handdator

Visa fullständig version : Dålig inlärningsförmåga!

stora_starka_jätten
2006-09-13, 18:46
Hur gör ni om ni får ett stycke på 40 sidor i en historiebok som ni ska plugga in! hur lägger ni upp pluggandet då?

hur kan man för övrigt träna upp sin inlärningsförmåga förutom att skaffa sig en stor erfarenhet av att plugga!

MVH / jätten

Pumpitup
2006-09-13, 18:56
Generellt sett så lär man sig jävligt bra att sammanfatta och anteckna lite av det man läser.

Wikner
2006-09-13, 19:01
Förklara för någon annan tycker jag funkar.

PowPow
2006-09-13, 19:09
Det beror på hur lång tid man har på sig.
Men i regel brukar jag läsa genom all kurslitteratur och sedan gå igenom och strycka under och kanske anteckna saker som jag tycker/tror är viktiga. det beror självklart även på hur bra lästeknik man har.

Baan
2006-09-13, 19:09
http://www.psyk.uu.se/information/studieteknik.html

http://www.aleph.se/Projekt/Handbok/Minne.html

googla för fler länkar.

Mantus
2006-09-13, 19:23
Läs mycket vid sidan av skolan så skall du se att det går smidigare att plugga och komma ihåg.

Rockhard
2006-09-13, 19:25
Jag tror man ska satsa på något annat än studier om man har dålig inlärningsförmåga :)

kalle_banan
2006-09-13, 19:29
Jag har inte provat mitt minne i praktiken men efter att ha jobbat på lager 3 månader har jag fått ett grymt sifferminne, så nöt! Gå och försök minnas en massa skit hela tiden så min du mer o mer efter ett tag.
Jag måste minnas en massa siffror och var saker och ting är i hyllorna (eftersom lagersystemet är lite fucked up), så memorera allt möjligt, vad du har i skåpet i skolan, hur många reps du gör på gymmet (räkna respen, addera alla reps du gjort i den övningen, med föregående övnings repsantal osv). Gör nått kul system som gör det lättare och roligare att gå och nöta saker in i minnet.
Associera också! Det har jag märkt att det hjälper en massa, om det tex är hur många som dog under napoleons fälttåg totalt kanske siffran är lik ronny colemans totala kroppsvikt under 5 år adderat ihop (okej, lite fångt exempel men du fattar poängen?)

Sluta inte nöta heller, då är det lönlöst at ens börja.

n1tro
2006-09-13, 20:05
läös igenom stycket så många ggr du kan helt enkelt

Empe
2006-09-13, 20:09
Att läsa 40 sidor i en historiebok skulle ta mig ungefär två timmar om jag läste i sträck, så mitt problem är istället att jag läser jävligt sakta.

backflash
2006-09-13, 20:14
Hur menar du "plugga in"?

Kommer du att ha en föreläsning på sidorna?

emmzan
2006-09-13, 20:26
Jag skriver frågor på det jag ska lära mig. Läser stycket och sedan formulerar jag lämpliga frågor+svar som jag tvingar folk att ställa...

Blir dock lite mäktigt när man har 400 sidor medicin till en tenta, då har jag löst det hela med att INTE skriva svar utan bara frågor :D

shut teh face
2006-09-13, 20:28
Tips!

Jag tar och läser igenom de fyrtio sidorna, sedan tar jag ett tomt block och sammanfattar det där, lite mer än att bara anteckna, jag skriver i princip om allting lite mer kortfattat. Ska man gå in på detaljer så får det bli lika långt. På detta sätt lär jag mig iaf, om jag får skriva ned det själv..

PowPow
2006-09-13, 21:54
Att läsa 40 sidor i en historiebok skulle ta mig ungefär två timmar om jag läste i sträck, så mitt problem är istället att jag läser jävligt sakta.

Baan postade en länk gällande just som bland annat behandlade lästeknik. Kolla upp det!

Empe
2006-09-13, 21:58
Baan postade en länk gällande just som bland annat behandlade lästeknik. Kolla upp det!

Tar för lång tid att läsa, måste hinna sova i natt! :D
Skämt åsido. Tack så mycket, ska se ifall det är något jag kan förbättra.

PowPow
2006-09-13, 21:59
Man får ju väldigt mycket anpassa det till vad man läser. Att sammanfatta hela texter och skriva frågor är nog väldigt givande på en text på 40 sidor, och även inför, som nämnts, t.ex. en medicintenta. Till tentor på hum.-kurser och liknande blir det kanske lite svårare, och då får man använda sig av andra tekniker, helt enkelt.

PowPow
2006-09-13, 22:00
Tar för lång tid att läsa, måste hinna sova i natt! :D
Skämt åsido. Tack så mycket, ska se ifall det är något jag kan förbättra.

Do it! Kan kännas svårt i början, men om du väl lär dig det så kommer du märka stooora skillnader.