handdator

Visa fullständig version : Försökspersoner till styrketräningsstudie sökes!

William
2006-09-13, 10:16
Hej allihopa!

Jag ska genomföra en styrketräningsstudie under hösten och jag söker nu försökspersoner till denna.

Kriterier för att få deltaga är följande:

- frisk man eller kvinna
- 20-30 år
- inte tränar regelbunden styrketräning

Jag vet att det här är ett träningsforum och det är en aning lustigt att söka efter folk som INTE tränar speciellt mycket styrketräning här men det finns ju faktiskt folk som har andra discipliner som motionsform :).

Studien innebär fyra tillfällen med styrketräning. Vid två av dessa kommer muskelbiopsier och blodprover att tas.

I samband med styrketräningen kommer en dryck att intas som antingen innehåller grenade aminosyror eller placebo.

Ekonomisk ersättning utgår vid deltagande.

PM:a om intresse finns.

/William

babbett
2006-09-13, 10:50
Grattis till inlägg nr. 666 :devil:

Pepparkakssmurfen
2006-09-13, 10:53
Är det du som privatperson som ska göra styrketräningsstudien?

Timme
2006-09-13, 11:23
Mycket intressant! Om jag hade varit över 20år och inte tränat styrketräning ¨regelbundet så hade jag lätt varit med!

Piranha
2006-09-13, 11:34
Mycket intressant! Om jag hade varit över 20år och inte tränat styrketräning ¨regelbundet så hade jag lätt varit med!

Givande inlägg Timme.

Om jag var tonåring och tjej skulle jag lätt kunna ställa upp i en undersökning om mode på trosor.

Baan
2006-09-13, 11:37
Givande inlägg Timme.

Om jag var tonåring och tjej skulle jag lätt kunna ställa upp i en undersökning om mode på trosor.

Men om jag kallar dig dom två t:na, ställer du upp?

William
2006-09-13, 11:37
Är det du som privatperson som ska göra styrketräningsstudien?

Nej, givetvis inte. Jag genomför studien som forskarstudent vid KI tillsammans med en annan doktorand.

HenrY
2006-09-13, 12:49
Givande inlägg Timme.

:laugh: :laugh:

Speedzter
2006-09-13, 13:00
Hur definieras regelbunden styrketräning?

Om man har tränat tidigare men under en längre period inte tränat aktivt, är man då fortfarande aktuell (med motiveringen att kroppen i dagsläget inte är van vid styrketräning, utan att man är "ur form")?

Mvh,
Victor

Mental
2006-09-13, 15:13
Muskelbiopsi

Syfte: Att ta ett prov från en muskel för mikroskopisk analys.

Förberedelser: Inga förberedelser behövs, dock bör hemfärden vara utan stor fysisk ansträngning.

Utförande: Provet tas i lokalbedövning. Efter ett litet snitt i huden tas 3-4 små muskelbitar med ett särskilt instrument. Det lilla såret sys med 1-2 stygn som ska tas bort av distriktssköterskan efter 10 dygn.

Efter effekten av lokalbedövningen kan ett lätt obehag finnas, påföljande dag en lätt ömhet. Muskeln kan användas normalt hela tiden.

Undersökningstid: 30-60 minuter

Aoii, jag är en liten fegis :( *cry*

William
2006-09-13, 16:04
Beskrivningen ovan stämmer bra, dock är snittet så litet att det inte ens sys!

Vill även förtydliga att studien genomförs i Stockholm vid Gymnastik- och idrottshögskolan ifall ngn undrar.