handdator

Visa fullständig version : Amerikansk fotboll!

Papi
2006-09-08, 13:34
Antar att det finns fler än jag som vill följa NFL-säsongen nu när den har börjat!
Men jag är syyr som satan på Viasat som har börjat visa det på Viasat Sport 3, istället för 1:an, som de gjorde förra året. *grr27*
Nu vet jag inte hur jag ska kunna kolla på det. Antar att man måste betala för femtielva kanaler för att få 3:an.

Vad tror ni om lagen då? Vilka vinner? Jag tror att Colts lär vara jävligt revanschsugna efter förra årets snöpliga förlust i slutspelen.
Ska bli kul att se om Giants är lika bra i år som det sägs också.

NiXPhoenix
2006-09-08, 14:01
Här borde du kunna hitta lite info
http://viasat.se/cm/2.10/2.178/1.3076
Har du kabel-tv i dagsläget? Prata med de som levererar den isåfall.
Annars kanske du känner nån som kan spela in. Visas det inte live, dvs mitt i natten?

Ska vara lite tråkig, har ingen koll på amerikansk fotboll utan jag tycker bara det verkar väldigt trist att titta på. Coolt när man ser spelarna med alla sina skydd, de ser jättegrymma ut, problemet är bara när en match drar igång. De spelar i kanske 20-30s, sen blåser de av och börjar om från nån linje. Är det alltid så? Blir ju inget spel alls.

Papi
2006-09-08, 14:42
Jo, jag håller på att kolla upp hur jag ska skaffa det. Blir så sur bara. Varför måste man betala för en massa jävla paket med kanaler som jag aldrig kommer att kolla på, bara för att få en enda? *grr27*

Det är klart sporten inte är kul att kolla på om man inte kan reglerna...
Kan man reglerna däremot är det en av de bästa sporterna som finns. En blandning av taktik, strategi och utpräglat lagarbete.
Vanlig fotboll ger ju utrymme för större individuella prestationer eftersom alla spelare får göra samma sak (utom målvakten) och för att spelet inte blåses av.
I amerikansk fotboll har alla olika roller och får göra olika saker. Man är mycket mer beroende av varandra för att spelet ska fungera.

Reglerna i korthet:
Ena laget är offense och andra laget är defense. Offense har bollen och ska göra poäng. De har fyra försök på sig att föra bollen 10 yards framåt. Lyckas man, får man fyra nya försök på sig att komma ytterligare 10 yards. Misslyckas man, så blir det andra laget offense och de får bollen.
Defense gör allt de kan för att hindra offense och har mycket större frihet än offense. De får dra, slitas, tacklas, knuffas för att få omkull spelaren med bollen. När han sätter ett knä i marken, avbryts spelet och försöket är slut. Ett nytt försök börjar på den platsen där bollföraren gick ner i backen.
Quarterbacken (offense) bestämmer vilken typ av spel man ska göra; springa med bollen (detta gör vanligtvis fullbacken eller halfbacken) eller passa (detta görs till en reciever).
Poäng:
Touchdown 6 p. Offense lyckas få in bollen i andra lagets målområde.
Extrapoäng 1 p. Efter touchdown kan man sparka in den mellan stolparna.
Extrapoäng 2 p. Efter touchdown kan man också försöka springa in den i målområdet som extrapoint (mycket ovanligt).
Fieldgoal 3 p. Sparka in bollen mellan målstolparna från vilken position som helst på planen.
Safety 2 p. Defense lyckas tackla bollföraren i dennes eget målområde (mycket ovanligt).

Stenberg
2006-09-08, 14:58
Am. Fotboll är kul! Tror också rätt mycket på Colts, men även NE Patriots och Pittsburgh Steelers. Mitt favvolag Detroit Lions lär man dock inte hitta så högt upp...

Nalfaren
2006-09-08, 16:48
Jo, jag håller på att kolla upp hur jag ska skaffa det. Blir så sur bara. Varför måste man betala för en massa jävla paket med kanaler som jag aldrig kommer att kolla på, bara för att få en enda? *grr27*

Kan man reglerna däremot är det en av de bästa sporterna som finns. En blandning av taktik, strategi och utpräglat lagarbete.
Vanlig fotboll ger ju utrymme för större individuella prestationer eftersom alla spelare får göra samma sak (utom målvakten) och för att spelet inte blåses av.
I amerikansk fotboll har alla olika roller och får göra olika saker. Man är mycket mer beroende av varandra för att spelet ska fungera.

Reglerna i korthet:
Ena laget är offense och andra laget är defense. Offense har bollen och ska göra poäng. De har fyra försök på sig att föra bollen 10 yards framåt. Lyckas man, får man fyra nya försök på sig att komma ytterligare 10 yards. Misslyckas man, så blir det andra laget offense och de får bollen.
Defense gör allt de kan för att hindra offense och har mycket större frihet än offense. De får dra, slitas, tacklas, knuffas för att få omkull spelaren med bollen. När han sätter ett knä i marken, avbryts spelet och försöket är slut. Ett nytt försök börjar på den platsen där bollföraren gick ner i backen.
Quarterbacken (offense) bestämmer vilken typ av spel man ska göra; springa med bollen (detta gör vanligtvis fullbacken eller halfbacken) eller passa (detta görs till en reciever).
Poäng:
Extrapoäng 2 p. Efter touchdown kan man också försöka springa in den i målområdet som extrapoint (mycket ovanligt).
Fieldgoal 3 p. Sparka in bollen mellan målstolparna från vilken position som helst på planen.
Safety 2 p. Defense lyckas tackla bollföraren i dennes eget målområde (mycket ovanligt).

