handdator

Visa fullständig version : HiFi, va' faen ska jag köpa?!

carlsm
2006-09-10, 16:34
Hilfe!!!

Denna Hifi-djungel därute gör sitt allra bästa för att avskräcka mig från att köpa en bra ljudanläggning. Bara tanken på alla oräkneliga timmar som kommer gå åt till att försöka sätta sig in i och penterera denna djungel gör mig illa till mods alla redan.

1. Jag bor i en liten 1:a på 25m2, rektangulärt rum med skrivbord och dator i ena körtänden. Sängen i andra kortänden. TV på ena långsidan. Där har vi tre nästan helt olika lyssnar stationer som gör det svårt att placera ens bara två högtalare.

2. Betongväggar som fuckar upp ljudet.

3. Ska jag ha ren stereoanläggning eller satsa på hemmabio? Jag lyssnar mycket på musik, rock, hårdrock och metal - aldrig radio, och kollar på filmer på TV än så länge. Mest för att jag inte har DVD och bra högtalare till TV:n bara datorn.

Var ska jag börja?? Hur stor del av totalbudgeten ska högtalarna kosta? Tänkte ett par stativhögtalare av något mellanstort slag med bred ljudbild och bra basåtergivning.
Ska jag ha ett mediacenter som tex Cambridge Azur 640H eller Denon CHR-F103 och förstärkare eller reciever.

Jag vet inte ett skit. :em:

Yes
2006-09-10, 16:40
Kan du göra en liten skiss av hur rummet ser ut?

Hur stor budget har du?

hahavaffan
2006-09-10, 16:42
Kolla in www.hifiklubben.se - sen leta upp närmsta affär, och dra dit och snacka med dem. De är kunniga och jäkligt schyssta... så du får säkert bra hjälp där.

Yankeee
2006-09-10, 16:45
Brukar vara vettigt att satsa på ett stereosystem till att börja med (om man inte har pengar till att köpa precis det man vill ha direkt). Du får mer för pengarna om du köper en bra stereoförstärkare och ett par högtalare som passar din budget. Sen är det bara att börja bygga ut. Köper du en vettig stereoförstärkare kan du använda den som slutsteg till frontarna senare om du köper en surroundförstärkare.

Hades
2006-09-10, 16:47
Kan rekommendera dig att köpa begagnade högtalare. Enormt mycket billigare och oftast ingen kvalitetsförsämring (bra högtalare håller läääänge om de är välskötta).

Kolla annonserna på http://www.hifimagasinet.com/default.asp

Ett par små stativare kombinerat med en bra subwoofer kan ge riktigt bra ljud och behöver inte bli särskilt dyrt. Som sagt, vad har du för budget?

Edit: Håller med Yank om att satsa på ett stereosystem.

Pudzianovski
2006-09-10, 17:31
Vad har du för budget då? Cirkus...

carlsm
2006-09-10, 17:48
Budget.....ja låt säga i runda slängar 12-14000 för alltihop. Jag vill ju helst ha nån box med Hårddisk som jag kan koppla mot datorn via USB eller Ethernet eftersom jag har så mycket musik lagrad där.

De två system jag sett i HiFi-klubbens katalog som hade inbyggd HD låg båda på 9000:- vilket jag tycker är för dyrt. Det var inte mkt man fick på köpet liksom. Finns det liknande musikcenters med hd och osm kommunicerar med datorn och resten av omvärlden?

Rummet gick ej att skissa upp här men är väl ca 6 m långt och 2,5 m brett.

Yankeee
2006-09-10, 18:18
Squeeze box har fått bra kritik.

http://www.slimdevices.com/

aliquis
2006-09-10, 18:23
Funkar inte en mac mini om nu hifiklubben tar 9000 för ett system? Mac mini + förstärkare? :D

Men är det så noga med den där musiklådan? Måste ju vara roligare att lägga pengarna på högtalare.

-AG-
2006-09-10, 19:21
Oavsett vad du köper så ska du köpa begagnat då andrahandsvärdet på hifi är löjligt lågt. Priserna sjunker väl ännu snabbare på hemmabio-grejjer, men det är inte min kopp kaffe.

tossefar
2006-09-10, 19:45
En Mac Mini + m-audio audiophile firewire + en sjysst stereoförstärkare så har du en sjysst grund.

aliquis
2006-09-10, 21:35
Måste dela av mig med:
http://img.photobucket.com/albums/v499/sovkiller/FutureHead-fimeet.jpg

ante
2006-09-10, 22:13
Skit i hifi-klubben till att börja med.

Ett tvåkanalssystem med en vettig stärkare och ett par stativare gör nog susen.

Angående väggarna så får du ta och fixa det med lämplig inredning, det gör stor skillnad.

Yes
2006-09-10, 22:22
Rummet gick ej att skissa upp här men är väl ca 6 m långt och 2,5 m brett.
Du kan väl kladda lite i Paint och ladda upp på imageshack.us?

Verkar som du har ett krångligt rum och då är det bra att se över vad man kan göra åt det.