handdator

Visa fullständig version : "Sleep" på datorn

Empe
2006-09-11, 23:03
Någon på kolo som vet om det finns nån typ av sleep-funktion på datorn? dvs att den stänger av sig efter en viss förutbestämd tid. Jag tycker om att lyssna på lugn musik för att somna lättare. Förstärkaren har sleep så den stänger av sig efter ett tag, men datorsurret ger mig en obekväm sömn då jag vaknar av att det surrar då och då. Skulle vara skönt om det fanns någon sådan funktion eller något program att ladda ner söm skötte det.

huldz
2006-09-12, 05:19
Energisparfunktion ska väl finnas under egenskaper på skrivbordet om jag inte missminner mig.

dynamo
2006-09-12, 05:46
Du borde kunna sätta att datorn går ner i hibernation (kommer inte ihåg svenska termen) efter en viss tid. Sökte i engelska Windows XP hjälpen på 'hibernation':

To automatically put your computer into hibernation
You must be logged on as an administrator or a member of the Administrators group in order to complete this procedure. If your computer is connected to a network, network policy settings might also prevent you from completing this procedure.

Open Power Options in Control Panel.
Click the Hibernate tab, select the Enable hibernate support check box, and then click Apply.
If the Hibernate tab is unavailable, your computer does not support this feature.

Click the APM tab, click Enable Advanced Power Management support, and then click Apply.
The APM tab is unavailable on ACPI-compliant computers. ACPI automatically enables Advanced Power Management, which disables the APM tab.

Click the Power Schemes tab, and then select a time period in System hibernates. Your computer hibernates after it has been idle for the specified amount of time.

nemd
2006-09-12, 05:48
http://www.drivermagician.com/autoshutdown/downloadAutoShutdown.htm

Ska nog funka.

Wopper
2006-09-12, 11:19
Högerklicka på skrivbordet.
Klicka på skärmsläckare
Klicka på knappen inställningar under energispar...
Ställ in önskat läge
Klicka OK
Klart....

Empe
2006-09-12, 22:50
http://www.drivermagician.com/autoshutdown/downloadAutoShutdown.htm

Ska nog funka.

tackar, den ska testas ikväll.

Solros
2006-09-12, 22:53
Sedan om du direkt vill sätta den i viloläge så håll inne shift efter att ha tryckt på "stäng av datorn" och tryck viloläge.

Behändigt om man har datorn som väckarklocka...

Empe
2006-09-12, 23:05
Sedan om du direkt vill sätta den i viloläge så håll inne shift efter att ha tryckt på "stäng av datorn" och tryck viloläge.

Behändigt om man har datorn som väckarklocka...

Ställde in i BIOS att datorn skulle sättas på en viss tid varje vardagmorgon istället, min burk hade en tendens att väckas ur viloläge av något program som låg och kördes i bakgrunden.
Men nu ska jag som sagt ha den omvända funktionen.