Visa fullständig version : 9/11 - Inside job?
Richard85
2006-09-13, 10:13
Varit och bott i USA det senaste året och har precis kommit hem till Sverige igen. Och även om det är 5år sedan det hände så är det forfarande TOP news bland människorna i USA och på senaste tiden av en anledning, teorier om att det är ett inside job. Över 60% av befolkningen tror på ett inside job och anledningen till detta är att det på senare tid kommit fram fakta från regeringen och media att allting inte gick till som det gjorde, bla har det visat sig att 9 av dom 19st kaparna är vid liv idag i olika länder runt om i världen, frågan folket ställer sig, hur kan dom vara vid liv idag om dom var på planen den 9/11? Hur kan dom synas på foton gå på planen som ska ha åkt in i WTC? Det största snacket handlar dock om Pentagon och själva raset av WTC, Vad tror ni egentligen? är det inside job? Själv är jag tvärsäker på det. Min svåger dog den dagen och folk som påstår sig säga att det enbart är folk som inte hade några nära eller kära som omkom den dag som har dom här känslorna är ute och reser..
Nej, det var inget "inside job". Däremot visar det hela på hur lätt människor går att manipulera med vad som ser ut att vara trovärdiga fakta.
Richard85
2006-09-13, 10:16
Trance: Trovärdig fakta, vad är det som inte är SANT då? Regeringen själva har erkänt att 9st lever, kan du förklara det? Många experter har dementerat om och om igen att det inte var ett 575 som flög in i pentagon av flera LOGISKA och faktabaserade saker..Saker som inte är lögn utan bekräftade..
Vem som helst kan kalla sig expert på Internet och vad regeringarna har bekräftat vill man ju gärna ha källa på.
Sedan angående krashen i pentagon. Istället för att rabbla om experter fram och tillbaka kan man ju ställa ett par frågor.
Vad hände med planet som då inte krashade in i pentagon?
När skedde isåfall bytet?
Var är passagerarna?
Var landade detta planet?
Varför skulle man göra detta?
Richard85
2006-09-13, 10:23
Trance: Experter på Internet? Nej, Experter som har varit på media, gjort egna program, folk som gjort efter research..Detta är inga "internetexperter" utan experter som sysslar med dom frågorna dag ut och dag in.
Var är delarna? Regeringen säger dom smälte, Det har BEVISATS, inte ngn antagningarna utan BEVISATS, gjorts tester och eftersökningar, PLANET kan INTE ha smält. Var är motorn? Det enda motorn man hittade tillhörde ett LITET plan..Var är alla liken? Hur kan skadorna på pentagon inte matcha flygplanets storlek? Varför? USA har gjort det förr mot sitt land, vad säger att man inte skulle kunna göra det igen?
Två av planen som störtade står idag som flygdugliga medans två st står som förstörda..Var är BILDEN som faktist visar vad som träffar Pentagon? Allmänheten har ALDRIG sett den..
Trance: Experter på Internet? Nej, Experter som har varit på media, gjort egna program, folk som gjort efter research..Detta är inga "internetexperter" utan experter som sysslar med dom frågorna dag ut och dag in.
Räknas inte de experter som inte håller med?
Var är delarna? Regeringen säger dom smälte, Det har BEVISATS, inte ngn antagningarna utan BEVISATS, gjorts tester och eftersökningar, PLANET kan INTE ha smält. Var är motorn? Det enda motorn man hittade tillhörde ett LITET plan..Var är alla liken? Hur kan skadorna på pentagon inte matcha flygplanets storlek? Varför? USA har gjort det förr mot sitt land, vad säger att man inte skulle kunna göra det igen?
Två av planen som störtade står idag som flygdugliga medans två st står som förstörda..Var är BILDEN som faktist visar vad som träffar Pentagon? Allmänheten har ALDRIG sett den..
Nej det har inte bevisats. Sedan angående bilder, anledningen är hur många bilder som tas per sekund och hur snabbt flyget åker. Men ännu viktigare, varför svarade du inte på mina frågor?
Dissector
2006-09-13, 10:29
Jag ska självfallet inte komma och säga vad som är rätt och fel, eftersom jag inte kan ha en aning om det, men däremot TROR jag inte det var någon större konspiration iallafall. Regeringen kan säkert ha mörklagt en del hit och dit o.s.v, men att de var med på hela skiten från början tror jag inte.
Dessutom är det lätt att svälja viss info som fakta, som sedan visade sig sakna verklighetsförankning totalt.
Exempel: En av kaparna lever fortfarande nånstans i världen. Man har sett honom! Man har PRATAT med honom. Dåså. Då lever han ju... För någon sa det.
Sådant vill man innerst inne tro på. Det är spännande och intressant, och därför blir man ganska lätt mottaglig för bullshit.
Nu avfärdar jag dock inte grejerna som bullshit, säger bara att det kan vara lätt att övertyga människor. KSP58-filmen är ju ett alldeles utmärkt exempel på det. Folk trodde verkligen att de där byggnaderna bakom stadion fanns på orginalrullen. Varför? För att de inte i första hand kunde kolla upp det själva och antog att det som visades där stämde.
Richard85
2006-09-13, 10:32
Klart dom räknas men dom är inte i närheten av lika många som tror det andra.. JO DET HAR BEVISATS, varit där över i ett år, kommit fram bekräftade uppgifter på det. och angående bilderna
Alla bilder man har lagt fram har visats med 0.5sec marginal, men från bild 3-5 är 4 borttagen och den bilden vad som träffar, och NEJ, det gick inte för snabbt för bilden att uppta vad som träffade..
Planet anses fortfarande vara flygdugligt, varför?
Hur dom bytt plan vet jag inte
Hur dom bytt passagerare vet jag inte
Var det landa, vet jag inte, kan ha landat var som helst
Varför? USA har gjort det förr, handlar om pengar, olja..USA är benägna att göra vad som helst för det..
Richard85
2006-09-13, 10:34
Dissector: Angående plankaparna..9st lever och 2st har varit på intervjuer där man sett deras tryne..så att dom lever det gör dom, frågan är, hur kunde dom vara på planen?
Läs:
http://www.911research.wtc7.net/reviews/loose_change/pentagon.html
Det har inte alls bevisats. Tror du verkligen att man kan involvera så här många människor och hålla det hemligt?
Richard85
2006-09-13, 10:36
Det har bevisats, gå och fråga amerikaner så ska du se, själv sett det på TV..gjort tester där man visar vilken mängd värme det var vid pentagon smällen och man har gjort tester som visar ATT det inte kan ha smält..
Pepparkakssmurfen
2006-09-13, 10:38
Dissector: Angående plankaparna..9st lever och 2st har varit på intervjuer där man sett deras tryne..så att dom lever det gör dom, frågan är, hur kunde dom vara på planen?
Finns de intervjuerna någonstans på nätet?
Richard85
2006-09-13, 10:40
Ska kolla upp det..CBS gjorde intervjuerna..Dock var dom inte i CBS studio..Var i deras hem.."kaparnas" dvs
Låter som en jättesmaskig konspirationsteori *flex*
Det som otroligt nog många glömmer bort när det handlar om diverse konspirationsteorier, parapsykologiska fenomen eller vad det nu kan vara för trams är att folk ofta ljuger. Bara för att någon påstår att 9 av kaparna sitter på donken i Kabul så betyder det inte att det än sanning, ofta är det helt enkelt bara påhittat strunt.
