handdator

Visa fullständig version : Ändra text 180 grader i excel

rQx
2006-09-12, 15:21
Hej!

Jag har en massor av kurssiffror i stigande ordning (jan-sept) ca 200 rader. Nu vill jag att det ska vara fallande (sept-jan). Går detta? Jag fick kurserna från omxgroup i ett excell program i stigande men behöver i fallande! Doh, jag som var så glad att det gick till excel! :D

Kurash
2006-09-12, 15:24
Hej!

Jag har en massor av kurssiffror i stigande ordning (jan-sept) ca 200 rader. Nu vill jag att det ska vara fallande (sept-jan). Går detta? Jag fick kurserna från omxgroup i ett excell program i stigande men behöver i fallande! Doh, jag som var så glad att det gick till excel! :D

Markera, data-> sortera

rQx
2006-09-12, 15:39
Går inte, för datan är inte i ordning den står t.ex.

4.5
4.55
4.3
4.7

Sorterar jag i ordning så sorterar den ihop alla så att talen kommer efter varandra i storleksordning.

jwzrd
2006-09-12, 15:43
Går inte, för datan är inte i ordning den står t.ex.

4.5
4.55
4.3
4.7

Sorterar jag i ordning så sorterar den ihop alla så att talen kommer efter varandra i storleksordning.

Lägg till en kolumn som du sen numrerar 1..N. Sen sorterar du tabellen på den istället.

rQx
2006-09-12, 15:45
Hm, där hängde jag inte med. Hur menar du?

jwzrd
2006-09-12, 15:51
Hm, där hängde jag inte med. Hur menar du?

Jag delar upp min text i delar åt dig.

1) lägg till en kolumn
2) skriv 1 på dess första rad
3) dra ut nedre högra hörnet, på cellen du just skrev 1 i, till sista raden i din tabell, dock fortfarande bara en kolumn
4) släpp
5) Du har nu siffrorna 1 till och med antalet rader i din tabell
6) Nu kan du sortera tabellen baserat på värdet i kolumnen du just lade till (enligt nissen ovans tips)

The_RobRoy
2006-09-12, 15:56
Jag delar upp min text i delar åt dig.

1) lägg till en kolumn
2) skriv 1 på dess första rad
3) dra ut nedre högra hörnet, på cellen du just skrev 1 i, till sista raden i din tabell, dock fortfarande bara en kolumn
4) släpp
5) Du har nu siffrorna 1 till och med antalet rader i din tabell
6) Nu kan du sortera tabellen baserat på värdet i kolumnen du just lade till (enligt nissen ovans tips)

Om han bara skriver 1:a och drar i hörnet får han en rad med 1:or, skriv 1 och sen 2 i cellen nedanför, markera båda och dra, då får du en kolumn med 1 till N

sortera sen efter den kolumnen

jwzrd
2006-09-12, 15:58
Om han bara skriver 1:a och drar i hörnet får han en rad med 1:or, skriv 1 och sen 2 i cellen nedanför, markera båda och dra, då får du en kolumn med 1 till N

sortera sen efter den kolumnen

Ah, sorry. Jo det stämmer bättre.

rQx
2006-09-12, 16:08
Det gick utmärkt! Tackar så mycket!

rQx
2006-09-12, 16:14
Ehm, nytt problem nu! Finns det möjlighet att ändra alla punkter jag fick med från OMXGroup till komma eller finns det möjlighet att göra så att formlerna kan beräknas med punkter också!? :S

The_RobRoy
2006-09-12, 17:44
Ehm, nytt problem nu! Finns det möjlighet att ändra alla punkter jag fick med från OMXGroup till komma eller finns det möjlighet att göra så att formlerna kan beräknas med punkter också!? :S

Det har och göra med amerikansk eller svensk version av excel

Svensk kör med komma, filer sparade på amerikansk version översätt automatiskt till svensk version av svenskt excel, men om du matar in punkter i en svensk version så får du nog ersätta punkterna med komma själv.

dynamo
2006-09-12, 17:48

Om du vill ersätta alla punkter med komman så är det ju bara köra en replace.. Edit-meny / Replace (Redigera / Ersätt på svenska).. skriv . i övre raden, komma i undre raden och kör.

dynamo
2006-09-12, 17:50
Det har och göra med amerikansk eller svensk version av excel

Svensk kör med komma, filer sparade på amerikansk version översätt automatiskt till svensk version av svenskt excel, men om du matar in punkter i en svensk version så får du nog ersätta punkterna med komma själv.

Det beror på vilket land man har inställt i Regional settings i kontrollpanelen vill jag minnas, inte på vilken språkversion av Excel man kör.

The_RobRoy
2006-09-12, 18:18
Det beror på vilket land man har inställt i Regional settings i kontrollpanelen vill jag minnas, inte på vilken språkversion av Excel man kör.

Jasså ok, det visste jag inte