handdator

Visa fullständig version : Övningar för rakare rygg?

somjagsa
2006-09-10, 17:27
Hej

Min rygg är kraftigt böjd så det liknar ett S om man vänder på det. Alltså övre ryggraden "sticker ut" så att även magen sticker ut. Finns det några bra övningar så att ryggen ska "stabilisera" sig?

somjagsa
2006-09-10, 21:00
Ingen som ruvar på nåt?

Masters
2006-09-10, 21:03
det tipset min polare fick va att "gå rakt, sitta rakt, träna mage och rygg lika mkt" "Framknäböjj" då man har stången på framaxlarna istället för bak.... E inte så insatt på det här men bör nog stämma ;D

somjagsa
2006-09-11, 13:14
det tipset min polare fick va att "gå rakt, sitta rakt, träna mage och rygg lika mkt" "Framknäböjj" då man har stången på framaxlarna istället för bak.... E inte så insatt på det här men bör nog stämma ;D

Tackar för svaret.

Men är det verkligen ingen som sitter på något mer "konkret"?

Challenge
2006-09-11, 13:17
En titt i den kanske kan ge dig lite mer info?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11249

Yes
2006-09-11, 13:55
Starkare bål, rygg och nacke kommer ta dig en bra bit åt rätt håll. Alltså i princip ett välbalanserat träningsprogram där du också tränar nacke/hals. Det senare för att bära upp huvudet ordentligt. Ställ dig framför en spegel och sjunk ned med huvudet så ser du varför - övre ryggen kommer böjas.

Sen är det som sagts bra att tänka på hållningen och är du lite kort/stel i vissa muskler kan det lite stretching hjälpa.