Som exempel: Nostradamus har skrivit att en stor tyrann vid namn Hister skulle komma är någonting som många säkert har hört och det låter otroligt eller hur? Att det skulle vara ett sammanträffande låter otroligt. Problemet är bara att han aldrig skrev det utan det är påhittat jota av någon som ville sälja sin bok eller whatev.
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=911_morons
Richard85
2006-09-13, 10:47
FBI..FBI har sagt att 9st lever, varför skulle dom göra det?
Det har bevisats, gå och fråga amerikaner så ska du se, själv sett det på TV..gjort tester där man visar vilken mängd värme det var vid pentagon smällen och man har gjort tester som visar ATT det inte kan ha smält..
Jag har pratat med amerikaner, de smarta tror inte på en konspiration och de dumma sväljer den. Samma sak med månlandningen.
Vad kan inte ha smält? Motorerna, nej det visade jag att det fanns delar. Men rätt små delar eftersom det krashade rakt in i en jäkla stenbyggnad.
En annan grej är ju frågan, hur många tror du var involverade i planen:
Planera allt och hitta offer/mål.
Kapa två plan och köra de in i wtc(jag antar att du har ytterligare konspirationer här)
Kapa ett anant plan, tvinga det att landa någonstans. Döda alla som var på planet. Förstöra planet. Skjuta en missil mot pentagon.
Kapa ett tredje plan och krasha.
Planering, resurser etc till detta? Hur många tror du är involverade, 1000? 5000? och alla dessa håller tyst såklart och gick med på att mörda landsmän utan problem. ;) ...och varför är isåfall alla dessa som snackar om konspirationer fortfarande vid liv?
Problemet är att konspirationer tar lite sanning, kryddar med lögner och expertutlåtanden och får personer att känna sig som bara de fattar sanningen. Det är lite lustigt faktiskt, speciellt hur man väljer att tro vissa experter istället för de(mycket mer trovärdiga experter) som säger motsatsen?
Pepparkakssmurfen
2006-09-13, 10:50
För att få fortsätta "leta" efter gärningsmännen i sina hemländer och passa på och röja lite där samtidigt?
Varför? USA har gjort det förr, handlar om pengar, olja..USA är benägna att göra vad som helst för det..
Vilka händelser är det du syftar på här?
Pepparkakssmurfen
2006-09-13, 10:54
Googla på: 11.September 1973 t.ex.
I STORT SETT VARENDA JÄVLA KRIG USA HAR VARIT MED I! De har ALDRIG haft en legetim anledning att gå i i ett land, förutom i ww2. Patetiska jävla skitland som borde rensas från kartan!
Catstyle
2006-09-13, 11:04
Källa på allt du påstår att regeringen har sagt?
Catstyle
2006-09-13, 11:06
I STORT SETT VARENDA JÄVLA KRIG USA HAR VARIT MED I! De har ALDRIG haft en legetim anledning att gå i i ett land, förutom i ww2. Patetiska jävla skitland som borde rensas från kartan!
Hur känns det att dumförklara sig själv i en enda mening?
ww1? Juggeland?, desert storm? Hur skulle ditt liv se ut utan USA, skärp dig nu ditt miffo.
Dajollee
2006-09-13, 12:01
jaaappp
jaaappp
Ni vänsterslynglar alternativt från något arabland borde istället buga och tacka USA för vad landets ideal faktiskt har resulterat för er personligen. Att stå upp för demokrati har ju gjort att du slipper snacka tyska eller ryska samt vara förtryckt.
En video i ämnet låg ju 1:a på videogoogles topplista förut, den var typ 2h. Själv tycker jag det känns lite långsökt.
Ni vänsterslynglar alternativt från något arabland borde istället buga och tacka USA för vad landets ideal faktiskt har resulterat för er personligen. Att stå upp för demokrati har ju gjort att du slipper snacka tyska eller ryska samt vara förtryckt.
Word.
Bland de bättre jag läst på brädan.
shadowfire
2006-09-13, 12:42
Jag gillade konspirationsteorin, 11'e september och månlandningen och AREA51, är mina två favoriter. Lika mkt som de dokumentärerna om man nu kan kalla det visar hur man kan sklidra saker i media, lika mkt använder USA media för propaganda och hur svårt är det för ett så stort land att skapa en hoax? Pengar o resurser finns det allt iaf.
konspirationsteorier..*bs* *cry* *screwy*
precis fan vad rätt, du drog ut orden ur min slitna hjärna :thumbup:
Scratch89
2006-09-13, 13:01
Trance lyser med sin närvaro. :thumbup:
Penn & Teller Bullshit! - S03E03 - Conspiracy Theories
Titta på det avsnittet Richard85 :)
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=911_morons
Exakt vad jag tänkte på när jag började läsa tråden, men du hann före :thumbup:
tusenkonstnar
2006-09-13, 13:36
Efter det här finns inte så mycket mer att tillägga.
jogustaf
2006-09-13, 14:27
Ännu ett faktafel. FBI har endast till uppgift att arbeta inom USA. Utanför USA's gränser är det CIA som förnekar sitt arbete. :-)
Nej fan klart det är bättre att tro att man äger hela världen och döda miljontals oskyldiga japan, irak, afganistan, vietnam osv osv.
Btw att Usa står upp för demokrati... haha det var dagens skämt! Finns väl knappast nåt land som missbrukar demokratin hårdare än USA.
Och nej jag är varken turk eller vegan.
Nej fan klart det är bättre att tro att man äger hela världen och döda miljontals oskyldiga japan, irak, afganistan, vietnam osv osv.
Btw att Usa står upp för demokrati... haha det var dagens skämt! Finns väl knappast nåt land som missbrukar demokratin hårdare än USA.
Och nej jag är varken turk eller vegan.
Vad menar du med Japan?
Var är motorn? Det enda motorn man hittade tillhörde ett LITET plan..
Den har man hört förut, plus påståenden om att skadorna på byggnaden tyder på ett mindre föremål. Jag tvivlar på att de som hittat på det här faktiskt har sett en 757;a på riktigt...
Här har du annars lite att läsa:
http://www.purdue.edu/UNS/html4ever/020910.Sozen.Pentagon.html
Vad menar du med Japan?
Hiroshima och Nagasaki antagligen.
Tricklev
2006-09-13, 15:27
Detta fan jag oerhört kul, Usa hade väll inte större skäl att ge sig in i ww2 än något annat krig... eller säger du så för att ww2 var farligt även för oss i norden?
Ja förmodligen, tyckte det bara var lite lustigt att han nämner Japan då:
1. Japan startade kriget och USA hade bra mycket mer anledning att börja kriga mot Japan än mot Tyskland/Italien, men vi är nog rätt tacksamma att de trots allt gjorde detta.
2. USA's ockupation har resulterat att japan totalomvände och nu är ett av de mest fredliga och framstående länderna i världen.
3. Antalet dödade av atombomberna måste sättas i proportion med hur många människoliv som togs av diverse bomber i städer och på slagfält över hela jorden vid den tidpunkten.
Jag menar, man borde kunna hitta bättre alternativ. Om man var påläst. Men jag tror inte trasan är det. Han är nog bara dum, han har ju visat det innan.
Penn & Teller Bullshit! - S03E03 - Conspiracy Theories
Titta på det avsnittet Richard85 :)
Haha, verkar vara en helskön serie. Vilken attityd. :) Tack för att du uppmärksammade mig på denna!
Dissector
2006-09-13, 15:41
Var är motorn? Det enda motorn man hittade tillhörde ett LITET plan..[...] Hur kan skadorna på pentagon inte matcha flygplanets storlek?