TACK! Har alltid undrat, har förstått en del, men inte allt.
Inte för att jag tycker om att se på sport, men nu blir ju alla
filmer som handlar om AF roligare ;)

Papi
2006-09-08, 18:08
TACK! Har alltid undrat, har förstått en del, men inte allt.
Inte för att jag tycker om att se på sport, men nu blir ju alla
filmer som handlar om AF roligare ;)
Det finns förstås mängder av småregler och tillämpningar också, för att inte tala om alla penalties som delas ut när nån gör nåt otillåtet. Man blir nästan lite överväldigad när man hör kommentatorerna snacka i en match om man inte är van. Men man lär sig snabbt.
Bra film om amerikansk fotboll: Any Given Sunday! Al Pacino är fantastisk som vanligt och Oliver Stone regisserar.

Las
2006-09-08, 20:38
Colt är ju ett bra lag kolla bara på deras offensive, men jag tror inte de vinner (Eagels är ju självklara vinnare:D). nä men jag tror nästan Baltimore kommer upp och slå till i år. ahr tyvärr inte visat sport längre:( Får vänta till super bowl.

L-Sami
2006-09-10, 11:07
Eagles har ju alltid varit mina favoriter med QBn D. McNabb i spetsen, fast det ser ganska tunt ut i deras laguppställning i år. Bara hoppas på det bästa.

Colts är ju favoriter bland många experter, men tror inte att det är omöjligt för Steelers (1-0) att vinna i år igen.

Även Dallas Cowboys kan nyktra till i år med Terrell Owens i laget. Så länge det blir ingen tjafs mellan honom och laget så kan Cowboys vara i Super Bowl i Februari. T.O är min favoritspelare övrigt bortsett från hans egoism.

Papi
2006-09-10, 11:09
Jag gillade verkligen Denver Broncos förra året. Hoppas att det går bra för dem och för NY Giants. Fast jag tror att Colts och Steelers är bättre.
Ikväll (imorrn?) så spelar Colts mot Giants! :hbang:

Papi
2006-09-10, 11:12
Nu ska jag iväg och se SM-finalen på Zinkensdamm IP! *popcorn*

L-Sami
2006-09-10, 11:20
Jag gillade verkligen Denver Broncos förra året. Hoppas att det går bra för dem och för NY Giants. Fast jag tror att Colts och Steelers är bättre.
Ikväll (imorrn?) så spelar Colts mot Giants! :hbang:

Broncos ligger 5:a på ESPN's Power Rankings under vecka 1. Bättre än Giants som ligger på 10 plats.

Carolina Panthers ligger också högt rankad på deras lista 2:a, vad jag har sett dem spela så har de jävligt tuff och stark defense som man kan komma långt med.

Japp! Bröderna Manning möter varandra. Tror nog storebrors Peyton Colts vinner den här gången.

Ikväll blir det Cowboys-Jaguars på TV, tänker sitta fastklistrad framför TV:n ;)

mistermr
2006-09-10, 11:36

Reglerna i korthet:
Poäng:

Härligt Papi!

Jag är också ett stort fan av NFL, men har inte lyckats följa ngn säson sedan man lade ned det hela på TV3.

Mitt favo lag på den tiden var San Francisco 49'ers.

Men det går inget bra för dem nu (vad jag har hört i alla fall).

mvh

Ralle
2006-09-10, 13:14
Colts med maning och dungy (coachen) i spetsen är ju bra men så extremt tråkiga så därför hoppas jag att dom förlorar allt. Vikings har ju "alltid" haft det roligaste anfallet men nu när dom har tappat både Moss och Culpepper så är det ju inte lika roligt men jag kan ändå inte överge dom. Men förutom vikings så tror jag panthers kommer gå bäst nu när dom både har Smith och keyshawn.

Vad jag har hört så kommer viasat även att visa matcher på 1an senare men om du vill se fler matcher finns det massa program man kan ladda hem och se så som streamtv, tvuplayer, fieldpass.

passar på att lägga in en lite film också
http://www.youtube.com/watch?v=ht5w6NoznUc

Papi
2006-09-10, 15:53
Rapportering från SM-finalen mellan Stockholm Mean Machines och Carlstad Crusaders:
Carlstad spelade egentligen bättre, men förlorade många spel pga att deras defense drog på sig för många penalties. Mean Machines offense var inte speciellt bra, men hade tur och lyckades behålla bollen långa perioder.
Stockholm vann till slut med 24-21 i en match som blev riktigt spännande mot slutet.

Mistermr: Nä, det var länge sen 49:ers dominerade NFL. De är ett av de sämsta lagen just nu.

Ralle: Vad är det för typ av program det där?

Ralle
2006-09-10, 18:45
Ralle: Vad är det för typ av program det där?

Streamtv är inte lagligt så det får vi nog inte prata om men Fieldpass är ett program man kan köpa av Nfl för en viss summa så får man se alla matcher. Tvuplayer är ett program som man kan ladda hem som vissar amerikanska tvkanaler, vilket är det jag själv använder