handdator

Visa fullständig version : Är det okej att stjäla?

Purren
2006-09-13, 21:10
Är det okej att stjäla? Bakgrunden är att ni inte stjäl för att ni behöver (typ mat vid svält, medicin vid sjukdom etc) utan bara som "extra". Och du stjäl inte från Rädda Barnen eller liknande, utan från en annan privat person.

Motivera Ja/Nej!

Krampus
2006-09-13, 21:10
Du borde ha en lusing!

Trance
2006-09-13, 21:11
Nej, det är därför jag röstar höger. ;)

Purren
2006-09-13, 21:11
Du borde ha en lusing!

Jasså?

Krampus
2006-09-13, 21:12
Jasså?
JAG HAR RÄTT TILL MIN ÅSIKT!!!*grr27* *grr27* :D Skrev.

Purren
2006-09-13, 21:13
JAG HAR RÄTT TILL MIN ÅSIKT!!!*grr27* *grr27* :D Skrev.

Tyst nu tjockis. ;)

Pez
2006-09-13, 21:14
Är det okej att stjäla? Scenariot är att ni stjäl inte för att ni behöver (typ mat vid svält, medicin vid sjukdom etc) utan bara som "extra". Och du stjäl inte från Rädda Barnen eller liknande, utan från en annan privat person.

Motivera Ja/Nej!
Nej?

Förutsätter nu att det är en fysisk vara/sak det handlar om.
Motivera? Nej - det är inte ok, för det är någon annan som äger nämnda vara/sak.

Mago
2006-09-13, 21:14
Är detta något dåligt försök för att "sätta dit oss" då vi rösar på att man inte får stjäla, men sen samtidigt troligtvis laddar ner olagligt?

Långt ifrån samma sak som att stjäla ut t.ex. en butik eller länsa ett bankkonto, låååångt.

Purren
2006-09-13, 21:19
Nej, ville bara få igång en diskussion. Men ni som tycker att det är fel, varför är det fel? Skulle ni fortfarande tycka att det var fel om ni aboslut inte skulle kunna åka fast?

ManuelIT
2006-09-13, 21:23
Nej, ville bara få igång en diskussion. Men ni som tycker att det är fel, varför är det fel? Skulle ni fortfarande tycka att det var fel om ni aboslut inte skulle kunna åka fast?
jag skulle nog kunna stjäla från en rik snubbe om jag absolut inte åkte fast. men det är ju fortfarande fel?

Lillgrabben
2006-09-13, 21:26

Givetvis är det fel att stjäla av andra, oavsett om man kan åka fast för brottet eller inte. Gemene man måste ha någon form av integritet / heder som hindrar honom från att begå även "idiotsäkra" brott.

Ponera att vi vänder på steken då?

Skulle du tycka det var okej ifall du fann din lägenhet länsad & alldeles tom om inte gärningsmannen kunde åka fast?

( Alla dina memorabilia & andra kära saker var puts väck & kunde omöjligt räddas)

Tycker man inte det är fel att sno saker av andra, borde man inte heller ha ngt mot att få sina egna grejer bortstulna....

MasterChief
2006-09-13, 21:26
Om nu alla anser att det är fel att stjäla vore det på en plats med en förklaring varför det är rätt att stjäla från mig när en majoritet av människor tycker det.

Lillgrabben
2006-09-13, 21:29
Om nu alla anser att det är fel att stjäla vore det på en plats med en förklaring varför det är rätt att stjäla från mig när en majoritet av människor tycker det.

Vilka tycker det är rätt att stjäla från dig & av vilken anledning?

Trance
2006-09-13, 21:29

Nu var jag ju inne på liknande. Men man kan ju säga...för det är praktiskt och ger väldigt många fördelar.

MasterChief
2006-09-13, 21:30
Vilka tycker det är rätt att stjäla från dig?

Staten?

MasterChief
2006-09-13, 21:31
Nu var jag ju inne på liknande. Men man kan ju säga...för det är praktiskt och ger väldigt många fördelar.

Jovisst. Men visst är det en intressant frågeställning. I ena sekunden är det inte ok. I andra är det ok om vi är några fler som vill ta dina krejjer.

Dav0d
2006-09-13, 21:31
Frågan borde snarare vara. "Stjäl du om du vet att du inte åker fast ?"
Eftersom självklart är det fel att stjäla men åker man inte fast är det en moral fråga om man svarar ja eller nej.

Purren
2006-09-13, 21:33
Ska påpeka att jag inte är "för" att stjäla, känner instiktivt att det är fel och något man inte bör göra, men jag menar, var kommer den åsikten ifrån? Man har ju alltid blivit uppfostrad till att det är fel och att man inte kan hålla på så. Men då kommer man in moral och vad som är rätt och fel, går det att motivera egentligen?

Bolio
2006-09-13, 21:33
Jovisst. Men visst är det en intressant frågeställning. I ena sekunden är det inte ok. I andra är det ok om vi är några fler som vill ta dina krejjer.

Det är ok för att vi demokratiskt har valt att det skall vara ok. Det är ju det lagar handlar om. Det är inte ok att låsa in en snubbe i en källar heller bara för att man får för sig att den snubben beter sig illa åt, men vi har demokratiskt valt att staten skall ha rätt att låsa in folk som beter sig illa åt. På samma sätt får staten sno från oss typ.

Purren
2006-09-13, 21:35
Bolio, vad tycker du om detta? Du brukar ha intressanta åsikter även om jag inte alltid inte håller med dig.

MasterChief
2006-09-13, 21:36
Det är ok för att vi demokratiskt har valt att det skall vara ok. Det är ju det lagar handlar om. Det är inte ok att låsa in en snubbe i en källar heller bara för att man får för sig att den snubben beter sig illa åt, men vi har demokratiskt valt att staten skall ha rätt att låsa in folk som beter sig illa åt. På samma sätt får staten sno från oss typ.