1. Du känner dig säker på exakt hur en trashad motor till de olika planen ser ut? Jag menar, du har väl inte bara svalt vad andra påstått? :P
2. Varför i HELA friden skulle de vara så korkade att flyga in ett plan av annan typ än det som angavs? Hade de haft otur med en kameranisse nånstans hade hela skiten gått åt helvete. Nog hade de tagit ett plan som överensstämmer med deras historia?
Pudzianovski
2006-09-13, 15:46
Jag tror (som vanligt) att staten visste mer innan och efter än vad allmänheten fått veta. Det är är min nuvarande övertygelse !
:(
Det var ju iofs det bästa dom kunde göra , invasion hade ju kostat miljoner människors liv.
Det var ju iofs det bästa dom kunde göra , invasion hade ju kostat miljoner människors liv.
Är det din professionella åsikt som andravärldskrigetkännare?
Jag tror (som vanligt) att staten visste mer innan och efter än vad allmänheten fått veta. Det är är min nuvarande övertygelse !
:(
Självklart, så är det i varenda jävla utredning över hela världen, vad skulle hända om allmänheten skulle ha samma information som staten(utredarna)? Jo det skulle lynchas till höger och vänster.
Coldsmith
2006-09-13, 16:02
Ja jösses. Jag hoppas trådskaparen skämtar.
60% tror att det är en konspiration? Varifrån kommer denna siffran ifrån? Tagen ur luften?
Om 60% tror på skapelseberättelsen, innebär det då att evolutionsteorin är en konspiration?
Vilka av kaparna lever? Och vart finns dom? Och vilka bevis på detta finns?
Och framförallt: lever Elvis? Är hans död en konspiration?
Ett plan som störtar in en massiv byggnad som pentagon (som är en helt enorm byggnad) så mosas den till småbitar. Det finns bilder på plan som åker in i en betongklump. Det blir inget kvar förutom ett eldmoln.
Dessa konspirationer är så patetiska och löjliga att man undrar om folk blir efterblivna så fort dom sätter sig vid en dator och läser ordet "konspiration"
Spelar det någon roll om det var ett insidejobb eller inte?
Det pågår ett dolt krig mot islamistiska "fascister" från USAs(och storbrittaniens) sida. Och det min vän, är inget insidejobb från USA.
Pudzianovski
2006-09-13, 16:15
Självklart, så är det i varenda jävla utredning över hela världen, vad skulle hända om allmänheten skulle ha samma information som staten(utredarna)? Jo det skulle lynchas till höger och vänster.
Det kanske är bättre att lyncha 5 politiker som vet lite för mycket och inte gör något än 3000 människor. :confused:
2. Varför i HELA friden skulle de vara så korkade att flyga in ett plan av annan typ än det som angavs? Hade de haft otur med en kameranisse nånstans hade hela skiten gått åt helvete. Nog hade de tagit ett plan som överensstämmer med deras historia?
Konspirationsteoretikerna brukar hävda att det var en kryssningsmissil, vilket de även påstår bekräftas av hålet i byggnaden som tydligen är för litet för att vara flygplanskroppen till en 757;a. Dessa personer har antagligen inte sett en 757;a annat än på bild...
Det kanske är bättre att lyncha 5 politiker som vet lite för mycket och inte gör något än 3000 människor. :confused:
Men frågan är lite..vad baserar ni era uttalanden på?
Pudzianovski
2006-09-13, 17:36
Läs om läs rätt...
Internet ?
:D
Läs om läs rätt...
Jag vet att du skrev tror, men kände att ni skulle börja hetsa varandra så det var lika bra att stoppa det innan ni skanderade att The Man måste dö.
Denna film gick på TV4 Fakta den 11 sept.
9/11 Highjackers: Inside The Hamburg Cell
I den så beskrivs hur det kan ha gått till, tex att planen i WTC var radiostyrde och att åtminstone ett av planen ska ha landat på en annan flygplats i USA, en flygplats som utrymdes på allt folk för det påstods att ett bombhot kommit in, så militären tog över hela stället, ganska intressant film faktiskt, man börjar ju fundera då man ser sådana där filmer.
Det var fel, filmen hette Loose change: 11 september
http://video.google.com/videoplay?docid=94448691996878155
Det var fel, filmen hette Loose change: 11 september
Ett utmärkt exempel på "skitsnackets makt" allt som sägs i denna film har motbevisats men det kvittar, snubben tjänar miljoner på den ändå - sanningen är så trist.
man börjar ju fundera då man ser sådana där filmer.
Det är det som är problemet.
Pudzianovski
2006-09-13, 19:53
Jag vet att du skrev tror, men kände att ni skulle börja hetsa varandra så det var lika bra att stoppa det innan ni skanderade att The Man måste dö.
Haha...jag tycker inte "The Man" ska dö ;)
Jag tycker bara att folk är lite väl naiva som tror på allt utan att ens fundera på bakomliggande orsaker och ur ett historiskt perspektiv så finns det gott om skandaler som blivit kända i USA. Jag tror knappast dessa skandaler är de enda som ägt rum i USA. Vad jag vet om dåtid använder jag när jag när jag "tror" något om en händelse (9/11) i nutid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Political_scandals_of_the_United_States :thumbup:
Ja, helt klart finns det massor av skandaler. Typ krigsstarten i Vietnam är ju lite smutsig etc.
Men det är ändå ett rätt långt steg till att mörda 3000 medborgare i en jättekonspiration.
Pudzianovski
2006-09-13, 19:59
Ja, helt klart finns det massor av skandaler. Typ krigsstarten i Vietnam är ju lite smutsig etc.
Men det är ändå ett rätt långt steg till att mörda 3000 medborgare i en jättekonspiration.
Men det har jag inte påstått heller.
Någon som har undertexter (subtitles) till Bullshit s03e03 Conspiracy Theories? Nej det finns inte på undertexter.se
Om ingen har ska jag försöka översätta så gott som möjligt och ladda upp för allmänheten (kolozzeums konspirations intresserade, både anhängare och motståndare) att ladda ner.
Haha...jag tycker inte "The Man" ska dö ;)
Jag tycker bara att folk är lite väl naiva som tror på allt utan att ens fundera på bakomliggande orsaker och ur ett historiskt perspektiv så finns det gott om skandaler som blivit kända i USA. Jag tror knappast dessa skandaler är de enda som ägt rum i USA. Vad jag vet om dåtid använder jag när jag när jag "tror" något om en händelse (9/11) i nutid.
http://en.wikipedia.org/wiki/Political_scandals_of_the_United_States :thumbup:
Uppstod agget från islamistiska fascister före eller efter elfte september OAVSETT vem som låg bakom elfte september?
Eller var det så att elfte september endast var gnistan som fick den underliggande lågan att ta eld?
Ni ser inte skogen för alla träd verkar det som...
Pudzianovski
2006-09-13, 20:10
Uppstod agget från islamistiska fascister före eller efter elfte september OAVSETT vem som låg bakom elfte september?
Eller var det så att elfte september endast var gnistan som fick den underliggande lågan att ta eld?
Ni ser inte skogen för alla träd verkar det som...
Vad har det med min inlägg att göra? (tydliggör gärna vad du vill ha sagt eller svar på)
Ja förmodligen, tyckte det bara var lite lustigt att han nämner Japan då:
1. Japan startade kriget och USA hade bra mycket mer anledning att börja kriga mot Japan än mot Tyskland/Italien, men vi är nog rätt tacksamma att de trots allt gjorde detta.
