ju inte som om det inom en branch finns en väldigt stor efterfrågan på arbetare, samtidigt som dessa arbetare är arbetsvilliga men arbetslösa för att privat alternativ inte finns, eller för att anställninsgavgiften är för hög.

Bolio
Ingenting. Jag har vett nog att hålla tyst om jag inte har något vettigt att tillägga.

Duktig för sin ålder? Vad är det för argument ?

Ok, duktig för min ålder då. :)

PowPow
Jag har vett nog att hålla tyst om jag inte har något vettigt att tillägga.

*rolleyes*

Bolio
2006-09-13, 23:06
Jag har betydligt mer respekt för något som argumenterar för sin sak än folk som bara är taskiga. Jag kan bara tala för mig själv, men jag hyser i alla fall betydligt högre respekt för honom än för dig.

Och jag för dig. Du är en mycket bra kille har jag insett. Synd att du är vänster, men ingen är perfekt. :)

PowPow
2006-09-13, 23:09
Och jag för dig. Du är en mycket bra kille har jag insett. Synd att du är vänster, men ingen är perfekt. :)

En av dem bästa. Det säger mor min i alla fall! ;)

Vänster är jag, men jag kallar mig inte vänsterpartist.

Bolio
2006-09-13, 23:13
En av dem bästa. Det säger mor min i alla fall! ;)

Vänster är jag, men jag kallar mig inte vänsterpartist.

Äsch, det är lugnt, jag var autonom marxist fram tills för ett år sen typ. :)

Inzza
2006-09-13, 23:13

"hon utför samma arbete som en komunalanställd"..

hur skall du ha det ?

Hekos
2006-09-14, 00:05
Vad jag tycker är intressant att få svar på är V:s löfte att skapa 200000 nya jobb i offentlig sektor, det är nu det är dags att fråga sig: Hur i H-vete ska de finansiera det?

Håller med om att det är förjävligt, att man ska tvingas leva på "åtgärder" när vissa andra går och blir utbrända för att de jobbar FÖR mycket.

Gudfadern
2006-09-14, 00:34
Äsch, det är lugnt, jag var autonom marxist fram tills för ett år sen typ. :)
Vad fick dig att ändra din politiska åskådning från att vara så långt åt vänster till att bli en höger sympatisör?

Bolio
2006-09-14, 01:50
Vad fick dig att ändra din politiska åskådning från att vara så långt åt vänster till att bli en höger sympatisör?

Jag studerade Marx och marxism på allvar, och insåg till slut att Marx och jag inte alls tyckte och tänkte likadant. I princip så.

Scratch89
2006-09-14, 07:04
Ja... eller för att hon för tillfället inte behövs på arbetsmarknaden. Hade hon behövts på arbetsmarknaden så hade hon haft en plats där, förutsatt att hon hade velat. Det är ju inte som om det inom en branch finns en väldigt stor efterfrågan på arbetare, samtidigt som dessa arbetare är arbetsvilliga men arbetslösa för att privat alternativ inte finns, eller för att anställninsgavgiften är för hög.
Hon är ju fast i åtgärder. Sjukskriven, men får inte vård för att hon står i kö (har stått i kön i drygt två år nu), och får inte jobba för att hon är sjuk. Det här är en av bristerna i vänsterpolitiken, anser jag. 3 månadersgränsen är överskriden för länge sedan, och det blir bara dyrare och dyrare. Det hade ju blivit bättre både ekonomiskt och på andra sätt om hon fått vård snabbt. Hon skulle t.om tjänat på det om hon betalt en flygbiljett till utlandet och betalat sin vård där.

pragmatist
2006-09-14, 07:31
Mig veterligen har de under senaste mandatperioden gått emot sin egen politik en gång, det var gällande privatiseringen. Något Ohly idag säger sig ångra. När mer?

Så du menar att den enda skillnaden mellan socialdemokratisk politik och vänsterpartiets är privatiseringen av Telia? Det var ju mycket att bygga ett parti på. :D

Fråga så här i stället - hur många vänsterpartistiska förslag har något som helst inflytande över hur Sverige styrs? Svar: i princip inga. Alltså kan vänsterpartiet lova vad som helst, t.ex. 200,000 nya jobb i offentlig sektor som man varken vet hur mycket de kommer att kosta eller hur de ska finansieras.

Scratch89
2006-09-14, 07:39
Fråga så här i stället - hur många vänsterpartistiska förslag har något som helst inflytande över hur Sverige styrs? Svar: i princip inga.
Har du någon aning om varför? Miljöpartiet har fått igenom massor av förslag. De stod o skröt om det när de kampanjade på min skola. Vänstern borde ju ha fått igenom fler, tycker man, då de har fler mandat i riksdagen.

tano
2006-09-14, 08:41
Har du någon aning om varför? Miljöpartiet har fått igenom massor av förslag. De stod o skröt om det när de kampanjade på min skola. Vänstern borde ju ha fått igenom fler, tycker man, då de har fler mandat i riksdagen.

