handdator

Visa fullständig version : Ström eller värmeproblem i datorn

Sniggel
2006-09-10, 10:12
Följande har hänt:
Datorn dog för några veckor sen.
När jag stängde av och satte på den fick jag ingen reaktion vid "på". Jag insåg att iaf nätagget var dött.

Nu nyligen har jag testat 2 andra nätagg med samma resultat, nämligen:

1:a försök -> Datorn startar, jag kommer in i windows, efter ett tag slocknar skärmen och dioden på monitorn blinkar, ett ljud piper med några sekunders intervall från datorlådan. Jag trycker på off-knappen på framsidan, inget händer, jag trycker på reset-knappen, som alltid brukar funka, inget händer. Jag slår av strömmen och sätter på datorn igen.

2:a försök -> Samma fel händer fast nu tidigare än förut (innan jag kommer in i wondows).

3:e försök -> Jag testar nu att starta om datorn igen och gå in i BIOS för att kolla preocessortemperaturen. Den var på 42 grader och slutade på 46 grader när skärmen återigen slocknade.

Att skärmen slocknar beror ju på att den inte får någon signal från grafikkortet, men det är nog inte grafikkortet det är fel på utan något annat i datorn eftersom det även piper.
Det verkar ju vara nåt som har med värme att göra för om datorn varit avstängd ett tag så lever den längre när jag startar upp den.

Någon som känner igen felet?

dynamo
2006-09-10, 10:24
Datorn blir inte klad hest om man försöker köra utan grafikkort, nog kan jag tänka mig att den piper då.

Har du kört med öppen låda och verifierat att ev fläkt på grafikkort snurrar på bra? Ibland kan det vara dålig kontakt mellan fläns/fläkt och komponenterna som de ska kyla, vilket gör att det inte blir tillräckligt kylt fastän fläkten snurrar..

Det är vad jag hade kollat upp först iaf. Prova med annat gfx om det finns tillgängligt.

Om det är nån speciell pip-sekvens kanske det finns info i moderkortsmanualen om vad det är för typ av problem.

Sniggel
2006-09-10, 10:28
Mitt grafikkort är av typen som inte har egen fläkt.

Sniggel
2006-09-10, 10:40
Startade datorn nu och satte på musik för att se vad som händer när skärmen slocknar, om musiken fortsätter att spela eller inte.
Det roliga är att jag suttit här länge nu och datorn fungerar bra än så länge! Störigt!

edit: aha där dog den helt.

Sniggel
2006-09-10, 13:00
Hittade detta:
Repeating short beeps:
Power supply or system board problem

(oväntat)

Bigsize
2006-09-10, 13:10
uteslutningsmetoden är annars den bästa, gärna med ett liknande system bredvid så man kan prova grejerna i en datorn som fungerar.

Antosh
2006-09-10, 16:30
kan det vara din cpu-fläkt som sitter löst? Hade samma problem när jag monterade en ny sådan för ett tag sen

mats-
2006-09-10, 16:33
Är nästan 100 på att det är din fläkt. Jag hade samma problem. Öppna datorn och dammsug fäkten. (sitter vid nät-aggregatet, ibland under en svart kåpa). Se till att få bort allt. Sen ska problemet vara borta.. :) (Om det nu är det)

hahavaffan
2006-09-10, 16:39
Rent spontant med tanke på att den funkar en liiiten stund, och inte alltid lika lång stund, skulle jag säga att den överhettar någonstans. Troligast är processorn, men det kanske är nordbryggan eller minnena också. Dock, för att nordbryggan eller minnena ska överhetta på ett oklockat system krävs väl mer eller mindre allvarliga fysiska fel.

Så kolla så att kylflänsen på processorn sitter som den ska.