3. Antalet dödade av atombomberna måste sättas i proportion med hur många människoliv som togs av diverse bomber i städer och på slagfält över hela jorden vid den tidpunkten.
1. Usa var redo att gå in i kriget mot Tyskland och Japan. De behövde en anledning så de fick folket med sig, och Perl Harbor gav dem anledningen. Sen förklarade Hitler krig mot Usa, så det var fritt fram att skicka trupper.
3. Precis, varför hänger folk upp sig på bomberna när japanerna avrättade upp emot 300000 i Nanking, mesta delen civila och militärer som givit upp?
On Topic: jag tror inte allmänheten har fått all information från regeringen, och det ger upphov till konspirationsteorier. Det är lättare att hitta på en sanning som passar händelseförloppet än att acceptera vad som hände. Konspirationsteorier är ett sätt för folk att hantera chocken.
Vad har det med min inlägg att göra? (tydliggör gärna vad du vill ha sagt eller svar på)
Spelar det någon roll om en skandal ägt rum i USA om ett tillräckligt stort agg mot USA redan existerat innan skandalen?
High1ander
2006-09-14, 07:20
1. Usa var redo att gå in i kriget mot Tyskland och Japan. De behövde en anledning så de fick folket med sig, och Perl Harbor gav dem anledningen. Sen förklarade Hitler krig mot Usa, så det var fritt fram att skicka trupper.
3. Precis, varför hänger folk upp sig på bomberna när japanerna avrättade upp emot 300000 i Nanking, mesta delen civila och militärer som givit upp?
On Topic: jag tror inte allmänheten har fått all information från regeringen, och det ger upphov till konspirationsteorier. Det är lättare att hitta på en sanning som passar händelseförloppet än att acceptera vad som hände. Konspirationsteorier är ett sätt för folk att hantera chocken.
Sen e det "roliga" ocksa att folk skriker "onda atombomber" nar "vanliga" mattbombningen av Tokyo kravde over 100 000 liv...
Jag tycker att atombomberna var ratt.
AngelLove
2006-09-14, 09:50
Någon sa att allt i Loose Change har bemötts och överbevisats..
Varför konfiskeras övervakningsfilmerna från ex hotellet och görs omöjliga att se ? Dessa som mycket enkelt hade stött regeringens uppgift men istället finns bara en kass parkeringsvaktskamera som du inte ser något alls på. Är bemötandet och överbevisningen den senare filmen så behöver vi inte fortsätta diskutera för då har du inte mycket att komma med. Om det (mao allt i filmen) har bemötts och överbevisats på annat sätt, källa tack på var jag kan ta del av denna informationen.
Jag vill inte påstå att 911 Fahrenheit eller Loose Change är de absoluta sanningarna, även de kör förmodligen med samma stil som Bush&Co tyvärr så självklart måste även dessa saker begrundas och värderas.
Dock börjar det bli lustigt när det tillbakaargumenteras med att "ni sväljer bara alla lögnar och teorier med hull och hår" när ni själva gör på samma sätt med diverse förklarningar som kommit fram.
Vi har USA att tacka för uteblivet tyskt och ryskt förtryck ?? Var var USA från 3/9 1939 t o m 7/12 1941 till att börja med ?? Fd Jugoslavien är lite mer "nytt" och det finns säkerligen fler exempel där USA inte övht ens bryr sig om att hjälpa människor i nöd för "demokratin och frihetens namn".
Länken någon länkade till med serien, har ni ens läst texten undertill innan ni säger att den sidan regerar ?? Exemplen han tar upp är ju inte allt för lysande.. Varför är killen fortfarande vid liv eftersom regeringen med hans tanke inte hade haft problem att döda 3000 personer.. Ja, om han bara hade dött rakt upp och ner så hade ju inte det skapat lite förvåning och frågor ex ? Det där med att hitta och ta bort filmen om den nu var så sann eftersom de hade kraften att läsa, se, veta all elektroniska händelser.. Jaha, men hur kunde de då inte ha förutsatt denna attacken övht ? Visst ja, det är ju araber det gällde så de skickade förmodligen sina komplexa planer med duvor och röksignaler.... *dhoo*
Någon sa att allt i Loose Change har bemötts och överbevisats..
Varför konfiskeras övervakningsfilmerna från ex hotellet och görs omöjliga att se ? Dessa som mycket enkelt hade stött regeringens uppgift men istället finns bara en kass parkeringsvaktskamera som du inte ser något alls på. Är bemötandet och överbevisningen den senare filmen så behöver vi inte fortsätta diskutera för då har du inte mycket att komma med. Om det (mao allt i filmen) har bemötts och överbevisats på annat sätt, källa tack på var jag kan ta del av denna informationen.
Jag är inte direkt insatt i småkonspirationer, var vad detta och vad skulle det bevisa?
Jag vill inte påstå att 911 Fahrenheit eller Loose Change är de absoluta sanningarna, även de kör förmodligen med samma stil som Bush&Co tyvärr så självklart måste även dessa saker begrundas och värderas.
Dock börjar det bli lustigt när det tillbakaargumenteras med att "ni sväljer bara alla lögnar och teorier med hull och hår" när ni själva gör på samma sätt med diverse förklarningar som kommit fram.
Är det inte dags att vakna om du och dina gelikar märker att ni tror på så gott som alla konspirationer som finns? Kommenterad loose change:
http://www.lolloosechange.co.nr/
Den är lång men kanske får den dig att inte bli manipulerad så lätt. Rekommenderar den även om jag inte sett hela än. ALLA som tyckte loose change var bra borde se den.
Annars finns en sida som den här som tar upp lite myter:
http://www.911myths.com/
Vi har USA att tacka för uteblivet tyskt och ryskt förtryck ?? Var var USA från 3/9 1939 t o m 7/12 1941 till att börja med ?? Fd Jugoslavien är lite mer "nytt" och det finns säkerligen fler exempel där USA inte övht ens bryr sig om att hjälpa människor i nöd för "demokratin och frihetens namn".
Du vill med andra ord att USA skall lägga sig i mer och fortare i andra länders affärer? Var är Europa i dessa affärer, var är ryssland, var är kina. Var är NÅGON annan än USA? Gjorde inte Nato(USA) något alls i kosovo-kriget ... .?
Länken någon länkade till med serien, har ni ens läst texten undertill innan ni säger att den sidan regerar ?? Exemplen han tar upp är ju inte allt för lysande.. Varför är killen fortfarande vid liv eftersom regeringen med hans tanke inte hade haft problem att döda 3000 personer.. Ja, om han bara hade dött rakt upp och ner så hade ju inte det skapat lite förvåning och frågor ex ? Det där med att hitta och ta bort filmen om den nu var så sann eftersom de hade kraften att läsa, se, veta all elektroniska händelser.. Jaha, men hur kunde de då inte ha förutsatt denna attacken övht ? Visst ja, det är ju araber det gällde så de skickade förmodligen sina komplexa planer med duvor och röksignaler.... *dhoo*
Nu tänkte du inte.
shut teh face
2006-09-14, 10:16
Trance du är underbar. :love:
Konspirationsteorier är en väldigt bra grund när man ska diskutera med vänner och bekanta. Tyvärr stämmer de i princip aldrig. :cool:
AngelLove
2006-09-14, 12:06
Jag är inte direkt insatt i småkonspirationer, var vad detta och vad skulle det bevisa?
Vad det skulle bevisa var planet som åker in i Pentagon. Den kameran har en betydligt bättre bild än den kamera som Bush&co har släppt från parkeringsplatsen (där man ärligt talat inte ser något mer än ett eldhav.