Miljöpartiet hotar med att rösta emot sossarna om de inte röstar igenom några av miljöpartiets förslag. Ge och ta politik. Något som Persson inte tycker om kan jag säga, vem gör det?
Tror Persson är ytterligt less på miljöpartiet, men han har inga andra val, om inte sossarna vinner stort villsäga.

pragmatist
2006-09-14, 09:52

Anledningen är väl att miljöpartiet har en vågmästarroll och skulle kunna omkullkasta en socialdemokratisk regering, medan vänsterpartiet sedan 1920-talet deklarerat att man inte tänker fälla en "arbetarregering". Vänsterpartiet har liksom ingenstans att ta vägen på det sättet, om man fäller socialdemokraterna så blir ju resultatet bara en borgerlig regering istället eller en koalition mellan socialdemokrater och något/några borgerliga partier och eventuellt mp (alternativt nyval). Och då tycker man väl att det är bättre att socialdemokraterna får köra sitt race, eftersom alternativen är sämre.

Och det är helt riktigt att miljöpartiets inflytande på rikspolitiken varit ganska stort - friår, grön skatteväxling, trängselavgifter, flyktingamnesti etc, listan är ganska lång.

Hekos
2006-09-14, 10:00
Miljöpartiet hotar med att rösta emot sossarna om de inte röstar igenom några av miljöpartiets förslag. Ge och ta politik. Något som Persson inte tycker om kan jag säga, vem gör det?
Tror Persson är ytterligt less på miljöpartiet, men han har inga andra val, om inte sossarna vinner stort villsäga.

Klart han är less, ända sedan alla de förbannade sälarna dog och miljöpartiet fick politiskt inflytande så har de varit ett enda slingrande ogräs i vänsteralliansen!

Scratch89
2006-09-14, 11:11
Anledningen är väl att miljöpartiet har en vågmästarroll och skulle kunna omkullkasta en socialdemokratisk regering, medan vänsterpartiet sedan 1920-talet deklarerat att man inte tänker fälla en "arbetarregering". Vänsterpartiet har liksom ingenstans att ta vägen på det sättet, om man fäller socialdemokraterna så blir ju resultatet bara en borgerlig regering istället eller en koalition mellan socialdemokrater och något/några borgerliga partier och eventuellt mp (alternativt nyval). Och då tycker man väl att det är bättre att socialdemokraterna får köra sitt race, eftersom alternativen är sämre.

Och det är helt riktigt att miljöpartiets inflytande på rikspolitiken varit ganska stort - friår, grön skatteväxling, trängselavgifter, flyktingamnesti etc, listan är ganska lång.
Vilket jag tycker är synd. Inget av det du skrev upp här tycker jag om.

Action
2006-09-14, 11:42

Nu måste jag lägga mig i.

Alla dessa åtgärder och plusjobb. Du tror inte att de används av arbetsgivare istället för att anställa en person på riktigt?

PowPow
2006-09-14, 12:08
Nu måste jag lägga mig i.

Alla dessa åtgärder och plusjobb. Du tror inte att de används av arbetsgivare istället för att anställa en person på riktigt?

Jag tror att många arbetsgivare ser det som ett sätt att avlasta den nuvaranda personalen. Precis som när de tar in pryos, om än folk i åtgärder antagligen är betydligt mer kompetenta och arbetsvilliga. ta nu inte illa upp för att jag jämför folk i åtgärder med pryosar - jag menar inte att det är samma sak.

Men som substitut för nya anställningar - nej. Åtminstonde är inte det meningen.

PowPow
2006-09-14, 13:05
Så du menar att den enda skillnaden mellan socialdemokratisk politik och vänsterpartiets är privatiseringen av Telia? Det var ju mycket att bygga ett parti på. :D

Nej, jag menar vad jag skriver: att de påstår sig inte ha gått ifrån sin politik mer än en gång senaste mandatperioden.

Fråga så här i stället - hur många vänsterpartistiska förslag har något som helst inflytande över hur Sverige styrs? Svar: i princip inga. Alltså kan vänsterpartiet lova vad som helst, t.ex. 200,000 nya jobb i offentlig sektor som man varken vet hur mycket de kommer att kosta eller hur de ska finansieras.

Absolut. Vilket de på intet sätt är ensamma om. Att lova saker utan att precisera konkreta genomförningssätt och faktisk finansiering verkar tyvärr snarast vara norm inom svensk politik - speciellt inom valrörelsen.
Det hade vi väl konstaterat?

Action
2006-09-14, 13:09
Jag tror att många arbetsgivare ser det som ett sätt att avlasta den nuvaranda personalen. Precis som när de tar in pryos, om än folk i åtgärder antagligen är betydligt mer kompetenta och arbetsvilliga. ta nu inte illa upp för att jag jämför folk i åtgärder med pryosar - jag menar inte att det är samma sak.

Men som substitut för nya anställningar - nej. Åtminstonde är inte det meningen.

Självklart är det inte meningen, men jag är övertygad om att så är fallet.

jwzrd
2006-09-14, 13:30

Svarar du vad din politiska åskådning menar eller din egen åsikt nu? Arbetsgivare har satt i system att använda praktikanter med olika åtgärdsbeteckningar sen familjen Hedenhös.

Helena B
2006-09-14, 13:35
Hur hade ni tänkt att utföra och finansiera dessa krav, och varför skulle de ge positiv effekt i samhället?

http://www2.vansterpartiet.se/val/template/p3/?pageID=54

http://www2.vansterpartiet.se/val/template/p4/?pageID=58

http://www2.vansterpartiet.se/val/template/p10/?pageID=78

Apropå vänsterpartiet ;) eller inte... Är du släkt med Hultman som står på valsedlarna?