handdator

Visa fullständig version : Vem är rasist, och när blir man det?

Wopper
2006-09-11, 22:19
Är jag rasist när jag vågar fråga varför det är så mycket bråk och problem där det samlas mycket ”utlänningar”? Är jag rasist när jag säger att ”svenskar” är tråkiga? Är jag rasist om jag säger att jag hellre umgås med utlänningar än svenskar? Är jag rasist om jag säger att jag hellre möter ett svenskt ungdomsgäng på gatan mitt i natten, än ett med ”utlänningar”? Är jag rasist om jag skulle bli orolig om min dotter skulle vilja gifta sig med en arabisk muslim? Är samma arabiska familj rasister om deras dotter vill gifta sig med mig men får inte för jag klassas som svensk? Varför är det rasistiskt och förbjudet om en "svensk" torghandlare säljer sin frukt billigare till andra svenskar? Men om en libanesisk torghandlare säljer sin frukt billigare till andra libaneser är det fullt lagligt och ok - positiv särbehandling kallas det då?

Varför kallas man rasist om man som svensk ifrågasätter och påpekar ”invandrarproblem” men inte om man som ”utlänning” påpekar ”svenskproblem”.

Var går gränsen och vad gör en person till rasist i dina ögon? Kom med vettiga inlägg och inte en massa rasistisk propaganda. Blir det en "vi mot dom" tråd hoppas jag att moddarna tar bort den.

Bolio
2006-09-11, 22:22
Haha. :)

Rockhard
2006-09-11, 22:23
när man rakar av sig håret? :)

polaren
2006-09-11, 22:24
Du är en rasist om du HATAR någon pga deras etniska ursprung / utseende.

Tricklev
2006-09-11, 22:25
Du är en rasist om du HATAR någon pga deras etniska ursprung / utseende.

+1

Baan
2006-09-11, 22:26
Du behöver inte klassas som rasist för att vara en idiot.

Pepparkakssmurfen
2006-09-11, 22:33
"rasist" känns sååå 90-tal på något sätt http://bestsmileys.com/tired/1.gif

bluelight
2006-09-11, 22:35
Du behöver inte klassas som rasist för att vara en idiot.

:laugh: :hbang:

Hahaha, shit va bra sagt.

Mago
2006-09-11, 22:39
Rasism är pinsamt. Att ogilla någon bara för de har ett annat ursprung, pinsamt.

Det är också ett jobbigt tassande kring allt som har med invandring att göra.. Vissa tycker väl att man är rasistisk om man säger att man vill minska invandringen. Skulle det födas för mycket barn så skulle väl ingen gnällt om man ville göra något åt den saken? Pratar inte om några drastiska åtgärder här.

Empe
2006-09-11, 22:51
Precis, man blir klassad som rasist alldeles för lätt i sverige, av oss(svenskarna) själva. Skolorna har till och med gått så långt att de förbjuder tröjor med sverigeflaggor på. Varför har svenska flaggan blivit klassad som en rasistisk symbol? Det är synd tycker jag att man inte ska kunna få vara svensk utan att vara rasist. Okej rasism är ett stort problem i sverige, men rasism ska bekämpas med andra medel än idag.

Dumleman
2006-09-11, 23:02
Rasist är man när man tror sig veta att det finns en signifikant koppling mellan etnisitet och förekomsten av vissa (negativa) egenskaper och icke önskvärda handlingar.*

Källa: Dumleman

Bolio
2006-09-11, 23:05
Rasist är man när man värderar en ras över en annan.

slin1
2006-09-11, 23:13
Rasist är man när man värderar en ras över en annan.

Det gör väll dom flesta, gör inte du?

Bolio
2006-09-11, 23:16
Det gör väll dom flesta, gör inte du?

Jo, när det gäller hundar - inte människor. Värderar du en människoras över en annan?

Kwon
2006-09-11, 23:32
Man kan ogilla vissa människor för att de är idioter eller surisar, men det finns ju surisar och snällisar i alla länder/kulturer.

Bara för att person_X från kultur_y är en suris/snällis, behöver ju inte alla vara surisar alt snällisar från samma land/kultur.