Är det inte dags att vakna om du och dina gelikar märker att ni tror på så gott som alla konspirationer som finns? Kommenterad loose change:
http://www.lolloosechange.co.nr/
Den är lång men kanske får den dig att inte bli manipulerad så lätt. Rekommenderar den även om jag inte sett hela än. ALLA som tyckte loose change var bra borde se den.
Annars finns en sida som den här som tar upp lite myter:
http://www.911myths.com/
Du läser bara det du vill läsa ? Jag har på inga sätt sagt att Loose Change är den absoluta sanningen, inte heller andra teorier. Dock sväljer jag inte med hull och hår allt vad Bush säger. Jag har inte sagt att Bush&co inte talar sanning någongång, men jag tror att de undanhåller bra mycket mer än de sympatisörer som finns på detta forum tror. Loose Change såg jag på samma sätt som jag skrev i mailet till de jag skickade länken, tänk på att filmen är gjord av personer som vill 'bevisa' att det gick till på detta sätt. Mao, se den som en del i det hela. Jag tror att sanningen ligger någonstans i mitten av allt.
Förresten så hittade jag denna sidan via denna tråden när jag klickade mig runt, det är typ en "besvarande sida" för Loose Change.
http://www.loosechangeguide.com/LooseChangeGuide.html
Tycker han har en hel del poänger men det tycker jag även LC har.
Skall kika på de länkar du hade med med.
Du vill med andra ord att USA skall lägga sig i mer och fortare i andra länders affärer? Var är Europa i dessa affärer, var är ryssland, var är kina. Var är NÅGON annan än USA? Gjorde inte Nato(USA) något alls i kosovo-kriget ... .?
Poängen är, för att USA skall göra något åt människors nöd så tar det lång tid innan de reagerar. För att USA skall göra något åt områden som direkt är relaterat till ekonomiskt intressanta för dem så går det väldigt fort. Det är fortfarande där jag anser att deras dubbelmoral lyser igenom och därav frågan, var var USA från 3/9 1939 till 7/12 1941 ex. De sket blankt och totalt i kriget som rasade i Europa och de hemskheter som hände här.
Nu tänkte du inte.
Jo, jag har tagit vad som finns under serien men du läste kanske inte så långt på den sidan ? Om du inte läst det kommer här lite citat från sidan:
if his documentary is true, and we've established that the government has no ethical qualms about killing thousands of its own people, then why wouldn't the government kill Avery and his friends as well? What's a few more lives to them to ensure the success of this conspiracy?
Now we're expected to believe that the same government that was able to commit the largest terrorist operation in history--with military precision no less--is suddenly too incompetent to sniff out and shut down a little website set up by some college losers within days, if not minutes of its creation? The US government has the capability to monitor every electronic communication made anywhere in the world, yet we're expected to believe that they wouldn't be able to nix this kid long before his video ever became popular?
Vad det skulle bevisa var planet som åker in i Pentagon. Den kameran har en betydligt bättre bild än den kamera som Bush&co har släppt från parkeringsplatsen (där man ärligt talat inte ser något mer än ett eldhav.
Känns som en lustig liten myt om jag jag skall vara ärlig. Titta gärna på filmen jag postade, även om den är väldigt lång. Den tar ypperligt upp planet som krashade in i pentagon.
Du läser bara det du vill läsa ? Jag har på inga sätt sagt att Loose Change är den absoluta sanningen, inte heller andra teorier. Dock sväljer jag inte med hull och hår allt vad Bush säger. Jag har inte sagt att Bush&co inte talar sanning någongång, men jag tror att de undanhåller bra mycket mer än de sympatisörer som finns på detta forum tror. Loose Change såg jag på samma sätt som jag skrev i mailet till de jag skickade länken, tänk på att filmen är gjord av personer som vill 'bevisa' att det gick till på detta sätt. Mao, se den som en del i det hela. Jag tror att sanningen ligger någonstans i mitten av allt.
Vad du säger är att: "Ok, allting är motbevisat som struntprat men jag tror det ligger något i det ändå."
Förresten så hittade jag denna sidan via denna tråden när jag klickade mig runt, det är typ en "besvarande sida" för Loose Change.
http://www.loosechangeguide.com/LooseChangeGuide.html
Tycker han har en hel del poänger men det tycker jag även LC har.
Skall kika på de länkar du hade med med.
Nämn några poänger LC har?
Poängen är, för att USA skall göra något åt människors nöd så tar det lång tid innan de reagerar. För att USA skall göra något åt områden som direkt är relaterat till ekonomiskt intressanta för dem så går det väldigt fort. Det är fortfarande där jag anser att deras dubbelmoral lyser igenom och därav frågan, var var USA från 3/9 1939 till 7/12 1941 ex. De sket blankt och totalt i kriget som rasade i Europa och de hemskheter som hände här.
När Europa eller FN skall göra något åt människors nöd så...har det inte hänt än. Du menar de skulle reagerat snabbare i ww2? Det är inte helt lätt att mobilisera ett helt folk, säga att hundratusentals av er kommer att dö...för ett krig som de inte behövde gå in i. Jag tycker det att spotta USA i ansiktet när man säger att de inte gjorde tillräckligt i ww2. Vad gjorde de t.ex. innan de gick in med trupper, var de helt neutrala och utanför kriget?
USA gör självklart mycket för sin egen skull, det gör Sverige också och det gör du också. Du ger förmodligen inte bort större delen av dina pengar även om det skulle kunna rädda massor av liv. Däremot har USA kämpat som fan för demokrati och frihet, ibland på dåliga sätt men ofta på jäkligt bra sätt. Europa och FN har mest gnällt och inte gjort något. Kina och Ryssland är mest onda och skiter i allt förutom det som gör USA vekare.
Jo, jag har tagit vad som finns under serien men du läste kanske inte så långt på den sidan ? Om du inte läst det kommer här lite citat från sidan:
if his documentary is true, and we've established that the government has no ethical qualms about killing thousands of its own people, then why wouldn't the government kill Avery and his friends as well? What's a few more lives to them to ensure the success of this conspiracy?
Now we're expected to believe that the same government that was able to commit the largest terrorist operation in history--with military precision no less--is suddenly too incompetent to sniff out and shut down a little website set up by some college losers within days, if not minutes of its creation? The US government has the capability to monitor every electronic communication made anywhere in the world, yet we're expected to believe that they wouldn't be able to nix this kid long before his video ever became popular?
1. Om man skulle köra den masskonspiration så skulle man ha stenhård koll på läckor och alternativt 20-åriga killar som lyckas ta reda på allt. USA har faktiskt sätt att övervaka Internet-trafik.
2. Du säger om man har denna förmågan så skulle man på något sätt stoppat terror-dådet? Hur koppar du detta, förmåga att övervaka saker på Internet är inte samma sak som att veta allt.
3. Killen ljuger i konstant i videon. Igen, titta på den filmen som jag postade. Han tar bara delar av citat, han ringer fel frabrik för att få fram citat att personer i känner igen motorn etc etc.
http://en.wikipedia.org/wiki/Isolationism
Svenska wikipedia hade tyvärr inte så mycket i ämnet.
Pudzianovski
2006-09-14, 14:27
Spelar det någon roll om en skandal ägt rum i USA om ett tillräckligt stort agg mot USA redan existerat innan skandalen?
Du får väl fråga någon som hyser agg mot USA i så fall. *rolleyes*
USA var fortfarande ostadigt efter depressionen 1929, och dom ville inte blanda sig in i kriget när dom själva hade ekonomiska svårigheter.
