handdator

Visa fullständig version : Kalops bättre än carpaccio för nordbor

Lizard
2006-09-09, 10:34
Kalops bättre än carpaccio för nordbor
Forskarstudie: Husmanskost nyttigare än medelhavsdiet

Kalops med rödbetor och pytt i panna.
Klassisk svensk husmanskost håller på att få upprättelse.
En forskningsstudie visar att den är det hälsosammaste alternativet för oss nordbor – nyttigare än den hyllade medelhavsdieten.
Länge har näringsexperter och forskare varit överens om nyttan av den traditionella medelhavskosten; pasta, olivolja, fullkorn, frukt och grönt. Studier har visat att människorna kring Medelhavet är friskare och lever längre än andra.
Men en sak har förbryllat forskarna. Ju längre från Medelhavet man lever, desto mindre hälsoeffekter får maten därifrån på dem som äter den.

Betydligt lägre dödlighet
Nu har en grupp holländska forskare kunnat visa att äldre kvinnor som äter en nyttig variant av landets husmanskost lever längre och är friskare än både de holländskor som äter medelhavskost och dem som äter en onyttigare variant av holländsk husmanskost.
Bland de som åt hälsosam husmanskost var dödligheten hela 30 procent lägre än i båda de andra grupperna.
- Jag tror att naturen gjorde så att varje land har något bra att äta. Invånarna har sedan under århundradena lärt sig att hitta kvalitetsmaten och det präglar husmanskosten i olika länder, säger Alicja Wolk, professor i näringsepidemologi vid Karolinska Institutet, till Svenska Dagbladet.

Frukt och grönt förlorar näring
En förklaring till att de klassiska medelhavsråvarorna inte ger lika stora hälsoeffekter på svenskar som på till exempel italenare kan vara att frukt och grönt förlorar i näringsvärde under de långa transporterna.
- I Sverige har vi fet fisk och raps som båda bidrar med Omega-3. Och vi har bröd med mycket mer fibrer än i Italien, säger Alicja Wolk till SvD.
Svensk husmanskost baseras också mycket på nyttiga rotsaker, som trivs bra i Sverige.
Nu vill Karolinska Institutet genomföra en forskningsstudie om hälsoeffekterna av svensk husmanskost.
Vid Umeå universitet har en studie om sambanden mellan kost och hälsa i norrlandslänen redan inletts.

Källa Ab.se

Yankeee
2006-09-09, 11:10
Vad jag inte förstår är varför man envisas med att länka eller citera ab när artikeln är ifrån svd.

Baha
2006-09-09, 11:16
husmanskost har väl alltid setts som bra mat tycker jag och är väl det med om man lagar den själv.

Lizard
2006-09-09, 12:07
Vad jag inte förstår är varför man envisas med att länka eller citera ab när artikeln är ifrån svd.
Bekvämlighet?

hultman
2006-09-09, 12:41
husmanskost har väl alltid setts som bra mat tycker jag och är väl det med om man lagar den själv.

Har Falukorv och snabbmakaroner alltid ansetts vara bra mat?

Baan
2006-09-09, 12:43
Har Falukorv och snabbmakaroner alltid ansetts vara bra mat?

Snabbmakaroner får väl räknas som lite modernare husmanskost. Lite mer historisk husmanskost är ju gris på spett etc...

Nitrometan
2006-09-09, 14:39
SVD (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=571428&previousRenderType=3)

Intressant. Tur att mat är gott.

paddanboy
2006-09-09, 14:59
Det här har man ju vetat sedan länge. Asiaten kan behålla sitt ris såsom Italienaren sin pizza. Här är det nävgröt och fläsk som gäller :D

shibi
2006-09-09, 17:37
Mycket intressant faktiskt.

Mental
2006-09-09, 18:11
Ingen av tidningarna lämnar referens dock, lite klent att hänvisa till forskning med inte nämna rapporten. Och jag är inte så förtjust i kalops så jag vet vad jag väljer, rått kött varje dag i veckan :D

Fartman
2006-09-09, 18:43
JA! Jag hatar det där jävla tjatet om den löjliga medelhavsmaten.. fram för potatis och kött!

Baha
2006-09-09, 18:47
rikigt svensk husmanskost dafsgårds microlådor, mamma scans köttbullar, snabbmakaroner, blå band soppor, detfattar ju vem som helst att dte är bra mat!

Dumleman
2006-09-09, 18:51
Låter ju bra. Om fler konsumenter skulle efterfråga grönsaker som trivs bra i Sverige så skulle fler bönder kunna arbeta med att odla dem och vi skulle inte behöva importera lika mycket grönsaker vilket skulle vara bra för både miljön och ekonomin.

Baan
2006-09-09, 19:25
Låter ju bra. Om fler konsumenter skulle efterfråga grönsaker som trivs bra i Sverige så skulle fler bönder kunna arbeta med att odla dem och vi skulle inte behöva importera lika mycket grönsaker vilket skulle vara bra för både miljön och ekonomin.

Ehm... inga grönsaker alls? ;)

Bronkitkorv
2006-09-09, 20:00
Jag tror inte ett dugg på det där.

Kebab-Arne
2006-09-09, 21:06
rikigt svensk husmanskost dafsgårds microlådor, mamma scans köttbullar, snabbmakaroner, blå band soppor, detfattar ju vem som helst att dte är bra mat!

:D

elan
2006-09-09, 21:12
Vilken tur att jag lagade kalops med rödbetor till lunch idag. :D