handdator

Visa fullständig version : Ni som slutat röka/snusa.

Lasse Kongo
2006-09-10, 19:58
Har ni tyckt att det varit värt det?

Jag har varit helt nikotinfri i drygt en vecka nu, känner mig knappast piggare, snarare tvärtom fan...

Ni som har slutat för gott, vad har ni märkt för fördelar.

Så jävla stressigt på jobbet så jag går fan o köper ett paket cigg snart!

shut teh face
2006-09-10, 20:09
Hejsan. Jag har slutat med cigaretterna och gått över till snus. Inte det bästa men jag mår bättre utan ciggen iaf, man blir så jäkla trött av cigg, iaf jag. Sedan finns det nackdelar för all som är olika, vissa blir torra i halsen, vissa slemmiga. Öh.. Men sluta röka, de bra. :thumbup:

Scratch89
2006-09-10, 20:30
Det är ju detta som är beroendet? Att du känner dig stressad men samtidigt trött osv.
Skaffa något att göra med fingrarna. Börja virka eller nåt. ;)

Grahn
2006-09-10, 20:32
Tja varje gång man blir förkyld och slipper hosta upp brunt slem och större delen av lungorna så känns det ju som om det var rätt värt det.

Lasse Kongo
2006-09-10, 20:40
Tja varje gång man blir förkyld och slipper hosta upp brunt slem och större delen av lungorna så känns det ju som om det var rätt värt det.

thats some true shit man :thumbup:

mini
2006-09-10, 20:47
Jaaaaaa, det har lätt varit värt det!

Jag sparar pengar. Min rökning kostade ungefär en tvåveckors trevlig semester långt bort/en och en halv hund/ett årskort på gym samt 33 kg Fairing Complete/12 par riktigt schyssta jeans/drygt 750 dajmstrutar/två begagnade Saab 9000... Listan kan göras lång på saker som är roligare att lägga pengar på.

Konditionen förbättras betydligt. När jag började springa som rökare brände det i bröstet efter 300 meter. Nu springer jag lätt det dubbla. :D

Mitt luktsinne kom tillbaka, och med det insikten om hur jag stank under 13 år.

Jag slipper (troligast) sakta dö kvävningsdöden i KOL, eller halvt hosta upp lungorna pga cancer, eller få ödem eller någon annan av de många sjukdomar rökare drabbas av.

Jag får hångla även med notoriska ickerökare.

Jag slipper vara ett dåligt föredöme för barn i min närhet.

Så håll ut - det blir bara bättre!

LAR
2006-09-10, 20:51
jag rökte i fem-sex år. la av och började snusa. sen två år tillbaka är jag nikotinfri.

AlexGBG
2006-09-10, 20:53
du kan göra massa annat roligt än istället att röka när du:
1: dricker öl med polarna
2: dricker kaffe på altanen/balkongen
3: sitter på en solvarm klippa en härlig sommardag
4: väntar på bussen
5: just avslutat ett träningspass

vad som just i dessa tillfällen skulle vara bättre kan jag dock inte uttala mig om, men du får möjligheten ;)

LAR
2006-09-10, 20:59
röka efter ett träningspass..? då tycker jag man ska göra ett val mellan att träna eller fortsätta röka.

AlexGBG
2006-09-10, 21:07
röka efter ett träningspass..? då tycker jag man ska göra ett val mellan att träna eller fortsätta röka.

varför det? det är väl bättre att välja mellan att träna och röka eller inte göra nånting av det?

bara för att man röker, om man nu gör det, så kan man ju faktiskt ändå bli ganska grov. finns ju en del här på brädan som är det faktiskt..

tobbeg
2006-09-10, 21:07
Det tar nog lite längre tid än 1 veckan innan du börjar märka de positiva effekterna av att sluta röka. Så håll ut.

När jag slutade snusa tog det nog två tre veckor innan det började bli uthärdligt. Sen är det ingen fara.

Lycka till, jag håller tummarna. :thumbup:

sissa
2006-09-10, 23:00
En stor fördel som jag märkt är att jag inte är röksugen längre. Det var jag typ hela tiden när jag var rökare.

HenrY
2006-09-10, 23:30
LOL Förklarar ett o annat!:D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=78322

Lasse Kongo
2006-09-19, 08:56
Yo, det går fan bra alltså, men en fråga:

Jag är typ aldrig sjuk annars, stämmer det att man lättare blir sjuk när man slutar röka, typ att kroppen blir mer känslig?

