handdator

Visa fullständig version : Kronlyft?

Brinken
2006-09-11, 14:27
Hej... har sett att kronlyft näms som en bra övning för ryggen överallt nästan... men vad är det? ja trodde bara det var ett annat namn på marklyft...

Brinken*popcorn*

Halldin
2006-09-11, 14:30
Det är en form av marklyft, fast du lyfter inte från marken.

Du har istället stången på en bänk eller dylikt och lyfter från allt mellan knä- till midjehöjd och använder således huvudsakligen ryggmuskulaturen i lyftet.

Piranha
2006-09-11, 14:36
Hej... har sett att kronlyft näms som en bra övning för ryggen överallt nästan... men vad är det? ja trodde bara det var ett annat namn på marklyft...

Brinken*popcorn*

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=70264&highlight=kronlyft

polaren
2006-09-11, 16:16
Marklyft från en höjd där stångens centrum ligger på 45cm höjd.

Sen kan man variera höjden om man inte är så petig med (inofficiella? Tänkte strongman och så?) regler ;)

Diggler
2006-09-11, 18:09
Kronlyft är ett marklyft, fast istället för viktplattor på stången finns lådor som man fyller med mynt till önskad vikt.

Brukar vara från 45cm höjd, och dragremmar är tillåtna. Att dra kronlyft med sumoteknik gissar jag att det inte är tillåtet.

nordland
2006-09-11, 18:20
Kronlyft är ett marklyft, fast istället för viktplattor på stången finns lådor som man fyller med mynt till önskad vikt.

Brukar vara från 45cm höjd, och dragremmar är tillåtna. Att dra kronlyft med sumoteknik gissar jag att det inte är tillåtet.

Tidigare så kallades övningen "Halva-Marklyft", men efter strongmantävligen där lådorna med mynt användes så har det hetat kronlyft. Dock så används varken lådorna eller mynt som belastning särskilt ofta... Vanligtvis så är det vanliga viktplattor som pallats upp på något sätt..

Kronlyft med sumoteknik är mig veterligen tillåtet, men jag har dock aldrig sett någon köra så...

Kristhoffer Sundin
2006-09-11, 21:40
Namnet kronlyft kommer från son ni har nämnt. Att man hade pengar mynt i lådor på vardera sida av skivstången.
Stången skall ligga på mellan 44-46cm i underkant; detta beror på om det är en lång elelr kort person som lyfter och var knäleden är i förhållande till skivstången...

Remmar och dräkt är tillåtet Sumo har varit tillåtet men på vissa strongman tävlingar är det inte tillåtet. Internationellt så är sumo "nog" inte tillåtet då inge ses dra sumokron på tävlingar...

Hoppas infon hjälpte lite..

mvh Krille

pocoloco
2006-09-11, 21:47
Så man kan säga att det är en ganska bra övning om man kört t.ex. böj dagen tidigare och har rygg dagen efter? Eller kompletterar inte böj+kronlyft varandra på samma sätt som böj+mark?