Men för i helvete... Tror ni att ww1, ww2,Vietnam och Irakkriget än det ända kriserna i världshistorien eller?
I det fallen Usa valt att lägga sig i, så har dem gjordet för att tjäna en fel jävla hacka. Och absolut inte för att hjälpa något folk.
Det är krig och missar i säkerligen 20 läger idag och inte fna ser jag Usa, eller någon annan för den delen hjälpa dom.
Spräng Usa.
Men för i helvete... Tror ni att ww1, ww2,Vietnam och Irakkriget än det ända kriserna i världshistorien eller?
I det fallen Usa valt att lägga sig i, så har dem gjordet för att tjäna en fel jävla hacka. Och absolut inte för att hjälpa något folk.
Det är krig och missar i säkerligen 20 läger idag och inte fna ser jag Usa, eller någon annan för den delen hjälpa dom.
Spräng Usa.
Troll eller dum?
Troll eller dum?
Cpskadad eller bög?
Cpskadad eller bög?
Lista konflikterna och kommentera dem då. Säg inte bara "försrtkeer nki inte att de er onnndaadaa!!! hjelp"
Tricklev
2006-09-14, 17:19
Hur kan man bo i Sverige, och vara upprörd över att USA inte gjorde tillräkligt för att stoppa Tyskland under WW2?
tror man på konspirationsteorier är man dum i huvet. de är samma personer som tror på konspirationsteorier som tror på healing, astrologi och att de blivit bortförda av UFON:n etc.
Hur kan man bo i Sverige, och vara upprörd över att USA inte gjorde tillräkligt för att stoppa Tyskland under WW2?
Man kan väl vara arg mot många? :)
Tror inte någon räknade med att vi skulle rädda dagen. Vi hade inte resurserna. Sen att vi hjätlemodigt kunde ha slagits mot tyskarna och kanske t o m lyckats döda tre och en halv tyskar är en annan sak :)
de tror på det som låter roligast eller passar ens egna intressen bäst. kritiskt tänkande finns inte i deras värld.
Tror inte någon räknade med att vi skulle rädda dagen. Vi hade inte resurserna. Sen att vi hjätlemodigt kunde ha slagits mot tyskarna och kanske t o m lyckats döda tre och en halv tyskar är en annan sak :)
det trodde nog de flesta om finland också när ryssen kom.
det trodde nog de flesta om finland också när ryssen kom.
och för sjuttioelfte gången på det här forumet påpekar jag argt men vänligt att FINNARNA FAKTISKT FÖRLORADE!!!!!!!!!!!!111111111111111111
det vi nog alla här. men i första kriget vann de mot numerärt överlägsna trupper, vilket visar på att det du skriver inte alls behöver stämma. liknande exempel på pyrussegrar finns hur många som helst genom historien.
Var ju ingen självklarhet att USA skulle vinna kriget åt oss heller, innan andra världskriget så såg ju inte maktkartan ut som den gör nu direkt. Jag tycker allmänt det var rätt snällt av USA och alla de soldater som spenderade flera år i europa och slogs och dödades i vårat krig.
Var ju ingen självklarhet att USA skulle vinna kriget åt oss heller, innan andra världskriget så såg ju inte maktkartan ut som den gör nu direkt. Jag tycker allmänt det var rätt snällt av USA och alla de soldater som spenderade flera år i europa och slogs och dödades i vårat krig.
vann USA kriget åt oss? de flesta var ense om att sovjetunion skulle vinna kriget redan innan Dagen D. särskilt inom den tyska staben. operation barbarossa var börhan på slutet. inte stalingrad.
vann USA kriget åt oss? de flesta var ense om att sovjetunion skulle vinna kriget redan innan Dagen D. särskilt inom den tyska staben. operation barbarossa var börhan på slutet. inte stalingrad.
De tillsammans. Skulle nog vilja säga att Tyskland skulle klarat sig liiite bättre om inte England skulle fått något stöd i från USA. Skulle även piskat skiten nere i Afrika och italien skulle inte gett upp.
Så, nej. Soviet Unionen skulle inte tågat in och vunnit något om inte USA gått med i kriget. Sedan att Soviet gjorde mycket på sin front, helt klart.
det vi nog alla här. men i första kriget vann de mot numerärt överlägsna trupper, vilket visar på att det du skriver inte alls behöver stämma. liknande exempel på pyrussegrar finns hur många som helst genom historien.
va? vem vann mot vilka? pratar du om finska inbördeskriget nu? vinterkriget förlorades! fortsättningskriget hade man mer lycka i men det resulterade till slut i en förlust också.
Spräng Usa.
Spräng alla andra länder som inte hjälper till också!!*grr27*
Det är lätt att tro att Tyskland skulle ha haft en chans, men jag är tveksam. USA var djävligt starka även då, dock något isolerande så man kanske får intrycket att tyskarna skulle kunna ha en chans. Visst, utan sovjet skulle man kanske fått betala ett högt pris, men jag skulle aldrig sätta några pengar på tyskarna som vinnare i det slaget.
Jag ser inte det som snällhet utan som en nödvändighet för att inte nazism skulle regera i Europa. Det här var inte en skitsammafråga för jänkarna heller, då ett Stortyskland knappast var önskvärt. Sen tycker jag det är lite lätt att hylla dom som vände striden, jänkarna, när det finns många andra som betalat ett mycket högre pris i blod. Självklart är det bra att dom vände striden.
Så, nej. Soviet Unionen skulle inte tågat in och vunnit något om inte USA gått med i kriget. Sedan att Soviet gjorde mycket på sin front, helt klart.
Man kan ju inte förneka att ryssarna inte var särskilt stolta när det gällde att ta emot hjälp från jänkarna, och vad jag vet har man inte betalat tillbaks mycket på något sätt. Likväl tror jag ändå att ryssen hade själv gjort sig av med tysken utan jänkarens hjälp sas. Det var ju inte för inget man skyndade sig till Berlin :)
Det är lätt att tro att Tyskland skulle ha haft en chans, men jag är tveksam. USA var djävligt starka även då, dock något isolerande så man kanske får intrycket att tyskarna skulle kunna ha en chans. Visst, utan sovjet skulle man kanske fått betala ett högt pris, men jag skulle aldrig sätta några pengar på tyskarna som vinnare i det slaget.
Jag ser inte det som snällhet utan som en nödvändighet för att inte nazism skulle regera i Europa. Det här var inte en skitsammafråga för jänkarna heller, då ett Stortyskland knappast var önskvärt. Sen tycker jag det är lite lätt att hylla dom som vände striden, jänkarna, när det finns många andra som betalat ett mycket högre pris i blod. Självklart är det bra att dom vände striden.
Nej, inte när man tittar tillbaka nu. När USA fick igång sina enorma industrier så var det ju bara en tidsfråga. Tysklands blev bombade och USA kunde pumpa ut hur mycket som helst, det är ju stor skillnad i industriell makt där.
Men jag menar när man väl gick och vad gemene man i USA visste, då är det inte samma självklarhet.
Finns väl en del exempel ur historien där "the underdog" vann mot sin stora motståndare, bonaparte comes to mind. Så strategi kan överträffa resurser.