Har hört så iaf och har känt mig bra krasslig ett bra tag nu sedan jag slutade röka =/

Piranha
2006-09-19, 09:03
Yo, det går fan bra alltså, men en fråga:

Jag är typ aldrig sjuk annars, stämmer det att man lättare blir sjuk när man slutar röka, typ att kroppen blir mer känslig?

Har hört så iaf och har känt mig bra krasslig ett bra tag nu sedan jag slutade röka =/

Hjo det är väl så när man rubbar balanserna i kroppen att man blir mer mottaglig.

(finns ingen källa på detta men jag såg nå tv program ang sluta röka/dricka etc där fler läkare rekomenderade äldre människor att inte sluta röka efter ett livslångt "missbruk" för det tyckte drar man ur proppen kommer en massa andra problem dyka upp) , grub kanske har mer på detta.

Lasse Kongo
2006-09-19, 09:10
Hjo det är väl så när man rubbar balanserna i kroppen att man blir mer mottaglig.

(finns ingen källa på detta men jag såg nå tv program ang sluta röka/dricka etc där fler läkare rekomenderade äldre människor att inte sluta röka efter ett livslångt "missbruk" för det tyckte drar man ur proppen kommer en massa andra problem dyka upp) , grub kanske har mer på detta.

Shit vad alla är källskadade =)

Jag klarar mig bra utan källa, nu vet jag att jag inte är helt ute och cyklar efter det du skrev iaf =)

Jense
2006-09-19, 09:13
fjutta min morgoncigg nyss.. det är fan inte gott. så jag slutar röka jag med

Grahn
2006-09-19, 09:14
Hur går det med slutandet Kongo? Bra hoppas jag :) fast du ska veta att de situationer där du alltid tagit en rök kommer du länge att känna behovet av en. Det psykiska sitter kvar länge.....

Piranha
2006-09-19, 09:15
fjutta min morgoncigg nyss.. det är fan inte gott. så jag slutar röka jag med

Drack du kaffe till den?

Jense
2006-09-19, 09:15
Drack du kaffe till den?

givetvis

Lasse Kongo
2006-09-19, 09:22
Hur går det med slutandet Kongo? Bra hoppas jag :) fast du ska veta att de situationer där du alltid tagit en rök kommer du länge att känna behovet av en. Det psykiska sitter kvar länge.....

Jo tackar som frågar, det går bara bra, inget snus och inget röka sedan jag slutade.

Ja, den psykiska biten kommer man att känna av vid många tillfällen har jag märkt, rökning har tyvärr en stor social bit faktiskt.

Men men, det är så förbannat sjukt att medvetet dra ner extremt farliga gifter i sin kropp...

Grahn
2006-09-19, 09:24
Kul att höra!

Håller med rökning är inte riktigt värt det.

Bronkitkorv
2006-09-19, 09:25
Det psykiska beroendet kan sitta i flera år. Jag vet folk som börjat snusa igen efter 4 års uppehåll. Efter tre månader så kommer du kanske märka en skillnad på luktsinnet och smaken. Jag rökte mellan jag var 13 och 19 år och sen började jag snusa men märkte ingen som helst skillnad, nu när jag är pappaledig och slipper svetsröken så börjar mitt luktsinne bli bättre. Men tänk på att ditt hjärta kommer att leva längre när det slipper stressen av nikotinet.

Lasse Kongo
2006-09-19, 09:29
Ja nikotin sätter tyligen stor stress på kroppen, onödigt att stressa kroppen mer än nödvändigt, räcker med hur fucked up man blir av stressen på jobbet =)

Men en sak kan jag lova, sedan Kongo slutade röka/snusa har nog tuggummiförsäljningen ökat med sisådär 2000% :D

Piranha
2006-09-19, 09:30
Ja nikotin sätter tyligen stor stress på kroppen, onödigt att stressa kroppen mer än nödvändigt, räcker med hur fucked up man blir av stressen på jobbet =)

Men en sak kan jag lova, sedan Kongo slutade röka/snusa har nog tuggummiförsäljningen ökat med sisådär 2000% :D

Vad tycker tjejen om nya Gunnar är han aggressiv och jobbig?

Lasse Kongo
2006-09-19, 09:33
Vad tycker tjejen om nya Gunnar är han aggressiv och jobbig?

Nejfan, snarare tvärtom tror jag =)

Var bra jävlig de 3 första dagarna, men sen har det faktiskt inte varit några problem.