Jo, det är jag medveten om. Frågan var väl snarare ställd för att vidga perspektivet till negativa/positiva rättigheter; äganderrättens fundamentala grunder osv.

Bolio
2006-09-13, 21:38
Bolio, vad tycker du om detta? Du brukar ha intressanta åsikter även om jag inte alltid inte håller med dig.

Jag resonerar och tänker överhuvudtaget inte i termer av vad som är rätt, fel, moraliskt eller omoraliskt. Det är lite som att du frågar mig om klockan är en man eller en kvinna. Ärligt talat ser jag inget kvinnligt eller manligt i klockan, trots att man i hundratals, ja kanske tusentals år, har talat om att "hon" är kvart över fem.

Det hela beror på perspektiv. För samhället i stort, dvs. majoriteten av alla människor, så är det naturligtvis dåligt att folk stjäl (utanför lagen alltså). För några få människor som det gynnar är det jättebra.

Stoltz
2006-09-13, 21:40
Definitivt inte okej!

Att sno är att ta något från någon annan, som gjort sig förtjänt av det genom jobb, betala priset på saken eller lägga ner tid på att skapa det, etc.
Det är inte för att någon annan ska kunna valsa in och sno det bara så där.

Bolio
2006-09-13, 21:43
Jo, det är jag medveten om. Frågan var väl snarare ställd för att vidga perspektivet till negativa/positiva rättigheter; äganderrättens fundamentala grunder osv.

:thumbup:

Bolio
2006-09-13, 21:46
Bara för att spinna vidare på MasterChiefs exempel är det en viktig sak som väldigt få känner till. Skatt är ju per definition stöld. Det är dock inte egendom som anarkisterna påstår. Vad många människor tar för givet är att skatter är av naturen givena och att de dessutom alltid har existerat. Så är det inte. Skatter var herrarnas förtryck mot de lägre klasserna. Det var kungens sätt att förtrycka folket. Och nu, först mycket senare, har vi genom århundraden inpräntat i våra huvuden att skatten är motsatsen till förtryck, ja att det till och med är det som bekämpar förtrycket.

Men det är fel. Förtryck är att bli påtvingad saker man inte vill. Skatt är att bli påtvingad saker man inte vill. Att inte få bidrag är inte att bli påtvingad saker man inte vill.

Pepparkakssmurfen
2006-09-13, 22:17
Nej. Det är fel att stjäla.

Rataxes
2006-09-13, 22:17
Bara för att spinna vidare på MasterChiefs exempel är det en viktig sak som väldigt få känner till. Skatt är ju per definition stöld.
Vilken definition? Antyder inte stöld en förbrytelse mot en given etisk överenskommelse, för att kunna avlägsna något från dess rättmätige ägare behöver man väl ett system som definierar vem den rättmätige ägaren är?

Bolio
2006-09-13, 22:21
Vilken definition? Antyder inte stöld en förbrytelse mot en given etisk överenskommelse, för att kunna avlägsna något från dess rättmätige ägare behöver man väl ett system som definierar vem den rättmätige ägaren är?

Min definition. Jo, och min etiska övertygelse är att skatt är stöld. Jag utgår ju från mitt system.

Rataxes
2006-09-13, 22:36
Min definition. Jo, och min etiska övertygelse är att skatt är stöld. Jag utgår ju från mitt system.Ok, fick ett lite annat intryck av ditt inlägg än "Enligt Bolioismen är skatt stöld", men då håller du med om att skatt inte är stöld enligt det etiska system som vi har kommit överens om att staka ut med våra lagar?

Bolio
2006-09-13, 22:39
Ok, fick ett lite annat intryck av ditt inlägg än "Enligt Bolioismen är skatt stöld", men då håller du med om att skatt inte är stöld enligt det etiska system som vi har kommit överens om att staka ut med våra lagar?

Klart. Och jag erkänner att jag var kaxigt otydlig. Dock har ni kommit överens om det och inte jag. :em:

Grejen är bara att jag inte tycker skatt är fel per definition. Jag tycker att skatterna vi har idag mer eller mindre är bra och nödvändiga. Jag vill ha socialbidrag, gratis sjukvård, etc. :)

SWETiger
2006-09-13, 22:46
Bara för att spinna vidare på MasterChiefs exempel är det en viktig sak som väldigt få känner till. Skatt är ju per definition stöld. Det är dock inte egendom som anarkisterna påstår. Vad många människor tar för givet är att skatter är av naturen givena och att de dessutom alltid har existerat. Så är det inte. Skatter var herrarnas förtryck mot de lägre klasserna. Det var kungens sätt att förtrycka folket. Och nu, först mycket senare, har vi genom århundraden inpräntat i våra huvuden att skatten är motsatsen till förtryck, ja att det till och med är det som bekämpar förtrycket.

Men det är fel. Förtryck är att bli påtvingad saker man inte vill. Skatt är att bli påtvingad saker man inte vill. Att inte få bidrag är inte att bli påtvingad saker man inte vill.
När man tänker på det kan väl lagar på samma sätt ses som en form av förtryck? Upphovsrätt?

Bolio
2006-09-13, 22:49
När man tänker på det kan väl lagar på samma sätt ses som en form av förtryck? Upphovsrätt?

Ja, lagar förtrycker individen mot vilken lagen sätts i bruk, ifall den individen inte accepterar lagen.

Sebbe_H
2006-09-13, 22:53
Man ska veta vad som är ditt och mitt.

Scratch89
2006-09-13, 23:02
Nej. Trance sa det bra i sitt första inlägg.

L-Sami
2006-09-13, 23:32
Nej! Hellre utan än att ta nåt som kan betyda mycket för någon annan.