De tillsammans. Skulle nog vilja säga att Tyskland skulle klarat sig liiite bättre om inte England skulle fått något stöd i från USA. Skulle även piskat skiten nere i Afrika och italien skulle inte gett upp.
nej. så var det inte alls. jag vet inte vilka historiker du plockar dina uppgifter ifrån, men du finner inte någon allmänt accepterad historiker som inte ansåg att kriget redan var förlorat för tyskland innan USA kom med i bilden.
de tyska soldaterna kallade förflyttningar från östfronten till väst för "rekreation". de gav inte mycket för de brittiska och amerikanska styrkorna. brutaliteten på östfronten gick inte att jämföra med västfronten. de amerikanska trupperna var oprövade i strid och avancerade knappt alls utan förödande insattser av artilleri och flygbombning. när de väl gick framåt var de aldrig sena att retirera vid konfrontationer med tyskarna som var vana med betydligt hårdare strider. tyskarna slogs konstant ur underläge men var ändå ofta jämnbördiga med de allierade, som tog överhand först när överlägsenheten i man och materiel var överväldigande. (beevor, hastings, eriksson)
Finns väl en del exempel ur historien där "the underdog" vann mot sin stora motståndare, bonaparte comes to mind. Så strategi kan överträffa resurser.
Napoleon hade en del man. Visst kan det på ytan verka finnas många hjältehistorier, varför inte ta våran egen Karl XII:e? Problemet där är att man ofta berättar om hur han ägde ryssarna men glömmer berätta att det gick lite sämre när ryssarna väl samlade ihop en riktig här av ryska mått sas :)
Varför inte ta Vietnam nu om vi ska försöka hitta exempel där det gått att vinna mot en övermakt :)
Nåja, min expertbedömning är att vi hade åkt på fetdäng av tysken, mycket beroende av läget vi har mot Tyskland och hur driftiga tyskarna visade sig vara i WW2.
Nej, inte när man tittar tillbaka nu. När USA fick igång sina enorma industrier så var det ju bara en tidsfråga. Tysklands blev bombade och USA kunde pumpa ut hur mycket som helst, det är ju stor skillnad i industriell makt där.
Men jag menar när man väl gick och vad gemene man i USA visste, då är det inte samma självklarhet.
trots lend/lease-avtalet hade sovjet vunnit. de hjälpte ryssarna på fötter i början. efter ´43 behövde de knappast ta emot materiel från utomstående. deras vapenfabriker producerade mer än tillräckligt.
Vafaan de finns ju folk som inte tror att de va flygplan som körde in i tornen... jaa ja vetifaan va man ska säga, men många Amrekaner i fruktansvärt korkade :D
M
trots lend/lease-avtalet hade sovjet vunnit. de hjälpte ryssarna på fötter i början. efter ´43 behövde de knappast ta emot materiel från utomstående. deras vapenfabriker producerade mer än tillräckligt.
Ok, säger inte vad du har fel men det stämmer inte överrens riktigt vad jag läst. Men orkar inte leta källor nu då det är lite OT i tråden, kanske startar en ny tråd när jag får energi och om jag hittar något roligt.
Tricklev
2006-09-14, 19:25
Hursomhelst så kan man med säkerhet säga att USA hjälpte till att snabba på Tysklands förlust.
Absolut. Jag är också glad att vi slipper prata ryska idag :) Förvisso hade vi en egen deal nere i Juggeslavien med Tito men det låtsas vi inte om ;)
Hursomhelst så kan man med säkerhet säga att USA hjälpte till att snabba på Tysklands förlust.
Tack, äntligen. :)
(Dock tror jag som Trance att Sovjets roll är kraftigt överdriven.)
Jag vet inte om man ska tro dom där siffrorna om hur många amerikaner som tror att det är en konspiration. Alla vet att amerikaner överlag är rätt dumma, men jag undrar om dom vet att ww2 äns ägt rum.*screwy*
Alla har väl sett filmen där dom frågar amerikanare vilket land dom tycker att dom ska bomba efter Irak och så ska om peka ut det på världskartan..... Nej det gick inte så bra :D
Jag vet inte om man ska tro dom där siffrorna om hur många amerikaner som tror att det är en konspiration. Alla vet att amerikaner överlag är rätt dumma, men jag undrar om dom vet att ww2 äns ägt rum.*screwy*
Alla har väl sett filmen där dom frågar amerikanare vilket land dom tycker att dom ska bomba efter Irak och så ska om peka ut det på världskartan..... Nej det gick inte så bra :D
Du menar skämtfilmen som var tydligt märkt nere i ena hörnet, som vilken intelligent människa som helst märkte?
Vad baserar du att de är dumma på?
Alla vet att amerikaner överlag är rätt dumma, men jag undrar om dom vet att ww2 äns ägt rum.
Haha, wtf.
Källa på det*popcorn*
Du menar skämtfilmen som var tydligt märkt nere i ena hörnet, som vilken intelligent människa som helst märkte?
Vad baserar du att de är dumma på?
Öh vadå skämtfilm? har du länk???
Tricklev
2006-09-14, 20:48
Trasan, LOL!*slap*
Ja faktiskt.
http://www.youtube.com/watch?v=St1uHSnYJ5A
Informerade människor tittar nere i ena hörnet och ser.. cnnn. Satirprogram från australien som försökte framställa personerna som så dumma som möjligt. Hur många intervjuade de och hur klippte de etc.
En ärlig fråga, kan du peka ut Sri Lanka på en omärkt karta?
Kan du peka ut Washington DC på en omärkt karta?
Pfft, alla vet ju att WWII INTE ägt rum! Har du inte hört talas om den judiska konspirationen Zog?
Okej, skämt åsido, det finns faktiskt folk som förnekar att WW2 inte ägt rum (då främst gamla nazister), och dom skyller på Zog... Synd bara att Tyskarna var rätt duktiga på att dokumentera saker (typ hur många judar dom dödade osv)...
Haha, den filmsnutten får en att skratta, även fast man vet att allt är på skoj.
Edit: Jag förnekar att WWII inte ägt rum :D
Fick mig ett gott skratt igen :D
Napoleon hade en del man. Visst kan det på ytan verka finnas många hjältehistorier, varför inte ta våran egen Karl XII:e? Problemet där är att man ofta berättar om hur han ägde ryssarna men glömmer berätta att det gick lite sämre när ryssarna väl samlade ihop en riktig här av ryska mått sas :)
Varför inte ta Vietnam nu om vi ska försöka hitta exempel där det gått att vinna mot en övermakt :)
Nåja, min expertbedömning är att vi hade åkt på fetdäng av tysken, mycket beroende av läget vi har mot Tyskland och hur driftiga tyskarna visade sig vara i WW2.
Du har rätt, vi hade nog åkt på fetdäng men då hade vi åtminstone försökt.
Men det går att vinna på strategi, slå upp Battle of Stirling bridge.
HAHAHAHA så ironiskt, bara jag som kiknar av skratt?
Här har vi en person vid namn trasan som helt saknar kritiskt tänkande, trots pekar ut en hel nation som överlag trögare än honom, baserat på en editerad komedishow.
Ironin... jag dör.
Baan; ditt exempel på Vietnam kriget är inte riktigt rättvist. Politikerna i Usa var rädda för att dra in Sovjet och/eller Kina i konflikten, och därför invaderade de aldrig Nord-Vietnam (NV). Deras bombningskampanj mot NV var väldigt kontrollerad, de hade områden längst upp i norr där de inte fick bomba pga att det var för nära Kina. Där gömde NV sina trupper och vapen utom räckhåll för Usa.
Vidare så använde NV Laos och Kambodia för truppförflyttning och förvarning av vapen och trupper. Ho Chi Min-leden gick inte genom Vietnam som NV hävdade, det mesta gick genom dessa länderna. Usa fick inte gå in i dessa länder under hela kriget, förutom 1-2 gånger då de rensade upp. Vid den sista upprensningen i Laos och Kambodia var de ytterst nära att utplåna NVA (Viet Kong var redan utplånat sen Tet offensen), men de visste inte hur nära de var förräns efter kriget.