Sen har jag bra svårt att vara aggressiv och jobbig mot den person som ger mig min livskraft här i livet =)

LadyG
2006-09-19, 11:00
Om du ledsnar på tuggummi kan du prova att göra något av följande:

Bit i en citronklyfta
Drick ett glas vatten
Äte en apelsin (eller annan citrusfrukt)
Räkna baklänges från hundra och så långt du kan
Borsta tänderna

Röksuget tiller inte i speciellt länge, du är ju inte sugen jämt. Men däremot kommer det vågor av sug som kan vara upp till två minuter, sen går det över igen. Just citronen är grymt effektiv av någon anledning, tyckte jag när jag slutade. Tandborstningen fungerade också bra, vem vill dra i sig rök när man är fräsch i munnen :)

Dessutom sökte jag tröst i fakta av den här typen:

"Med dryga 4000 kemiska föreningar i varje bloss, varav fler än 50 är dokumenterat cancerframkallande, är cigarettrökens farlighet för kroppens unik. Kända snusskador är ökad risk för åldersdiabetes, negativ fosterpåverkan, hjärt-arytmier, dödligare hjärtinfarkter samt cancer i bukspottkörteln. Tänder kan missfärgas och tandköttet kan skadas med blottlagda tandhalsar som följd."

Tänk, det slipper du nu :)

:thumbup:

Lasse Kongo
2006-09-19, 11:04
Om du ledsnar på tuggummi kan du prova att göra något av följande:

Bit i en citronklyfta
Drick ett glas vatten
Äte en apelsin (eller annan citrusfrukt)
Räkna baklänges från hundra och så långt du kan
Borsta tänderna

Röksuget tiller inte i speciellt länge, du är ju inte sugen jämt. Men däremot kommer det vågor av sug som kan vara upp till två minuter, sen går det över igen. Just citronen är grymt effektiv av någon anledning, tyckte jag när jag slutade. Tandborstningen fungerade också bra, vem vill dra i sig rök när man är fräsch i munnen :)

Dessutom sökte jag tröst i fakta av den här typen:

"Med dryga 4000 kemiska föreningar i varje bloss, varav fler än 50 är dokumenterat cancerframkallande, är cigarettrökens farlighet för kroppens unik. Kända snusskador är ökad risk för åldersdiabetes, negativ fosterpåverkan, hjärt-arytmier, dödligare hjärtinfarkter samt cancer i bukspottkörteln. Tänder kan missfärgas och tandköttet kan skadas med blottlagda tandhalsar som följd."

Tänk, det slipper du nu :)

:thumbup:

Ja fyfan, och det där utsatta man sig för självmant *screwy*

LadyG
2006-09-19, 11:12
Ja fyfan, och det där utsatta man sig för självmant *screwy*

En fördel är att konditionsträningen blir lättare nu också, de flesta upplever en konditionsförbätttring när kolmonoxiden lämnar blodet (tror det tar cirka två veckor), uppemot 15% bättre går det med kondiotionen.

Och så kan du pussa livskamraten utan att lukta askfat i munnen :)

Bronkitkorv
2006-09-19, 11:24
Nikotin suget kan faktiskt sitta i flera timmar i sträck för mej och det ända som hjälper då en längre stund är att gå en snabb promenad och tänka på att man vill döda och slå sönder allt i ens närhet. När man tänkt tillräckligt negativa tankar så försvinner dom och ersätts av normala tankar igen. Det går att lyssna på musik under tiden med.

Jag blir inspirerad av dej Lasse och kanske tar mod till mej för att sluta ännu en gång...Jag måste bara arbeta upp en helvetes viljekraft först..

LadyG
2006-09-19, 11:31
Nikotin suget kan faktiskt sitta i flera timmar i sträck för mej och det ända som hjälper då en längre stund är att gå en snabb promenad och tänka på att man vill döda och slå sönder allt i ens närhet. När man tänkt tillräckligt negativa tankar så försvinner dom och ersätts av normala tankar igen. Det går att lyssna på musik under tiden med.

Jag blir inspirerad av dej Lasse och kanske tar mod till mej för att sluta ännu en gång...Jag måste bara arbeta upp en helvetes viljekraft först..
¨
Jag tror du blandar ihop kemiskt beroende med psykiskt beroende.

Det psykiska beroendet är mycket tuffare att få bukt med, men tankemöster är alltid svårare att bryta. Det kan ta många år, och man kommer ändå aldrig helt tillrätta med det.