Alla japaner gillar tex inte fisk + kameror , alla indier gillar inte curry etc osv. Alla brasilianska tjejer har inte snygga häckar (men många!).

Doesn't matter where you're from, but where you are goin'!

Idioter finns det överallt.

Kabuto
2006-09-11, 23:37
Alla japaner gillar tex inte fisk + kameror , alla indier gillar inte curry etc osv. Alla brasilianska tjejer har inte snygga häckar (men många!).

VA?!*cry*

L-Sami
2006-09-11, 23:59
Alla brasilianska tjejer har inte snygga häckar (men många!).

Haha...:laugh:

Stoltz
2006-09-12, 06:51

Du rubbade nyss min världsbalans. :cryout:

Rasism är som påpekat tidigare i tråden, när man avskyr någon för deras etniska ursprung. Det är fruktansvärt löjligt att förknippa endast hemska saker om ett folkslag.
Lika löjligt som när vissa personer tror att Tyskland består endast av efterlevare och sympatiserare av Nazismen.
Att inte kunna dömma en person efter personens handlingar istället för handlingarna av andra ur dennes etniska ursprung är en hemsk handling som påminner mer om att försöka lösa ett problem genom att hata gruppen, och inte individen. (Sen ska ju rätt många rasister också lära sig innebörden av att "hata" någon. Tror väldigt många tar väldigt lätt på det ordet och inte inser verkligen hur mycket och till vilken grad man ska avsky något för att man ska "hata".)

LarsK
2006-09-12, 06:51
Alla japaner gillar tex inte fisk + kameror
Jo

LarsK
2006-09-12, 06:58
Du rubbade nyss min världsbalans. :cryout:

Rasism är som påpekat tidigare i tråden, när man avskyr någon för deras etniska ursprung. Det är fruktansvärt löjligt att förknippa endast hemska saker om ett folkslag.
Lika löjligt som när vissa personer tror att Tyskland består endast av efterlevare och sympatiserare av Nazismen.
Att inte kunna dömma en person efter personens handlingar istället för handlingarna av andra ur dennes etniska ursprung är en hemsk handling som påminner mer om att försöka lösa ett problem genom att hata gruppen, och inte individen. (Sen ska ju rätt många rasister också lära sig innebörden av att "hata" någon. Tror väldigt många tar väldigt lätt på det ordet och inte inser verkligen hur mycket och till vilken grad man ska avsky något för att man ska "hata".)
Men om jag kritiserar personer som utför våldshandlingar och andra brott, och de råkar vara utlänningar, blir jag stämplad som rasist. Fast jag inte har något emot utlänningar, så länge de sköter sig. Sköter de sig inte har de inget i Sverige att göra. Och det tycker inte jag att jag ska bli kallad rasist för.
Det är lätt att hamna under den berömda kammen........

Raptor
2006-09-12, 06:58
Jo, när det gäller hundar - inte människor. Värderar du en människoras över en annan?

Vi alla tillhör homo sapiens sapiens, vi är en och samma art. Finns inga raser inom människan. Iallafall enligt det jag läst inom AUO (allmänt utbildningsområde) inom högskolan.

Stoltz
2006-09-12, 07:01
Men om jag kritiserar personer som utför våldshandlingar och andra brott, och de råkar vara utlänningar, blir jag stämplad som rasist. Fast jag inte har något emot utlänningar, så länge de sköter sig. Sköter de sig inte har de inget i Sverige att göra. Och det tycker inte jag att jag ska bli kallad rasist för.
Det är lätt att hamna under den berömda kammen........

Det är precis det som är så synd. Du ska kunna kritisera de som begår brottshandlingar utan att bli stämplad som rasist i mitt tycke.

Scratch89
2006-09-12, 07:15
Kwons inlägg var ett av de mest intelligenta och mogna jag sett honom skriva. :thumbup:

Mago
2006-09-12, 09:13
Kwons inlägg var ett av de mest intelligenta och mogna jag sett honom skriva. :thumbup:

Ouch. :D Även om det säkert var menat som en komplimang. :)

Grahn
2006-09-12, 09:17
Rasist är man väl när man tillskriver olika personer olika värde pga av deras rastillhörighet.