Så kalla Vietnam kriget för en förlust från en mindre fiende är inte riktigt rätt, kriget var så kontrollerat av Vita Huset att det aldrig gick att vinna.
http://www.svd.se/dynamiskt/Utrikes/did_3525968.asp
AngelLove
2006-09-15, 07:02
USA gör självklart mycket för sin egen skull, det gör Sverige också och det gör du också. Du ger förmodligen inte bort större delen av dina pengar även om det skulle kunna rädda massor av liv. Däremot har USA kämpat som fan för demokrati och frihet, ibland på dåliga sätt men ofta på jäkligt bra sätt. Europa och FN har mest gnällt och inte gjort något. Kina och Ryssland är mest onda och skiter i allt förutom det som gör USA vekare.
Nej, självklart gör jag inte det. Jag betalar skatt på min inkomst och på det jag sedan köper. Av dessa pengar går det sedan iväg bidrag. MEN,
skillnaden som du glömmer i din jämförelse är att jag har inte rätten att göra i princip vad jag vill runt om i världen. Tror du på allvar att världen hade reagerat lika lamt om ex Iran hade fängslat ~2000 västlänningar på samma premisser som USA gör med folk i Guantanemo
1. Om man skulle köra den masskonspiration så skulle man ha stenhård koll på läckor och alternativt 20-åriga killar som lyckas ta reda på allt. USA har faktiskt sätt att övervaka Internet-trafik.
2. Du säger om man har denna förmågan så skulle man på något sätt stoppat terror-dådet? Hur koppar du detta, förmåga att övervaka saker på Internet är inte samma sak som att veta allt.
3. Killen ljuger i konstant i videon. Igen, titta på den filmen som jag postade. Han tar bara delar av citat, han ringer fel frabrik för att få fram citat att personer i känner igen motorn etc etc.
Men jösses, det var killen på websidan som ansåg att USA hade powern att övervaka allt och veta precis allt som kom ifrån elektroniska saker och vad ett liv mer eller mindre till hade gjort.
Hur de än gör så är all digital trafik så oändligt mycket större än de hade kunnat processera. Självklart filtrerar de men att veta allt har jag aldrig ens i närheten påstått. Vad jag har vänt mig emot är att de säger sig vara TOTALT OMEDVETNA.
Såg du på National Geographic igår ? Gick ett program som hette Bin Ladens spioner i USA. Rätt så intressant hur terrorstämplade individer gång på gång får visum till USA, hur de kan få ta värvning i armen, hur de kan få träna med elitförband. Nu orkade jag tyvärr inte se klart på hela programmet (gick sent, jobb idag) men vad jag menar är, så små vita lamm är inte Bush&Co som ni vill framhävda dem som. Därför finns det ingen som helst anledning att tro BLINT på att det gått till exakt på det sätt som de säger det gjort.
Jag skall kika på den filmen du länkade till och i mån av tid svara på det andra. Vad ni här inne inte verkar fatta så är jag inte fanatiskt inställd på att Loose Change är sanningen, jag tycker dock det är bra att Bush's förklaring ifrågasätts då det för resterande del av världen borde vara rätt så uppenbart att han inte har större svårigheter med att berätta en sanning som passar honom bäst (vilket även 4åringar eller mindre barn har en tendens att göra).
Back to work...
Nej, självklart gör jag inte det. Jag betalar skatt på min inkomst och på det jag sedan köper. Av dessa pengar går det sedan iväg bidrag. MEN,
skillnaden som du glömmer i din jämförelse är att jag har inte rätten att göra i princip vad jag vill runt om i världen. Tror du på allvar att världen hade reagerat lika lamt om ex Iran hade fängslat ~2000 västlänningar på samma premisser som USA gör med folk i Guantanemo
Nej, USA hade kanske spöat skiten ur dem kanske. Men tycker du inte världen reagerar lite lamt när Iran faktiskt torterar och fängslar sin egen befolkning.
Men jösses, det var killen på websidan som ansåg att USA hade powern att övervaka allt och veta precis allt som kom ifrån elektroniska saker och vad ett liv mer eller mindre till hade gjort.
Hur de än gör så är all digital trafik så oändligt mycket större än de hade kunnat processera. Självklart filtrerar de men att veta allt har jag aldrig ens i närheten påstått. Vad jag har vänt mig emot är att de säger sig vara TOTALT OMEDVETNA.
Förstår inte riktigt vad du menar. Du menar att de borde vetat om planen?
Såg du på National Geographic igår ? Gick ett program som hette Bin Ladens spioner i USA. Rätt så intressant hur terrorstämplade individer gång på gång får visum till USA, hur de kan få ta värvning i armen, hur de kan få träna med elitförband. Nu orkade jag tyvärr inte se klart på hela programmet (gick sent, jobb idag) men vad jag menar är, så små vita lamm är inte Bush&Co som ni vill framhävda dem som. Därför finns det ingen som helst anledning att tro BLINT på att det gått till exakt på det sätt som de säger det gjort.
Inte sett, men kan försöka leta upp det. Inte säkert regeringen har släppt all information nej. Men mer exakt vilken information är det som du saknar?
Jag skall kika på den filmen du länkade till och i mån av tid svara på det andra. Vad ni här inne inte verkar fatta så är jag inte fanatiskt inställd på att Loose Change är sanningen, jag tycker dock det är bra att Bush's förklaring ifrågasätts då det för resterande del av världen borde vara rätt så uppenbart att han inte har större svårigheter med att berätta en sanning som passar honom bäst (vilket även 4åringar eller mindre barn har en tendens att göra).
Back to work...
Problemet är att konspirationsteoretiker inte vill finna sanningen, de vill bara falsifiera den officiella förklaringen, oavsett hur orimligt eller vilka fakta de försöker luta sig på.
De ser det faktum att Rumsfeldt kallade ett plan för en missil(alla vapen i luften kallas det) i en intervju som ett avslöjande att det var en kryssningsmissil som träffade pentagon. Man tittar på manipulerade foton och säger att det är för litet hål. Man säger att den gick igenom massa väggar, trots att de väggarna inte existerar på lägsta nivån i pentagon. De ljuger och säger att de officiella förklaringen är att planets delar brann upp.
Vad de struntar i är:
Är det verkligen troligt Rumsfeldt skulle råka avslöja att det var en kryssningsmissil i en tv-intervju och därmed erkänna att de dödat tusentals amerikaner?
Varför ignoreras alla bilder med vrakdelar?
Varför ignorerars lyktstolpar som välts, generator som flyttats innan "missilen" träffade pentagon. Skulle varit en jäkligt lustig kryssningsmissil isåfall.
Vad hände med det andra planet?
Varifrån kom alla lik?
Varifrån sköts missilen?
Varför såg en del vittnen ett plan?
Varför skulle man skjuta en kryssningsmissil, allt skulle ju gå åt helvete om det bara råkat vara en skolklass eller vad som helst i närheten som såg den. Det är ju viss skillnad mellan den och ett stort jäkla plan.
Hur kan man hålla detta hemligt, tusentals människor skulle ju vara involverade?
Så för att sammanfatta, nej det är inte bra att "söka sanningen" och "ifrågasätta bush" om man ljuger och spottar offren i ansiktet. Måste kännas skönt för räddningsarbetarna som gick bland bränderna och liken att säga att det inte finns och att de är med i en konspiration.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.