Det kemiska beroendet är förhållandevis enkelt att hantera i jämförelse :)

Guns n hoses
2006-09-19, 11:37
"Med dryga 4000 kemiska föreningar i varje bloss"

Är de jag som är dum eller menar dom föroreningar?

:D 4000 st föreningar

Bronkitkorv
2006-09-19, 11:44
¨
Jag tror du blandar ihop kemiskt beroende med psykiskt beroende.

Det psykiska beroendet är mycket tuffare att få bukt med, men tankemöster är alltid svårare att bryta. Det kan ta många år, och man kommer ändå aldrig helt tillrätta med det.

Det kemiska beroendet är förhållandevis enkelt att hantera i jämförelse :)
Ja jag menar det psykiska beroendet som jag upplever lika stark som det fysiska fast det går inte över på flera timmar eller dagar. Det måste brytas med nåt som får en att tänka på annat en stund.

AlexGBG
2006-09-19, 11:46
"Med dryga 4000 kemiska föreningar i varje bloss"

Är de jag som är dum eller menar dom föroreningar?

:D 4000 st föreningar

ja, det är nog du som är dum.. kemiska föreningar kanske?

Lasse Kongo
2006-09-19, 12:34

Härligt härligt Brändskitkorv!

Kul att man kan inspirera någon faktiskt, det glädjer mig.

LadyG
2006-09-19, 12:39
Ja jag menar det psykiska beroendet som jag upplever lika stark som det fysiska fast det går inte över på flera timmar eller dagar. Det måste brytas med nåt som får en att tänka på annat en stund.

Du skulle må bra av en boxboll, så du kunde få slå dig trött :)

Det psykiska beroendet kan vara ett elände om motivationen inte är 100%, men är man stensäker på vad man gör och varför går det lite lättare. Hitta den motivationen kan bara du göra, så det är bara att börja fundera.

Du kanske vill sluta för att det är...
Dyrt? högre risk för cancer? otäckt med äckelhosta? taskigt mot kondisen? osexigt? sämre för dina chanser att få slaska lite mule? sämre för hyn? äckligt med gula tänder? nästan lika äckligt med gula naglar?

För mig var det just det vidriga i andedräkten, morgonhostan och de gulnande tänderna och naglarna som avgjorde saken. Med en sambo som inte röker blev det lättare också.

Sen är det mycket lättare att gå på krogen eller restaurang som före detta rökare nu. Nu slipper man ju bli frestad hela tiden.

Out of sight, out of mind :D

Lasse Kongo
2006-09-19, 12:41
Du skulle må bra av en boxboll, så du kunde få slå dig trött :)

Det psykiska beroendet kan vara ett elände om motivationen inte är 100%, men är man stensäker på vad man gör och varför går det lite lättare. Hitta den motivationen kan bara du göra, så det är bara att börja fundera.

Du kanske vill sluta för att det är...
Dyrt? högre risk för cancer? otäckt med äckelhosta? taskigt mot kondisen? osexigt? sämre för dina chanser att få slaska lite mule? sämre för hyn? äckligt med gula tänder? nästan lika äckligt med gula naglar?

För mig var det just det vidriga i andedräkten, morgonhostan och de gulnande tänderna och naglarna som avgjorde saken. Med en sambo som inte röker blev det lättare också.

Sen är det mycket lättare att gå på krogen eller restaurang som före detta rökare nu. Nu slipper man ju bli frestad hela tiden.

Out of sight, out of mind :D

AAAHAHAHA :laugh:

Fjod0r
2006-09-19, 12:46
Slutade snusa för ett och ett halvt år sedan. Har börjat igen. Det började med att jag gick och tänkte "hmm i helgen kanske jag kan ta 1 snus om jag håller upp i 1 år till sen" tog 1 snus. Tre veckor senare "hhm kanske kan ta 1 snus i helgen i alla fall, känns som jag har en jävla bra koll på det där" Tar 1 snus. två veckor senare "hhmm kanske ska ta 1 snus i helgen endå. Har ju stenkoll" vart 2snus i samband med krogen, bio. Summan av det hela. När man sluta måste man inse att det är för livet. Det är det som är det dryga. Du kan INTE röka/snusa ibland. Det funkar inte. Lika bra att ha den inställningen från början. Inga kompromisser.

