Visa fullständig version : "Knölig" ryggrad
SWETiger
2006-09-09, 21:27
Sedan jag började träna igen efter ett längre uppehåll tycker jag mig känna att vissa kotor skjuter ut mer än andra när jag följer ryggraden med fingrarna. Vad kan detta bero på? Har inte belastat ryggen särskilt tungt vad jag vet och känner inte av någon smärta? Nu är ryggen mig kär så jag ska definitivt kolla upp det men en liten föraning på vad det kan vara och evetuellt tips på om jag ska vända mig till allmännläkare eller naprapat vore högst uppskattat.
Tacksam för svar,
den svenska tigern.
Sedan jag började träna igen efter ett längre uppehåll tycker jag mig känna att vissa kotor skjuter ut mer än andra när jag följer ryggraden med fingrarna. Vad kan detta bero på? Har inte belastat ryggen särskilt tungt vad jag vet och känner inte av någon smärta? Nu är ryggen mig kär så jag ska definitivt kolla upp det men en liten föraning på vad det kan vara och evetuellt tips på om jag ska vända mig till allmännläkare eller naprapat vore högst uppskattat.
Tacksam för svar,
den svenska tigern.
Det är så ryggraden ser ut. Kotorna är vinklade olika beroende på var man är längst med ryggraden. Dem är som mest tydliga precis vid övergången mellan cervikalen-thorakalen och nedtill i lumbalen. Detta beror på att spinalutskotten på ryggraden är olika vinklade för att tillåta olika graders rörelse i olika plan. Se bild.
http://www.csmc.edu/images/468325_SPINE_CURVES_OF.jpg
SWETiger
2006-09-10, 09:30
Där ser man, antar att det är att det är de mellanliggande lagren (diskar) som blir lite ihoptryckta under dagen och får "knölarna" att märkas mer. Kan dock ibland "räta till" vissa delar av ryggen genom att korsa mina armar bakom ryggen och dra uppåt, vilket knakar rätt rejält. För att säga som fnattarna i High Chaparal: Bra eller anus? ;)
Tackar för den fina bilden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.