Visa fullständig version : Övningar för rakare rygg?
somjagsa
2006-09-10, 17:27
Hej
Min rygg är kraftigt böjd så det liknar ett S om man vänder på det. Alltså övre ryggraden "sticker ut" så att även magen sticker ut. Finns det några bra övningar så att ryggen ska "stabilisera" sig?
somjagsa
2006-09-10, 21:00
Ingen som ruvar på nåt?
det tipset min polare fick va att "gå rakt, sitta rakt, träna mage och rygg lika mkt" "Framknäböjj" då man har stången på framaxlarna istället för bak.... E inte så insatt på det här men bör nog stämma ;D
somjagsa
2006-09-11, 13:14
det tipset min polare fick va att "gå rakt, sitta rakt, träna mage och rygg lika mkt" "Framknäböjj" då man har stången på framaxlarna istället för bak.... E inte så insatt på det här men bör nog stämma ;D
Tackar för svaret.
Men är det verkligen ingen som sitter på något mer "konkret"?
Challenge
2006-09-11, 13:17
En titt i den kanske kan ge dig lite mer info?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11249
Starkare bål, rygg och nacke kommer ta dig en bra bit åt rätt håll. Alltså i princip ett välbalanserat träningsprogram där du också tränar nacke/hals. Det senare för att bära upp huvudet ordentligt. Ställ dig framför en spegel och sjunk ned med huvudet så ser du varför - övre ryggen kommer böjas.
Sen är det som sagts bra att tänka på hållningen och är du lite kort/stel i vissa muskler kan det lite stretching hjälpa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.