Fjod0r
2006-09-19, 12:48
Dessutom. Suget kommer i stötar som tex "fan va gott det vore med en cigg/snus. Det sitter sällan i mer än 5-15min. Så fort det kommer, hitta på något och tillåt inte dig själv att "fresta dig" mer än nödvändigt. Det blir längre och längre mellan "attackerna". I början upplevde jag att det var 1-2 ggr i timmen. På slutet 1-2ggr om dan.

hio
2006-09-19, 13:26
Slutade snusa för ett och ett halvt år sedan. Har börjat igen. Det började med att jag gick och tänkte "hmm i helgen kanske jag kan ta 1 snus om jag håller upp i 1 år till sen" tog 1 snus. Tre veckor senare "hhm kanske kan ta 1 snus i helgen i alla fall, känns som jag har en jävla bra koll på det där" Tar 1 snus. två veckor senare "hhmm kanske ska ta 1 snus i helgen endå. Har ju stenkoll" vart 2snus i samband med krogen, bio. Summan av det hela. När man sluta måste man inse att det är för livet. Det är det som är det dryga. Du kan INTE röka/snusa ibland. Det funkar inte. Lika bra att ha den inställningen från början. Inga kompromisser.
Fan vad jag känner igen mig där. Hade hållt upp ca. 1½ år med snusandet, sen tog jag bara en. Sen bara en veckan efter osv... Nu är det cold turkey igen :D

Bronkitkorv
2006-10-16, 12:20
Härligt härligt Brändskitkorv!

Kul att man kan inspirera någon faktiskt, det glädjer mig.
Ja idag slutade jag med snuset och ciggen igen. Känns väl inte så jävla hemskt än så länge. Det värsta är nedstämdheten som kommer efter dag 4 för mej. Johannesört ska visst hjälpa.....

Thewind
2006-10-16, 12:57
På torsdag är det 6 veckor utan snus och det är nog det längsta uppehållet jag har haft på en fyra fem år. Ju längre det går desto skönare inser jag att det är att slippa skiten. Det dummaste jag skulle kuna göra nu vore att ta en fest prilla eller något i den stilen.

...Hur jag slutade? Jag gav bort snuset jag hade kvar och sa till mig själv att jag aldrig mer skulle snusa. Så gjorde jag det.

Lasse Kongo
2006-10-16, 13:48
:em:

mangemani
2006-10-16, 13:52
har det varit värt det?självklart har det varit värt det=/.
finns väl inget bra med att tex röka.
så ja,det var "värt" det.

heltzonicka
2006-10-17, 01:51
:em:

Back on track eey?

Jay-Z
2006-10-30, 14:39
Jag slutade idag. Vilken jävla idé.

Trivs rätt bra med snusandet, men att pissa bort 9000 spänn på snus/år är rätt onödigt.

Nu kan jag lägga dem på socker istället. :em:

Piranha
2006-10-30, 15:07
Lustigt, med jämna mellanrum har dessa "sluta" trådar dykt upp ifrån herr Kongo.

:booty:

Krokodil
2006-10-30, 22:24
Akta er jäkligt noga för att sluta röka! http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,919754,00.html

Sonny
2006-10-30, 23:12
Jag har personligen aldrig börjat me något men farsan hade snusat sen lumpen tills för 4-5år sen. Vet inte hur han kom på det men han fick för sig att han skulle bevisa för sig själv att han kunde sluta om han ville det. "Nu ska jag sluta snusa" sa han varpå alla sa "jaha, få se hur länge d håller" men han har inte rört snus sen den dagen faktiskt och hävdar att han aldrig kännt något sug efter det.

Vad jag hört så ska det vara sjukt svårt att sluta båda snusa och röka så hur han gjorde har ja ingen aning om.

Lellan
2006-10-30, 23:28
Min sambo slutade vid nyår. Han är inte längre rosslig och hostig på mornarna, spottade slem ibland osv.. inte så najs. Nu är det jättestor skillnad, nu blir han bara sån om han är i fuktig luft och dessutom tycker han att det luktar illa med röklukt.. :)

Dessutom luktar han godare och tusen andra fördelar.. hoppas du klarar att "rida ut stormen" och komma ut på andra sidan rökfri.. :thumbup:

Lellan
2006-10-30, 23:30
Lustigt, med jämna mellanrum har dessa "sluta" trådar dykt upp ifrån herr Kongo.

:booty:

Övning ger färdighet? ;) Det är väl som med träning, kämpar man och kommer igen så lyckas man.

Bättre det än dem som inte ens vågar försöka tycker jag!