handdator

Visa fullständig version : Spänd / Kramp i nacke och käke

wintzell
2006-09-12, 13:42
De senaste två veckorna har jag börjat spänna mig i käken och nacken.
Jag jobbar med att programmera presentationsprogram. Allt började efter det att jag hade suttit vid datorn i 4-5 timmar i sträck. En krampaktig spänning i nacken uppstod och blev värre och värre ju mer jag tänkte på det. Sedan så har det gått över och hamnat mer i käken. Ju mer jag tänker på det desto värre blir det. Och det blir värre när jag sitter och koncentrerar mig. Nu så knakar käken varje gång jag öppnar den och går vertikalt i ett 'S' när jag stänger käften. Vad är detta? Tycker det låter som stress-symptom men ärligt talat känner jag mig inte direkt stressad... Jag har inte tränat på 4 månader, så när som på förra måndagen, kan det ha någon betydelse?

Hades
2006-09-12, 14:23
Min käke låser sig och blir stel under perioder när jag är stressad. Gissar att det beror på att jag gnisslar tänder eller biter samman under sömnen under dessa perioder.

Semiramis
2006-09-12, 14:40
Pröva med att stretcha käkmusklerna, Ta en handduk eller motsvarande och bänd ytterst försiktigtupp käken ett par gånger. Man ska inte dra hårt och det ska absolut inte göra ont, bäst att börja mycket försiktigt och prova sig fram. Det är mycket kraftfullt och man kan få ont efteråt, så som sagt, försiktigt, mjukt och fint.

wintzell
2006-09-12, 14:58
Pröva med att stretcha käkmusklerna, Ta en handduk eller motsvarande och bänd ytterst försiktigtupp käken ett par gånger. Man ska inte dra hårt och det ska absolut inte göra ont, bäst att börja mycket försiktigt och prova sig fram. Det är mycket kraftfullt och man kan få ont efteråt, så som sagt, försiktigt, mjukt och fint.

Hmmm, skall testa detta!

wintzell
2006-09-12, 15:14
AJ! VAFAN, nu kan jag typ inte stänga munnen, sitter som ett dumfån med käften på vidgavel! Gör skitont!!! Dreglar dessutom på tangentbordet..

Wennerberg
2006-09-12, 15:15
Stretcha och knaka, ändra ställning när du jobbar

wintzell
2006-09-12, 15:33
Nej jag bara skojade! Hö hö.

liten skillnad, men inte särskilt stor... Försvinner det när jag blir frisk och kan börja träna månne?

Ryska_raketen
2006-09-12, 16:35
AJ! VAFAN, nu kan jag typ inte stänga munnen, sitter som ett dumfån med käften på vidgavel! Gör skitont!!! Dreglar dessutom på tangentbordet..

jaha, har du kollat in mina bilder igen

wintzell
2006-09-13, 10:58
jaha, har du kollat in mina bilder igen
Kunde varit så, men i ärlighetens namn så gjorde jag detta inlägget:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=1780266#post1780266